Mircea Miclea: Cred că România educată e un eșec total. Șase ani pierduți

3.324 de vizualizări
Mircea Miclea / Foto: Arhiva personală
Cred că România educată e un eșec total, a declarat pofesorul Mircea Miclea, fost ministru al Educației, la un eveniment online organizat de proiectul Școli curate. Miclea a spus că „în 2014 a început lucru la acest document, o dată cu preluarea Președinției de domnul Iohannis, azi suntem în anul 2020, au trecut 6 ani”, iar până acum nu s-a întâmplat nimic în baza proiectului România educată.

Redăm opinia exprimată de Mircea Miclea:

Alexandru Manda, moderator: „Inițiativa România educată credeți că poate să ofere o reformă? Pentru că a început în 2015, în primul mandat al președintelui, s-au făcut dezbateri peste dezbateri, dezbateri peste dezbateri și peste alte dezbateri. Eu, personal, pe vremea aceea eram președintele Asociației Elevilor din Constanța și am participat la foarte multe evenimente în cadrul proiectului România educată, grupuri de lucru chiar la Palatul Cotroceni unde s-au dezbătut diferite teme și s-a scos o cărticică foarte groasă, să zicem. Cu chestii bune, cu propuneri. De acolo s-a oprit totul, din 2018 după lansarea acelei cărți albastre la Palatul Cotroceni nu am mai auzit nimic de inițiativa România educată, de proiectul România educată. Credeți că ar putea acest proiect prezidențial să ne ofere ceea ce spuneți dumneavoastră?

Mircea Miclea: „Nu, nu cred. Cred că e un eșec total”.

Alexandru Manda, moderator:De ce credeți că eșuat proiectul România educată?

Mircea Miclea: „Pentru că a fost din start prost conceput. Bineînțeles că s-a jucat electoral pur și simplu. Atunci când supui dezbaterii publice un document, dezbaterea publică este extrem de importantă, trebuie să conștientizeze oamenii când e vorba de o schimbare majoră în ce constă această schimbare, dar îți trebuie, înainte de a face dezbaterea publică, un document elaborat de niște experți, un document care să sintetizeze bunele practici, cercetările relevante și care să vină și să spună „acestea sunt problemele relevante, la aceste probleme iată care sunt soluțiile”. Și apoi având un astfel de document începi dezbaterile publice și în urma acestor dezbateri pot să rafinez și să optimizez acest document. Asta înseamnă o adevărată reformă: încep cu un document făcut cu oameni care se pricep.

Ce s-a întâmplat cu această România educată? Nu a fost niciun document. Dacă vă aduceți aminte, s-a pornit de la scrisoarea unui băiat care spunea „tot ce-mi doresc eu să fie în educația din România” și au început dezbaterile în universități despre scrisoarea respectivă. Și-au făcut tot felul de dezbateri, fiecare a început să-și spună experiența personală și să o ridice la rang de teorie universală. A fost un demers complet greșit. Rezultatul a fost un document care este o însăilare de opinii, care nu stabilește, nu ia decizii, nu tranșează clar. Uitați-vă, de exemplu, la modul în care este prezentat liceul: se prezintă două variante, fără a stabili liceul, una dintre ele era deja stabilită în legea din 2011, a fost anulat acel paragraf. Ce facem? Venim după nu știu câți ani și spunem că repetăm ceea ce a fost stabilit deja? Și nici măcar nu se spune ce vom urma. Se spune iată, avem două opțiuni. Cum adică, asta este strategie? 

Aș vrea să vă întorc întrebarea dumneavoastră. M-ați întrebat dacă România educată are vreo șansă să ne ofere ceva? Vă întreb eu: în 2014 a început lucru la acest document, o dată cu preluarea Președinției de domnul Iohannis, azi suntem în anul 2020, au trecut 6 ani, vă întreb: s-a întâmplat ceva în educație în baza acestei Românii educate? Șase ani pierduți, șase ani pierduți!”


