„Mutarea activității didactice în online a scos la iveală diferite atitudini incalificabile ale unor profesori” – Horia Onița, președinte ANOSR. „Nu ți se pare că ești penibilă?” – reacția unui profesor la adresa unei studente care a folosit apelativul „domn’ profesor” în loc de „domnule profesor”

17.325 de vizualizări
Foto: © Studiomay | Dreamstime.com
Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) semnalează faptul că în perioada desfășurării online a activității didactice, pe platformele de socializare a fost dezvăluită atitudinea nepotrivită a unor cadre didactice față de studenți pe care au atât misiunea, cât și obligația să îi formeze. Astfel, federația solicită luarea măsurilor necesare în vederea prevenirii abuzurilor de acest tip, acordarea respectului cuvenit studenților și informează studenții cu privire la mecanismele de care dispun pentru semnalarea acestor abateri, se arată într-un comunicat de presă al ANOSR.

Cele mai recente situații de genul acesta implică un profesor de la Facultatea de Științe a Universității ”Lucian Blaga” din Sibiu, care predă și la Facultatea de Inginerie, și care a fost înregistrat în timpul unui curs online, în care acesta s-a supărat și a ”certat” o studentă pentru faptul că a folosit apelativul ”Domn’ profesor” în loc de ”Domnule profesor”, potrivit G4Media.ro.

„Nu ți se pare că ești penibilă?” a fost reacția profesorului la adresarea studentei. Acesta i-a mai spus că ”dacă nu te duce capul, mai bine taci”, comparând postura de profesor cu cea de primar de la țară. (Ascultă înregistrarea aici). La scurt timp după mediatizarea acestei situații, zeci de studenți au confirmat faptul că profesorul sibian are acest comportament mai tot timpul. Mulți studenți au relatat experiențe care i-au marcat și după care au rămas cu sechele.

O situație similară, dar de data aceasta în preuniversitar, a avut loc la Craiova, unde directoarea unei școli a fost înregistrată în timp ce țipă și jignește repetat o elevă la o oră de curs, potrivit Europa FM. (Ascultă înregistrarea aici)

Din nefericire, mai multe exemple existente și scoase la lumină odată cu trecerea la învățământul online demonstrează că încă regăsim cazuri în care ne aflăm extrem de departe de acest principiu prevăzut în Legea educației naționale.  Chiar făcând abstracție de dreptul la integritate psihică și dreptul la onoare, ca drepturi inerente personalității și recunoscute constituțional, sistemul de învățământ superior este reglementat de prevederi specifice care apără drepturile și interesele studenților. Remediile la abaterile semnalate nu necesită o modificare a legislației, ci utilizarea instrumentelor de sesizare puse la dispoziție studenților și garantarea respectării lor de universitate”, atrag atenția reprezentanții studenților.

Conform art. 303 din Legea educației naționale, prevedere introdusă de ANOSR, evaluarea cadrelor didactice de studenți este obligatorie, iar rezultatul evaluării este public. Cu toate acestea, lipsa măsurilor luate de universități în baza evaluărilor determină neîncrederea studenților în relevanța acestui instrument, deși astfel abaterile dezvăluite în spațiul public puteau fi rezolvate. 

Prin urmare, ANOSR solicită universităților:

  • să publice rezultatele evaluării cadrelor didactice pe site-ul propriu, evidențiind clar aspectele pozitive și abaterile sesizate;
  • să informeze studenții despre măsurile efective luate în baza evaluării lor, demonstrând că evaluarea studenților este analizată temeinic și are o finalitate;

De asemenea, studenții au dreptul de a sesiza Comisia de etică (din care face parte minim un student reprezentant) pentru a semnala abaterile vădite de la Codul de etică și deontologie profesională universitară, prin atitudinile nepotrivite față de aceștia. Universitatea are obligația de a publica anual un raport privind sesizările depuse și modul de soluționare a acestora. Nu în ultimul rând, studenții pot depune o sesizare în baza art. 317 din Legea educației naționale la registratura universității pentru semnalarea unei abateri disciplinare. Deși nu ar trebui să mai discutăm de situații de acest tip în mediul universitar, ele se dovedesc a fi prezente, încălcând drepturile studenților și demotivându-i în parcursul lor academic.

