Ministerul Educației a anunțat 4 măsuri pentru sprijinirea elevilor olimpici, iar Daniel David spune că motivația trebuie să vină „din plăcerea de a învăța, nu pentru recompense” / Gala olimpicilor internaționali va fi pe 3 decembrie

512 vizualizări
Foto: © Lovelyday12 | Dreamstime.com
Acordarea de stimulente financiare elevilor care au obținut rezultate deosebite, inclusiv la nivel național, profesorilor care i-au pregătit și școlilor la Gala de premiere a olimpicilor internaționali care va avea loc pe 3 decembrie, a fost anunțată de Ministerul Educației și Cercetării drept o măsură care sprijină performanța în sistemul preuniversitar, într-un comunicat de presă. 

Ministrul Daniel David a precizat că recompensele ar trebui să vină mai ales din dorința de a învăța pentru că îți place și vrei să performezi, nu înveți ca să primești recompensă, potrivit comunicatului

„ Țin ca standardele (olimpiadelor și concursurilor școlare) să fie adecvate excelenței, procesul, cât mai transparent și nebirocratic, iar recompensele să vină mai ales ca urmare a unei motivații intrinseci (primești recompense pentru că îți place să înveți și ești performant), nu extrinseci (nu înveți ca să primești recompense)”, a declarat Daniel David.

Ministerul a menționat cele 4 măsuri prin care susține performanța și a promis mecanisme de suport pentru elevii olimpici, după stabilizarea situației financiare a țării, în contextul publicării noului regulament pentru olimpiadele și concursurile școlare

  1. Susținerea financiară a participării loturilor naționale ale țării noastre la competițiile internaționale cu finanțare din partea Ministerului Educației și Cercetării – acoperirea taxelor de participare și a costurilor deplasărilor, diurnă aferentă zilelor de ședere
  2. Acordarea de stimulente financiare elevilor care au obținut rezultate deosebite (inclusiv la nivel național), profesorilor care i-au pregătit și școlilor din care provin copiii – anul acesta, Gala de premiere a olimpicilor internaționali va avea loc pe 3 decembrie.
  3. Susținerea organizării și a desfășurării etapelor ce preced competițiile internaționale – fazele locale/ județene/ municipale și naționale. 
  4. Posibilitatea admiterii la liceu și facultate în baza rezultatelor de la etapele naționale sau internaționale, după caz, ale acestor competiții.

Amintim că ministrul Daniel David justifica public eliminarea burselor lunare de excelență pentru olimpici, afirmând că din premiile primite pentru rezultatele la olimpiadele internaționale, acești elevi își permit, cu siguranță, să-și dea singuri o bursă de merit în fiecare lună”. Declarația a fost făcută pe 8 iulie 2025, după adoptarea „Legii Bolojan” prin care Guvernul a eliminat mai multe categorii de burse și a luată o serie de măsuri pentru școli și profesori.

Tot în urma aplicării Legii Bolojan, profesorii care pregătesc elevii pentru performanță în centrele de excelență primesc, potrivit calculelor Edupedu.ro, în jur de 115 lei pe lună, dacă au grad didactic I și peste 25 de ani vechime, dacă au mai puțin, primesc mai puțin. Suma este rezultatul aplicării noilor grile de plată, care au redus drastic indemnizațiile pentru activitățile suplimentare dedicate pregătirii elevilor olimpici remunerate la plata cu ora.

În septembrie, Daniel David a declarat că „este o tristețe a mea că n-am reușit să protejez bursele de performanță, dar premianții la olimpiade vor lua în continuare premii de la minister, elevii trebuie să știe că am reușit să protejez acest lucru”.

La prezentarea raportului săptămânal, pe 23 octombrie, Daniel David a susținut în premieră că are în plan reintroducerea burselor olimpice „pe termen foarte scurt, din prima parte a anului viitor”.

