Ministrul Educației, Daniel David, respinge acuzațiile privind marginalizarea Istoriei în noile planuri-cadru: Hai să stopăm conspirațiile și dezinformările / Istoria națională ar trebui introdusă mai repede, din clasele a IX-a sau a X-a, deoarece așa ajungem la toți elevii

10.350 de vizualizări
Foto: Radu Tuta / Agerpres Foto
Ministrul Educației, Daniel David, a reacționat sâmbătă seara la criticile recente privind reducerea importanței Istoriei Naționale în noile planuri-cadru pentru liceu. Într-o postare pe blogul său personal, acesta a respins „conspirațiile și dezinformările” și a făcut apel la un dialog responsabil în cadrul consultărilor publice, subliniind că noile propuneri întăresc, nu slăbesc, studiul istoriei.

„Să mă suspectezi că aș dezavantaja istoria națională în noile proiecte de planuri-cadru pentru liceu, când pentru mine patriotismul și românismul sunt unele din valorile centrale, arată multe despre această suspiciune…și nimic bun!”, scrie ministrul.

Declarația lui Daniel David vine în urma unui punct de vedere exprimat de Mihai Manea, președintele Asociației Profesorilor de Istorie din România, care a semnalat într-o analiză publicată pe Edupedu.ro că în noile proiecte de planuri-cadru, disciplina Istorie ar înregistra un „recul absolut semnificativ” la clasele a XI-a și a XII-a, întrucât elevii non-umaniști nu ar mai avea acces la această materie ca obligatorie în ultimii ani de liceu, fiind în categoria CDEOȘ, adică la alegerea elevului, dacă școala oferă acest opțional.

Ministrul a respins categoric această interpretare, argumentând că noua structură a planului-cadru pune accent pe Istoria națională chiar din primii ani de liceu, tocmai pentru a ajunge la toți elevii, indiferent de filiera urmată:

„În trunchiul comun am inclus, așa cum se vede clar în propuneri, că demersurile ar trebui să fie focalizate pe Istoria națională mai repede (din clasele a IX-a sau a X-a), deoarece așa ajungem la toți elevii, indiferent de filieră (teoretică/vocațională/tehnologică), în timp ce în clasa a XII-a cei care nu sunt la specializarea umanistă nu mai acordă suficient timp istoriei naționale, investind mai mult în materiile de bacalaureat de specialitate”, potrivit lui Daniel David.

Ministrul a subliniat și faptul că Istoria rămâne parte a trunchiului comun și că unitățile de învățământ au libertatea de a include mai multe ore de istorie dacă elevii și școlile solicită acest lucru.

În documentul curricular publicat în dezbatere, apare explicat faptul că „unitățile de învățare dedicate istoriei românilor vor sta la baza programelor și vor fi integrate istoriei universale (de analizat în cursul consultărilor/dezbaterilor)”. Planurile-cadru pentru liceu, aflate în stadiu de proiect, au fost puse vineri seara în dezbatere publică de Ministerul Educației. Dezbaterea este deschisă până pe 6 martie 2025, conform anunțului oficial.

În postarea sa, Daniel David a condamnat ferm răspândirea „conspirațiilor și dezinformărilor” și a făcut apel la o consultare reală și echilibrată: „Hai să stopăm împreună conspirațiile/dezinformările despre discipline și planuri-cadru, pentru a ne focaliza responsabil pe construcțiile viitoare pentru copiii noștri și pentru sistemul nostru de educație, prin consultare/dezbatere normală.”

El a reafirmat deschiderea Ministerului Educației către propunerile societății civile și ale specialiștilor și a anunțat că dacă, după cinci săptămâni de consultare publică, nu se ajunge la un consens larg acceptat, procesul va fi reluat.

„Dacă după aceste cinci (5) săptămâni de consultare publică/dezbateri naționale, nu voi putea veni în luna mai cu o variantă larg acceptată de mediul educațional și de societate, ținând cont că ținta este implementarea din anul școlar 2026-2027, vom relua întregul proces până când obținem acest lucru!”, a încheiat Daniel David

Redăm poziția integrală a profesorului Daniel David, ministrul Educației și Cercetării:

„Acest text este o notă mai personală, într-un limbaj mai personal, de aceea apare pe blogul propriu, nu în zonele unor instituții în care sunt implicat acum.

