Ministrul Educației Daniel David spune despre creșterea normei didactice cu 2 ore pe săptămână că „în timp se va vedea efectul pozitiv”. Invitat la podcastul „În banca din spate” al elevilor de la Centrul de Jurnalism al Liceului „Danubius”, ministrul Daniel David a prezentat creșterea normei didactice ca având un efect pozitiv, deși recunoaște că a creat un disconfort pentru profesorii cu 2 ore în plus.
- Măsura de creștere a normei didactice este vehement contestată de profesori și sindicate. În prima zi de școală, pe 8 septembrie, zeci de mii de profesori au ieșit în stradă pentru a protesta față de această măsură și proteste și pichetări vor continua până la finalul anului, anunță sindicatele din educație, care îi cer demisia ministrului David.
- În noiembrie, reprezentanții profesorilor vor prezenta președintelui Nicușor Dan un raport despre consecințele aplicării Legii nr. 141/2025
Ministrul Daniel David a spus că elevii au mai mult acces la profesori calificați prin majorarea normei didactice a profesorilor cu 2 ore.
„Copiii au acces mai mare la profesori titulari și la suplinitori calificați. Lumea ignoră lucrul acesta. Sigur că este un disconfort pentru profesorii care au cele 2 ore în plus, dar în timp se va vedea efectul pozitiv”, a spus Daniel David.
Daniel David a mai precizat că „dacă nu era situația fiscal-bugetară, probabil că nu începeam cu două ore în plus, cu redimensionare a burselor”, și că „măsurile fiscal-bugetare ne-au forțat să gândim așa. Și atunci, în acest proces, am încercat să vin și cu reforma educațională”, a spus ministrul.
Ministrul Educației a precizat în spațiul public de multe ori că măsurile fiscale nu reprezintă o reformă educațională, ci măsuri de supraviețuire în situații de criză.
- Nu este prima oră când ministrul David remarcă efecte pozitive ale măsurilor fiscal-bugetare: obligațiile învățătorilor și profesorilor de a face ore remediale din anul școlar 2025-2026, transformate de ministrul Daniel David în „program național” pentru reducerea analfabetismului funcțional.
Redăm răspunsul integral al ministrului Daniel David
Fabian Măncilă, elev: Ați menționat de acele anomalii, așa că voi pune în următoarea întrebare: dacă ați putea șterge cu buretele ceva din școala românească, ce ați șterge?
Daniel David, ministrul Educației: N-aș șterge ceva anume. Mi-ar plăcea să fi avut sistemul mai aproape de mine măsurile pe care le-am propus, fiindcă toate, de fapt, anulează astfel de anomalii. Altfel, comasările, uite și regândirea claselor a dus la un fenomen interesant: copiii au mai mult acces la profesori calificați. Lumea ignoră lucrul ăsta, dar prin faptul că a crescut cu 2 ore numărul de ore pe săptămână, copiii au acces mai mare la profesori titulari și la suplinitori calificați. Sigur că este un disconfort pentru profesorii care au cele 2 ore în plus, dar efectul pozitiv se va vedea în timp.
Sigur că sunt de acord și cu profesorii care au cele 2 ore în plus, că odată ce din timpul de lucru de 40 de ore pe săptămână ai crescut componenta de predare, trebuie să le reduci încărcătura birocratică, că timpul de lucru-i tot 40 de ore pe săptămână și asta e misiunea pe care încerc, sau mă rog, astea sunt scopurile pe care le am acum: să văd cum din timpul de lucru într-adevăr putem să reducem încărcătura birocratică. Dar măsurile, să știți că și în vremuri de normalitate multe dintre ele ar fi trebuit luate, doar că nu atât de repede, nu toate deodată și printr-o discuție mai așezată cu oamenii din sistem. Dacă nu era situația fiscal-bugetară, probabil că nu începeam cu două ore în plus, cu redimensionare a burselor și așa mai departe. Dar măsurile fiscal-bugetare ne-au forțat să gândim așa. Și atunci, în acest proces, am încercat să vin și cu reforma educațională”.
