Ministerul Educației și Cercetării a publicat procedura pentru asigurarea egalității de șanse la examenul național de Bacalaureat 2026, pentru elevii cu deficiențe de vedere, deficiențe de auz și tulburări de neurodezvoltare (tulburări din spectrul autist, cu sau fără tulburări asociate, tulburări specifice de învățare, ADHD, tulburare de dezvoltare intelectuală etc.) și modelul de cerere.
Părinții depun documentele necesare, de regulă, înainte de simularea probelor scrise ale examenului național de bacalaureat 2026, dar nu mai târziu de perioada prevăzută în calendar pentru înscrierea candidaților în vederea susținerii examenului național de bacalaureat 2026.
Solicitarea se face în baza certificatului de orientare școlară și profesională/a certificatului de încadrare în grad de handicap/a certificatului A5 eliberat de medicul specialist/ a unei adeverințe medicale eliberate de medicul specialist din comisia medicală județeană/a Municipiului București de orientare școlar- profesională.
În conținutul solicitării depuse în scris de către părinții/reprezentanții legali ai elevilor/elevii majori cu deficiențe de vedere, deficiențe de auz, tulburări de neurodezvoltare, se menționează modalitatea de adaptare a condițiilor de examinare, în funcție de particularitățile individuale și de cele specifice deficienței, conform procedurii
Model cerere egalizare de șanse Bacalaureat 2026



Etapele administrative:
- Cererea este înregistrată la școală și este valabilă și pentru simulări.
- Conducerea școlii transmite cererile către Comisia județeană / a Municipiului București de Bacalaureat.
- Comisia analizează solicitările și decide aprobarea sau respingerea motivată.
- Rezultatul se comunică în două exemplare, școlii și elevului/părintelui.
- Lista centralizată cu aprobări speciale este transmisă Ministerului Educației până la prima probă scrisă a sesiunii.
Adaptări posibile la Bacalaureat 2026, în funcție de tipul de deficiență
1) Deficiențe de vedere
Accesibilizarea subiectelor
- Scriere obișnuită cu caractere mărite (format A3);
- Scriere Braille, cu posibilitatea citirii cerințelor de către un profesor asistent;
- Citire sau dictare secvențială de către profesor asistent;
- Tehnologie asistivă (cititor de ecran, voce sintetică, fără internet sau acces la fișiere externe);
- Redactare la calculator, cu listare și secretizare în sala de examen.
Redactarea lucrării
- Se poate face manual, în Braille, la calculator sau prin dictare către profesor asistent (în săli distincte, supravegheate audio-video).
- Candidatul poate folosi lupe electronice, lentile speciale ori alte mijloace optice aprobate.
- Lucrările Braille se transcriu în alfabet obișnuit de o subcomisie specializată, sub coordonarea președintelui comisiei de examen.
- Lucrările redactate electronic se listează și se transcriu pe foi tipizate în prezența profesorilor asistenți, conform procedurii județene.
Discipline cu adaptări speciale:
- Matematică: subiecte cu figuri geometrice mărite, utilizarea cubaritmului sau a instrumentelor geometrice accesibilizate (riglă, echer, compas Braille). Candidatul poate descrie figurile în cuvinte, cu punctaj echivalent conform baremului.
- Geografie: hărți tactile, posibilitatea de a folosi Stiloul Prietenos (PenFriend) pentru etichete vocale.
2) Deficiențe de auz
Desfășurarea examenului:
- Elevii pot susține probele cu ajutorul interpreților în limbaj mimico-gestual, desemnați de ISJ/ISMB, cadre didactice din altă specialitate decât cea a probei.
- La cererea familiei, pot fi acceptați interpreți autorizați proprii, în condițiile procedurii.
- Întâlnirea prealabilă între interpret și candidat, cu maximum 10 zile lucrătoare înainte de prima probă, este recomandată pentru a evita blocaje în comunicare.
- Accesul interpretului se face în baza unei delegații semnate de inspectorul școlar general.
În timpul probelor scrise:
- Interpretul transmite conținutul cerințelor prin limbaj mimico-gestual, la început și secvențial, după fiecare cerință.
- Lucrarea se redactează prin dictare către profesor asistent sau la calculator (se listează, se semnează pe fiecare pagină, se secretizează și transcrie pe broșură).
Probele de competențe lingvistice:
- Elevii cu deficiențe de auz nu susțin partea de înțelegere a unui text audiat.
