Ministrul Educației Daniel David: Aș vrea ca competențele pe care le testăm în evaluările de la clasele a II-a, a IV-a și a VI-a să fie mai largi / Să dăm o problemă de Matematică care are aplicații în Geografie sau Istorie, ca să-i pregătim pe copii pentru testele PISA

13.903 vizualizări
Foto: Gov.ro
Itemii de la evaluările pe care le susțin copiii în clasele a II-a, a IV-a și a VI-a trebuie să pună accentul pe modul în care aceștia utilizează cele 8 competențe de formare în viața de zi cu zi, a declarat ministrul Educației și Cercetării Daniel David la Banatul Azi. Acesta a propus ca problemele pe care elevii le rezolvă să aibă aplicații și în alte discipline, astfel încât elevii să fie pregătiți pentru PISA – evaluarea internațională inițiată de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare în Europa (OCDE), care evaluează competențe-cheie pentru elevii de 15 ani.

„Pentru mine, lucrurile importante sunt cele legate de testările la clasele a II-a a, IV-a și a VI-a, fiindcă am vrut să aduc câteva lucruri noi ca să ajut copiii, în sensul că am vrut ca în itemii pe care îi avem în acele testări, pe lângă itemii legați de conținuturi – de Matematică, de Limbă și literatură, de Științe – să avem itemi care se referă la modul în care utilizezi acele competențe în viața de zi cu zi, tocmai pentru a-i putea pregăti pentru testarea PISA, care va veni în clasa a IX-a”, a explicat ministrul.

„Deci, pe lângă itemii clasici de Matematică, o să ai și itemi prin care aplici Matematica la viața de zi cu zi. În același timp, aș vrea ca competențele pe care le testăm în acele evaluări să fie mai largi”, a mai adăugat el.

Acesta a subliniat că, prin propunerea sa, dorește ca elevii să dezvolte toate cele opt competențe-cheie promovate la nivel european, care fac parte din profilul de formare al elevilor.

„Bun, am înțeles că ne focalizăm pe Matematică, dar ce ar fi să dăm o problemă de Matematică care are aplicații în Geografie, de exemplu, sau în Istorie? Astfel încât să ne amintim că în școală noi vrem să formăm mai multe competențe – opt – și că nu totul se reduce la cele două competențe pe care suntem noi de obicei focalizați, importante și fundamentale: Matematica și Limba și literatura română, dar noi avem opt competențe cheie și trebuie să avem grijă cam de toate”.

Informații de context

Cele opt competențe-cheie care determină profilul de formare al elevului, potrivit articolului 91 din Legea învățământului preuniversitar:

a) competență de citire, scriere și înțelegere a mesajului;

b) competență în multilingvism;

c) competență matematică și competență în științe, tehnologie și inginerie;

d) competență digitală, inclusiv de siguranță pe internet și securitate cibernetică;

e) competență personală, socială și de a învăța să înveți;

f) competență civică, juridică și de protejare a mediului;

g) competență antreprenorială;

h) competență de sensibilizare și exprimare culturală”, conform articolului 91.

La începutul acestui an, ministrul Daniel David a explicat că „cele 8 competențe-cheie înseamnă un absolvent care este bun specialist, bun cetățean, un om echilibrat, mulțumit de propria viață, ca să nu spun neapărat un om fericit”.

Acesta a mai declarat că „nu e corect ca Evaluarea Națională să acopere doar două materii, deși există 8 competențe cheie”. „Asta nu înseamnă că trebuie să dai 5 sau 8 examene” a precizat el însă, dând exemplul „probelor americane”, unde „ai zonele de științe, zonele apropiate care le prinzi într-un test grilă cu diverse sub-teste”.

Profesorul de științe socio-umane Doru Căstăian a declarat că programa pentru examenele naționale nu pune accent pe formarea de competențe, ci pe conținuturi rigide. Din acest motiv, atunci când se apropie Bacalaureat, este nevoit să întrerupă  «predarea relevantă, axată pe competențe, și să le spun elevilor până aici am gândit, de aici învățăm pentru Bac»”.