Noile norme didactice din anul școlar 2025-2026
- pentru învățători și profesori de învățământ primar, norma didactică rămâne de tip „un post pe clasă”, dar cu 2 ore obligatorii de pregătire remedială pe săptămână
- pentru profesorii de gimnaziu, liceu, postliceal, precum și cei din clasele cu program integrat de artă și sport sau din unități extrașcolare, norma crește la 20 de ore pe săptămână, dacă aceștia au cel puțin licență în cariera didactică
- excepție: profesorii cu grad didactic I sau titlul de profesor emerit, care desfășoară activitate de mentorat, vor avea normă redusă la 18 ore pe săptămână
- profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori vor avea norme de 26 de ore pe săptămână (cu licență), respectiv 22 de ore (dacă au gradul I și activitate de mentorat)
- în învățământul special, norma este de 18 ore pentru profesori la predare și terapii specifice, respectiv 22 de ore pentru educatori și maiștri instructori
- cadrele didactice cu peste 25 de ani vechime și gradul I, sau care dovedesc performanță educațională, pot beneficia de o reducere a normei cu 2 ore pe săptămână, fără afectarea salariului, în baza unei metodologii aprobate de Minister
Creșterea normei didactice, cea mai contestată dintre măsurile fiscal-bugetare de către profesori
Potrivit sindicatelor, luni, 8 septembrie, peste 20.000 de profesori au fost în marș de la Guvern la Palatul Cotroceni. Au protestat față de prevederile din Legea Bolojan și au cerut demisia ministrului Daniel David. În ziua protestului o delegație a sindicatelor a fost primită la discuții cu președintele Nicușor Dan.
Marius Nistor, președintele Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, a declarat, după întâlnirea cu Nicușor Dan, că „președintele a luat act de solicitările noastre.” Referitor la anularea măsurilor din Legea Bolojan, „domnia sa a propus o altă întâlnire cam peste cel mult 2 luni, ocazie cu care se va putea veni cu niște cifre exacte vizavi de impactul măsurilor asumate de guvernarea Bolojan”, a spus Marius Nistor.
Sindicatele profesorilor cer organizațiilor sindicale afiliate date referitoare la numărul profesorilor afectați de prevederile Legii Bolojan, potrivit unui document consultat de Edupedu.ro. Solicitarea vine în contextul în care pe 8 septembrie s-a stabilit ca reprezentanții profesorilor să prezinte, în noiembrie, președintelui României un raport legat de consecințele aplicării Legii nr. 141/2025, cunoscută drept Legea Bolojan.
Amintim, peste 300 de profesori, scriitori, regizori, actori, artiști care cer Guvernului Bolojan să retragă pachetul de austeritate ce vizează Educația, documentului trimis de semnatari către Edupedu.ro. „Măsurile recente – creșterea numărului de elevi în clase, comasarea școlilor, reducerea de personal, mărirea normei didactice a profesorilor – sunt prezentate ca soluții pentru buget, dar impactul lor fiscal este unul nesemnificativ”, se arată în document.
Silvia Mușătoiu, profesoară de Matematică la Colegiul Național „Gheorghe Șincai” din București, a declarat că „în acest moment, ministerul este fericit că n-au ieșit titulari din învățământ și au ieșit suplinitori, de parcă suplinitorii n-ar fi calificați”. Aceasta a spus că există suplinitori care „sunt mai buni decât unii titulari”. Declarațiile au fost făcute la emisiunea InfoEdu de la TVR Info.
Informații de context
Este prima creștere a normei didactice din 1995 încoace. Atunci, prin Legea Statutului cadrelor didactice, prevăzută de legea învățământului, dar aprobată separat doi ani mai târziu, erau stabilite normele didactice de 18 ore în învățământul preuniversitar.
Reamintim că Ministerul Educației și Cercetării nu a prezentat nicio analiză a fundamentării măsurilor din legea 141/2025, în afara declarațiilor făcute de ministrul Daniel David în ieșirile sale publice. În schimb, analiza solicitată Institutului de Științe ale Educației de Edupedu.ro a fost cenzurată de ministrul David sub pretextul unui peer review pentru că îi contrazicea cu date și studii argumentele folosite.
Recent, ministrul Educației și Cercetării a spus că „întotdeauna, când am vorbit de păstrarea oamenilor, în mintea mea au fost titularii”. „Eu știu că și suplinitorii sunt importanți și să știți că analizăm datele. O să le prezentăm, probabil, într-o săptămână sau două”, a declarat Daniel David săptămâna trecută, la Radio Guerrilla.