- În certificatul de competență lingvistică, rubrica respectivă este barată.
3) Tulburări de neurodezvoltare (TSA, ADHD, tulburare de dezvoltare intelectuală etc.)
Condiții generale:
- Întâlnire prealabilă candidat și însoțitor, desemnat de ISJ/ISMB, pentru familiarizare și reducerea anxietății.
- Sala de examen trebuie să fie lipsită de distractori vizuali sau auditivi.
- Însoțitorul poate ajuta elevul să se concentreze, fără a influența conținutul lucrării.
Desfășurarea probei:
- Subiectele pot fi administrate secvențial, citite și explicate pas cu pas de profesorul asistent.
- Lucrarea poate fi realizată prin dictare sau la calculator.
- Se pot acorda pauze la cerere, fără depășirea timpului maxim și se poate folosi un sistem de recompensă ori un timer vizual pentru gestionarea timpului.
4) Tulburări specifice de învățare (TSI: dislexie, disgrafie, disortografie)
Modalități de adaptare
- Pentru dislexie: subiectele sunt citite cu voce tare de profesorul asistent, în ordinea rezolvării, cu posibilitatea reluării cerințelor.
- Pentru disgrafie/disortografie: elevul dictează lucrarea, profesorul asistent doar transcrie fără a interveni.
- Se permite redactarea pe calculator, cu listare și secretizare la finalul probei.
Instrumente și materiale compensatorii:
- Tabele cu formule, hărți mentale, scheme conceptuale, precum și tehnologii asistive (calculator de birou/buzunar).
- Propunerile sunt transmise de școli către ISJ/ISMB în maximum 3 zile lucrătoare, iar comisia răspunde în cel mult 15 zile, cu decizie motivată în caz de refuz.
Măsuri organizatorice comune pentru Bacalaureat 2026
- Prelungirea timpului de lucru: până la 2 ore suplimentare, conform reglementărilor.
- Pauze la cerere, fără depășirea duratei maxime.
- Săli de examen separate, cu supraveghere audio-video, dacă s-a solicitat în cerere.
- Minim doi profesori asistenți per sală.
- Transcrierea lucrărilor redactate pe calculator se poate face ulterior, fără prezența candidatului, de un profesor asistent.
- Însoțitorul elevului poate fi un cadru didactic itinerant/de sprijin, psihopedagog, psiholog, terapeut sau specialist personal al elevului, desemnat de ISJ/ISMB. În cazul deficienței de auz, însoțitorul este interpretul mimico-gestual. Accesul se face pe baza unei delegații oficiale și cu respectarea regulii de incompatibilitate (nu poate fi rudă până la gradul IV, nici profesor la disciplina de examen).
- Centrele de examen vor instala pe calculatoarele folosite Adobe Acrobat DC, pentru completarea digitală a spațiilor de răspuns și bifarea itemilor obiectivi (fără conexiune la internet).
Cazuri medicale și alte situații speciale:
- Elevii cu diabet zaharat insulinodependent pot intra în sala de examen cu pompe de insulină, glucometru și senzori de glicemie conectați la telefon, la recomandarea medicului.
- Pauzele medicale sunt permise în cadrul timpului suplimentar aprobat.
- Măsurile prevăzute pot fi aplicate și altor tipuri de tulburări de dezvoltare documentate medical, la cererea scrisă a elevului sau a părinților.
La cererea școlii, comisiile județene/ISMB pot aproba măsuri suplimentare, adaptate tipului și gradului deficienței, și pot delegă specialiști, psihopedagogi, psihologi, în comisiile de examen.
Înainte de fiecare probă, profesorii asistenți și însoțitorii sunt instruiți cu privire la modul de aplicare a procedurii.
Secțiunea 1 Adaptarea procedurilor de examen în funcție de particularitățile individuale și de cele specifice deficienței de vedere
Art. 6. Părinții/reprezentanții legali ai elevilor/elevii majori cu deficiențe de vedere își vor exprima, în scris, potrivit art. 4 din prezenta procedură, opțiunile referitoare la modalitatea de accesibilizare a subiectului/ modul de redactare a subiectelor (scriere obișnuită, scriere obișnuită cu caractere mărite sau prin intermediul unui profesor asistent, scriere Braille, redactarea lucrării prin utilizarea unui calculator). Art. 7. În redactarea/modul de transmitere a subiectelor de examen către candidat se va ține cont de gradul deficienței de vedere (acuitate vizuală, ambliopie, cecitate), astfel:
a) Asigurarea subiectelor în scriere obișnuită cu caractere mărite se realizează de către comisia din centrul de examen sau, după caz, de subcomisia din centrul de examen, prin transpunerea automată a subiectului din format A4 în format A3, prin intermediul unui copiator.