4 comments
  1. Așa e. Dezbaterea publică trebuie sa plece de la un document pus la cale de experți. Altfel, oricine își poate da cu părerea vizavi de ce crede el că e educația. Și nu e în regulă.Domnul Daniel David, rectorul Universității „Babeș Bolyai” din Cluj-Napoca explica exact acest lucru. În orice domeniu, doar experții sunt cei care pot decide cu adevărat. Sigur, tu poți să le aduci oamenilor concluziile experților, să le arăți ce au propus aceștia. Da, încă mai durează. In Romania educația mai are cale lungă!

  2. sistemul de invatamant a fost distrus de la revolutie. are un aport la aceasta catastrofa si miclea. daca stai si ii asculti pe nenumaratii care au fost ministrii , doar in mandatul lor a fost bine. in realitate toti, fara exceptie , au fost catastrofe. de bun simt , cei care au avut fuctiia de ministru , ar trebui sa se abtina la comentarii.

    1. Nu este adevarat, Miclea a fost unul dintre putinii ministri care a venit cu planuri si masuri coerente. Ca nu a avut timp sa le implementeze, iar dupa plecarea sa s-a ales praful e altceva.
      Problema e ca in Romania fiecare ministru (si nu numai) darama si ia totul de la zero. Nimeni nu a incercat vreodata sa obtina un minimum de continuitate. Asta pentru ca a concepe si continua un proiect pe termen lung presupune un minim de pregatire si inteligenta. Ori la noi e mai important sa te bati cu pumnul in piept si sa-i demolezi pe cei dinainte decat sa obtii rezultate.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Mihai Manea, președintele Asociației Profesorilor de Istorie: În proiectele de planuri-cadru disciplina istorie înregistrează un recul absolut semnificativ. La clasa a XII-a, elevul nu mai poate parcurge istoria națională, ci doar cea rezultată din Istoria Comunismului. Cum se vor putea păstra în doar doi ani școlari cele mai de seamă jaloane ale civilizației umane?

Contextul. Mă număr, încă, printre aceia care au salutat, chiar cu speranță, numirea unui nou titular în fotoliul ministerial al Educației, devenit, în prezent, al Educației și Cercetării. Personalitatea dânsului,…
Vezi articolul
tablete, metode de trișare

Experiența școlii online pentru copiii din minoritățile naționale: probleme majore în comportamentul Ministerului, în asigurarea materialelor didactice și a instruirii digitale, plus sărăcie și lipsa tehnologiei – raport oficial

Școala online, care a luat locul școlii tradiționale din cauza pandemiei, a funcționat „cu rezultate bune” pentru minoritățile naționale, la modul general, dar, detaliat, a pus probleme majore din mai…
Vezi articolul

Mihaela Țurcănașu, profesoară de istorie și fondatoarea clubului de debate al Colegiului Național Iași: Dezbaterea academică ar trebui să fie o disciplină promovată în sistemul de învățământ românesc pentru că îi sprijină pe elevi să aibă gândire critică / Maria Oglinzanu, elevă: Dacă ai făcut dezbateri, cu siguranță nu vei avea discurs agresiv și vei ști să deosebești informația reală de fake news

„Sunt absolut conștientă că nicio altă activitate nu ar avea același rezultat cum are clubul de dezbateri. Acesta este cel mai important lucru pe care pot să-l fac pentru elevii…
Vezi articolul

GRAFIC Copiii de clasa a VIII-a cu rezultate slabe acumulează acum lacune mult mai mult decât colegii lor / Whatsapp, Messenger și apelurile telefonice, cel mai des folosite de profesorii și elevii români, pentru învățarea la distanță – Studiu realizat de 3 universități și Institutul de Științe ale Educației

„Copiii de clasa a VIII-a care au de obicei rezultate școlare slabe acumulează în această perioadă lacune într-o măsură semnificativ mai mare decât colegii lor, cu o medie de 1,93,…
Vezi articolul