Edupedu.ro a scris că peste 17.000 de profesori titulari au dispărut din învățământ de la un an la altul, fără nicio explicație, conform datelor prezentate de ministrul Daniel David. În mesajul de deschidere pentru anul școlar 2025–2026, ministrul Educației și Cercetării Daniel David a anunțat că circa 156.390 de norme sunt acoperite cu titulari, în urma aplicării Legii Bolojan.
Cele mai recente date publice disponibile despre normele acoperite de titulari sunt cele din Raportul privind starea învățământului preuniversitar 2024. În acel moment Sistemul Informatic Integrat al Învățământului din România (SIIIR) consemna 173.533 norme de titulari. Rezultă că între anul 2024 și anul 2025 avem o scădere de aproximativ 17.100 titulari (−9,9%) care nu este explicată public de ministru.
În anul școlar 2025-2026, 1.4% dintre profesorii titulari sunt nevoiți să predea la mai multe școli, după aplicarea Legii Bolojan, potrivit unui comunicat al Ministerului Educației și Cercetării. Dacă raportăm procentul de 1.4 la numărul de norme ocupate cu titulari, atunci ar însemna că peste 2.000 de cadre didactice titulare care predau la mai multe școli din această toamnă.
24 comments
Băi băiete, ce fel de judecată, din punct de vedere matematic, este asta?! „Copiii au un acces mai mare la profesori titulari și la suplinitori calificați”?! Din start se vede, printr-o astfel de afirmație, necunoașterea totală a domeniului pe care acest ministru crede că este chemat „să-l reformeze” cu orice preț.
Nu-și dă seama că, adăugând în încadrare 4 ore de matematică sau de limba rămână, elevii dintr-o clasă, chiar cea nouă din încadrare, vor avea TOT UN PROFESOR! NU MAI MULȚI. Fiindcă nu se pot împărți cele 4 ore, 2 la unul, 2 la altul, ca să se ajungă, într-o viziune de contabil analfabet funcțional, să fie mai mulți profesori la o clasă pentru aceeași disciplină didactică.
În privința numărului de suplinitori necalificați, acesta nu va scădea, se va mări, întrucât profesorii titulari și-au mărit norma cu cele 2-4 ore de alte specialități, pentru care, evident, sunt necalificați!
Se va ajunge/s-a ajuns deja în aceeași situație de acum 50-60 de ani, când nu erau suficienți profesori calificați, și încadrarea, în foarte multe școli din țară, se făcea cu absolvenți de liceu sau în curs de calificare la fără frecvență.
Prin urmare, așa reformă mai rar. Și acum se dă vina pe bugetul țării, care ar fi amânat sublima reformă, dar care de fapt, prin asemenea măsuri, lipsește cu desăvârșire.
Să nu se poată ajunge, oare, totuși, la mintea românului de pe urmă?! Organizarea și legislația anterioare erau atât de simple, de clare.
Oare acest ipochimen nu are rude?
Nu ii spun nepoții, prietenii, vecinii cum se bucură că au acces la titulari necalificați care predau discipline pt care nu au nicio calificare si pe care le cunosc chiar mai puțin decât proprii elevi?
Toxic om!
Si continuă să otrăvească in speranța ca repetând minciuni (ca bolșevicii) minciuna devine adevăr!
PS
DEMISIA!
Maimuța cu briciul în mână, fie ea matematician, psiholog sau academician, stabilește media „de 2 ore in plus”, folosind următoarea formulă: +4-4+2=+2. Plus patru ore la cei mai consacrați profesori, minus patru ore la psihologi și consilieri școlari, plus două la restul.
Pentru savanții apologeți ai cunoașterii științifice nu mai contează următoarele:
1. Când creșterile sunt diferențiate pentru sute de mii de persoane, a obține ca medie un număr întreg înseamnă o minune, acel tip de eveniment care repugnă falșilor oameni politici și de știință cu două academii în cv.
2. Când creșterea cu patru ore se aplică unui număr de persoane (aflate la +25 de ani vechime și gradul I) de 50 de ori mai mare decât numărul de persoane (consilierii școlari, psihologii școlari) cărora li se reduce norma cu patru ore, media nu este deloc zero.