Foto: © Lovelyday12 | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


3 comments
  1. Ceea ce intelegem noi de aici e ca motivatia in a face o politica sanatoasa vine din patriotism, din placerea de a sluji binele comun, de a-i servi pe ceilalti si ca a oferi indemnizatii pentru asta este o prostie colosala. De ce clasa politica nu asculta de indemnurile acestui ministru.

  2. Marele ministru psiholog dr etc este ori mincinos ori traieste intr-mare eroare si chiar nu il ajuta capul sa înțeleagă niște lucruri simple:
    – elevii olimpici oricum imata de plăcere (cu burse ori fara burse); nici o „recompensă” financiara ori materiala nu ar putea sa aducă un elev în sitatia de a performa la una sau mai multe materii in plan internațional, daca acesta nu muncește cu plăcere;
    – „recompensa” financiara (bursele de excelenta olimpica) acordata ori neacordata acestor elevi este despre respectul pe care un stat il oferă sau NU IL OFERA acestei categorii de elevi care muncesc de placere, pentru a obține rezultate si pentru a-si dezvolta cunostintele la o anumita materie la cel mai înalt nivel internațional.

    Ce nu inetelege psihologul șef de la E
    MEC:
    – taind bursele de excelență, dai un puternic semnal noilor generatii (si nu numai) ca in Romania munca asiduă nu este răsplătită, adica vom ramane o nație fără o educație a muncii si vom continua sa avem mentalitatea colectiva ca banii se fac din combinații, șmenuri, trafic de țigări etc;
    – intr-o țară in care sunt multe neajunsuri, taind bursele de excelență, adica taind ultima forma de respect pe care Romania o oferă acestor generatii de copii eminenți, tara noastră pierde orice șansă ca vreunul dintre acesti copii sa revina si profeseze in Romania dupa finalizarea studiilor.
    Altfel zis, cu o astfel de politica implementată in educație, Romania ne transmite ca nu are nevoie in viitor de „elite” care sa profeseze si sa asigure dezvoltarea durabila a tarii, nu are nevoie se viitori medici, profesori, cercetători, chimisti, scriitori etc.
    Toți acesti copii vor contribui la dezvoltarea altor state care nu sunt conduse de psihologi scoliți in alte tari pe banii parintilor.

  3. Este adevarat ca elevii participa la competitii din pasiune, doar ca anul acesta au ramas profund dezamagiti de acest sistem, deoarece s-au creat foarte multe situatii de discriminare si inechitate. Bursele de performanta trebuiau eliminate , fie inainte de a fi acordate elevilor din ani terminali, fie din anul scolar urmator. Sunt elevi inteligenti care deja inteleg ce se intampla in tara, si vad ca inca sunt persoane care primesc tot felul de beneficii necuvenite, si care inteleg ca nu s-a facut nu stiu ce economie la buget cu banii pe care ar fi trebui sa ii primeasca. Din start le-am dat un exemplu ca daca esti corect , ai de pierdut, si trebuie sa fii smecher daca vrei sa ai ceva de castigat.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Studenții de la SNSPA, în ședința de nominalizare a lui Donald Trump la Premiul Nobel pentru Pace: 4 studenți din Senatul universitar au votat „împotrivă” și restul de 5 s-au abținut, spune decanul Cristian Pîrvulescu

Studenții de la SNSPA au votat „4 împotrivă și restul de 5 s-au abținut” în ședința din această dimineață a Senatului universitar în care rectorul Remus Pricopie a supus la…
Vezi articolul

Bogdan Cristescu, șef al Direcției de Curriculum, Examene și Evaluări Naționale: Anual, la Evaluarea Națională de clasa a VIII-a, 10 mii de elevi, adică 10% dintr-o generație, nu știu ce rest le-ar rămâne dacă cumpără două pâini cu o bancnotă de 50 lei, după 9 ani de școală

Bogdan Cristescu, șef al Direcției de Curriculum, Examene și Evaluări Naționale, spune că în ultimii 15 ani, în fiecare an, 30% dintre elevii de clasa a VIII-a nu iau nota…
Vezi articolul