Hai să stopăm împreună conspirațiile/dezinformările despre discipline și planuri-cadru, pentru a ne focaliza responsabil pe construcțiile viitoare pentru copiii noștri și pentru sistemul nostru de educație, prin consultare/dezbatere normală. Măcar în domeniul educației să facem angajamentul acesta și să spunem NU conspirațiilor și dezinformărilor. Nu pot răspunde la orice conspirație/dezinformare, dar încerc aici să setez un model pentru oamenii de bun-simț (pe care îi rog să fie mai atenți la rândul lor și la unele distorsiuni involuntare pe care le-ar putea face, dar sensibile într-un context al unor consultări/dezbateri), cu referință la o ultimă conspirație legată de istoria națională

Eu sunt un om care nu mă ascund să-mi asum părerile, deoarece știu când să tac (mai ales dacă nu mă pricep), când să pun întrebări altora mai informați, când să am convingeri/ipoteze educate și când să-mi afirm ferm cunoașterea.

Așadar, să mă suspectezi că aș dezavantaja istoria națională în noile proiecte de planuri-cadru pentru liceu, când pentru mine patriotismul și românismul sunt unele din valorile centrale, arată multe despre această suspiciune…și nimic bun!

În noile proiecte de planuri-cadru de liceu istoria este prinsă foarte bine în trunchiul comun (chiar în comparație cu alte științe la rândul lor clasice), iar apoi, în funcție de specializare, poate beneficia, direct și/sau dacă doresc școala și elevii, de ore în plus. Așadar, pentru istoria națională, luându-se în calcul rolul său, alegerile școlii și ale elevilor există, dar sunt constrânse pentru a asigura minimul necesar. Spun asta pentru că în trunchiul comun am inclus, așa cum se vede clar în propuneri, că demersurile ar trebui să fie focalizate pe istoria națională mai repede (din clasele a IX-a sau a X-a), deoarece așa ajungem la toți elevii, indiferent de filieră (teoretică/vocațională/tehnologică), în timp ce în clasa a XII-a cei care nu sunt la specializarea umanistă nu mai acordă suficient timp istoriei naționale, investind mai mult în materiile de bacalaureat de specialitate. Așadar, istoria națională este tratată mai bine și cu mai multă atenție prin ceea ce propunem acum, iar pentru ca lucrurile să iasă bine sunt în contact cu specialiști din Academia Română pentru a găsi cele mai bune variante finale.

În general, am avut astfel de demersuri pentru toate disciplinele relevante, chiar dacă nu le comentez aici; atrag însă atenție la rolul curriculumului de specialitate, dincolo de trunchiul comun, și la numărul de ore ce pot fi alocate flexibil sau la dispoziția elevului din oferta școlii. Trebuie să avem mai multă încredere și în școlile noastre, în profesorii noștri și în copiii noștri (și părinții lor) și să le lăsăm libertate de alegere, desigur, controlată de reguli generale de asigurare a calității impuse de minister, astfel încât niciun ministru să nu bage cu forța pe gât copiilor și școlilor orice și oricâte discipline/teme, uneori și la un număr nerezonabil de ore.

În concluzie, în cazul istoriei naționale nu este cazul să fiu convins de nimic, eu ca psiholog (și absolvent al Facultății de Istorie și Filosofie) știind rolul istoriei naționale în identitatea personală, și cu siguranță nu pot fi convins de ceva prin amenințări sau violență morală/psihologică, ci sunt mai ușor de convins prin discuții raționale. Într-un fel, în aceste consultări/dezbateri pe planurile-cadru învățăm cu toții și cum să facem cu încredere și cooperare consultare/dezbatere.

În încheiere, amintesc foarte serios că avem un proces de consultare publică/dezbatere națională (nimic nu este definitivat încă) și spun ceva foarte clar:  dacă după aceste cinci (5) săptămâni de consultare publică/dezbateri naționale, nu voi putea veni în luna mai cu o variantă larg acceptată de mediul educațional și de societate, ținând cont că ținta este implementarea din anul școlar 2026-2027, vom relua întregul proces până când obținem acest lucru! Doar așa ne antrenăm să fim oameni buni și responsabili pentru copii și societate!


22 comments
  1. A aminti despre ce se studia și cum se studia înainte de Revoluția din decembrie mi se pare mizerabil, mai ales în privința istoriei. I-as întreba pe toți cei care îl ironizează pe Daniel David ce au făcut în acești 35 de ani pentru ca la materia istorie sa se studieze despre ce a însemnat cu adevărat comunismul in România. În rest, rata de analfabetism funcțional din România vorbește de la sine.

  2. Sunt întru totul de acord că învățământ de calitate a fost cel dinainte de 1989! Și-a dovedit cu prisosință valoarea! A creat mulți oameni educați, cu dragoste de studiu, cu respect față de profesorii lor! Foarte mulți au reușit și în străinătate cu liceul și facultatea absolvite în țară ! Și le-au dat clasă multora din țările unde au realizat performante! Trebuia păstrată structura anului școlar cu trei trimestre, 3 vacanțe, cu teze și extemporale, bacalaureat la maxim 4-5 materii functie de profilul liceului și mai ales
    respectul acordat cadrul didactic!