3. Discriminarea, sentimentul că există profesori de mâna întâi (consilierii școlari, psihologii școlari), de mâna a doua (profesorii care nu îndeplineau condițiile de vechime pentru reducerea de normă), de mâna a treia (profesorii cu 25 de ani vechime și gradul didactic I) va influența în mod negativ nu doar eficacitatea și încrederea profesorilor în ei înșiși, dar și încrederea lor în autoritățile educaționale și politice. Adică taman ce politicienii zilei de azi, pe cale să devină ieri, revendică.
4 ore, domnu’. La multi sunt 4.
Ce idiot!
Suplinitori calificați sau nu prea…La liceele tehnologice, unde sunt specializări aprobate fără sens, fără finalizare și inserție pe piața muncii, e plin de suplinitori fără studii corespunzătoare și profesori atasați ..Ca să predea la viitorii tehnicieni, ce nonsens: profesorii învața in rând cu elevii. Nelegat de mărirea normei, ba din contră, anul acesta au fost zeci de posturi libere, puzderie de elevi și penurie de ingineri și maiștri, care sunt în pensie iar cei tineri antreprenori nu vin la învățământ, că nu au motivație pentru titularizare, modul pedagogic 2 ani ..Doamne-fereste!😠… Trebuia făcută o statistica pe specializări și vârsta cadrelor tehnice. Inginerii și maiștrii care au dat grade și titularizare sunt peste 65 ani. Unii stau și citesc la catedră până la 80, din manualele ferfeniță din 75, că scoateți clase cu duiumul, fără acoperire. Legislația permite înscrierea elevilor cu medii sub 5 la liceu în loc sa fie dirijați „en gros” la profesional, cu posibilitatea continuării la finalul a 2-3 ani, a studiilor. Fără burse, ce burse?? Dați avantaje la agenții economici, să le dea ei, pe bază de pontaj nu de prezență
Elevii au acelasi numar de ore , au castigat profesori scarbiti si nemultumiti mai ales cei la care le-a crescut norma cu 4(patru ) ore nu cum spune sinistrul cu 2 .
Iar *lojica* ministrului nu se opreste aici. Daca au fost efecte atat de pozitive, pentru doar 2 ore, sa vezi cat de pozitive vor fi efectele daca mergem spre 30 de ore. Iar banii economisiti, sa vedeti cum vor dezvolta scolile.
Sau nu.
„In timp se va vedea”? deci planul este sa ramana pe termen lung la norma de 20 ore.
Nu pot ramane la 20, caci vor fi nevoiti s-o mareasca din nou din considerente economice. Anul viitor se va incerca norma de 24 de ore, caci drficitul trebuie redus cu inca 2,5 puncte si nu au de unde taia kwjer, fara „intemperii”, decat de la Educatie.
DEMISIA
Ce nu înțelege Daniel David, e ca profesorii vor preda mai multe ore plictisiți, nemulțumiți. Elevii vor avea mai multi profesori plictisiți, nemulțumiți. E bine sa faca un sondaj la nivel de tara sa vadă ce înseamnă sa ai un profesor plictisit, nemulțumit la ore. Observ ca unele lucruri le pricepe greu.
vreau mai mult de fapt. norma de 28 ore va rog si 10lei pe ora orice ora. faceti dreptate domnule psih DD. gata cu pomenile
Nu incerca sa fii ironica, ca s-ar putea ca majoritatea parintilor sa fie de acord cu ce ai enuntat. De fapt, cred ca chiar asa stau lucrurile.
Ce-mi place, dupa ce afirma ca el spune doar adevarul, continua sa spuna ca norma didactica s-a marit doar cu doua ore. Sa cantinuam sa spunem ca pentru aproximativ jumatate dintre profesorii de la gimnaziu si liceu norma s-a marit cu PATRU ore. Poate pana la urma inceteaza sa minta macar pe subiectul asta.
20-16 egal 4. analfabet funcțional ce ești
ce te face sa crezi ca titularii sunt asa de destepti fata de suplinitori, masura cresterii normei s-a luat din ratiuni contabile nu educative.
Dl David pare că ființează într-un univers cumva total paralel.
Erau cele 2 ore în care lucram extrașcolar cu copiii de performanță. Sigur că o se vadă când nu vom mai avea copii de performanță.
