Muzicienii Andrei Ioniță și Florian Mitrea, profesori la universitățile de arte Künste din Berlin și Royal Academy din Londra – apel la Nicușor Dan și Ilie Bolojan să renunțe la comasarea școlilor vocaționale, care riscă să-și piardă profilul: Este un atac direct asupra comunității

3.487 de vizualizări
Foto: colaj Edupedu.ro – haefligerproduction.ro/ florianmitrea.uk
Muzicienii Andrei Ioniță și Florian Mitrea, absolvenți ai Școlii Gimnaziale de Arte „Iosif Sava” din București și profesori la universități de prestigiu din Berlin și Londra, fac apel public la președintele Nicușor Dan, premierul Ilie Bolojan și ministrul Educației, Daniel David, să renunțe la planurile de comasare care afectează și școlile vocaționale – artistice. Cei doi artiști avertizează că măsurile propuse „amenință însăși existența învățământului muzical de specialitate din România” și ar produce „grave consecințe la nivel de sănătate mintală și afectivă” pentru tineri.

„Propunerea desființării acestor școli de muzică, sau comasarea lor cu școli generale este un atac direct asupra comunității. Este paradoxal ca, într-o perioadă în care cererea pentru acest tip de educație depășește oferta, soluția propusă să fie diminuarea sau eliminarea lui”, transmit muzicienii într-o scrisoare deschisă adresată președintelui României, premierului și ministrului Educației.

  • Scrisoarea, distribuită pe Facebook de Școala Gimnazială de Arte „Iosif Sava” din București, este semnată de Andrei Ioniță, violoncelist, laureat la Concursul Ceaikovski de la Moscova și profesor asistent la Universität der Künste din Berlin, și de Florian Mitrea, pianist, laureat la concursurile ARD de la München și Hamamatsu și profesor la Royal Academy of Music din Londra.

Artiștii reamintesc rolul unic al acestor instituții: „De zeci de ani, școlile de muzică din țara noastră au oferit un serviciu unic cu discreție și consecvență. Aceste instituții reprezintă o investiție care a adus României adevărați ambasadori culturali pe scene din Statele Unite ale Americii și până în Japonia. În țară, absolvenții acestor școli sunt membri activi ai societății civile, implicându-se în proiecte sociale, educaționale și culturale, întorcând țării investiția primită la vârsta copilăriei”.

Ei subliniază și beneficiile educației muzicale, dincolo de pregătirea profesională: „Elevii dobândesc seriozitatea pregătirii, disciplina și etica muncii, capacitatea de a respecta termenele limită, abilitatea de a lucra armonios în echipă și multe altele. Prin muzică se dezvoltă empatia, abilitatea de a relaționa firesc cu cei din jur și echilibrul emoțional-mintal”.

În opinia semnatarilor, învățământul artistic românesc este „râvnit de părinți din întreaga lume” și oferă rezultate remarcabile: „La concursurile de admitere în conservatoare de muzică de top din lume, elevii români sunt de cele mai multe ori admiși cu cele mai mari note, depășind colegii din țările gazdă”.

În final, muzicienii avertizează că reducerea sau dispariția acestor instituții ar produce pierderi ireversibile: „Mica economie care s-ar aduce la bugetul statului este infinit copleșită de pierderile culturale și dauna umană produsă. Societatea ar avea de plătit înzecit prin generații viitoare mai sărace uman, mai puțin empatice, mai ușor manipulabile și mai puțin capabile de gândire și simțire critică”.

Iată ce scria Școala „Iosif Sava” pe Facebook vineri, 8 august:

S-a încheiat o săptămână de proteste. De luni, ele continuă. La fel și incertitudinea acestor zile în ce privește școala și colectivul nostru, dar și a altor școli.

Nu știm încă ce se va întâmpla din toamnă. Dacă o să fim comasați, cu ce școală sau ce se va întâmpla cu unii dintre profesorii noștri. Măsurile luate înseamnă ore tăiate, posturi desființate, oameni care ar putea rămâne fără locul lor în școală. Vom continua să ne susținem cauza în stradă și sperăm ca în septembrie să ne întoarcem la ore, întocmai cum ar fi normal, dar nu depinde doar de noi.

