Ministerul Educației se dovedește laconic în a prezenta „încercările hibride de destabilizare” din educație și cercetare pe care le acuzase ministrul David: „Generic, unele tentative au vizat infrastructuri de cercetare și academice” / MEC a propus includerea „problematicii” în noua strategie de apărare a țării

1.784 de vizualizări
Foto: © LCVA | Dreamstime.com
Ministerul Educației și Cercetării a propus includerea problematicii „încercărilor hibride de destabilizare” în educație și cercetare, în viitoarea strategie de apărare a țării, „alături de analfabetismul funcțional și abandonul școlar”, anunță instituția într-o serie de răspunsuri transmise Edupedu.ro. Ea face precizările la peste trei săptămâni de când ministrul Daniel David a menționat astfel de „încercări hibride de destabilizare” în sistemul pe care îl coordonează, fără a oferi vreun detaliu. Și în răspunsurile sale MEC evită informații clare despre natura acțiunilor respective și se limitează să spună „generic” că „unele tentative au vizat infrastructuri de cercetare și academice”.

Într-un mesaj menit să marcheze începutul anului școlar, pe 29 august, ministrul Educației a transmis între altele că:

  • „În plus, în lumea complicată în care trăim, din unele zone apar și încercări hibride de destabilizare a sistemelor de bază ale unei țări democratice, inclusiv educația-cercetarea.” 

El a făcut afirmația în contextul în care se referea la „îngrijorările și criticile” din perioada ce a urmat Legii Bolojan, critici în fața cărora, cum a spus repetat în ultima perioadă, el „a fost paratrăsnet”.  Dar oficialul nu a dat niciun fel de detaliu despre acțiunile „hibride de destabilizare” în educație și cercetare pe care le-a menționat.

Edupedu.ro a solicitat, pe 1 septembrie, Ministerului Educației și Cercetării să precizeze care sunt aceste „încercări”, când s-au petrecut ele și cum a reacționat instituția. Instituția a răspuns pe 23 septembrie, mult după termenul de 10 zile prevăzut, pentru solicitări curente, de Legea 544/2001 privind liberul acces la informații de interes public. Iar în răspunsurile sale MEC evită orice fel de informație concretă despre natura încercărilor hibride de destabilizare a celui mai mare angajator din sectorul public din România. 

Provocările de tip „hibrid” sunt cele care încearcă să atingă obiective apelând la o combinație de posibile mijloace – dezinformare și propagandă, atacuri cibernetice, forță armată etc.. Edupedu.ro a solicitat lămuriri cu privire la încercările hibride identificate în educație și cercetare, despre momentul în care au fost înregistrate și „zonele” unde au apărut, mai exact. Ministerul oferă, însă, în răspunsurile sale doar informații vagi, menționând în termeni generali „o gamă concertată de acțiuni care vizează, în principal, erodarea încrederii în sistem și în actorii săi – inclusiv în capacitatea educației-cercetării de a deveni antidot la manipulare prin pseudocunoaștere -, dezvoltarea de narațiuni care promovează pseudoștiința și chiar atacuri cibernetice la infrastructura de educație-cercetare”.

  • Potrivit MEC, „declarația publică a ministrului nu conține și nu putea conține nominalizări, deoarece astfel de informații au un regim specific de utilizare și sunt gestionate de instituțiile specializate în securitate națională”. În același timp, întrebat ce autorități ale statului au fost notificate pe această temă, instituția spune că „Ministerul a fost mai degrabă notificat de autoritățile competente în legatură cu aceste fenomene, discuțiile realizându-se în acest context”.

MEC arată că situația este consemnată și în Strategia Națională de Apărare a Țării, valabilă din 2020, dar și că MEC a propus includerea problematicii și în viitoarea strategie de acest fel – alături de alte „problematici” precum analfabetismul funcțional și abandonul școlar.

Strategia Națională de Apărare a Țării 2020-2024 menționează „provocările de tip hibrid”, în context educațional, doar prin prisma nevoii de „diminuare a vulnerabilității tinerei generații” în fața unor acțiuni hibride precum informațiile false:

  • „(…) demararea unor programe ample de educaţie în ciclul gimnazial şi cel liceal, în sfera competenţelor digitale şi a securităţii online, precum şi pentru dezvoltarea deprinderilor necesare pentru combaterea informaţiilor false, astfel încât să se diminueze vulnerabilitatea tinerei generaţii la asemenea provocări de tip hibrid, având ca efect creşterea rezilienţei societale.”

Noua strategie națională de apărare ar urma să fie finalizată în această toamnă, după cum a anunțat, în august, președintele Nicușor Dan. 

Răspunsurile MEC la întrebările Edupedu.ro cu privire la „încercările hibide de destabilizare” menționate de ministrul Daniel David:

Întrebare: Care sunt încercările hibride de destabilizare identificate în educație, respectiv cercetare? În ce constau ele, mai precis?

MEC: Așa cum arată analizele europene, dar și cele interne (inclusiv Strategia Națională de Apărare a Țării), în domeniile educației și cercetării, încercările hibride de destabilizare implică o gamă concertată de acțiuni care vizează, în principal, erodarea încrederii în sistem și în actorii săi – inclusiv în capacitatea educației-cercetării de a deveni antidot la manipulare prin pseudocunoaștere -, dezvoltarea de narațiuni care promovează pseudoștiința și chiar atacuri cibernetice la infrastructura de educație-cercetare.

Întrebare:  Când au avut acestea loc?