b) Multiplicarea subiectelor în sistem de scriere Braille se realizează de către comisia din cadrul centrului de examen sau, după caz, de subcomisia din centrul de examen, pe imprimante specializate Braille, prin intermediul unor programe software specializate, prin scanare sau prin transpunerea manuală a textului după dictare/prin aducerea subiectului în format electronic. Candidații cu deficiență de vedere care solicită susținerea examenelor naționale prin utilizarea sistemului Braille primesc subiectele transpuse în scriere Braille, precum și subiectul în scriere obișnuită. După distribuirea subiectelor, pentru identificarea eventualelor erori de transcriere și, după caz, menționarea diferitelor figuri/scheme/diagrame și altele asemenea, profesorii asistenți dau citire subiectelor.
c) Pentru candidații cu deficiență de vedere care solicită susținerea examenelor naționale prin utilizarea sistemului Braille, dar nu există condiții pentru transpunerea subiectelor și multiplicarea acestora prin sistemul Braille, subiectele se transmit prin dictare directă, de către unul dintre profesorii asistenți, timpul de redactare a lucrărilor scrise fiind contorizat de la momentul finalizării dictării.
d) Pentru candidații cu deficiență de vedere care optează pentru elaborarea lucrării scrise prin dictare, subiectele se comunică prin citire/dictare, de către un profesor asistent, transmiterea cerințelor putându-se realiza secvențial.
e) Pentru citirea subiectelor se poate folosi și tehnologie asistivă, fără conectare la internet și care să nu permită descărcarea de documente. Dispozitivele pot fi puse la dispoziție de unitățile de învățământ sau pot fi dispozitive personale ale candidaților, verificate în prealabil de către membrii comisiei din centrul de examen.
f) Citirea subiectelor cu ajutorul tehnologiei asistive (voce sintetică pe laptop, PC etc.) poate fi însoțită de dictarea cerințelor de către un profesor asistent. Candidații pot utiliza laptopurile sau celelalte categorii de dispozitive electronice personale numai după ce au fost verificate în prealabil, astfel încât să nu conțină în memoria internă materiale interzise la examen.
Art. 8. În centrele de examen în care susțin examen candidați cu deficiențe de vedere în sistem de scriere Braille sau cu tehnologie asistivă, în cadrul comisiei din centrul de examen va funcționa o subcomisie cu rol de accesibilizare, din care fac parte:
– un specialist în transpunerea subiectelor în sistem Braille, un cadru didactic cu competențe în utilizarea tehnologiei de acces pentru nevăzători și, după caz, un cadru didactic cu competențe în citit/scris Braille pentru citirea lucrărilor redactate Braille, potrivit art. 9 (9) din prezenta procedură.
Art. 9. (1) Redactarea lucrărilor scrise se realizează prin scriere manuală, prin sistemul de scriere Braille, scriere cu ajutorul calculatorului prin intermediul unui soft de tipul cititorului de ecran sau prin dictare.
(2) Candidații pentru care se asigură subiectele cu caractere mărite pot utiliza pentru redactarea lucrărilor scrise, mijloace optice de sprijin (lupe sau lentile speciale), precum și mijloace electronice de sprijin (lupe electronice portabile sau aparate de mărit cu circuit închis), proprii sau puse la dispoziție de unitățile de învățământ.
(3) Pentru candidații care solicită subiectele în alfabetul Braille, la disciplinele geografie/matematică, hărţile/figurile/graficele se transpun în format tactil, prin intermediul tehnologiei de acces.
(4) La proba scrisă pentru disciplina Geografie, pentru accesibilizarea modului de lucru pe hartă, candidații cu deficiențe de vedere pot folosi Stiloul Prietenos (PenFriend), care se achiziționează împreună cu etichetele asociate acestora, etichete speciale ce permit înregistrarea vocală.
(5) La disciplina Matematică, candidații cu deficiențe de vedere, în funcție de gradul de deficiență, pot beneficia, la cerere, de scheme/desene/figuri geometrice în format mărit, de utilizarea cubaritmului sau a unor instrumente geometrice accesibilizate (de exemplu, rigla, echerul, compasul Braille) sau au posibilitatea de a redacta descrierea figurilor geometrice, acordându-se punctajul conform baremului stabilit.
