Bogdan Cristescu, secretar de stat în Ministerul Educației, a declarat, la Euronews România, că, „din păcate, la noi, (Evaluarea Națională – n.red) este un examen cu dublu rol: un rol de diagnoză pentru sistem, care este important, da, iar celălalt rol, din păcate, de selecție”. Acesta a mai spus că sunt școli la care se intră, în clasa a IX-a, cu media de 8.50, spre exemplu, iar la bacalaureat au o medie de 7.
„Așa cum cum bine spuneați, examene la diverse vârste există în toată lumea civilizată. Din păcate, la noi, (Evaluarea Națională – n.red) este un examen cu dublu rol: un rol de diagnoză pentru sistem, care este important, da, iar celălalt rol, din păcate, de selecție. (…) Unul dintre motive este un motiv pur administrativ: faptul că nu toate școlile gimnaziale au continuitate spre liceu, pentru că atunci copiii ar fi putut rămâne acolo”, a spus secretarul de stat în Ministerul Educației.
Bogdan Cristescu a adus în atenție și presiunea școlilor bune și a precizat că „trebuie să înțelegem că fiecare școală este bună pentru copilul adecvat”. Acesta a mai spus că nu este un lucru bun să avem senzația că spaima, frica, amenințarea vor provoca învățarea.
„Pe de altă parte, la asta, noi am adăugat în plus o altă presiune: presiunea școlilor așa-zis bune și a unor analize pe care nu le facem, pentru că, dacă ar fi să stăm strâmb și să judecăm drept, putem vedea că sunt școli la care se intră cu o medie, să spunem, de 8.50 la clasa IX-a și care la bacalaureat au o medie de 7. Întrebarea este dacă este o școală bună.”
Moderatoare: Adică nu confirmă pe parcursul liceului?
Bogdan Cristescu: „Părerea mea este că nu există etichete. Asta încerc să spun, da, o școală poate fi mai bună pentru un copil și mai puțin bună pentru alt copil. O clasă poate fi mai bună pentru un copil, mai puțin bună pentru alt copil. Părerea mea este că nu mai trebuie să gândim în clustere. Pur și simplu, trebuie să înțelegem că fiecare școală este bună pentru copilul adecvat, iar noi trebuie să găsim, ca părinți și ca elevi, cea mai bună școală pentru fiecare și, apoi, să creăm pentru copiii pe care îi primim după o admitere, pentru că și acești copii trebuie cumva repartizați, să facem tot ce putem mai bun cu ei.
Deci, problema, din punctul meu de vedere, este apăsarea pe care o punem noi cu toții, noi, profesori, noi, societate. Faptul că avem senzația că spaima, frica, amenințarea vor provoca învățare nu cred că este un lucru bun. Ce putem face? Ceea ce putem face este să aducem cât mai multe școli la un nivel corect, care să asigure o educație de calitate. Vorbim de resurse, vorbim de comunitate, vorbim de formare, deci este o abordare strategică.
Al doilea lucru pe care putem să-l facem – și este foarte, foarte important – este să dăm valoare notelor. Pentru a putea da valoare notelor obișnuite, trebuie să avem standarde de evaluare, pentru ca notele să fie comparabile. Din nou, dacă facem o comparare între mediile la Evaluarea Națională și mediile la nivelul claselor V-VIII, vedem o diferență foarte mare.”
Amintim că ministrul Educației și Cercetării a problematizat situația legată de Evaluarea Națională de la clasa a VIII-a și Admiterea la liceu, pe care a numit-o „o selecție cruntă”. În contextul raportului de diagnoză privind sistemul de învățământ care va fi prezentat în luna mai de Minister, Daniel David a subliniat că „deși învățământul este obligatoriu, la final de la gimnaziu facem o selecție cruntă”. Ministrul a făcut aceste declarații în cadrul evenimentului „Lecții eficiente – Folosirea eficientă a celor 50 de minute din lecție”, organizat de Inspectoratul Școlar Maramureș pentru profesori și directori de școală, joi, 20 martie.
Unitatea de Cercetare în Educație a Ministerului Educației și Cercetării a precizat pentru Edupedu.ro că dacă Evaluarea Națională și Bacalaureatul rămân bazate pe memorare, reforma curriculară nu va schimba realitatea din sălile de clasă.
Despre Evaluarea Națională
Evaluarea Națională este obligatorie prin legea Educației și înscrierea elevilor la Evaluarea Națională se face automat de către secretariatele școlilor. Indiferent de nota obținută, elevii sunt apoi repartizați la un liceu, prin repartizarea computerizată, pentru că învățământul este obligatoriu: 12 ani sau 13 în cazul învățământului la seral, potrivit Legii Educației.
Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
Evaluarea Națională o dau elevii la finalul clasei a VIII-a din anul 2003-2004. Anterior, în 1999 elevii au susținut examenul de capacitate la finalul clasei a VIII-a și examen de admitere la liceu. Apoi din anul 2000, admiterea la liceu s-a făcut doar pe baza rezultatelor de la capacitate, luând în calcul și mediile anilor de gimnaziu.
Repartizarea computerizată a fost introdusă de Ecaterina Andronescu în 2001. Atunci, învățământul era obligatoriu doar până în clasa a VIII-a.
În 2003-2004, elevii de clasa a VIII-a dădeau examen la 3 materii, potrivit ordinului de ministru.
a) Limba şi literatura română – test scris, din materia claselor a V-a – a VIII-a, conform programei de testare;
b) Matematică – test scris, din materia claselor a V-a – a VIII-a, conform programei de testare;
c) Istoria românilor sau Geografia României (la alegere) – test scris, din materia clasei a VIII-a, conform programei de testare.
Treptat, la Evaluarea Națională au rămas doar două examene: limba și literatura română și matematică.
Potrivit Legii nr.1/2011 (legea anterioară a educației), elevii de clasa a VIII-a ar fi trebui să susțină Evaluarea Națională la 6 discipline, însă prevederea nu s-a aplicat niciodată, pentru că nu s-a predat transdisciplinar, așa cum prevedea tot legea nr. 1.
În 2023 a intrat în vigoare Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, care prevede același mod de organizare pentru Evaluarea Națională ca în prezent: examen scris la Limba română și Matematică.
Ce prevede Legea Educației privind admiterea la liceu prin examen separat
Potrivit Legii învățământului preuniversitar nr, 198/2023, admiterea la liceu și evaluarea națională organizată la finalul clasei a VIII-a se vor desfășura în conformitate cu prevederile prezentei legi începând cu generația de elevi înscriși în clasa a V-a în anul școlar 2023-2024.
Articolul 101
„(1) După absolvirea învățământului gimnazial, elevii susțin evaluarea națională, obligatorie. Evaluarea națională a absolvenților clasei a VIII-a constă în probe la disciplinele limba și literatura română, matematică, respectiv limba maternă, pentru elevii care au urmat studiile gimnaziale într-o limbă a minorităților naționale și opțional pentru elevii care au studiat limba maternă conform art. 60 alin. (5), fiind organizată conform metodologiei aprobate prin ordin al ministrului educației.
(2) Unitățile de învățământ liceal pot organiza concurs de admitere în clasa a IX-a, pentru anumite specializări sau pentru toate specializările, pentru maximum 50% din numărul de locuri atribuite prin planul de școlarizare, raportat la numărul de formațiuni de studiu după susținerea de către elevi a evaluării naționale.
(3) Până la 10% dintre locuri sunt ocupate prioritar, pe baza rezultatelor obținute la evaluarea națională și conform opțiunilor exprimate, prin repartiție computerizată, de către elevi cu dizabilități și/sau CES și de către elevi de etnie romă.
(4) Locurile rămase neocupate după organizarea concursului și repartizarea în urma acestuia conform alin. (2) și (3) se atribuie pe baza rezultatelor obținute la evaluarea națională, conform opțiunilor exprimate, prin repartiție computerizată.
(5) În situația în care la concursul de admitere, pentru fiecare specializare, se înscrie un număr de elevi mai mic decât numărul locurilor scoase la concurs, unitatea respectivă nu are dreptul de a organiza concurs de admitere pentru specializarea respectivă în anul școlar următor.
(6) Data desfășurării concursului de admitere se stabilește prin ordinul ministrului educației privind aprobarea calendarului de desfășurare a probelor evaluării naționale, a repartizării și admiterii în învățământul liceal și se face publică la începutul fiecărui an școlar.
(7) Organizarea concursului și criteriile de admitere se stabilesc prin hotărârea consiliului de administrație al unității de învățământ, care se publică pe site-ul acesteia, la începutul fiecărui an școlar. Concursul de admitere constă în administrarea a două probe, stabilite la nivelul unității de învățământ, care vizează discipline aferente profilului/ specializării.
(8) Probele pentru concursul de admitere sunt standardizate și unice la nivel național, fiind elaborate sub coordonarea CNCE, pe baza programei școlare, în conformitate cu prevederile metodologiei aprobate prin ordin al ministrului educației.
(9) Pot participa la concursul de admitere elevii care au obținut cel puțin nota 5 (cinci) la fiecare probă a evaluării naționale. Candidații sunt admiși în ordinea descrescătoare a mediei de admitere, în limita locurilor disponibile, cu condiția promovării fiecărei probe cu minimum nota 5 (cinci). Elevii care nu au fost admiși la concursul de admitere participă la repartiția computerizată.
(10) Prin excepție de la prevederile alin. (2) și (3), unitățile de învățământ organizează, pentru filiera vocațională, anterior susținerii evaluării naționale, probe de aptitudini specifice pentru admitere.