    1. > A creat mulți oameni educați,
      la cum scriu majoritatea oamenilor care au trăit atunci comentarii pe facebook, mă îndoiesc

  3. Finalul articolului de pe „blogul personal”, unde nu poți adăuga nici un fel de comentarii (!)
    „În încheiere, amintesc foarte serios că avem un proces de consultare publică/dezbatere națională (nimic nu este definitivat încă) și spun ceva foarte clar: dacă după aceste cinci (5) săptămâni de consultare publică/dezbateri naționale, nu voi putea veni în luna mai cu o variantă larg acceptată de mediul educațional și de societate, ținând cont că ținta este implementarea din anul școlar 2026-2027, vom relua întregul proces până când obținem acest lucru! Doar așa ne antrenăm să fim oameni buni și responsabili pentru copii și societate!
    Sugestiile/propunerile se fac la adresa de email consultare@rocnee.ro , până la data de 6 martie 2025, și în timpul dezbaterilor naționale anunțate.

    Pentru istoria discuțiilor vezi:

    https://www.edu.ro/mesaj_ministru_Daniel_David_conspub_planuri_cadru_liceu
    https://www.edu.ro/comunicat_presa_03_2025_precizari_ministru_consultare_planuri_cadru_li”
    Rămâne de văzut ce înțelege noul ministrul al educației prin *variantă larg acceptată de mediul educațional și de societate*… dacă ține cont de ea cu a ținut USL3 cont de voturile românilor. Sau nu.

  4. Ani de- a randul,istoria si geografia Romaniei s- au studiat si se studiaza in clasa a VIII a, respectiv a XII a.
    Pana acum n- am vazut pe nimeni- inspectorii de specialitate si profesorii care predau aceste discipline sa protesteze, sau sa aiba un punct de vedere public legat de acest aspect.
    Clasele terminale din gimnaziu sau liceu nu au fost niciodata optime pentru studierea acestor doua discipline intrucat copiii au altceva de pregatit, mai ales cei din gimnaziu.
    Dar cine sa gandeasca? De ce va mira acum scoaterea lor din trunchiul comun?
    Dar cand au fost taiate orele de la aceste discipline in favoarea unor pseudo discipline, materii de umplutura, sa dam locuri de munca unor prea multi absolventi de drept din universitatile private cum a fost? Azi doar definitivam aceste reforme prin suprimarea celor 2 discipline care vorbesc despre noi ca popor, tara, loc in lume.
    Si ce? Cui ii pasa????
    Eu zic nici romana sa n- o lasam in TC, nu ne trebuie, puneti va rog in locul ei hindi, mandarina sau orice altceva exotic!
    Vai de steaua noastra de PRO STI!

  5. Reeditați și introduceți toate manualele editate, tipărite înainte de ’89!
    Nu vedeți că tot suportul de lucru, toate auxiliarele apărute după ’89 n-au ajutat deloc!
    Nu aveți decât să vă declarați ÎNVINȘI!
    Învățământ de calitate și disciplină a fost până în ’89!

  6. Demiterea de urgență a impostorului Daniel David și retragerea definitivă a planurilor cadru. În caz contrar, nicio problemă. În mai vor fi alegerile prezidențiale și apoi o să plece tot guvernul acasă.

    1. Corect! Aceasta persoana trebuie sa fie demisa! Parintii trebuie sa se impuna si sa obtina demiterea acestui “expert” care isi bata joc de copiii lor, pe banii lor.

    2. Fiecare ministru al invatamantului dupa 1990 s- a considerat un fel de guru ce le stie pe toate. Dar toate aceste reforme nu au fost decat orgolii de oameni care nu au inteles menirea unei adevarate educatii. Ce avem acum este tot un pescuit in ape tulburi. O reforma adevarata trebuie aplicata cel putin 10 ani ca sa vedem efectele. Problema nu este decat a manualelor prost construite, metode si materiale didactice inepte, clase cu prea multi elevi, memorare abuziva in loc de gandire logica. Apoi prea multe module si vacante, numai este timp de lectii de sinteza si recapitulative. Elevii uita de la un modul la altul, continuitate zero, fragmentare paguboasa.

  7. Eliminarea istoriei din trunchiul comun al claselor a XI-a și a XII-a este o
    eroare gravă, care va priva o mare parte dintre elevi de o înțelegere aprofundată a istoriei naționale și universale!

  8. Interesanta intervenție, deoarece… ministrul afirma ca clasa a XII-a trebuie sacrificata pentru a servi doar pregătirii bacalaureatului!!!

