Ministerul Educației vrea să modifice Legea învățământului preuniversitar: Liceele agricole, silvice și cele cu peste 75% elevi în sistem dual să poată funcționa cu mai puțini elevi și autorizare provizorie automată pentru calificări profesionale nivel 3 și 4 în învățământul tehnologic, pentru anul școlar 2026-2027

6.409 vizualizări
Echivalarea titlului de doctor cu gradul didactic I
Foto: © Ammentorp | Dreamstime.com
Liceele agricole, silvice și cele cu peste 75% elevi în sistem dual vor putea funcționa cu efective mai mici decât cele prevăzute de lege, iar unitățile de învățământ vor putea primi autorizare provizorie automată pentru calificări profesionale nivel 3 și 4 pentru anul 2026-2027, în același domeniu, conform unui proiect de OUG pus în consultare publică de Ministerul Educației și Cercetării, prin care se modifică Legea învățământului preuniversitar.

O altă modificare vizează liceele pedagogice, care primesc automat autorizare pentru noile specializări din filiera vocațională.

Măsurile sunt motivate de „riscul întreruperii școlarizării” în anumite domenii deficitare și de urgența asigurării forței de muncă calificate cerute de piața muncii, potrivit notei de fundamentare.

Aproximativ 30% dintre unitățile cu profil tehnologic au în prezent autorizare doar pentru nivelul 3, ceea ce ar fi dus, fără OUG, la imposibilitatea înscrierii elevilor la anumite calificări cerute de angajatori în anul școlar 2026-2027.

Astfel, prin proiectul de ordonanță de urgență se propun următoarele:

1. Se introduce un nou alineat, (4^1), la art. 16 din Legea învățământului preuniversitar nr.198/2023, cu modificările și completările ulterioare, prin care se creează cadrul legal necesar pentru funcționarea cu personalitate juridică și cu efective mai mici de elevi pentru liceele tehnologice cu profil preponderent agricol și silvic, precum și pentru liceele care școlarizează peste 75% din numărul de elevi în sistem dual.

2. Se reglementează:

– regimul de autorizare provizorie pentru unitățile de învățământ care, în anul școlar 2025-2026, școlarizează în regim de autorizare/acreditare calificări profesionale de nivel 3 și 4 al Cadrului național al calificărilor;

– regimul de autorizare/acreditare pentru unitățile de învățământ liceal din filiera vocațională care, în anul școlar 2025-2026, școlarizează specializări din profilul pedagogic, în vederea școlarizării specializărilor specifice filierei vocaționale, profilul pedagogic, prevăzute la art.52 alin. (2) din Legea învățământului preuniversitar nr.198/2023, cu modificările și completările ulterioare, conform notei de fundamentare.

Liceele agricole, silvice și cele cu peste 75% elevi în sistem dual vor putea funcționa cu efective mai mici;

Prin proiectul de OUG, la articolul 16 din Legea 198/2023 se introduce un nou alineat care permite ca liceele tehnologice cu profil preponderent agricol și silvic și liceele tehnologice care au peste 75% dintre elevi în sistem dual să funcționeze cu personalitate juridică și cu efective mai mici de elevi, prin derogare de la prevederile din lege.

Ministerul justifică măsura prin necesitatea protejării rețelei de învățământ agricol și de a susține formarea profesională în sistem dual, considerată prioritară pentru economia națională.

Noua listă a liceelor tehnologice cu profil preponderent agricol a fost publicată în Monitorul Oficial, pe 26 noiembrie. Aceste licee vor fi vizate de modificarea din proiectul de OUG.

Autorizare provizorie automată pentru calificări profesionale nivel 3 și 4;

Unitățile de învățământ care școlarizează elevi pentru Calificări profesionale nivel 3 sunt considerate autorizate provizoriu și pentru calificări de nivel 4, în același domeniu.

Unitățile de învățământ care școlarizează pentru Calificări profesionale nivel 4 sunt considerate autorizate provizoriu și pentru calificări de nivel 3, în același domeniu.

Această prevedere se aplică automat, fără proceduri suplimentare, pentru a asigura continuitatea formării profesionale în contextul reorganizării învățământului tehnologic și profesional prevăzută de art. 248 alin. (17) din Legea 198/2023.

În prezent, la nivelul a aproximativ 30% dintre unitățile de învățământ care școlarizează elevi în învățământul tehnologic sunt autorizate să funcționeze provizoriu, respectiv acreditate doar calificări profesionale de nivel 3, iar neadoptarea de urgență a prezentei măsuri ar conduce la imposibilitatea înscrierii elevilor, în anul școlar 2026–2027, la unele calificări profesionale solicitate de operatorii economici parteneri ai unităților de învățământ tehnologic și tehnologic dual.

Pentru a se evita întreruperea școlarizării într-un anumit domeniu de pregătire profesională și pentru care există deficit de forță de muncă calificată, este necesară modificarea cadrului legal, potrivit notei de fundamentare.

Liceele pedagogice primesc automat autorizare pentru noile specializări din filiera vocațională.

Unitățile de învățământ liceal care în 2025-2026 sunt autorizate sau acreditate pentru specializări din profilul pedagogic sunt considerate, prin OUG, autorizate/acreditate și pentru specializările prevăzute la art. 52 alin. (2) din Legea 198/2023:

  • educație timpurie,
  • pedagogia învățământului primar,
  • pedagogie generală,
  • pedagogia educației nonformale,
  • mediere școlară

Ministerul motivează că reorganizarea specializărilor de profil pedagogic impunea o reglementare urgentă pentru a evita blocajele în admiterea la liceele pedagogice.