(6) Lucrările care se realizează prin dictare se scriu și se secretizează, conform procedurilor aprobate, de către unul dintre profesorii asistenți, în săli distincte, supravegheate audio-video.
(7) Lucrările scrise în alfabet Braille se redactează pe hârtie specială Braille, pusă la dispoziție de unitatea de învățământ de la care provin elevii, care poartă ștampila centrului de examen.
(8) După finalizarea elaborării, profesorii asistenți preiau lucrările scrise în alfabet Braille, numerotează colile cu cerneală albastră și atașează broșura cu subiectele/un număr suficient de coli tipizate pentru transcriere. Pentru fiecare candidat, profesorii asistenți înscriu în colțul negru al broșurii/primei coli tipizate datele candidatului și efectuează secretizarea conform procedurilor aprobate, în prezența candidatului și a însoțitorului acestuia.
(9) Lucrările scrise în alfabetul Braille, împreună cu broșurile/colile tipizate se preiau de către comisia din centrul de examen în cadrul căreia va funcționa o subcomisie pentru asigurarea transcrierii conținutului lucrărilor din alfabetul Braille în alfabetul obișnuit, în broșură/pe coli tipizate. Membrii acestor subcomisii sunt cadre didactice specializate în scrierea/citirea alfabetului Braille. Subcomisia se află în coordonarea președintelui comisiei din centrul de examen și este numită prin decizie a ISJ/ISMB. Lucrările transcrise se transmit/încarcă odată cu celelalte lucrări conform procedurii aprobate.
(10) Lucrările redactate pe dispozitive electronice se listează în sala în care a fost susţinută proba și vor fi secretizate în prezența elevului. Lucrările se transcriu de unul dintre profesorii asistenţi pe foaie tipizată, care se secretizează conform procedurilor aprobate, în prezența a cel puțin doi membri ai comisiei. La momentul transcrierii lucrărilor pe foi tipizate/broșură, acestea vor fi desecretizate de către membrii subcomisiei pentru a putea fi transpuse în formatul în care vor fi transmise/încărcate în vederea evaluării conform procedurilor aprobate, pentru toate lucrările din județ.
(11) Pe borderoul de primire lucrări, atât pentru lucrarea redactată în Braille/calculator, cât și pentru lucrarea finală, rezultată în urma scrierii/traducerii pe broșură/coli tipizate, numerotarea și numărul total de pagini vor fi realizate de membrii subcomisiei care au realizat scrierea/traducerea. Aceștia vor nota numărul total de pagini în borderoul de predare-primire a lucrărilor și vor semna în spațiul corespunzător, conform procedurii aprobate.
Secțiunea 2 – Adaptarea procedurilor de examen în funcție de particularitățile individuale și de cele specifice deficienței de auz
Art. 10. (1) Candidații cu deficiențe de auz pot solicita susținerea probelor de examen cu subiecte unice cu suportul interpreților limbajului mimico-gestual, cadre didactice din învățământul preuniversitar de altă specialitate decât cea la care se susține proba și care nu au predat la clasele din care provin candidații.
(2) La cererea motivată a părinților/reprezentaților legali ai elevilor/elevilor majori, candidații pot beneficia de interpreţi autorizați în limbajul mimico-gestual, alţii decât cei propuşi de unitatea de învățământ, de altă specialitate decât cea la care se susține proba.
(3) Pentru evitarea/eliminarea blocajelor în comunicarea dintre candidat și interpret, în situația în care interpretul limbajului mimico-gestual este desemnat de către ISJ/ISMB, se recomandă o cunoaștere prealabilă între interpret și candidat, cu cel mult 10 zile lucrătoare înainte de prima probă, astfel încât să se asigure o cunoaștere comună a semnelor limbii române.
(4) În situația în care nu poate fi asigurat un număr corespunzător de interpreți ai limbajului mimico-gestual în condițiile prevăzute la alin. (1), comisiile județene/Comisia Municipiului București de organizare a Evaluării naționale, respectiv comisiile județene/Comisia Municipiului București de bacalaureat asigură prezența în fiecare centru de examen în care sunt candidați cu deficiențe de auz, pe toată durata desfășurării probelor, a unor interpreți autorizați în limbajul mimico-gestual, alţii decât cei propuşi de unitatea de învățământ, de altă specialitate decât cea la care se susține proba.
