Manuale noi pentru clasa a V-a, în care predarea pleacă de la situații cotidiene și sunt oferite exemple rezolvate pentru înțelegerea regulilor / Roxana Jeler, director editorial Art Klett: Trebuie să demontăm mai multe mituri despre manuale (P)

8.732 de vizualizări
Manuale educaționale Art Klett 2022
Manualele noi pentru clasa a V-a de la Editura Art Klett așteaptă profesorii care vor să aibă rezultate la clasă să le aleagă. Recent, editura a obținut cele mai multe manuale clasate pe locul 1 după evaluarea calitativă, la licitația derulată de Ministerul Educației prin Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație. Din cele 11 manuale participante, 11 au fost câștigătoare, dintre care 8 manuale pe locurile 1 și 2, potrivit anunțului făcut pe 7 iunie.

Roxana Jeler, directorul editorial al Art Klett, explică noutățile aduse de manualele aprobate de Ministerul Educației pentru folosirea la clasa a V-a de la începutul anului școlar 2022-2023, adică din 5 septembrie anul acesta, de când elevii revin din vacanța mare.

Din toamnă, vor fi manuale noi la clasa a V-a. Profesorii trebuie să aleagă, zilele acestea, manualele potrivite. Ce le recomandați?

Roxana Jeler: „Le recomand un hamac sau un șezlong pe care să răsfoiască în liniște manualele, undeva la munte sau la mare, cu speranța că se află într-un loc frumos, pe care îl merită, cu siguranță, după un an școlar încărcat. O destinație de vacanță, din care să poată trimite un gând și spre viitorii lor elevi, care vin din ciclul primar cu un entuziasm întotdeauna molipsitor. Fiecare generație este la fel și, în același timp, diferită. Oare cum vor fi copiii din toamna aceasta?”

Ce ne puteți spune despre manualele de anul acesta? Prin ce sunt diferite față de cele după care s-a studiat în ultimii 5 ani?

Roxana Jeler: „Ca să vă răspund la această întrebare, aș zice că, pentru început, trebuie să demontăm mai multe mituri despre manuale, care circulă nestingherite în spațiul public. Mă veți ierta dacă voi folosi în acest sens doar exemple din munca mea editorială, însă pe acestea le cunosc cel mai bine.

Mitul manualelor „proaste”. Adjectivul folosit e atât de… „generos”, încât mă face să mă întreb întotdeauna la ce se referă exact. Auzim adesea lucrul acesta din partea unor oameni despre care nu cred să fi deschis prea multe manuale în ultimii ani. Este însă la modă să o spui. Fiindcă, nu-i așa, nu se poate ca lumea să nu fie de acord cu tine. Eu cred că asemenea aprecieri trebuie lăsate în seama profesorilor, care, sunt sigură, vor avea poziții mult mai echilibrate și mai constructive. Nu toate manualele sunt la fel și, din fericire, chiar există posibilitatea de a alege.

Mitul manualelor care nu sunt „ca afară”. Ei bine, unele chiar sunt „ca afară”. Pentru că sunt „de afară”; ba, mai mult, au fost „împrietenite” cu programele noastre școlare și au devenit manuale autohtone. Art Klett are, de exemplu, manuale de engleză de la Cambridge University Press și manuale de germană de la Klett Sprachen. Iar manualul nostru de geografie, anul acesta într-o ediție semnificativ îmbunătățită, a fost chiar premiat „afară”, la singurul concurs de manuale școlare din Europa, BELMA. Aș adăuga faptul că editura Art Klett, fiind parte a prestigiosului grup german de carte școlară Klett, este deja „afară” și că și-a însușit multe practici editoriale de succes ale partenerilor ei.

Mitul manualelor urâte, care nu-i atrag pe elevi. Aici vă rog insistent să deschideți (cel puțin) manualele noastre de biologie și de istorie. În edițiile de anul acesta, fotografiile sunt mult mai mari și mai spectaculoase, iar informațiile sunt mult mai interesante. Pagini întregi amintesc de atlase și de enciclopedii și fac ca lectura manualelor să fie foarte plăcută.