„Nu avem cum să spunem că aceste episoade triste sunt străine de învățământul superior românesc și au apărut brusc odată cu învățământul online. Mutarea activității didactice în online doar a scos la iveală în ultimele luni diferite atitudini incalificabile ale unor cadre didactice. Deși sporadice și fără dorința de a generaliza, ele sunt grave și pun sub semnul întrebării capacitatea mecanismelor universității de a depista, remedia sau, la nevoie, sancționa aceste abateri. Dacă procedura de evaluare a cadrelor didactice s-ar respecta întocmai literei și spiritului legii, cu siguranță nu am mai fi martorii acestor evenimente” a declarat Horia-Șerban Onița, președintele ANOSR.

Foto: © Studiomay | Dreamstime.com

Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.

Citește și:
VIDEO Profesoară suspendată și cercetată disciplinar la Universitatea de Medicina din București, după ce și-a umilit studenții și le-a cerut să i se adreseze cu „doamna Doctor” la orele online, făcându-i „proști” și „răi”

10 comentarii
  1. Atitudinea studenților este de fapt „bumerangul” îndoctrinării produse de teoriile experților în educație modernă, care încurajează eliminarea distanței firești între profesor și elev, „trasul de șireturi”. Din universități a plecat această viziune nocivă care a distrus școala clasică și care se întoarce acum, sub forma produsului finit, în universități. Acești studenți sunt elevii de ieri, care nu trebuiau atinși nici cu o mustrare, geniile pe care nu știau profesorii nepricepuți să le descopere, sensibilii cărora nu trebuia să le spui niciodată „ai greșit”.
    Pe de altă parte, Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România ar trebui să precizeze care anume sunt acele cadre didactice pe care le acuză, înainte să arunce cu noroi în toți profesorii, prin generalizare!

    1. Nu stiu ce sa spun…sunteti profesor, nu? Eu consider ca profesorul ar trebui sa fie un model. Nu am vazut nicaieri precizata care este “distanta fireasca” dintre profesor si elev. Daca doriti respect, eu am invatat ca se castiga, nu se impune. Despre respectul adevarat vorbesc, nu despre reguli. Va incalzeste cu ceva faptul ca elevul/studentul va spune “buna ziua, domnule profesor”, cand stiti ca in gand va injura?
      Desigur, nu spune nimeni ca elevii ar trebui sa ia profesorul dupa gat si sa mearga la o bauta. Totusi, nu inteleg cum poti sa dezvolti o relatie cu un elev daca ii impui sa te trateze ca pe Dumnezeu.
      “Ai gresit” acela, despre care vorbiti, este diferit de “esti penibila”, din articol. “Ai gresit” e normal sa fie spus… desi, daca stau sa ma gandesc bine la ceea ce am invatat DUPA SCOALA, ar fi mai normal daca i s-ar spune elevului “nu este corect”, ceva impersonal, care sa indice faptul ca “e ok, ai incercat, nu ai reusit acum, uite cum e corect…”. “Esti penibila” este umilire si nu arata decat ura cadrului didactic fata de elevi. Poate ca s-a plictisit, poate ca nu-si mai doreste sa fie la catedra.
      Cred ca ar trebui sa existe reguli clare legate de relatia elev-profesor, reguli care sa fie si aplicate. Stiu caz concret, recent, cu un profesor care nu-si desfasoara orele cum ar trebui, s-au facut sesizari la scoala si inspectorat. Inspectorul de specialitate a asistat la o ora online dupa ce profesorul a fost anuntat si a fost de acord cu asta. Pai ce verificare mai este asta, anuntata cu o saptamana inainte si doar cu acordul profesorului…daca nu era de acord nu se mai facea? Normal ca a iesit bine, treaba e ok, mergem inainte… Deci profesorii sunt destul de protejati de regulamente, parerea mea.

  2. Dar drepturile la onoare, la integritate psihica și fizica a profesorilor cine le apără? Sistemul educațional românesc a greșit, prin promovarea educației de masa….In gona dupa taxele studenților, universitățile le dau mereu dreptate și curaj studenților, indiferent de absurditatea pretențiilor acestora. Am ajuns sa fim considerați niste lăutari care cântă când și ce dorește domn’student…