    1. Eu zic sa faca o reforma, sa transforme clasa a 12a in an sabatic, in care elevii sa invete doar pentru Bacalaureat! Numai aberatii scot tipii astia din joben acolo la minister!

  9. Sa inteleg ca pt David(ca pentru mine nu mai este Domnul David de cand marseaza pe aberatiile de partid) planurile cadru, puse de el insusi in dezbatere sunt niste dezinformari, niste conspiratii? ! Sa-i explice cineva ca il bat ganduri de manuale digitale exclusiv, timp in care scoate pe capete ore de istorie, latina, chimie, fizica, geografie, in detrimentul altor ca*caturi. In conditiile in care si-asa elevii sunt relativ idioti si studentii de cea mai proasta calitate. Vede-l-as operat pe David de un chirurg fara chimie la liceu si cu Biologie redusa!

  10. Noile planuri cadru au un singur rol: reducerea cheltuielilor, fără nici un câștig pentru elev, pentru dezvoltarea sa, din contră. De aici și aspectul lor ilogic, de neînțeles, absurd, pentru că noi ne gândim la elev, la dezvoltarea personalității, iar ei au avut în vedere banii, bugetul.

  11. problema cu istoria românilor este una din zecile de probleme ale acestei așa zise reforme… domnule David ești în afara subiectului…ai nota doi..revin o în toamnă mai bine pregătit și documentat in teren …sau dați va demisia…

  12. In acest moment , istoria este materie de trunchi comun în liceu, fiind obligatorie în toate clasele. Se studiază câte o oră pe săptămână, iar la profilul uman este aprofundată și inclusă la Bacalaureat.

    Domnul ministru ori e rupt de realitate ori ne ia drept prosti. Cum adică nu scade importanța istoriei dacă o scoți din trunchiul comun? În plus, afirmații de genul “dai în mine dai în patriotism și românism “ nu sună prea bine.

  13. Și uite asa cu materiile fantezi va fi nevoie de recalificare a profesorilor,automat cei din universitar vor avea bani și studenți.Ehe!pui de lele!

  14. Ce escroc, acest individ nu știe ce se studiaza in clasele IX- X. In aceste clase se învață istoria universala. Au făcut praf tot ce tine de istoria românilor. La clasa a IV au introdus despre greci, Napoleon. Doar la clasa a VIII se învață cat de cat despre istoria noastră. Se miră apoi că este extremism in Romania. In următorii ani să ne așteptăm la ceea ce este mai rău.

    1. În clasa a X a complementar istoriei universale se studiaza istoria românilor. Exista un capitol care studiază in detaliu Problema Orientala, totodată se integrează Revolutia condusa de Tudor Vladimirescu, Momentul 1848, Mica Unire, Principatele sub domnia lui Cuza, domnia lui Carol I si România in Primul Război Mondial.

  15. A vorbit atât de mult că a început să creadă ce spune.

    Amice, istoria neamului are sens a fi studiată mai mult EXACT de cei pe cale să devină cetățeni cu drept de vot, pentru a fi conștienți DE CE și în ce scop trebuie să deschidă bine ochii înainte de a vota!

    Nu la a 9-a sau a 10-a, când copiii sunt încă imaturi. Ci fix când le vine rândul să nu aibă doar drepturi, ci și obligații față de sine și de semenii lor.

    Sper să nu faci mulți purici în minister, nu e de tine.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Peste 10.000 de sesizări de violență și abuz asupra copiilor în primele 9 luni ale anului trecut, potrivit Autorității pentru Protecția Copiilor/ Salvați Copiii: Mai mult de jumătate dintre dosarele cu pedofili rămân nesoluționate

În perioada ianuarie-septembrie 2020 au fost înregistrate 10.656 desesizări de violență și abuz asupra copilului, dintre care 9.652 s-au petrecut în cadrul familiei. Totuși, doar în cazul a 1.092 de…
Vezi articolul

Unul dintre elementele care produc deficit de performanță este improvizația. Să renunțăm la deciziile luate fără a avea în spate studii și analize foarte serioase, este de părere Lucian Ciolan, prorector al Universității din București

„Unul dintre elementele care produc deficit de performanță este improvizația”, a transmis Lucian Ciolan, prorector al Universității din București, la evenimentul de lansare a ediției 2023 a Education at a…
Vezi articolul

Germania introduce KulturPass: Tinerii care împlinesc 18 ani primesc 200 de euro pentru a-i cheltui în librării, la teatru și concerte / Măsura își propune să dea un impuls industriei culturale post-pandemie

Un sistem similar a fost implementat în Spania în 2021. Schema pilot culturală germană are ca scop încurajarea adolescenților să îmbrățișeze cultura live și să dea un impuls economiei culturale…
Vezi articolul