Mitul manualelor grele, din care copiii nu înțeleg nimic. Să nu-i credem întotdeauna pe cuvânt și să luăm un exemplu predilect: matematica. Nu știu alți filologi cum sunt, dar eu mă tem un pic de cifre. M-am apropiat deci cu prudență de manualul Art Klett. Nimic mai ușor: acest manual este lângă elev pas cu pas. Predarea pleacă de la situații cotidiene, sunt oferite exemple rezolvate pentru a se înțelege regulile, li se arată copiilor diverse strategii de rezolvare și mă bucur să spun că nu am nicio emoție pentru momentul în care fetița mea va ajunge în clasa a V-a. 

Mitul manualelor depășite. Lumea se schimbă, într-adevăr, uluitor de repede și, de aceea, cu fiecare nouă ediție, informațiile din manualele noastre sunt aduse la zi. De exemplu, manualul de geografie Art Klett de anul acesta face trimiteri la cele mai noi date statistice disponibile, iar în manualul de română, un manual de înaltă ținută didactică, au fost actualizate o serie de informații gramaticale conform noii ediții, cea de-a treia, a Dicționarului ortografic, ortoepic și morfologic al limbii române.

Mitul manualelor teoretice, fără legătură cu viața cotidiană. Fișele de evaluare actuale, pe baza cărora se apreciază manualele, acordă puncte importante pentru relevanța conținuturilor și nu sunt ignorate de editori. Spre exemplu, în manualul Art Klett de matematică există o rubrică intitulată chiar „Mate practică”, iar din tutorialele prietenoase ale manualului de informatică, elevii învață cum să facă miniprograme și cum să acceseze aplicații.

Și, desigur, exemplele pot continua. Aceste mituri trebuie să fie puse la îndoială. Să creăm altele, dacă este cazul, pentru că niciun manual nu este perfect, dar măcar să fie unele mai apropiate de ce se întâmplă acum în școala românească”.

Ce ne puteți spune despre variantele digitale ale manualelor, care au cunoscut o utilizare mai largă în timpul pandemiei?

Roxana Jeler: „Aș sublinia că acestea trebuie să conteze în alegerea pe care o vor face profesorii, pentru că pot fi de real ajutor în clasă. În ceea ce privește manualele noastre, fiecare activitate digitală propusă aduce un plus de cunoaștere și de atractivitate orelor, fără a repeta conținuturi din versiunea tipărită. Le puteți răsfoi pe http://www.manualedigitaleart.ro”.

Vă invităm să descoperiți pe site mai multe detalii despre manualele Art Klett pentru clasa a V-a. Lectură plăcută și alegeri inspirate!


You May Also Like

Doctrinele politice, explicate practic elevilor de profesorul Liviu Drăghici: Prin exemplul cu pixurile am vrut sa ilustrez comunismul, iar prin cel cu ochii albaștri am exemplificat fascismul / Conceptul de „lovitură de stat”, clarificat cu exemple din sport

Profesorul de Științe Economice de la Liceul Tehnologic Administrativ și de Servicii „Victor Slăvescu” din Ploieşti, Liviu Drăghici, a povestit, într-o postare pe Facebook, cum le-a explicat elevilor la școală…
Vezi articolul

Școlile portugheze ar putea să își aleagă o treime dintre profesori, încât să fie pliați pe nevoile comunității și pe proiectele educaționale – discuții în Ministerul Educației din Portugalia

Ministerul Educației din Portugalia dorește să acorde autonomie directorilor de școli, astfel încât aceștia să poată selecta o treime dintre profesori, ținând cont de profilul dorit al cadrelor didactice și…
Vezi articolul

Consiliul Legislativ solicită eliminarea prevederii privind acordarea sporului de doctorat în urma verificării lunare a activității, din proiectul de OUG al Ministerului Finanțelor: Are un caracter arbitrar şi este practic imposibil de realizat

Sporul pentru titlul de doctor ar trebui sa se acorde persoanelor care isi desfăşoară activitatea în domeniul pentru care deţin titlul si care au în fișa postului atribuții care să…
Vezi articolul

Material susținut de BCR

VIDEO Elevii mei discutau despre câți bani câștigă Mbappé, dacă Ronaldo are mai mulți bani decât Messi și oare cum îi investesc / Secvențe de lecție, inspirate de life-lab.ro, pentru învățământ primar, de la profesoarele Laura Cristea, Angelica Negrea și Teodora Novac

Educația financiară poate fi adaptată cu succes celor mai mici elevi, au arătat cu entuziasm și argumente profesorii din programul LifeLab, la evenimentul regional organizat pe 2 aprilie 2024 la…
Vezi articolul