„Ne este dator statul cu ceva?”. Subiectele la Filosofie pentru candidații la examenul de Bac 2024 din Franța – descarcă

2.283 de vizualizări
Foto: © Antoniodiaz | Dreamstime.com
Ne este dator statul cu ceva? Întrebarea face parte din subiectele primite de sute de mii de candidați la proba de Filosofie (Philo), din cadrul examenului de Bacalaureat 2024 din Franța. Subiectele au fost publicate de linternaute.com.

Edupedu.ro a scris marți dimineață, 18 iunie, că aproape 730.000 de tineri încep Bacalaureatul în Franța, cu proba de Filosofie, care s-a susținut atât pentru elevii din liceele generale/teoretice, cât și pentru cei de la tehnologic.

Elevii au avut de ales să rezolve unul din trei subiecte de pe foaia de examen. Timpul de lucru a fost de 4 ore, iar candidaților de la liceele teoretice/generale li s-au cerut eseuri pe marginea subiectelor 1 și 2 și comentariu pe marginea textului dat la subiectul III.

Documentele pot fi descărcate mai jos în articol.

  • Proba la Filosofie are pentru elevii din clasa a XII-a un coeficient de 8 din 100 dacă sunt la liceu general sau de 4 din 100 – pentru cei de la liceele tehnologice, notează 20minutes.fr. Aceste ponderi ajută la stabilirea notei finale de Bacalaureat, în mare 60% din notele de la examenele scrise și 40% din mediile la disciplinele din liceu.

Pentru elevii de la liceele teoretice, subiectele de BAC Philo 2024 au fost, în ordine:

Subiectul 1: Ne poate satisface știința nevoia de adevăr?

Subiectul 2: Ne datorează ceva nouă statul?

Subiectul 3: De comentat textul următor (original în franceză, traducere în română – Edupedu.ro):

Orice acțiune umană necesită un motiv care să furnizeze energia necesară pentru a o realiza, iar aceasta este bună sau rea în funcție de motiv – unul înalt sau jos. Pentru a te supune pasivității obositoare cerute de fabrică, trebuie să cauți motive în tine însuți, pentru că nu există biciuri, nici lanțuri; biciurile și lanțurile ar face poate transformarea mai ușoară. Însăși condițiile de muncă împiedică orice alte motive decât teama de mustrare și concediere, dorința lacomă de a acumula bănuți și, într-o anumită măsură, gustul pentru recorduri de viteză. Totul conlucrează pentru a aduce în minte aceste motive și a le transforma în obsesii; nimic mai presus de acestea nu este niciodată pus în joc; de altfel, ele trebuie să devină obsesii pentru a fi suficient de eficiente.

În același timp în care aceste motive ocupă sufletul, gândirea se retrage până la un punct în timp pentru a evita suferința, iar conștiința se stinge atât cât permit necesitățile muncii. O forță aproape irezistibilă, comparabilă cu gravitația, te împiedică apoi să simți prezența altor ființe umane care trudesc și ele în apropiere; este aproape imposibil să nu devii indiferent și brutal ca și sistemul în care ești prins; și invers, brutalitatea sistemului este reflectată și sensibilizată de gesturile, privirile și cuvintele celor din jur. După o zi petrecută în acest fel, un muncitor are o singură plângere, o plângere care nu ajunge la urechile oamenilor străini de această condiție și care nu le-ar spune nimic dacă ar face-o; i s-a părut timpul lung”.

Simone Weil, La Condition ouvrière (1943)

Vezi și:

Pentru elevii de la liceele tehnologice, subiectele la Philo BAC 2024 au fost, în ordine (sursa):

Subiectul 1: Natura este ostilă omului?

Subiectul 2: Este artistul stăpânul/proprietarul operei sale?

Subiectul 3: De comentat textul următor (original în franceză, traducere în română – Edupedu.ro):

Este necesar ca oamenii să-și dea legi și să trăiască în conformitate cu aceste legi, altfel nu se vor deosebi de cele mai sălbatice animale. Motivul este următorul: niciun om nu se naște cu capacitatea naturală de a ști ce este mai bine pentru viața omului în societate și, chiar dacă ar ști, de a fi capabil să facă și să dorească întotdeauna ce este mai bine. Pentru că, în primul rând, este greu de înțeles că adevărata statalitate trebuie să se îngrijească nu de binele particular, ci de binele general – pentru că binele general îi aduce pe oameni împreună, în timp ce binele particular destramă societățile; și atât binele comun, cât și cel particular, sunt chiar în avantaj dacă se asigură în mod corespunzător primul, mai degrabă decât cel din urmă.

În al doilea rând, chiar dacă am fi suficient de inteligenți pentru a ne da seama că aceasta este natura lucrurilor și ar trebui să guvernăm un stat cu putere absolută și fără nicio responsabilitate, nu am putea rămâne fidel acestui principiu și să punem binele comun al societății pe primul loc și binele particular pe al doilea, pe tot parcursul vieții. De fapt, natura muritoare a omului îl va determina întotdeauna să vrea mai mult decât ceilalți și să se îngrijească de binele său particular, pentru că el evită durerea și urmărește plăcerea fără să țină cont de rațiune, și le va pune pe amândouă înaintea celui mai drept și mai bun și, orbecăind, va sfârși prin a se umple pe sine și întreaga societate de tot felul de rele”.

Platon, Les lois IX (IVème siècle av. J.-C.)

Elevii care dau bacalaureatul tehnologic au avut, de asemenea, de ales unul din cele trei subiecte, însă cu puțin ajutor. Dacă au ales subiectul 3, au putut fie să-l comenteze liber, fie ghidat, prin a răspunde mai multor întrebări de pe foaia de examen.

Probele Bacalaureatului 2024 din Franța continuă miercuri, 19 iunie, până vineri, 21, cu examenele la materiile la alegere, aprofundate în ultimii doi ani de liceu. „Le Grand Oral”, proba de argumentare în fața comisiei, începe pe 24 iunie și se întinde până pe 3 iulie.

Foto: © Antoniodiaz | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Programa școlară

Atât timp cât nu dăm note elevilor din învățământul primar ca să nu-i demotivăm, nici eu nu o să dau note sistemului de educație ca să nu-l demotivez. Vom avea generații puternic afectate din perspectiva calității educației, susține ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu

„Vom avea generații puternic afectate din perspectiva calității educației”, după cum a declarat ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, la DCNews. Acesta a mai spus că „am ajuns la un punct de…
Vezi articolul