MEC:Acțiunile de tip hibrid sunt, de regulă, procese derulate constant, pe termen mediu-lung, fiind mai intense în perioade de criză/tensiuni geopolitice. Declarația menționată face referire mai degrabă la un context de securitate volatil, descris și de alte autorități ale țării și de la nivel european, decât la un incident singular, strict circumscris temporal.

Întrebare: Care sunt „zonele” din care acestea au apărut?

MEC: Declarația publică a ministrului nu conține și nu putea conține nominalizări, deoarece astfel de informații au un regim specific de utilizare și sunt gestionate de instituțiile specializate în securitate națională. Totuși, dacă ar fi să ne raportăm, generic, la niște exemple, unele tentative au vizat infrastructuri de cercetare și academice.

Întrebări: Ce autorități ale statului ați notificat în legătură cu aceste încercări hibride de destabilizare? Ce răspuns ați primit, în cazul în care ați primit deja răspunsuri?

MEC: Ministerul a fost mai degrabă notificat de autoritățile competente în legatură cu aceste fenomene, discuțiile realizându-se în acest context. În acest sens, ministerul a propus includerea acestei problematici și în noua strategie de apărare a țării (alături de analfabetismul funcțional și abandonul școlar).”

Citește și:
Ministrul Educației, Daniel David, mesaj la începutul anului școlar: Pachetul I din Legea Bolojan „a avut efectele scontate. Nu mai este loc pentru alte măsuri de criză-austeritate în acest domeniu” / Oficialul promite un viraj către „o logică de dezvoltare”

Foto: © LCVA | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


5 comments
  1. Dl Costin Ionescu, stiti ce insemna „manipulative underspecification”, cam asta face dl min. invocand nimic.

  2. Foarte absconse aceste ziceri ale min. LOL
    Un ciolan mai generos, un scaun special in CSAT?
    „…Insirand cuvinte goale
    Ce din coada au sa sune.”

  3. … culmea! Acele incercari de destabilizare a invatamantului au venit chiar de la ministrul (in curand) de trista amjntire Daniel, David, ddaVID, care si-a concretizat acele „incercari de destabilizare” prin legea 141 si urmarile generate de aceasta lege: haosul din educatie, PROTESTUL profesorilor si studentilor SUFOCAT, innabusit de catre Daniel David, ddAVID, tocmai cel care-i certa pe profesori si-i acuza prin iarna-primavara ca ei ar fi vinovatii ca nu au protestat niciodata impotriva salariilor si conditiilor mizere din educatie.
    CINE NU a protestat, „tovarase” Daniel David, daVID?? Hotul striga „hotul”.
    Ce faceti (si dvs acum, ca multi alti politicieni si ministri-sinistri) din ultimii 30-35 de ani? Cu forta si cu cinism mizerabil ii reduceti la tacere pe profesori si studenti, „tovarase” ddaVID! Si stiti bine ce faceti, de fapt! Ii puneti pe profesori la zid, facandu-i tapii ispasitori si „paratraznetul” tuturor guvernarilor paguboase de pana acum si, de fapt, reduceti la o stare aservita si tot mai precara educatia din Romanu(c)a si viitorul societatii romanesti.

    Daniel David este si va fi principalul vinovat de destabilizarea societatii romanesti, pt ca o societate fara un sistem de educatie solid(a) este usor de manipulat si de distrus – exact asta ne-a tot explicat sinistrul DDavid de multa vreme incoace si exact asta pune in aplicare: distrugerea societatii incepand cu distrugerea invatamantului.

  4. Libertatea de exprimare nu reprezintă o vulnerabilitate, să trebuiască luptat împotriva ei. Libertatea protestului nu reprezintă o vulnerabilitate, să trebuiască luptat împotriva ei. Libertatea de asociere nu reprezintă vulnerabilitate, să trebuiască luptat împotriva ei. Toate aceste libertăți sunt parte din nucleul vieții democraticele, o viață care permite alternanța la putere, decontarea greșelilor de către guvernanți, transparență în guvernare. Cumpărarea presei, blocarea mișcărilor sindicale și interzicerea protestelor, lipsa de transparență, neascultarea feedbackul-ui social, ilegitimitatea în exercitarea mandatului, toate acestea reprezintă caracteristici ale unor state nedemocratice. Când un ministru conduce samavolnic, ilegitim, toate activitățile lui pot fi suspectate că sabotează viața democratică, servind doar interesului personal. Ministrul „Demisia!” s-a remarcat prin minciună, înșelătorie, abuz, arbitrar decizional, demersurile sale putând fi suspectate de caracter antidemocratic.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Sorin Ion, secretar de stat la Educație: De foarte multă vreme și pe nedrept învățământul profesional a fost privit cumva ca un refugiu al eșecului. Pe de altă parte, însă, întreaga societate reclamă faptul că nu avem meseriași

De foarte multă vreme și pe nedrept învățământul profesional a fost privit cumva ca un refugiu al eșecului, a declarat Sorin Ion, secretar de stat pentru învățământul preunivesitar, într-o emisiune…
Vezi articolul
Admiterea la liceu, simularea Evaluării Naționale

UPDATE Evaluarea Națională la 6 materii a fost amânată, printr-o ordonanță de urgență, de către Guvern / Contradicție între proiectul Legii învățământului preuniversitar și proiectul de ordonanță în privința generației care va da admiterea separată la liceu

Evaluarea Națională la 6 discipline, așa cum este prevăzută în Legea 1/2011, a fost prorogată, printr-o ordonanță de urgență, în cadrul ședinței de Guvern. Ministerul Educației a modificat forma articolului…
Vezi articolul