Amintim că elevii care finalizează clasa a VIII-a anul acesta școlar și doresc să urmeze un liceu cu profil pedagogic vor putea opta pentru clase cu specializarea „Pedagogia educației timpurii”, potrivit proiectului metodologiei privind fundamentarea cifrei de școlarizare în învățământul preuniversitar, pus în consultare publică pe 10 noiembrie de Ministerul Educației și Cercetării.

Prevederile din proiectul de OUG:

”ART. I. – Legea învățământului preuniversitar 198/2023, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 613 din 5 iulie 2023, cu modificările și completările ulterioare, se completează după cum urmează:

1. La articolul 16, după alineatul (4) se introduce un nou alineat (41), cu următorul conținut:

”(41 ) Prin excepție de la prevederile alin. (1), liceele tehnologice cu profil preponderent agricol și silvic, precum și liceele care școlarizează peste 75% din numărul de elevi în sistem dual pot funcționa cu personalitate juridică și cu efective mai mici de elevi.”

ART.II (1) Unitățile de învățământ care, în anul școlar 2025-2026, școlarizează în regim de autorizare de funcționare provizorie/acreditare calificări profesionale de nivel 3 al Cadrului național al calificărilor, de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă sunt considerate autorizate provizoriu, prin efectul legii, pentru școlarizarea unor calificări profesionale de nivel 4 al Cadrului național al calificărilor în același domeniu de pregătire profesională.

(2) Unitățile de învățământ care școlarizează în regim de autorizare de funcționare provizorie/acreditare calificări profesionale de nivel 4 al Cadrului național al calificărilor, de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă sunt considerate autorizate provizoriu, prin efectul legii, pentru școlarizarea unor calificări de nivel 3 al Cadrului național al calificărilor în același domeniu de pregătire profesională. ”

(3) Unităţile de învăţământ liceal din filiera vocaţională care în anul şcolar 2025 – 2026 sunt autorizate, respectiv acreditate pentru școlarizarea specializărilor din profilul pedagogic, de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă sunt considerate ca fiind autorizate, respectiv acreditate şi pentru specializările specifice filierei vocaționale, profilul pedagogic, prevăzute la art. 52 alin (2) din Legea învățământului Preuniversitar nr.198/2023, cu modificările și completările ulterioare.”

Foto: © Ammentorp | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
OFICIAL Lista liceelor agricole a fost modificată prin ordin comun: trei licee dispar ca unități independente și devin structuri ale altor licee, dar numărul total rămâne 59
Din anul școlar 2026-2027, învățământul profesional și tehnologic va fi reorganizat: nu se mai propun locuri pentru învățământul profesional, ci doar pentru învățământul tehnologic dual – proiect / Cum pot funcționa în continuare școlile profesionale
Elevii care termină clasa a VIII-a în iunie 2026 și care vor să devină educatori vor putea opta pentru specializarea „Pedagogia educației timpurii” în cadrul liceelor cu profil pedagogic – proiect
EXCLUSIV Educația timpurie, învățământul profesional și digitalizarea sunt marile reforme ratate de Ministerul Educației prin PNRR / LISTA cu țintele și jaloanele eliminate din cele 7 reforme și 18 investiții
Din anul școlar 2026-2027, învățământul profesional și tehnologic va fi reorganizat: nu se mai propun locuri pentru învățământul profesional, ci doar pentru învățământul tehnologic dual – proiect / Cum pot funcționa în continuare școlile profesionale


2 comments
  1. In ce situație se găsesc liceele in care exista profil silvic pentru o singura clasă?
    Mulțumesc

  2. Și cine sa predea la modulele de specialitate?? Că e plin de foști titulari la pensie, peste 65+, la unele specializări, inclusiv la cele despre care amintiți. La agricultura, specialiști de pe vremea colhozurilir

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

BREAKING SURSE Secția de urmărire penală și criminalistică din Parchetul General investighează procedura de repartizare aleatorie a dosarului în care premierul Nicolae Ciucă a obținut anularea sesizărilor din teza sa de doctorat / Cine este procurorul de caz

Parchetul General are în lucru un dosar în care este cercetat modul în care, în luna aprilie, la Curtea de Apel București, a avut loc repartizarea aleatorie a dosarului 2826/2/2022,…
Vezi articolul

Rezultatele inițiale pentru proiectele eligibile – apelul de formare a profesorilor în pedagogie digitală, publicate de Ministerul Educației / 8 dintre cele 19 proiecte evaluate au obținut punctaj maxim

Rezultatele etapei de evaluare a calității proiectelor declarate eligibile pentru apelul de formare a peste 100.000 de profesori în pedagogie digitală au fost publicate astăzi, 14 august, de Ministerul Educației.…
Vezi articolul

UPDATE Serbările de sfârșit de an în curtea școlii, nu sunt interzise, susține ministrul Educației. Ministerul anunțase că sunt permise ”doar activități de pregătire și consiliere pentru examenele naționale”

UPDATE: Organizarea serbărilor tradiționale de sfârșit de an cu participarea elevilor, cadrelor didactice și părinților nu este interzisă, potrivit ministrului Monica Anisie, într-o declarație pentru Edupedu.ro. Aceasta a spus că se…
Vezi articolul