(5) Accesul în centrul de examen a interpreților limbajului mimico-gestual prevăzuți la alin. (1), alin. (2), alin. (3) și alin. (4) este permis în baza unei delegații semnate de către inspectorul școlar general.
Art. 11. În vederea accesibilizării cerințelor subiectelor pentru fiecare probă, interpretul transmite candidatului/ candidaților, prin limbaj mimico-gestual, conținutul cerințelor, atât la începutul fiecărei probe, cât și secvențial, după fiecare cerință, după caz.
Art. 12. Redactarea lucrării scrise se poate realiza prin dictare de către elev cu sprijinul interpretului, a unui profesor asistent, sau prin utilizarea unui calculator. Lucrarea redactată de candidat pe calculator se listează în sala în care a fost susținută proba și se semnează pe fiecare pagină de către candidat. Unul dintre profesorii asistenți asigură secretizarea și transcrierea lucrării în broșură/pe coli tipizate.
Art. 13. În cadrul probei de evaluare a competențelor lingvistice într-o limbă de circulație internațională din cadrul examenului național de bacalaureat, candidații cu deficiențe de auz nu susțin proba de înțelegere a unui text audiat. În certificatul de competență lingvistică, rubrica respectivă, ce corespunde competenței de înțelegere a unui text audiat, se barează.
Secțiunea 3 – Adaptarea procedurilor de examen în funcție de particularitățile individuale și de cele specifice tulburărilor de neurodezvoltare
Secțiunea 3.1. – Adaptarea procedurilor de examen în funcție de particularitățile individuale și de cele specifice tulburărilor de spectru autist, tulburărilor de deficit de atenție/hiperactivitate, tulburărilor de dezvoltare intelectuală sau altor tulburări de neurodezvoltare
Art. 14. (1) În vederea identificării soluțiilor optime de adaptare a modalității de susținere a probelor și pentru evitarea/eliminarea blocajelor sau stărilor de anxietate/disconfort psihic, cauzate de introducerea elevului cu tulburare de spectru autist într-un mediu nefamiliar, se asigură cunoașterea prealabilă dintre candidat și însoțitor, în cazul în care a fost desemnat de către ISJ/ISMB, potrivit art. 18, alin. (8) din prezenta procedură. Totodată, însoțitorul i se poate adresa elevului pentru a-i oferi sprijin în concentrarea asupra rezolvării subiectului, fără a interfera cu conținutul probei de examen.
(2) Sala de examen nu va conține distractori și se recomandă evitarea stimulilor externi.
Art. 15. (1) Subiectele pentru probele scrise se transmit candidaților cu tulburare de spectru autist sau cu alte tulburări de neurodezvoltare, cu posibilitatea promptării și administrării secvențiale de către un profesor asistent, după caz. Subiectele se citesc, pe rând, în ordinea în care se elaborează lucrarea și se pot repeta, la cererea candidatului.
(2) Redactarea lucrării scrise se poate realiza prin dictare, unui profesor asistent, sau prin utilizarea unui calculator. Lucrarea redactată de candidat pe calculator se listează în sala în care a fost susținută proba și se semnează pe fiecare pagină de către candidat. Unul dintre profesorii asistenți asigură secretizarea și transcrierea lucrării în broșură/pe coli tipizate.
(3) Pe timpul realizării probelor scrise se acordă, la cerere, pauze, cu respectarea încadrării în termenul maxim prevăzut pentru redactarea lucrării și, de asemenea, este permisă la decizia însoțitorului, folosirea unui sistem de recompensă tangibil/netangibil, precum și prezentarea vizuală a timpului.
Secțiunea 3.2. – Adaptarea procedurilor de examen în funcție de particularitățile individuale și de cele specifice tulburărilor specifice de învățare (TSI)
Art. 16. (1) Părinții/reprezentanții legali ai elevilor/elevii majori cu tulburări specifice de învățare își vor exprima, în scris, potrivit art. 4, opțiunile referitoare la modalitatea de accesibilizare a subiectului/modul de redactare a subiectelor specificând mijloacele/instrumentele/ modul de redactare al lucrării, aspecte esențiale pentru pregătirea/asigurarea/respectarea tuturor elementelor necesare adaptării procedurilor de examinare.
