Manuale noi pentru clasa a V-a, în care predarea pleacă de la situații cotidiene și sunt oferite exemple rezolvate pentru înțelegerea regulilor / Roxana Jeler, director editorial Art Klett: Trebuie să demontăm mai multe mituri despre manuale (P)

8.621 de vizualizări
Manuale educaționale Art Klett 2022
Manualele noi pentru clasa a V-a de la Editura Art Klett așteaptă profesorii care vor să aibă rezultate la clasă să le aleagă. Recent, editura a obținut cele mai multe manuale clasate pe locul 1 după evaluarea calitativă, la licitația derulată de Ministerul Educației prin Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație. Din cele 11 manuale participante, 11 au fost câștigătoare, dintre care 8 manuale pe locurile 1 și 2, potrivit anunțului făcut pe 7 iunie.

Roxana Jeler, directorul editorial al Art Klett, explică noutățile aduse de manualele aprobate de Ministerul Educației pentru folosirea la clasa a V-a de la începutul anului școlar 2022-2023, adică din 5 septembrie anul acesta, de când elevii revin din vacanța mare.

Din toamnă, vor fi manuale noi la clasa a V-a. Profesorii trebuie să aleagă, zilele acestea, manualele potrivite. Ce le recomandați?

Roxana Jeler: „Le recomand un hamac sau un șezlong pe care să răsfoiască în liniște manualele, undeva la munte sau la mare, cu speranța că se află într-un loc frumos, pe care îl merită, cu siguranță, după un an școlar încărcat. O destinație de vacanță, din care să poată trimite un gând și spre viitorii lor elevi, care vin din ciclul primar cu un entuziasm întotdeauna molipsitor. Fiecare generație este la fel și, în același timp, diferită. Oare cum vor fi copiii din toamna aceasta?”

Ce ne puteți spune despre manualele de anul acesta? Prin ce sunt diferite față de cele după care s-a studiat în ultimii 5 ani?

Roxana Jeler: „Ca să vă răspund la această întrebare, aș zice că, pentru început, trebuie să demontăm mai multe mituri despre manuale, care circulă nestingherite în spațiul public. Mă veți ierta dacă voi folosi în acest sens doar exemple din munca mea editorială, însă pe acestea le cunosc cel mai bine.

Mitul manualelor „proaste”. Adjectivul folosit e atât de… „generos”, încât mă face să mă întreb întotdeauna la ce se referă exact. Auzim adesea lucrul acesta din partea unor oameni despre care nu cred să fi deschis prea multe manuale în ultimii ani. Este însă la modă să o spui. Fiindcă, nu-i așa, nu se poate ca lumea să nu fie de acord cu tine. Eu cred că asemenea aprecieri trebuie lăsate în seama profesorilor, care, sunt sigură, vor avea poziții mult mai echilibrate și mai constructive. Nu toate manualele sunt la fel și, din fericire, chiar există posibilitatea de a alege.

Mitul manualelor care nu sunt „ca afară”. Ei bine, unele chiar sunt „ca afară”. Pentru că sunt „de afară”; ba, mai mult, au fost „împrietenite” cu programele noastre școlare și au devenit manuale autohtone. Art Klett are, de exemplu, manuale de engleză de la Cambridge University Press și manuale de germană de la Klett Sprachen. Iar manualul nostru de geografie, anul acesta într-o ediție semnificativ îmbunătățită, a fost chiar premiat „afară”, la singurul concurs de manuale școlare din Europa, BELMA. Aș adăuga faptul că editura Art Klett, fiind parte a prestigiosului grup german de carte școlară Klett, este deja „afară” și că și-a însușit multe practici editoriale de succes ale partenerilor ei.

Mitul manualelor urâte, care nu-i atrag pe elevi. Aici vă rog insistent să deschideți (cel puțin) manualele noastre de biologie și de istorie. În edițiile de anul acesta, fotografiile sunt mult mai mari și mai spectaculoase, iar informațiile sunt mult mai interesante. Pagini întregi amintesc de atlase și de enciclopedii și fac ca lectura manualelor să fie foarte plăcută.

Mitul manualelor grele, din care copiii nu înțeleg nimic. Să nu-i credem întotdeauna pe cuvânt și să luăm un exemplu predilect: matematica. Nu știu alți filologi cum sunt, dar eu mă tem un pic de cifre. M-am apropiat deci cu prudență de manualul Art Klett. Nimic mai ușor: acest manual este lângă elev pas cu pas. Predarea pleacă de la situații cotidiene, sunt oferite exemple rezolvate pentru a se înțelege regulile, li se arată copiilor diverse strategii de rezolvare și mă bucur să spun că nu am nicio emoție pentru momentul în care fetița mea va ajunge în clasa a V-a. 