  •  „În timp ce noi vorbim despre competențe de atâta timp, nu formăm efectiv competențe, ci, mai degrabă, transmitem niște conținuturi ex cathedra, teoretizant”, a mai declarat acesta, subliniind că, pentru ca elevii să aibă rezultate bune la testările PISA, este nevoie de schimbarea programelor școlare, respectiv a celor pentru examenele naționale.

Elevii care intră în clasa a IX-a în 2026 ar urma să învețe pe baza unor noi programe și cu noi manuale, au transmis reprezentanții Ministerului Educației și Cercetării. În plus, începând cu anul 2030, Bacalaureatul va fi construit pe baza acestor programe noi, iar conținuturile și probele vor fi corelate cu ce s-a predat efectiv în anii de liceu.

Despre testările PISA

Ultimele rezultatele PISA sunt cele publicate în decembrie 2023 pentru date din 2022. Rezultatele obținute de România plasează țara noastră pe locul 45 la Matematică, în rândul celor 81 de state și economii care au participat la prima testare educațională internațională organizată de OCDE după pandemie.

România este penultima țară din Uniunea Europeană la PISA 2022, în fața Bulgariei, dar în urma sistemelor de educație din țări precum Emiratele Arabe Unite, Brunei sau Turcia. Și Ucraina, cu regiunile cu care a participat la testarea desfășurată în timpul războiului, este înaintea României.

Rezultatele PISA 2022 la Citire/Lectură indică pentru România un scor tot de 428 de puncte, similar celui de la testarea anterioară, iar la Științe scorul de 428 de puncte este cu 2 puncte mai mare decât la testarea PISA 2018.


15 comments
  1. Asta in corelație cu impunerea limbii engleze la un anumit nivel de cunoaștere de către Marea Britanie!
    https://www.g4media.ro/guvernul-britanic-impune-standarde-mai-ridicate-de-limba-engleza-pentru-migranti.html

  2. Ministrul nu stie, dar si acum subiectele combina notiuni din discipline diferite. Nu aceasta e problema. S-a uitat prin manuale? Acolo este un dezastru, ai impresia ca sunt facute de niste oameni iresponsabili, care au cautat sa inghesuie de toate pentru toti in acele pagini.

  3. Există lipsă de logică în acțiunile și spusele ministrului.
    Recunoaște testele PSA și face referire la ele, ne comparăm cu alte țări. Foarte bine!! În definitiv copii noștri vor activa pe o piață a muncii comună, fiind în concurență cu ceilalți din alte țări, mai ales europene.
    Urmare a acestor evaluări rezultă că suntem slab pregătiți în acest domeniu, începând cu managementul de la nivel ministerial și continuând pe scară până jos la calitatea programelor școlare, calitatea profesorilor, a finanțării etc.
    Dacă ministerul și întreg sistemul de învățământ acceptă această realitate atunci se poate trece la introducerea unei reforme bazată integral pe metodele, programele, evaluările, finanțările etc folosite de țările europene avansate în domeniul învățământului și care participă pe aceeași piață a muncii cu copii români.

  4. ca competențele ?!

    așa a zis Dani?!

