Liviu Papadima, despre programa pentru Bacalaureat: Este un examen care ar trebui să verifice ce a deprins elevul din programa pentru patru ani, să faci o altă programă specială pentru un examen este o aberație, un nonsens pedagogic

5.642 de vizualizări
Foto: © Andreaobzerova | Dreamstime.com
„Am întrebat și mai mulți pedagogi să-mi spună dacă în alte părți există o programă educațională pentru liceu și o programă specială, separată și foarte diferită pentru examenul final. Însăși existența acestei programe pentru bacalaureat este o aberație. Este un examen care ar trebui să verifice ce a deprins elevul din obligațiile lui școlare, adică din programa pentru patru ani, să faci o altă programă specială pentru un examen este o aberație, un nonsens pedagogic. E ca și cum ai verifica ceva ce nu s-a întâmplat”, a declarat profesorul Liviu Papadima, la un eveniment online organizat de Asociația Profesorilor de Limbă și Literatură Română „Ioana Em. Petrescu” (ANPRO), de Ziua Națională a Lecturii.

„Literatura, așa cum se predă ea, nu e o formă ideală si principalul vinovat îl reprezintă faptul că trăim într-o lume educațională pe dos. Adică, învățăm ca să trecem niște examene. Aceasta este esența răului. Învățăm cum să citim niște texte în măsura în care ne ajută la bacalaureat, ori lucrul acesta evident că denaturează foarte mult ceea ce ar trebui să se întâmple”, spune Liviu Papadima.

De ce persistă lucrurile acestea? Pentru că ne e frică de un examen care ar putea să fie mai dificil și mai ales mai controversat. Ne e frică de niște evaluatori, ceea ce e realitate, care ar putea să evalueze răspunsurile la probe de examen în moduri foarte diferite, ceea ce într-adevăr nu e convenabil deloc. Atunci examenul devine o loterie. Depinde de ce evaluatori ai avut noroc să-ți pice la corectură. Dar, sunt soluții pentru acestea. Sunt soluții la care nu vrem nici măcar să ne gândim de decenii bune”, a răspuns Liviu Papadima. 

Am participat, în anii ’90, la primele programe de liceu și mi-a fost de atunci foarte clar faptul că aceste programe pot fi realmente distruse de modul în care se configura examenul final de bacalaureat”, a povestit Liviu Papadima.

„M-am dus la șeful serviciului de evaluare de atunci și l-am rugat: Uite, tu ai responsabilitatea pe partea de evaluare și programele acestea sunt destul de șocant inovative, a fost un ditamai scandalul la vremea respectivă, dă, te rog, o înștiințare, trei rânduri: Dragi elevi, dragi profesori, dragi părinți, la finalul celor patru ani după actualele programe, tot după aceste programe se va da și examenul de Bacalaureat. Ceea ce, încă o dată, era o chestie, teoretic, de bun simț. Știți ce mi-a zis? A, nu se poate! Păi, de ce? Deci, eu nu pot să angajez chestia asta pe 4 ani, când o să fie alt guvern.” 

Literatura universală ar trebui predata și claselor de profil real la nivel liceal. Nu văd de ce elevii de la real ar trebui desconsiderați, spune Liviu Papadima 

„Dacă vrem să familiarizăm elevii cu literatura ca atare, să îi învățăm să fie cititori, să le placă și să înțeleagă scrierile de ficțiune, evident că distincția aceasta între literatură națională și literatură universală nu-și mai are sensul. Când merg la librărie să-mi cumpăr un roman bun, nu merg să îmi iau un roman românesc sau suedez sau bulgăresc.

Elevii de la real de ce să fie privați de experiență? Mai ales că, cu tristețe spun, de multe ori elevii de la Real sunt mai împătimiți cititori decât unii colegi de la uman. Am avut o experiență în adolescență, când, calificându-mă la olimpiadă la faza pe țară, la Iași, am primit ca premiu o participare gratuită la o tabără la 2 Mai, la malul mării și acolo erau și matematicieni, olimpicii de la matematică. Am avut o experiență foarte stranie, pentru că mi-am petrecut toată săptămâna între acești matematicieni care aveau niște lecturi fabuloase. Fratele meu a fost matematician și l-am invidiat totdeauna, pentru că avea timp pentru cărți mai mult decât mine și citea mai mult decât mine și mi se părea complet nedrept. Deci, da, nu văd de ce elevii de la real ar trebui desconsiderați.” 

Foto: © Andreaobzerova | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


6 comments
  1. Pentru Bac, se învață pe de rost “comentarii”. Mulți elevi de 10 nu au citit mai mult de o carte în toată viața lor școlară. E trist că nu putem gândi examene care să demonstreze cât citești și ce gândești despre ce ai citit!

  2. Excelente observattile profesorului Papadima ! Dar cine sa le inteleaga ? Autointitulatii pedagogi de astazi, care nici ei nu stiu exact ce sunt ? Parintii de astazi care vor pentru copiii lor doar un petec de hartie (numit diploma) care sa le deschida drumul spre salarii fabuloase ? Decidentii din minister si / sau politicienii care fura cu nonslanta titluri stiintifice, dupa care se impauneaza cu ele ca si cand chiar le-ar merita…si mai rau, lupta pt mentinerea lor prin manipularea Justitiei ? Toata lumea pare a se gandi doar la bani, dar NU la cei castigati pe merit. Cine pierde ??

  3. >>Am participat, în anii ’90, la primele programe de liceu

    Acum 40 (PATRUZECI) de ani. Copiii de atunci pot fi cel puțin părinți, unii poate au ajuns bunici, pe unde-s mai grăbiți.

    Hai să mergem până la Spiru Haret, dacă tot ne-am apucat. Sau până la școlile de pe lângă biserici. Dar nici acolo să nu ne oprim, hai să mergem până la gymnasium-urile elene în căutare de idei ”noi” pentru cum și ce vrem de la școală.

    1. @Andrei.S. Ce trebuie sa intelegem din raspunsul dvs ? Eu nu inteleg nimica. In plus, ce inseamna “a participa la primele programe de liceu” ? La ce anume ati participat ??

      1. Programele ar trebui modificate, adaptate vremurilor actuale, flexibilizate. Literatura este o artă. Ar trebui predată ca o artă si ” gustată” ca artă. Din cauza programelor si a examenelor, literatura a devenit o suferință, atât pentru elevi, cât și pentru profesori.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Cronologia unui eșec instituțional. Singurul proiect PNRR coordonat de Ministerul Familiei, pentru sprijinirea copiilor vulnerabili, amânat pentru a 4-a oară. Natalia Intotero: Persoanele cu funcții de conducere la minister și-au dat demisia, pentru a scăpa de responsabilitate

Un singur proiect PNRR este coordonat de Ministerul Familiei: deschiderea a 150 de centre de zi pentru copii aflați în situație de risc de separare de părinți și copii cu…
Vezi articolul

OFICIAL Hotărârea care suspendă activitățile cu prezență fizică și în școlile și grădinițele private a fost publicată în Monitorul Oficial la peste 9 ore de la adoptare / Actul normativ se aplică de marți, 26 octombrie

Hotărârea de Guvern care suspendă activitățile cu prezență fizică și în școlile și grădinițele private, adoptată de Executiv luni, la prânz, a fost publicată în Monitorul Oficial. Actul normativ se…
Vezi articolul