Ce știm cu siguranță e că funcțiile se schimbă. Oamenii vin și pleacă, fie că lasă amintiri plăcute sau nu. Miniștri, secretari, guverne…toate trec, oamenii sunt trecători, muzica e veșnică.

Dar undeva, la intersecția străzilor Cuza și Disescu, în Sectorul 1 al Capitalei, peste ani de acum încolo sperăm că veți auzi un pian, o chitară sau o vioară atunci când treceți pe sub geamul nostru”.

  • Redăm integral scrisoarea:

Domnule Președinte al României,
Domnule Prim Ministru,
Domnule Ministru al Educației,

Noi, semnatarii acestei scrisori, absolvenți ai școlilor de muzică din România și artiști recunoscuți pe plan internațional, ne datorăm parcursul profesional acestui sistem de învățământ artistic. Vă adresăm acest apel ferm în fața modificărilor propuse care amenință însăși existența învățământului muzical de specialitate din România.

De zeci de ani, școlile de muzică din țara noastră au oferit un serviciu unic cu discreție și consecvență. Aceste instituții reprezintă o investiție care, în decursul acestui lung timp de existență, a adus României adevărați ambasadori culturali care astăzi duc cartea de vizită a țării pe întreg mapamondul, pe scene din Statele Unite ale Americii și până în Japonia. În țară, absolvenții acestor școli sunt membri activi ai societății civile, se implică în proiecte sociale, educaționale și culturale în România, întorcând țării investiția primită la vârsta copilăriei.

În cadrul acestor instituții lucrează profesori devotați, adevărați făuritori de caractere care cu smerenie și un simț al datoriei cu totul excepțional, lucrează zilnic, sacrificându-și energia și timpul personal pentru a construi caractere și personalități întemeiate pe reperele morale date de marea muzică.

Școlile de muzică din România nu pregătesc doar viitori muzicieni profesioniști. Beneficiile acestui tip de învățământse resimt la nivel personal, indiferent de cariera aleasă ulterior. Elevii dobândesc un set de aptitudini transferabile precum seriozitatea pregătirii, disciplina și etica muncii, capacitatea de a respecta termenele limită, abilitatea de a lucraarmonios în echipă și multe altele. Totodată, prin muzică se produce relaționarea cu mediul uman interior la vârste fragede și astfel se dezvoltă competențe emoționale esențiale – empatia, abilitatea de a relaționa uman în mod firesc cu cei din jur și echilibrul emoțional-mintal.

Sistemul românesc de educație muzicală este râvnit de părinți din întreaga lume. În țări unde acest sistem nu există, educația artistică este realizată doar în sistem privat, nereglementat, și cu rezultate inegale și costuri inaccesibile pentru majoritatea familiilor. La concusurile de admitere în conservatoare de muzică de top din lume, elevii români sunt de cele mai multe ori admiși cu cele mai mari note, depășind colegii din țările gazdă.

Nu în ultimul rând, educația muzicală reprezintă o supapă de exprimare autentică pentru tânăra generație care este astăzi încolțită de presiunea rețelelor de social media spre conformism și aparențe. În arta performativă, tinerii pot fi ei înșiși, își pot explora propria personalitate, propriul temperament, fără teama de judecată și fără goana după popularitate. Desființarea acestor școli de muzică va duce în mod categoric la o atrofiere emoțională și umană a tinerilor, cu grave consecințe la nivel de sănătate mintală și afectivă.

Propunerea desfințării acestor școli de muzică, sau comasarea lor cu școli generale este un atac direct asupra comunității. Este paradoxal ca, într-o perioadă în care cererea pentru acest tip de educație depășește oferta, soluția propusă să fie diminuarea sau eliminarea lui. Mica economie care s-ar aduce la bugetul statului este infinit copleșită de pierderile culturale și dauna umană produsă. Societatea ar avea de plătit înzecit prin generații viitoare mai sărace uman, mai puțin empatice, mai ușor manipulabile și mai puțin capabile de gândire și simțire critică.

Vă rugăm să înțelegeți gravitatea acestei situații și să dispuneți anularea propunerii. Suntem deschiși la dialog pentru identificarea unor soluții de eficientizare, dar considerăm esențial ca acest sistem să continue să ofere comunităților serviciul educațional și cultural de neînlocuit pe care îl reprezintă.