  5. Parca era vorba sa nu fim analfabeți, acum ne vrem olimpici ?
    Unde Dumnezeu vreți sa duceți societatea aceasta ?
    Este înfiorător sa te gândești ca au pierdut copilăria, inocenta, descoperirea talentelor și fructificare acestora doar pentru că „sa nu ne facem de râs” încă mai exista în aceasta societate care se vrea democratica.
    Mai bine am vedea ce facem sa crească bunul simt, emoțiile pozitive.
    De acord investește și fa teste peste teste pentru cei care vor performante dar nu toți suntem la fel.
    Cu ce ma ajuta pe mine radical din 9 astazi dacă matur străzile sau xeroxez hartii sau transcriu sedinta de judecata? Când dau cu matura calculez cum sa adun frunzele ? Îmi numără hârtiile sau literele?
    Distrugeți oameni, generațiile care nu le mai „sta bine scoala” cel puțin nu aceasta românească.
    Educați profesorii și permiteți le sa educe aplicat pe ceea ce sunt copiii astazi în prezent.
    Ce a fost nu mai funcționează.
    Elevul de clasa a 4 a creează roboti care sa ne inlocuiasca și noi vorbim de teste. De asta copiii nu mai asculta ca le este sila de atâta scoala inutila în multe situații. Ei vad în viitor ceea ce noi nu vedeam.
    Un singur sfat : Adaptati-va !

  6. Dl. David chiar are idei bune, numai că omite un lucru important: daca nu lucrează pentru stoparea analfabetismului funcțional la nivelul multor cadre didactice iese un dezastru. Dovada e ce au înțeles directorii de școli că înseamnă orele remediile: nu sa se lucreze cu copiii care au dificultăți, ci au suplimentar orarul pentru toată lumea.

    1. Păi doamnă dragă, ASTA A CERUT MINISTRUL. Poate înainte de a comenta toate tâmpeniile care vă trec prin cap, citiți și voi ce a SCRIS, nu ce SPUNE. E negru pe alb – nu se fac ore ”remediale” doar cu copiii cu probleme, ci CU TOȚI, pentru că nu sunt ore ”remediale” ci ”remediale și DE CONSOLIDARE”.

      Toată ”lumea” – adică și învățătorii și elevii – au cele două ore băgate pe gât de un cretin, iar voi, dacă ești părinte, înghițiți pe nemestecate toată propaganda asta abjectă. I-au spus ministrului învățătorii că, dacă pentru un adult, două ore până la urmă nu sunt mare lucru, pentru copiii de la primar înseamnă două ore la școală ÎN PLUS (iar cei de a IV-a aveau deja 21 fără opționale), dar l-a durut în trei litere.

      Iar pe părinți nu i-a durut nici acolo, unii au apărut pe aici să se bucure că au de muncă mai mult învățătorii, uitând că ”obiectul muncii” învățătorilor sunt chiar copiii voștri!

  7. ,, Ca competentele”??!!

  8. Asta nu e intreg la cap sa schimbe regulile in timpul jocului! Sa l oprească cineva pe acest nebun, care a distrus învățământul preuniversitar definitiv! Copiii sunt f obositi…cu foarte multe ore zilnic!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Președintele Comisiei Naționale de Bacalaureat și Evaluare Națională, secretarul de stat Florian Lixandru, nu știe câți profesori dintre cei care fac subiectele pentru examenele naționale dau și meditații

Președintele Comisiei Naționale de Bacalaureat și Evaluare Națională, secretarul de stat Florian Lixandru, nu știe câți profesori dintre cei care fac subiectele pentru examenele naționale și dau meditații. Secretarul de…
Vezi articolul

Ce spune SRI despre conturile false din social media: au activitate redusă până la postarea repetitivă a propagandei sau dezinformării, număr neverosimil de urmăritori în raport cu activitatea și postări simultane

Ce spune SRI despre conturile false din social media, în urma : Au activitate redusă până la postarea repetitivă a propagandei sau dezinformării, număr neverosimil de urmăritori raportat la istoricul…
Vezi articolul

Protest la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, anunțat pentru joi, 9 octombrie, față de mutarea unor ore ale Facultății de Matematică într-un sediu din marginea orașului, cu condiții neadecvate / Alianța națională a organizațiilor studențești se declară solidară cu studenții afectați

Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) anunță că se va alătura joi, 9 octombrie unui protest ce va avea loc în fața clădirii centrale a Universității Babeș-Bolyai (UBB)…
Vezi articolul