(2) Exemple de adaptări ale procedurilor de examinare pentru candidații cu tulburări specifice de învățare:
a) Citirea subiectelor de către un profesor asistent, pentru candidații cu dislexie. Subiectele se citesc cu voce tare, pe rând, în ordinea în care se elaborează lucrarea și se pot repeta la cererea candidatului;
b) Realizarea lucrării scrise prin dictarea conținutului acesteia, de către elevul cu disgrafie (disortografie), către un profesor asistent. Se interzice profesorului asistent să corecteze sau să intervină în dictarea realizată de elev.
(3) Lucrarea redactată de candidat pe calculator se listează în sala în care a fost susținută proba și se semnează pe fiecare pagină de către candidat. Unul dintre profesorii asistenți asigură secretizarea și transcrierea lucrării în broșură/pe coli tipizate.
(4) Comisia județeană/a Municipiului București de organizare a evaluării naționale, respectiv Comisia județeană de bacalaureat/ Comisia Municipiului București de bacalaureat poate aproba și alte măsuri pentru adaptarea condițiilor de susținere a probelor evaluării naționale/examenului de bacalaureat pentru candidații cu TSI, precum folosirea instrumentelor și materialelor compensatorii, la propunerea comisiilor din unitățile de învățământ, avizate de către inspectorul de specialitate care coordonează disciplina respectivă/cadrul didactic desemnat de către ISJ/ISMB și al inspectorului care coordonează învățământul special/cadrul didactic cu specializarea psihopedagogie specială/psihologie/pedagogie, familiarizat cu problematica TSI, desemnat de către ISJ/ISMB. Neavizarea instrumentelor și materialelor compensatorii, astfel cum au fost propuse de către comisiile din unitățile de învățământ, va fi motivată, în scris, de către Comisia județeană/a Municipiului București de organizare a evaluării naționale, respectiv de către Comisia județeană de bacalaureat/ Comisia de bacalaureat a Municipiului București odată cu transmiterea refuzului de avizare.
(5) Unitățile de învățământ au obligația de a transmite către ISJ/ISMB, în vederea aprobării, în cel mult 3 zile lucrătoare de la data primirii acestora, cererile și materialele compensatorii depuse de către părinții/reprezentații legali ai elevilor sau elevii majori, după caz.
(6) Comisia județeană/a Municipiului București de organizare a evaluării naționale, respectiv Comisia județeană de bacalaureat/ Comisia de bacalaureat a Municipiului București comunică în scris, unităților de învățământ, măsurile compensatorii, precum și materialele compensatorii aprobate/avizate, în termen de cel mult 15 zile lucrătoare de la primirea cererilor.
Art. 17. Pentru a reduce barierele determinate de tulburarea specifică de învățare (dar fără să le faciliteze realizarea lucrării din punct de vedere cognitiv), candidații cu TSI pot utiliza materiale compensatorii (tabele cu formule, hărți mentale, scheme conceptuale) și instrumente compensatorii (tehnologii asistive, ca de exemplu: calculatorul de buzunar/birou).
Dispoziții finale
Art. 18. (1) Pentru candidații cu diabet zaharat insulino-dependent care, la recomandarea medicului/familiei, solicită accesul în sala de examen cu dispozitive medicale specifice (pompe de insulină, glucometru), precum și pentru candidații care au aplicați senzori pentru măsurarea glicemiei care comunică cu telefonul mobil, se permite accesul candidaților în sala de examen cu aceste dispozitive medicale.
(2) Timpul destinat efectuării lucrărilor scrise se poate mări, cu maximum două ore, conform prevederilor în vigoare.
(3) Pe parcursul probelor scrise se acordă, la cerere, pauze, avându-se în vedere încadrarea în termenul maxim prevăzut pentru elaborarea lucrării.
(4) Părinții/reprezentanții legali ai elevilor/elevii majori cu deficiențe de vedere, deficiențe de auz și tulburări de neurodezvoltare (tulburări de spectru autist cu sau fără tulburări asociate, tulburări specifice de învățare, tulburări de deficit de atenție/hiperactivitate, tulburări de dezvoltare intelectuală și alte tulburări de neurodezvoltare) pot solicita modalități diferite de accesibilizare la probe de examen disticte.
(5) Candidații cu deficiențe de vedere, deficiențe de auz și tulburări de neurodezvoltare pot susține probele de examen în săli de clasă distincte, cu supraveghere audio-video, dacă această solicitare este menționată în cererea depusă de părinții/tutorii legal instituiți/reprezentații legali ai elevilor/elevii majori, conform modelului din Anexa 1 din prezenta procedură.