(11) Unitățile de învățământ din cadrul învățământului liceal tehnologic și tehnologic dual stabilesc condițiile de acces în colaborare cu operatorii economici parteneri.
(12) Pentru situațiile prevăzute la alin. (10) și (11) unitățile de învățământ au obligația de a publica pe site-ul lor disciplina sau disciplinele la care se susțin probele de aptitudini, programele și procedurile de organizare a acestora, pentru fiecare generație, până cel mai târziu la începutul clasei a VIII-a. Probele suplimentare de admitere se susțin la cel mult două discipline.
(13) Metodologia-cadru de organizare și desfășurare a repartizării și admiterii în învățământul liceal este aprobată prin ordin al ministrului educației. Calendarul de desfășurare a repartizării și admiterii în învățământul liceal se publică, pentru fiecare generație, cel mai târziu la începutul anului școlar.”
Informații de context
Edupedu.ro a scris în decursul anilor despre diverse situații generate în privința Evaluării Naționale: absenteismul, deși înscrierea este automată pentru elevii care au terminat clasa a VIII-a, sau despre diferențe de cel puțin 4 puncte între mediile de la Evaluarea Națională 2024 și cele de la clasă.
De asemenea, problemele majore la examenul de Română de la Evaluarea Națională, identificate într-un Raport de cercetare alarmant realizat de aceeași instituție a Ministerului Educației care face subiectele: subiecte concepute pe curriculumul care nu mai este în vigoare, cu barem de corectare care “compromite validitatea probei” prin punctaje alocate arbitrar.
Ligia Deca, fosta ministră a Educației, spunea la 9 luni după ce propriile Legi ale învățământului au fost promulgate că ar trebui ca relevanța examenelor naționale, Evaluare Națională și Bacalaureat, să fie redusă. În același timp însă, în propria lege a învățământului preuniversitar se dublează examenul de la finalul clasei a VIII-a. A fost introdus pe lângă Evaluarea Națională și un examen de admitere la liceele și colegiile cu concurență mare.
În 2023, Sorin Ion secretar de stat în Ministerul Educației spunea că „Evaluarea Națională de la clasa a VIII-a și-a cam pierdut sensul”.
Calendarul evaluării naționale pentru absolvenții clasei a VIII-a, în anul școlar 2024-2025
- 10-13 iunie 2025: Înscrierea la Evaluarea Națională
- 13 iunie 2025: Încheierea cursurilor pentru clasa a VIII-a
- 23 iunie 2025: Limba și literatura română – probă scrisă
- 25 iunie 2025: Matematică – probă scrisă
- 27 iunie 2025: Limba și literatura maternă – probă scrisă
- 3 iulie 2025: Afișarea rezultatelor inițiale, vizualizarea lucrărilor scrise și depunerea contestațiilor
- 4-5 iulie 2025: Vizualizarea lucrărilor scrise și depunerea contestațiilor
- 6-9 iulie 2025: Soluționarea contestațiilor
- 10 iulie 2025: Afișarea rezultatelor finale
6 comments
Wow, epertul autointitulat in educatie isi da cu parerea. Te mai miri ca educatia a ajuns in groapa.
Poate dupa raportul din luna mai David are bunul simt sa-si aleaga colaboratori care au studii in educatie, ce sa mai zic de doctorat.
”Ii creștem într-o lume utopica și apoi ne miram ca nu ne iese și ca da cu virgulă. Voi sunteți dușmani de neam,bai băieți băi!”
Și fără selecție, cum afli care este clasa adecvata pentru fiecare elev? Suntem departe rau de ideea de a avea psihologi în scoli care, împreună cu profesorii, sa facă un raport despre ce e adecvat pentru fiecare copil.
Vai de capul meu!Nu mai citesc ca ma ia durerea de cap.Sa sigura un învățământ de calitate?Serios?Asta va străduiți voi sa faceți acum prin reducerea orelor și materiilor?În toată lumea se pune accent pe cel puțin 2 limbi străine și voi nu știți cum sa scoateți limbile străine din scoli.Si ca să dea valoare notelor dumnealui spune ca 7 nu ets bun.Nu?De ce?Ai dat vreun examen vreodată de spui ca nu e bun?Toți inepții apar în ziare și televiziune sa spună ce le trazneste prin cap.Vai ,vai,vai!
Ce vrei sa spui ca nota 7 nu este o nota bună?Te rog sa scoți tu diploma ta de Bacalaureat și sa ne arăți ce nota bună ai luat.
Și pentru ca selecția nu se face nicăieri și nici nu este bună.
Asa este.Selectia naturala a fost un dezastru.
Ii creștem intr-o lume utopica și apoi ne miram ca nu ne iese si ca da cu virgulă. Voi sunteți dușmani de neam,bai băieți băi!