Măndița Baias, profesor de fizică, despre scenariul învățării exclusiv online, din toamnă: E nevoie ca directorul școlii să imprime ritmul de lucru, să încurajeze colegii să experimenteze, să găsească oamenii “locomotivă”

4027 citiri
Mandita Baias / Foto: Facebook

Opinie semnată de Măndița Baias, profesor de fizică la Școala Gimnazială „Dimitrie Cantemir” și la Colegiul Național „Gheorghe Șincai”, Baia Mare:

Cursuri exclusiv online

În cele ce urmează voi încerca să aduc în atenția dumneavoastră scenariul învățării exclusiv online din toamnă. Am experiența a trei luni de predare a fizicii în acest mod.

Ce am învățat? Că e nevoie ca directorul școlii să imprime ritmul de lucru, să încurajeze colegii să experimenteze modalități noi de predare; să găsească oamenii „locomotivă” care să-i învețe și pe ceilalți cum să se descurce în mediul virtual de învățare. E nevoie de un colectiv de profesori deschis la nou. E nevoie de elevi sârguincioși și de părinți înțelegători. Toate astea le-am întâlnit și pot să vă împărtășesc din experiența mea.

Pentru ca procesul didactic online să decurgă fără probleme majore, consider că toată școala trebuie să funcționeze pe aceeași platformă de învățare și după același orar. Această platformă este aproape identică cu școala reală: are clase, are elevi în clase, are profesori care intră în clasa respectivă, are spațiu de predare (video), are spațiu de stocare a materialelor predate, are spațiu de evaluare, de rezolvare a temelor. Din clasă se pot apela diverse materiale, pregătite înainte, necesare pentru lecție sau acestea se găsesc online.

Să luăm ca exemplu o lecție de fizică: se comunică informațiile prin material scris, dar se explică în întâlnirea video a profesorului cu elevii. Se poate folosi și tabletă grafică pentru a facilita procesul didactic de predare.

Experimentele (simulări ale lor) se pot găsi online, se trimite elevul la adresa respectivă, face măsurătorile, culege datele, vine înapoi în clasă și le prelucrează. Prezintă rezultatele măsurătorilor sub formă de tabele, grafice etc.

Evaluarea se poate realiza sub forma unor proiecte pe care elevii le pregătesc acasă sau sub forma unor teste de evaluare rezolvate online în fața profesorului.

De ce avem nevoie?

Avem nevoie de licență pentru platforma aleasă. Dacă aveți nevoie de sprijin pentru accesarea platformei de învățare, eu, împreună cu un grup de colegi voluntari vă putem sprijini.

Avem nevoie de device-uri cu conexiune la internet de pe care elevii să acceseze platforma de învățare; de sprijin acordat elevilor pentru folosirea acestora; de profesori instruiți să folosească platforma și calculatorul în mod eficient. Un ajutor real ar putea veni, ca un act de voluntariat, de la elevii de la clasele de informatică sau de la studenți într-un stagiu de practică pedagogică. Poate chiar de laptopuri performante pentru profesori.

Dar în primul rând avem nevoie de materiale pregătite pentru lecții, adică de acea bibliotecă virtuală pe care profesorul să o acceseze pentru a prelua materiale, pentru a vedea experiențe ale altor profesori, pentru a se simți sprijinit în activitatea sa.

Mai avem nevoie de o gestionare sănătoasă a învățării online. Sfaturile ni le pot oferi psihologul școlar, cursurile pe care le vom urma despre cum să înveți online.

Ideile cuprinse în acest material au fost dezbătute în Comisia Națională pentru Politici Publice în Educație a PLUS coordonată de Ștefan Pălărie. Am fost cu toții de acord că e nevoie de investiții majore și imediate în educație, dar și de o legislație care să prevadă reguli foarte clare pentru desfășurarea învățării online dacă aceasta va fi unica posibilitate de desfășurare a actului didactic.

Toate acestea le vom putea face dacă există speranța că într-o zi ne vom revedea la școală.

_________________________________________________________________________________________________

Despre autor:

Sunt Măndița Baias, profesor de fizică la Școala Gimnazială „Dimitrie Cantemir” și la Colegiul Național „Gheorghe Șincai”, Baia Mare. Sunt membră a Comisiei Naționale pentru Politici Publice pentru Educație a PLUS, coordonată de Ștefan Pălărie. Problemele școlii sunt multe și ne aflăm în punctul în care ori evoluăm, ori vom rămâne în urma lumii civilizate. Împreună cu colegii din echipă încercăm să găsim soluțiile cele mai bune pentru educația din România.

 

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI:RO76BTRLRONCRT0471641001

CONT EURO:RO26BTRLEURCRT0471641001

Deschis la BANCA TRANSILVANIA
Donează prin Patreon

Donează

8 comentarii
  1. “Această platformă este aproape identică cu școala reală”, așa spuneți! Ridicol și absurd! Mă face să vă întreb: ce reprezintă școala pentru dumneavoastră?

    1. Perfecta observatia! Aceasta doamna de fizica a avut curiozitatea sa afle si opiniile elevilor si parintilor? Doamna Mandita Baias, ca persoana fizica va inteleg dorinta de a sta confortabil acasa, dar ca profesor responsabil ptr educarea unor tineri, este deplorabila opinia dvs. V-as propune o alternativa economica: sa faceti orele online, dar sa vi se injumatateasca salariul, pentru ca, nu-i asa, cheltuielile personale vi se reduc (deplasare, imbracaminte, etc.), timpii de interactiune cu copii se reduc si acestia, stres-ul la locul de munca, pardon de acasa, se reduce si el! Ce ziceti?

