Mircea Dumitru, rectorul Universității din București: Noi înșine, profesorii, le suntem datori elevilor anumite îmbunătățiri – un masterat didactic, manuale școlare pentru copii, nu cărți savante făcute pentru colegii noștri

3.906 vizualizări
Mircea Dumitru / Foto: Facebook.com
„Noi înșine, profesorii, le suntem datori elevilor anumite îmbunătățiri, anumite reforme reale ale școlii. De pildă un masterat didactic foarte bine făcut. Nu îl avem”, a declarat Mircea Dumitru, rectorul Universității din București, care a precizat că o altă luptă de ani de zile a sistemului de educație din România este aceea a dezvoltării manualelor școlare.

Într-un discurs susținut în fața a numeroși profesori de liceu, la Școala de Vară de Știință și Tehnologie de la Măgurele 2019, Mircea Dumitru a vorbit și despre modalitatea în care sunt realizate manualele școlare.

Și cand eram la minister m-am pronunțat cu privire la faptul că tradiția la noi în România – și mă refer la manualele din științele umaniste, și eu sunt autor al unui astfel de manual – a fost să realizăm manuale savante, pentru colegii noștri mai degrabă, decât pentru atenția copiilor. Uitându-mă la felul în care scriu anglo-saxonii manualele, mai ales americanii, este de necomparat chestiunea asta„, a declarat Dumitru, care a fost ministru al Educației în guvernul Cioloș.

Dar manualul nu este tot, cum nici noile tehnologii de comunicare cu elevul, foarte prețioase, nu sunt cheia problemei. Pentru că nu există un substitut tehnic pentru prezența reală, vie a profesorului în relația cu elevul. Inteligența artificială nu va suplini inteligența umană„, a continuat rectorul Universității din București.

Mircea Dumitru a precizat că a „constatat în ultimii ani că aceste școli de vară, activități extracurriculare, în care nu suntem forțați să purtăm o anumită uniformă, sunt mai atrăgătoare pentru elevi, decât cele din curriculum. Asta arată ceva din spiritul acestei epoci, care contestă autoritatea formală. (…) Noi suntem autoritate epistemică. Învață de la noi, dar ei sunt mult mai sceptici și mai rezervați decât eram noi în raport cu profesorii. Noi înșine trebuie să ținem pasul cu aceste schimbări, să ne adaptăm din mers, pentru că eu cred că principala virtute a unui profesor este generozitatea față de elevii săi„.

Timp de o săptămână, profesorii de discipline STEM și consilierii școlari prezenți la Școala de Vară de Știință și Tehnologie de la Măgurele 2019 vor participa la ateliere aplicative, dezbateri și laboratoare cu conținut științific și psiho-pedagogic reunite sub titlul de ,,Abilitățile și carierele viitorului”.

Școala de vară de Știință și Tehnologie de la Măgurele este un proiect educațional organizat într-un parteneriat între Universitatea din București, Institutul de Fizică și Inginerie Nucleară – Horia Hulubei (IFIN-HH) și Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Pământului (INFP), sub egida Comunității Educație pentru Științe.

 


2 comments
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

2,7 milioane de lei pentru Olimpiada Internațională de Științe pentru Juniori – IJSO 2024, organizată în decembrie la București. Țările participante plătesc o taxă de 1.000 de dolari, care ajung la Politehnica București – proiect de HG

2,7 milioane de lei au fost alocate pentru Olimpiada de Științe pentru Juniori, care va avea loc în perioada 2-12 decembrie la București. La olimpiadă vor participa 813 persoane. Dintre…
Vezi articolul

Lista școlilor cu risc seismic, din care elevii vor fi mutați pentru reabilitarea clădirilor, va fi prezentată de ministrul Educației în primul comitet interministerial pentru analiza de risc seismic / Ligia Deca: Clădirile în risc seismic I trebuie să intre de urgență într-un program de reabilitare

Prima ședință a comitetului interministerial pentru analiza de risc seismic are loc marți de la ora 11, iar ministrul Educației Ligia Deca a anunțat de luni că va prezenta aici…
Vezi articolul
elaborarea curriculumului de liceu

OFICIAL Școlile și inspectoratele pot angaja experți externi, în afara organigramei, pentru implementarea proiectelor cu fonduri europene / Etapele organizării și desfășurării selecției experților

Școlile și inspectoratele pot înființa posturi în afara organigramei și selecta experți în cadrul echipelor de proiecte finanțate din fonduri europene nerambursabile. Prevederea se aplică proiectelor în care instituția subordonată…
Vezi articolul

Profesorul Dorin Stănescu, vicepreşedintele Societăţii de Ştiinţe Istorice din România: Avem nevoie de site-uri dedicate ca să predăm modern istoria / Oficialii „aruncă niște cuvinte”, pentru a „da cumva vina pe profesori” / Despre predarea după dictare: s-ar „practica peste tot”

Profesorul Dorin Stănescu acuză oficialii din Educație că preferă să schimbe direcția dezbaterilor pentru noile planuri-cadru pentru liceu „pentru a da cumva vina pe profesori”, în loc să ofere soluții…
Vezi articolul