  3. In primul rand că cel care a redactat acest articol nu are nici măcar bunul simț să își spună numele,a postat simplu I.N ,și ne dă noua profesorilor lecții de bun simț,de etică ! Îl întreb pe acest , atotștiutor,de când nu a mai intrat într-o clasă de curs ,sau de când nu a intrat intr o școală gimnazială sau liceu sa vad în concret ,modul cum se comportă elevii fata de profesori,respectul pe care îl arată fata de cel care îi învață și le arata calea in viața! Îi spun eu ,că sigur a tras chiulul la aceasta oră de educație civică, dirigenție,tinde către zero! Cum trec elevii pe hol și îl împing pe profesor sau îl îmbrâncesc ,că sa ii facă loc ,că trece el,cel care mult mai important decât domnul profesor! Asta apărați voi ,acest “respect”! Nu v am auzit o data sa spuneți care sunt și responsabilitățile lor,ale elevilor față de școală și cadrul didactic. Vorbiți doar de Drepturi, atât! Pentru că atât puteți, restul e mulțimea vida! De aceea a ajuns învățământul unde a ajuns ,prea multe Drepturi dar Responsabilități ,Deloc!!! Înainte să vorbești aiurea , gândește! Nu ești tu in măsură să judeci anumite momente ,care s au petrecut Intr o anumită conjunctură! Știi tu toată povestea da cap a fine? Nu cred ,cum nici eu nu o știu . Așa că fa bine și nu mai instigă elevii sau părinții împotriva profesorilor. Gata ,te ai scos ,ai pus eticheta profesorilor ,că au un comportament” incalificabil”!!! Sa îți fie rușine! Nici nu ar trebui să ți se de a voie sa redactezi asemenea articole!

  4. Vai, sărmanii studenți….Au rămas cu sechele.
    Probabil și profesorii rămân cu sechele din cauza creșterii numărului de elevi lipsiți de bun simt.

    1. Bravo, mersi leai răspuns pe măsură, , săracii, au avut cluburile închise și nau mai avut activitate și acum se razbuna pe profesori., decât sa invete.
      Referitor la titlu, as fi bucuros sa se scoată la iveala cum de au devenit unii oameni în România, milionari, atât timp cât de 30 de ani nu sunt bani pt nimik.

  5. Văd eu că “publicați” doar ce vreți.Sunt f multi astfel de profesori universitari.Unii sunt și în relații de concubinaj cu studente ,pentru că așa e moral și etic iar studenta respectiva aduna banii de mită pentru note mari si umflate.Alții oferă feedback de genul:”vezi că ești prost/proastă” ,așa a învățat că trebuie să facă un profesor universitar.Si mai sunt și aceia care dacă nu își primesc “dreptul” îți dau note mici la examen.Poti sa iei 10 la test ,profesorul are grija sa îți scadă pentru că nu ai făcut…găsește motiv pentru ce.Si asta la facultăți particulare unde le plătești taxă!Facultățile particulare nu sunt mai ușoare, primesc doar pe toată lumea și apoi te conving cât de prost ești și de faptul că tu trebuie sa dai mită să compensezi pentru lipsa de intelect.Treaba nu și-o fac.Asta înseamnă că predarea e de mântuială,cursuri anulate sau mutate și subiecte făcute chiar și din materia nepredata.Si vor sa fie plătiți pentru toate astea!Orarul afișat este diferit de cel făcut pentru că este prea greu așa că îl simplifică și dacă vrei informații să nu întrebi la secretariat pentru că ele nu știu nimic.
    Mare atenție unde vă înscrieți!Eu am făcut greșeala să nu mă interesez înainte.

  6. Dacă toată lumea ar avea cei șapte ani de acasă… Mie mi-a reproșat un student că mă adresez tuturor studenților cu „dvs.”. Zicea că se simte stresat din acest motiv 🙁

      1. Orice acțiune care are ca obiectiv o evaluare a lor îi stresează. Acum e la modă cuvântul “stres”, care are o conotație negativă, spre deosebire de cuvântul “emoții”. Noi aveam emoții, părea ceva firesc, ei sunt stresați, iar asta nu mai pare firesc. De parcă după ce iși termină studiile toată viața o să fie o neîntreruptă fericire.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

INTERVIU Diana Bâscă, învățătoare într-o comunitate dezavantajată din Săcele: Din cei 30 de copii pe care-i am la clasa a II-a, doar șase se pot conecta la orele online. Anul trecut am făcut citire la telefon, când se ridică restricțiile va trebui să recapitulez din clasa I

Doar șase copii din 30 au astăzi resursele necesare pentru a face școală online la o clasă dintr-o comunitate dezavantajată din Săcele. Chiar dacă au primit tablete, conexiune la internet…
Vezi articolul