Mitul manualelor depășite. Lumea se schimbă, într-adevăr, uluitor de repede și, de aceea, cu fiecare nouă ediție, informațiile din manualele noastre sunt aduse la zi. De exemplu, manualul de geografie Art Klett de anul acesta face trimiteri la cele mai noi date statistice disponibile, iar în manualul de română, un manual de înaltă ținută didactică, au fost actualizate o serie de informații gramaticale conform noii ediții, cea de-a treia, a Dicționarului ortografic, ortoepic și morfologic al limbii române.

Mitul manualelor teoretice, fără legătură cu viața cotidiană. Fișele de evaluare actuale, pe baza cărora se apreciază manualele, acordă puncte importante pentru relevanța conținuturilor și nu sunt ignorate de editori. Spre exemplu, în manualul Art Klett de matematică există o rubrică intitulată chiar „Mate practică”, iar din tutorialele prietenoase ale manualului de informatică, elevii învață cum să facă miniprograme și cum să acceseze aplicații.

Și, desigur, exemplele pot continua. Aceste mituri trebuie să fie puse la îndoială. Să creăm altele, dacă este cazul, pentru că niciun manual nu este perfect, dar măcar să fie unele mai apropiate de ce se întâmplă acum în școala românească”.

Ce ne puteți spune despre variantele digitale ale manualelor, care au cunoscut o utilizare mai largă în timpul pandemiei?

Roxana Jeler: „Aș sublinia că acestea trebuie să conteze în alegerea pe care o vor face profesorii, pentru că pot fi de real ajutor în clasă. În ceea ce privește manualele noastre, fiecare activitate digitală propusă aduce un plus de cunoaștere și de atractivitate orelor, fără a repeta conținuturi din versiunea tipărită. Le puteți răsfoi pe http://www.manualedigitaleart.ro”.

Vă invităm să descoperiți pe site mai multe detalii despre manualele Art Klett pentru clasa a V-a. Lectură plăcută și alegeri inspirate!


You May Also Like

EXCLUSIV Ministerul Educației întreabă părinții și profesorii ce discipline obligatorii să taie din cele 18 de la gimnaziu, câte ore să reducă și ce materii ar trebui introduse. Chestionarele online trebuie completate până pe 15 martie

Două chestionare online, unul pentru părinți și altul pentru profesori, prin care ministerul vrea să afle câte ore să taie de la disciplinele obligatorii din gimnaziu, ce materii ar trebui…
Vezi articolul

E un trend național să avem deficit de profesori de fizică, chimie, biologie. Anul acesta am semnalat și pe matematică, unde problema este că nu vin neapărat cei mai buni și nu e motivant salariul, susține Ovidiu Tripșa, inspector general în Brașov

„E un trend național să avem un deficit de profesori de fizică, chimie, biologie și de anul acesta am semnalat deficit și pe matematică, dar aceste ore vor fi acoperite…
Vezi articolul

BREAKING Telefoanele sunt echipamente care pot fi cumpărate de profesori din prima de carieră didactică, spune ministrul Adrian Câciu: Achiziția de laptopuri, tablete, telefoane inteligente, ceasuri inteligente și orice alte dispozitive care pot fi folosite în procesul educațional

Pentru prima de cariera didactică sunt eligibile cheltuieli precum achiziția de laptopuri, tablete, telefoane inteligente, ceasuri inteligente și orice alte dispozitive care pot fi folosite în procesul educațional, a declarat…
Vezi articolul

Material susținut de BCR

VIDEO Ciprian Fartușnic, cercetător în științele educației, către profesori: Nu există învățare de unul singur. De mine, ca profesor, depinde să mă uit la copiii pe care îi am și să gândesc o călătorie de învățare cu adevărat relevantă pentru ei

Profesorul nu poate să formeze o competență specifică dacă nu are o activitate de învățare cu adevărat creativă, non-rutinieră, ceva ce copiii cu adevărat ajung să realizeze, spune cercetătorul Ciprian…
Vezi articolul

Conferințele „Școala de Bani începe școala” sunt susținute de BCR

VIDEO Luciana Antoci, ISJ Iași: După părerea mea ar trebui să facem educația financiară la zona de confluență dintre celelalte discipline și nu ca disciplină distinctă, așadar transdisciplinar

Educația financiară ar trebui să fie inclusă în fiecare disciplină predată la școală, este de părere inspectorul școlar general al ISJ Iași, Luciana Antoci. „Ar trebui să încetăm să mai…
Vezi articolul