  2. Asta mai lipsea, să antrenăm copiii pentru păcănele la ora de fizică!

    Ce laboratoare de fizică s-ar putea face dacă nu ar mai cumpăra tablete! Asta trebuie la ora de fizică, laboratoare funcționale, nu truse care se pierd… Rețineți ce trebuie la ora de fizică : laboratoare funcționale! Asta este fizica!

    Apropo, simularea nu e experiment, e modelare matematică!!!

  3. Metodele activ participative, euristice, acelea care făceau din elev subiectul principal al educației, erau deficitar aplcate și înainte de pandemie…Adică dintotdeauna profesorul stă la catedră și emite ,,adevăruri irefutabile”,copiii stau și dorm în bancă sau pe telefon, etc…Nu rezolvăm nimic promovând aceleași modele pe internet(vezi telescoala…), și nici spoindu-le cu metode moderne ca prezentarea PPT și alte culmi ale informaticii…Eu cred că facultațile ar trebui să se implice, sau invitate și plătite pt a se implica în a convinge profesorii ca adevărul științific nu stă în mințile lor chinuite, ci în felul in care reușesc să-i facă pe copii să-l priceapă. Cursurile acestea nu le poate face nici onoratul minister, nici vreun ccd invechit în rele, ni vreun inspector de circumstanță..ar trebui făcute cu universitari, specialiști in educație. Probabil că mai avem asa ceva, dar ce să mai zici în fața deja-ziselor pe la gale teleșcoala?!…Poți să te pui cu cei care-,,au format caractere” pe la televizor?Doamne ferește, acolo sunt experții…Chiar, stiați că participarea la teleșcoala contează în dosarul pt gradație de merit?

  4. Suntem in 13 iulie si avem o gramada de nevoi. O sa ne prinda 15 septembrie cu aceleasi nevoi si cu ONGuri precum cel al domnului Palarie care se baga si ele in seama dand indicatii. Lasati, doamna profesor, ”locomotivele” si elevii ”sarguinciosi”! Va fi acelasi talmes-balmes in care nimeni nu va sti ce trebuie facut, in care toata lumea va avea opinii si idei despre cum ”trebuie…”, in care mare parte din elevi, profesori, directori, inspectori si minister va mima invatamantul online si dupa care se vor gasi niste subiecte si mai usoare pentru bacalaureat, asta dupa o foarte probabila noua campanie de ”promovabilitate 100%”‘ (precum “cincinalul in ptru ani”). Investitii, politici, acelasi bla-bla dintotdeauna. Vorbim ca sa ne auzim si sa treaca timpul.

    1. Aveti dreptate. Sunt sute de mii de voci care cer sa inceapa scoala normal si guvernul se face ca nu le aude si apar din lipsa de comunicare si solutii fel si fel de idei fanteziste. Eu nu spun ca nu avem voie sa avem pareri, dar, uneori, in prag de pensie, senilitate sau din prea mult elan tineresc, dimpotriva, apar niste idei science fiction intr-o tara in care in full pandemie se dau examene fizice, se fac inscrieri cu dosarele faimoase cu sina. Haideti sa mai ascultam si de restul, ca daca 10 iti spun ca esti beat, te culci, stimata Anisie.

  5. In acest articol cuvântul “nevoie” apare de vreo 10 ori!
    Asta inseamna ca n-avem mai nimic…decat expeienta unei doamne profesor de la un colegiu de top (banuiesc) din buricul unui oras mare!
    Si până la 1 septembrie mai e putin, iar la cum se misca lucrurile la noi….
    Sunt scoli care au nevoie de muuuult timp de o…..toaleta!!!…
    Cu semnalul de internet cum o rezolvam?! Sau….lasa-i p-ăia din fundul văilor!!!…nu conteaza!
    Traim in carute si visam navete spatiale! Cam astia suntem…dar ce mai conteaza ca invatamantul e deja praf si pulbere!
    Macar acolo unde nu sunt cazuri sa se faca scoala normala!

  6. Da. Scoala se poate organiza pe un adin platformele educationale existente. Poate avea un orar bine definit si profesorii pot sa-si faca treaba.
    Biblioteca virtuala ar fi un pas important, numai ca are nevoie de eforturi mari. De o schimbare importanta in stilul de predare. daca vom lua modelul Telescoala va fi un mare faaass!
    Dar elevii? Cum poti sa mentii atentia unui elev in fata calculatorului (in restul timpului furnizor de muzica, jocuri, socializare si alte distractii) timp de cateva ore? E o mare discrepanta care nu poate fi umpluta decat printr-un efort imens.
    Nu vad un progres pe termen scurt. Invatamantul on-line va fi doar pentru cei interesati. Va crea o fractura mai adanca, nu din absenta tehnologiei in anumit e zone, ci prin prezenta tehnologiei…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole recomandate

O primă viziune macro asupra impactului COVID-19 în educație. Andreas Schleicher, OECD: În această criză, toți profesorii trebuie să se implice, să aibă mai multă autonomie și să fie încurajați spre schimbare, cu ajutorul tehnologiei

“Riscurile cu care se confruntă omenirea cresc pe măsură ce lumea devine mai interconectată: pandemia de COVID-19 nu se oprește la granițe și îi afectează pe oameni indiferent de naționalitate,…
Vezi articolul