Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a declarat, în contextul în care unii părinți, profesori și elevi pun la îndoială utilitatea Săptămânii Verzi și a Săptămânii Altfel, că nu dorește să schimbe „lucruri care, în principiu, par să funcționeze sau sunt susținute de un număr mare de oameni”. La prezentarea raportului săptămânal, acesta a sugerat că, în timpul acestor săptămâni, profesorii pot insista pe felul în care competențele dobândite sunt utilizate în viața de zi cu zi, pe obiective de dezvoltare durabilă sau pot vizita împreună cu elevii zone verzi sau muzee.
„Așa cum am spus în discuții, oamenii sunt împărțiți și profesorii, să știți, chiar și elevii în a susține aceste variante educaționale sau în a-mi cere să le anulez. Așa cum am spus, eu n-am venit să schimb lucruri care, în principiu, par să funcționeze sau sunt susținute de un număr mare de oameni, în condițiile în care n-am o majoritate evidentă pentru a renunța la ele”.
Ministrul a reamintit că Săptămâna Verde nu trebuie văzută drept o vacanță: „Am încercat și prin diversele instrucțiuni pe care le-am dat, să reamintesc că sunt săptămâni din actul educațional, nu sunt săptămâni de vacanță. Nu trebuie să ne scoată din logica educațională. Am dat și exemple în acele instrucțiuni”.
Acesta a susținut că punerea în aplicare a instrucțiunilor oferite în primăvara anului acesta referitor la Săptămâna Verde și Săptămâna Altfel îi pot ajuta pe elevi să înțeleagă relevanța acestora și să perceapă activitățile derulate ca parte a procesului de învățare.
„Nu ne oprește nimeni, în săptămâna respectivă, să insistăm din programă mai mult, spre exemplu, pe modul în care utilizăm competențele dobândite în viața de zi cu zi pentru a face școala mai relevantă pentru viața cotidiană. Iar săptămâna verde, spre exemplu, la toate materiile ne putem lega de scopurile de dezvoltare durabilă, astfel încât copiii să înțeleagă legătura între materie și ce înseamnă sustenabilitate, fără să trebuiască, repet, să intrăm într-o altă logică”.
„Avem și varianta să mergem să vizităm zone verzi, să vizităm muzee și așa mai departe. Sunt diverse variante, dar am lăsat posibilitatea, repet, astfel încât școala să aleagă acel mecanism sau acele mecanisme prin care copiii să înțeleagă că ce se întâmplă în cele două săptămâni este tot un proces educațional, nu este vacanță”, a mai adăugat el.
Informații de context
În mai 2025, Ministerul Educației și Cercetării a trimis unităților de învățământ din țară un set de instrucțiuni pentru Școala Altfel și Săptămâna Verde. Potrivit noilor instrucțiuni, activitățile desfășurate în aceste săptămâni trebuie să sprijine aprofundarea și consolidarea cunoștințelor dobândite în cadrul disciplinelor de studiu și să contribuie la atingerea competențelor specifice prevăzute în programele școlare.
- Pentru Săptămâna Verde, accentul cade pe corelarea conținuturilor educaționale cu cele 17 Obiective de Dezvoltare Durabilă ale Organizației Națiunilor Unite, în special cele care privesc protejarea mediului. Activitățile propuse trebuie să stimuleze conștientizarea și implicarea elevilor în problemele ecologice actuale și în soluționarea acestora.
Cu puțin timp în urmă, Daniel David afirmase că aceste perioade „nu sunt o pauză în procesul educațional” și că „ora poate să rămână de matematică, de chimie, de fizică, de biologie”.
- „Nu înseamnă că iarăși trebuie să mergem în excursii neapărat. Putem să o și facem dacă are o componentă educațională, dar „Săptămâna verde” se poate face și în unitatea școlară”, a mai adăugat el.
Amintim că Săptămâna Verde a fost introdusă în anul școlar 2023-2024, la inițiativa președintelui Klaus Iohannis, pusă în practică fără niciun studiu sau comentariu de la fostul ministru Sorin Cîmpeanu.
Aceasta a fost introdusă de președinție și de Ministerul Educației condus de fosta consilieră a lui Klaus Iohannis, Ligia Deca, fără a prelungi anul școlar cu cel puțin 5 zile, atât cât le-a fost eliminat profesorilor din predarea curriculumului obligatoriu menținut nemodificat.