(6) Supravegherea candidaților în sala de examen este asigurată de cel puțin doi profesori asistenți, membri ai comisiei de examen.
(7) Transcrierea în broșură/pe coli tipizate, de către unul dintre profesorii asistenți, a lucrărilor redactate de către candidați pe calculator se va efectua fără a fi necesară prezența candidatului.
(8) Pentru candidații care beneficiază, la data aprobării prezentei proceduri, de suportul unui însoțitor, pe perioada probelor, părinții/tutorii legali instituiți/reprezentanții legali ai elevilor/elevii majori, menționează, în cererea depusă, prezența însoțitorului în sala de examen.
Însoțitorul poate fi: un cadru didactic itinerant și de sprijin, un cadru didactic cu specializarea psihopedagogie specială/psihologie/pedagogie familiarizat cu problematica deficienței elevului, desemnat de ISJ/ISMB sau un psiholog/specialist-terapeut personal al elevului, la propunerea părinților/tutorilor legal instituiți/reprezentanților legali. În cazul candidaților cu deficiență de auz, însoțitorul este înlocuit de interpretul limbajului mimico-gestual. Accesul însoțitorilor în centrul de examen este permis în baza unei delegații emise de către ISJ/ISMB, cu respectarea condiției de a nu preda disciplina de examen pentru care asigură însoțirea candidatului în sală și nici la clasa din care provine acesta.
(9) Toate persoanele care au acces în sălile de examen, în calitate de însoțitori, interpreți ai limbajului mimico-gestual, profesori asistenți etc. pentru a oferi sprijin elevilor cu deficiențe, conform mențiunilor din secțiunile precedente ale prezentei proceduri, nu trebuie să fie în situație de incompatibilitate, respectiv să nu aibă rude sau afini până la gradul al IV-lea printre elevii care participă la respectiva sesiune de examen.
(10) Cadrul didactic itinerant și de sprijin/cadrul didactic cu specializarea psihopedagogie specială/psihologie/pedagogie, desemnat de către ISJ/ISMB în calitate de însoțitor al elevului poate face parte, ca asistent, din comisia de examen.
(11) Centrele de examen vor instala pe calculatoarele utilizate de candidații care, la examenele naționale, vor răspunde direct pe broșură/foaie de examen programul Adobe Acrobat DC cu ajutorul căruia se pot completa spațiile de răspuns și bifa variantele considerate corecte de către candidat în cazul itemilor obiectivi.
Art. 19. Măsurile prevăzute la art. 18 se aplică, integral sau diferențiat, după caz, și pentru alte tulburări de dezvoltare decât cele menționate în prezenta procedură, pentru care există dovezi medicale și pentru care se solicită în scris adaptarea procedurii de susținere a examenului național.
Art. 20. (1) Prezenta procedură se aplică tuturor probelor specifice examenelor naționale: evaluarea națională pentru absolvenții clasei a VIII-a și examenul național de bacalaureat – sesiunea 2026.
(2) La solicitarea conducerii unității de învățământ, comisia județeană/a Municipiului București de examen aprobă aplicarea prevederilor prezentei proceduri potrivit tipului si gradului de deficiență, tulburare de spectru autist/tulburare specifică de învățare/ADHD și numește/deleagă specialiștii în comisia/centrul de examen. Din comisiile/centrele de examen în care sunt înscriși elevi pentru care se aplică prezenta procedură fac parte și cadre didactice cu specializarea psihopedagogie specială/psihologie/pedagogie.
(3) Pentru cazuri speciale, vizând oricare dintre tipurile de deficiențe/dizabilități, comisiile județene/a Municipiului București de organizare a evaluării naționale, respectiv comisiile judeţene de bacalaureat/Comisia Municipiului București de bacalaureat pot aproba, prin proceduri specifice, și alte măsuri pentru adaptarea condițiilor de susținere a probelor de examen pentru elevii cu deficiențe, la solicitarea comisiilor din unitățile de învățământ, în baza documentelor prezentate la înscriere.
1 comment
>> tulburări de spectru autist
Deci este tulburat spectrul sau cum ? LOL
In DSM V, editia romaneasca, apare „Tulburarea din spectrul autismului”. Autismul este inteles ca un spectru, adica fiecare persoana cu autism are o combinatie unica de caracteristici. Caracteristicile sunt din spectru, nu de spectru.