Luciana Antoci, consilier de stat la Cancelaria premierului: Un copil tăcut nu este un copil cuminte, ci un copil nefericit / Profesorii care lucrează cu elevi care vin din familii în care părinții sunt absenți trebuie să îi cunoască foarte bine și să se asigure, înainte de orice lecție, că sunt în starea de învățare

854 de vizualizări
Foto: Facebook/Luciana Antoci
Luciana Antoci, consilier pe probleme de Educație al premierului Ilie Bolojan, a explicat că elevii tăcuți sunt elevi care se simt singuri din cauza lipsei de comunicare cu părinții. Într-un interviu acordat pentru Educațieprivată.ro, aceasta a explicat că, de cele mai multe ori, acești copii se refugiază în mediul online, de unde riscă să deprindă comportamente de risc. Astfel, este important ca profesorii care au la clasă elevi din familii în care părinții sunt absenți să comunice cu ei și să nu înceapă predarea până nu se asigură că aceștia sunt în „starea de învățare”.


„Am văzut în școală și văd din ce în ce mai des copii care sunt tăcuți. Sunt tăcuți pentru că vorbesc, dar nu sunt ascultați adesea și atunci preferă să tacă. Iar tăcerea poate să fie adesea doar primul pas către alte comportamente de risc, pentru că e deja un semnal de alarmă că ceva se întâmplă acolo”, a spus Luciana Antoci.

Aceasta a subliniat că cea mea mai problemă pe care o înfruntă elevii este „singurătatea acasă”, inclusiv în cazurile în care părinții sunt prezenți: „Se simt singuri pentru că nu au dialog deschis cu părinții lor, pentru că nu petrec timp liber de calitate, nu comunică, nu desfășoară activități în comun și din perpectiva aceasta se simt nevoiți să se refugieze în alte zone”.

Principalul refugiu pentru care copiii optează este mediul online, unde „conținuturile pe care ei le accesează sunt necontrolate și de foarte multe ori lasă traume și se reflectă ulterior în comportamente de risc”.

Deci, un copil care tace nu este un copil cuminte. Este un copil nefericit. Un copil care tace este un copil care începe să conștientizeze că are o problemă și este deja primul semnal că ar trebui intervenit acolo prin dialog, în primul rând, ca să aflăm cu ce se confruntă. Este posibil să fie victima unei situații de bullying, este posibil să aibă o problemă de relaționare în familie, este posibil să se simtă nedreptățit sau să aibă sentimentul că povara învățării este prea mare pentru el și nu mai poate duce. Este posibil să se simtă amenințat de vreun factor din afară, dar să nu aibă curajul să spună lucrul acesta pentru că are sentimentul că și-ar asuma o vinovăție și atunci se impune neapărat intervenția unui adult”, a mai explicat consilierul premierului.

Luciana Antoci a atras atenția că, potrivit unor studii, „implicarea părinților în viața școlară crește succesul școlar al elevilor cu până la două puncte în ceea ce privește notarea”. Părinții joacă un rol important în procesul educațional întrucât mediul familial este cel în care copiii petrec mult timp, „ori acest mediu poate să diminueze sau chiar să anuleze competențele care au fost construite la școală”, a mai spus ea.

Am văzut niște studii zilele trecute care atestă faptul că implicarea părinților în viața școlară crește succesul școlar al elevilor cu până la două puncte în ceea ce privește notarea, ceea ce înseamnă foarte, foarte mult. Părinții trebuie să fie parte din această ecuație, pentru că să nu uităm dincolo de timpul petrecut în școală, copiii merg în mediul de acasă și de foarte multe ori acest mediu poate să diminueze sau chiar să anuleze competențele care au fost construite la școală.

Aceasta a mai subliniat importanța dialogului dintre elevi și profesori și nevoia ca dascălii să îi cunoască bine pe copiii care „vin din familii poate dezorganizate sau dintr-un mediu familial în care părinții sunt mai degrabă absenți, pentru că sunt plecați la muncă în străinătate sau absenți prin lipsa de intervenție”.

Potrivit ei, procesul de predare nu trebuie să înceapă până elevii nu sunt în „starea de învățare”. Cât timp copiii nu sunt în această stare, „nu este nicio problemă să amânăm începutul lecției și să încercăm să dialogăm”, a completat ea.

Întrebată ce este starea de învățare, Luciana Antoci a descris-o drept contextul în care elevul se detașează complet de factorii externi și pătrunde „în provocările pe care le presupune lecția”. „Curiozitatea înseamnă startea de învățare. Motivația de a învăța, de a cunoaște, de a afla poate să definească starea de învățare”, a mai adăugat aceasta.


4 comments
  1. Gândire fixistă, stereotipă. Pot fi multe cauze în spatele „cumințeniei”. Un copil ce nu e observat îndelung în diverse medii nu are cum fi înțeles în tiparele sale de manifestare.
    Poate vrea doamna să facă observare fiecăruia, măcar unei clase întregi.
    Textul e un fel de filosofare, nimic mai mult. Găsim mini-filosofare de mai bună calitate în alte surse, mai științifice.

  2. Noi te invităm cucoană cu părul zburlit să ai grija celor nefericiți ca de grija noastră a profesorilor tare vă doare.Din salariul tau mic iti permiti sa faci maveta in 4 școli.Doamne mare ți-e grădina.Poate vrei sa-i luam și acasa sa le dăm și o masă caldă,ca pe voi nu vă interesează.

  3. „Profesorul sa amane inceputul lectiei si sa incercam sa dialogam”…..Oamenii astia… marimile de pe la Minister, duduile fardate frumos….oamenii astia au idee cum e intr-o clasa REALA? Nu e vorba de UN elev care are probleme, sunt MULTI, fiecare cu ale lui. Eu stau sa vorbesc cu fiecare, daca asa zice dumneaei, da’ materia cand o mai fac? Intreb si eu. Nu-i statea mai bine doamnei sa fi tacut?

  4. V-ati gandit ca sunt nefericiti din cauza voastră?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Rezolvarea subiectelor la Matematică, simulare Evaluare Națională 2025. Profesorul Mădălin Ghiuler: La prima vedere, subiectul pare foarte aerisit și chiar banal. Problemele de geometrie plană nu sunt deloc simple

Profesorul Mădălin Ghiuler a rezolvat, pentru Edupedu.ro, subiectele pe care le-au primit elevii la proba scrisă de Matematică. Marți, 18 martie, simularea Evaluării Naționale 2025 a continuat cu proba la…
Vezi articolul

Ministerul Educației încalcă pentru a doua oară anul acesta propriul calendar privind planurile cadru pentru liceu: Ultimul termen este depășit cu 2 luni / Ligia Deca spunea în martie că „mai durează puțin” și că „merită sacrificiul de timp” 

Noile planuri cadru pentru liceu ar fi trebuit să fie gata până la data de 31 martie 2024, potrivit celui mai recent ordin semnat de Ligia Deca în ianuarie, nr.…
Vezi articolul

Concurs de creație literară și teatrală pentru tineri, anunțat de Primăria Municipiului București, la 170 de ani de la nașterea dramaturgului Ion Luca Caragiale

Primăria Municipiului București, prin Teatrul Dramaturgilor Români și Biblioteca Metropolitană București, anunță lansarea concursului de creație teatrală și literară „Scârța, scârța pe hârtie”, transmite Radio România Cultural. Titlul proiectului este…
Vezi articolul