Peste 900 de profesori și directori de școală propun renunțarea la cel puțin unul dintre programele Școala Altfel și Săptămâna Verde, arată studiul „Evaluarea măsurilor de implementare a structurii anului școlar pe intervale de cursuri (module)”, publicat pe 31 decembrie de Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație (CNPEE), fără a fi promovat în vreun fel de Ministerul Educației.
Mircea Bertea, consilier onorific al ministrului David, a afirmat că „aceste săptămâni trebuie să dispară”, având în vedere că „această fragmentare este păguboasă pentru învățământ”. „Educație ecologică trebuie făcută la fiecare oră, 5 minute aplicabilitate; educație pentru sănătate – la fel ș.a.m.d.; educație remedială. Așa vom scăpa și de analfabetism funcțional. Altfel nu avem nicio șansă”, a mai declarat el.
Foto: © Pressmaster | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
10 comments
Dacă ai o majoritate care spune că fiecare vine cand vrea la scoală atunci introduci asta ca regulă? O mare majoritate, cel putin a profesorilor, este de părere că nu isi au rostul aceste saptamani, activitățile pot fi integrate in cadrul orelor de curs. Nu trebuie sa ai o săptamana anume cand să vorbesti despre mediul inconjurator si protejarea lui sau sa faci activitati altfel.. Asa de ce sa nu ai o saptamana care să fie despre violență, sau sanatate etc?…Asta inseamna sa fragmentezi anul scolar după cum se trezeste unul pe la minister sa introduca el un program ca asa ia venit lui. Este absolut o minciuna ca lucrurile functionează. Ca vor unii sa nu facă ore, de asta le convine. Mergeti sa vedeti clase intregi de elevi pe la mall-uri, la film, pe strazi, in tabere si excursii fara nici o legatura cu scoala sau pur si simplu stau acasa. Este o pierdere de timp de 2 saptamani, o fragmentare a programului scolar si evident un timp in care nu se invata nimic, este vacantă. Iar acest ministru ori este complice ori pur si simplu nu vede si nu intelege nimic, cred ca si una si alta.
Din câte știu eu, că nu sunt profesor, denumirile corecte sunt „Școala altfel” și „Săptămâna verde”.
Amândouă sunt o pierdere de timp. Se pierd 2 săptămâni de învățământ, aiurea.
”A lot of people are saying it” – am mai auzit melodia asta la o portocală de peste ocean.
Când îți dai demisia, David?
La liceu aceste săptămâni reprezintă vacanță!
Chiar dacă ți -ai propus activități practice și interesante nu ai cu cine să le realizezi. Mă întreb care este majoritatea chestionată …Oare cei de la PNL-PSD-USR-UDMR?
Dar pentru mărirea normei didactice a avut majoritate David? Cata ipocrizie!
Nimeni nu susține aceste două săptămâni de pierdut vremea dacă n-ai bani pentru ele, cu excepția orchestrei de aplaudaci care trăiește în mintea ministrului. De la prea multă psihologie i se trage.
DEMISIA DAVID!!!!
Cum sa nu sustina multa lume doua saptamani de frecat menta?
Nu ai o majoritate? Înseamnă că nu ai , domnule sinistru, nicio legătură cu preuniversitarul.
De care oameni sustinute? Care majoritate? Esti cu capul? De la profesori pana la parinti toti iti spun ca e o porcarie. Ia din materie, si-asa greu de predat in asa timp scurt, mai ales ca ai taiat cu inteligenta ta vie 25% din timpul alocat ei. Nu are nicio finalitate decat sa oboseasca profesorii inutil cu zeci de machete, hartoage si alte prostii si sa plictiseasca elevii. Au ajuns profesorii sa fie obligati de directorii sa faca pe dadacele sau pe entertainerii in salile de clasa cat altii sunt plecati in excursii pe bani. Daca la inceputul programului mai prindea un filmulet, o activitate manuala, acum nu mai prinde nimic la elevi, ei stiu deja toate secretele online-ului. Si altfel cum sa-i tii in clase? Legati? Stiind ca ceilalti sunt prin vizite si excursii? Vin de nevoie si frica absentelor si sunt ca si cum nu ar fi, niste legume cu gandul doar sa ajunga mai repede acasa sa se conecteze la internet.
Domnul pare ca joaca in piesa pentru copii „Aventurile lui HabarNam”, care este distractiva la teatru dar sa distrugi un sistem care functionanu mai e deloc distractiv!
Habar nu are de preuniversitar dar isi da aere de atot-cunascator.