Erau cele 2 ore în care realizam proiectele e-Twinning și alte proiecte. Sigur că o să se vadă căci anul acesta nu ne-am asumat niciunul.
Erau cele 2 ore (de fapt mult mai multe) în care scriam proiecte Erasmus. Pe acestea le va vedea familia căci vom petrece mai mult timp cu ei.
Erau 2 ore în care CITEAM ceva ce nu are legătură cu școala, ci doar cu bucuria profesorului de a citi. Se vede căci se stivuiesc cărțile pe rafturi în așteptarea vacanțelor.
Erau 2 ore în care citeam de curiozitate abordări didactice pentru copiii cu tulburări de comportament și cu tulburări de învățare că aproape nu mai este clasă fără copii cu diagnostic de CES, cu afecțiune mentală, toți cu handicap grav, culmea! Se va vedea căci vor fi tratați mai superficial.
Erau 2 ore în care CITEAM tot ce scriau copiii și le dădeam feedback personalizat. Se va vedea când analfabetismul va atinge cote și mai mari, căci acum le dăm doar teste și exerciții cu itemi ușor de corectat. Mai ușor cu scrisul mult că nu avem când să corectăm lucrările a 350 – 500 de elevi, depinde ce predai. Știți, în învățământul preuniversitar, noi lucrăm cu elevii zilnic și ei produc săptămânal, de exemplu compuneri. Noi le verificăm pe toate. Ritmic. Neobosit. Nu doar în sesiune.
Stați liniștit acolo la minister, dl. David și vedeți ce aberații de săptămâni altfel, verzi, financiare, rutiere etc. mai inventați ca să mai cereți niște kilograme de dosare.
Aceste 2 ore se vor vedea foarte curând, dar nu acolo unde vă uitați dvs. Îmi vine extraordinar de greu să cred că un profesor de talia dvs. are așa niște … nu știu cum să spun astfel încât să nu vă jignesc. Pare că purtați ochelari de cal.
degeaba încerci să justifici raul făcut atâtor profesori printr-un bine imaginar …e inutil, noi nu suntem prosti, iar societatea va înțelege până la urmă care este adevărul.
„prin faptul că a crescut cu 2 ore numărul de ore pe săptămână, copiii au acces mai mare la profesori titulari și la suplinitori calificați”
????
aloo?? de unde au apărut titularii ăștia ? I ați clonat?
Nici acum nu ați priceput de ce existau 30000 de norme neocupate???
e vorba de aceiași oameni pe care nu i-ați platit corespunzător 30+ de ani motivând mereu mincinos că nu aveți bani deși ați avut bani pentru orice altceva..sunt aceiași oameni cărora acum le-ați pus în cârca mai multe ore în timp ce ați ciupit cate puțin și de la salariu.
sunt aceiași profesori! mai obosiți, mai tracasați , supărați care aleargă de la o școală la alta.
Cum poate sa insemne asta că e mai bine pentru elevi? unde e logica??? Mai mult nu înseamnă mai bine în situația asta deștepților.
Vai mama ei de psihologie!!
Mincinosul ăsta sfruntat a zis IERI că dacă România iese din pericolul deficitului, la anul se revine la norma didactică din lege.
Mai minți mult, nesimțitule?
Edupedu, hotărâți-vă ce vreți să fiți: o agora unde toate vocile sunt auzite sau o cameră ecou unde doar părerile aprobate sunt publicate.
Să o creadă acest impostor. Profesori de ed. fizica care preda istorie, profesori de geografie predă muzica, profesori de limba română predă ed. socială, cel de matematică chimia și alte mii de situații aberante.
‘Efectele pozitive” sunt doar la nivelul gandirii stiintifice a lui D.D. , in pas cu parcursul pro-european al invatamantului din Romania.
Cata bătaie de joc! Ii doresc lui Daniel David sa aibă parte, curând, de binele dorit de către profesorii din preuniversitar la adresa lui. Nu-mi sta în fire sa doresc asa ceva, dar gradul de insuportabilitate este 100%.
4 ore in plus!
Da, in timp se vor vedea rezultatele, așteptăm, mai sunt 3 ani.
Tic-tac, Tic-tac!
faceți voi ce va trece prin cap, va veni și rândul nostru.
nu uitați că cei 250000 de profesori înseamnă 1 milion de oameni in spate.