Cu respect,

Andrei Ioniță, violoncelist, laureat la Concursul Ceaikovski de la Moscova și profesor asistent la Universität der Kunste, Berlin, absolvent al Școlii Gimnaziale de Arte Iosif Sava din București

Florian Mitrea, pianist, laureat la Concursurile ARD de la München și Hamamatsu și profesor la Royal Academy of Music, Londra, absolvent al Școlii Gimnaziale de Arte Iosif Sava din București


10 comments
  1. Rog revedeți titlul pentru corectură!

  2. Jos pălăria în fața acestor domni! In 2023 domnul Mitrea a susținut un sublim duet pianistic la Ateneu cu o doamnă pianistă invitată de la univ. londoneza de muzica, AȘA CUM ar putea face orice copil muzician român ce ajunge să își desăvârșească studiile muzicale in lume DACĂ nu i se taie aripile în România, in fel și chip de acest minister al cifrelor.

  3. portativul domnului Bolojan are o singura linie , cea a sprâncenei.
    in rest , numai bine !

  4. Se solicită comansări corecte și raționale de la actualii directori profesori colegi cu norma incompletă și restrânsă. Nu ați solicitat nici măcar o conversie în domeniul economic pentru o cât de câtă profesionalizare a managementului.

    1. Cât știu acești domni ce se întâmplă în sistemul educationa romanesc, mai ales că ei nu predau în România. Ei lar că doar au trecut prin sistem ca orice alt elev.

      Pare o descriere elitistă a acestor scoli de muzică și a ceea ce oameni produc acestea, elite, la fel ca în sistemul juridic. Încă un pic și discutam de caste, fițe și sânge albastru.

  5. Doamne, cata nerusinare pe oamenii astia! Pai cum sa mai cumpere microbuze scolare electrice astia de la pnl , cu 2sutemii coco bucata?
    Pai, babaieti, lasa ca baga david o pianina, fir-ar mama dracu’, numa’ la Steinway visati!

  6. Nu mai au dreptul la o secundă de răbdare în plus. Au promis altă practici politice, livrează conducători orbi, muți, surzi, dar mai ales corupți. Iar asta chiar din primele luni de mandat. Ce așteptări să ai pentru anii următori, dacă acum, când memoria promisiunilor este proaspătă, ei livrează ceea ce condamnau cu câteva luni în urmă? Cine ar avea curajul să scrie o petiție unei maimuțe care umblă cu briciul în mână? Moțiune de cenzură, suspendarea și demiterea președintelui. Nu merită nimic mai mult. Iar la următoarele alegeri să nu mai umble cu minciuni, precum mărirea bugetului educației.

  7. Aceste comasări sunt o crimă. Practic desființeaza singurele școli în care copiii au acces gratis la marea cultură, copii care mai tarziu ne pot reprezenta cu demnitate în lume, așa cum sunt și semnatarii apelului, foști elevi ai unei școli de muzică.

    1. Dintr-o eroare a apărut termenul de „desființare”, școlile vocaționale de arte devin structuri ale unor școli cu învățământ general, păstrându-și titulatura, profesorii, elevii, locația!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Biziday: Ministrul de Interne din Marea Britanie cere revizuirea sistemului de acordare a vizelor pentru studenții străini, despre care spune că a devenit mai des o metodă de imigrare decât una de atragere a valorilor

Ministrul de Interne al Marii Britanii a declarat că studenții internaționali ar putea „submina integritatea și calitatea sistemului universitar britanic”, folosindu-se de cursurile universitare ca de o „modalitate ieftină” de…
Vezi articolul

Titi Aur, despre cazul unui adolescent care conducea periculos o trotinetă electrică, printre mașini: Când te duci la Ministerul Educației și spui de educație rutieră ți se spune că nu e timp, că au de făcut matematică, fizică, opționale. Ministerul se consideră vreun pic vinovat pentru faza asta? Tresare un pic? Să spună clar: „noi nu facem nimic pentru asta”

Titi Aur, specialist în conducere defensivă, semnalează lipsa educației rutiere în special în cazul copiilor de 14 ani care au voie legal să conducă o trotinetă. Potrivit legii ei nu…
Vezi articolul