Noi discipline anunțate de Ligia Deca: „Istoria, robia și deportarea romilor”, opțională pentru elevii de gimnaziu și liceu, iar „Istoria Comunismului din România” se va studia obligatoriu la liceu

7.275 de vizualizări
Sursa: Captură video Guvern
Elevii de gimnaziu și liceu vor putea alege ca disciplină opțională „Istoria, robia și deportarea romilor”, iar liceenii vor mai studia o nouă disciplină obligatorie: „Istoria Comunismului”, a spus Ligia Deca, marți, cu ocazia ceremoniei dedicate introducerii la nivel național a predării disciplinei „Istoria Evreilor. Holocaustul”. Potrivit legii Educației, „Istoria, robia și deportarea romilor” va fi opțională începând cu anul școlar 2025-2026, iar din același an va fi inclusă obligatoriu la liceu disciplina „Istoria Comunismului din România”.

Din anul școlar 2025-2026, elevii de gimnaziu și liceu vor putea opta pentru disciplina „Istoria, robia și deportare a romilor”, ca disciplină școlară modulară, iar elevii de liceu vor învăța obligatoriu „Istoria Comunismului în România”, a spus Ligia Deca, marți, cu ocazia ceremoniei dedicate introducerii la nivel național a predării disciplinei „Istoria Evreilor. Holocaustul”.

„Alături de disciplina „Istoria evreilor – Holocaustul”, planurile-cadru pentru învățământul liceal vor cuprinde în viitor și disciplina „Istoria comunismului din România”, tot parte a trunchiului comun. De asemenea, elevii vor putea opta și pentru „Istoria, robia și deportarea romilor”, ca disciplină școlară modulară, opțională pentru învățământul gimnazial și liceal. Aceste discipline vor fi incluse noile planuri-cadru pentru învățământul liceal începând cu anul școlar 2025-2026″, a spus Ligia Deca.

Ce prevede legea Educației privind cele două discipline

Potrivit noii legi a Educației planurile-cadru ale învățământului liceal includ „Istoria evreilor. Holocaustul“ și „Istoria comunismului din România“, ca discipline școlare, parte a trunchiului comun, începând cu 2025-2026.

Oferta națională de discipline opționale ale învățământului gimnazial și liceal include și „Istoria, robia și deportarea romilor“ ca disciplină școlară modulară opțională.

Programa școlară, manualele, materialele didactice și metodologiile specifice pentru disciplina „Istoria, robia și deportarea romilor“ se elaborează de către Ministerul Educației, în colaborare cu Centrul Național de Cultură a Romilor – Romano Kher și cu organizația minorității membră a Consiliului Minorităților Naționale.

Cadrele didactice care predau disciplina prevăzută „Istoria, robia și deportarea romilor”, pot beneficia de pregătire profesională și cursuri de perfecționare de specialitate, în țară sau în străinătate, sub coordonarea Centrului Național de Cultură a Romilor – Romano Kher și a organizației minorității membre a Consiliului Minorităților Naționale, care au rolul de a organiza programe educaționale și conferințe specifice destinate acestora.

Articolul 248, alin. (29) prevede că: „Disciplinele școlare prevăzute la art. 88 alin. (5) se includ în planurile-cadru ale învățământului liceal începând cu anul școlar 2025-2026.

Informații de context

Până la finalul lunii februarie 2024 ar urma să fie gata planurile-cadru pentru liceu, pe baza cărora se elaborează, apoi, noile programe școlare, până încep elevii încep clasa a IX-a în 2025.

În octombrie – decembrie 2023 ar urma să fie elaborată procedura de constituire/ actualizare, printr-un apel de selecție, a grupurilor de lucru pentru elaborarea programelor școlare pentru discipline obligatorii din învățământul liceal, conform graficului.

Din octombrie 2023 și până în ianuarie 2024 ar trebui să fie elaborate, dezbătute public și aprobate planurile-cadru pentru învățământul liceal.

Programele școlare și standardele naționale de evaluare, pentru disciplinele obligatorii din învățământul liceal, ar urma să fie gata în septembrie 2024, ca din octombrie 2024 și până în august 2025 să fie elaborate, aprobate și publicate manualele școlare pentru discipline/module de studiu ale elevilor care intră în clasa a IX-a în septembrie 2025.

Citește și:
OFICIAL Disciplina „Istoria evreilor. Holocaustul” va fi studiată de toți elevii de clasa a XI-a, după ce a fost introdusă o derogare la noua lege a Educației
DESCARCĂ Resurse educaționale utile pentru profesorii care predau anul acesta disciplina obligatorie „Istoria evreilor. Holocaustul”, publicate de Inspectoratul Școlar Județean Sibiu
Noile planuri-cadru vor fi finalizate în iunie 2024, potrivit declarațiilor secretarului de stat Kallós Zoltán, la o întâlnire cu reprezentanții Declic


18 comments
  1. Domnilor, incercati sa va puneti in situatia unui parinte room, ai carui copii se întorc de la scoala dupa orele „dedicate” lor.
    Sistemul nu gandeste la efectele dure care se nasc.
    Nu vom face altceva decat a mai dam un bobârnac…ca si cum nu este suficient ce s-a intamplat cu demnitatea lor.

  2. Dragi colegi in loc sa ne lamentăm propun sa facem o listă cu toate aberațiile pe care le lansează Ministerul pe bandă rulantă…

    Apoi să ieșim la un protest național.

    Dacă nu facem nimic acum când va veni nota de plată Noi dascălii vom deconta.
    Politrucii care conduc vremelnic vor fi plecat deja.

    1. Mari, oricum noi suntem catalogați ca având cele mai puține zile de școală 😀 deși orele,materia si meditațiile spun altceva.😏

    2. De ce trebuie sa naștem tot felul de opționale și aceste informații nu pot fi prevăzute că și capitole la disciplina istorie???

  3. propuneri idei pentru alte materii despre care cred ca sunt mai utile poporului român: „istoria ducerii în sclavie a poporului dac de către ticăloșii de romani, strămoșii italienilor și modalități prezente de recuperare a bogățiilor furate de către aceștia „; „istoria ducerii în robie/sclavie/iobagie a românilor de către turci/ austro-ungari/ tătari/huni/extratereștri ” ; „cauzele adevarate ale rascoalei de la 1907” și multe alte astfel de exemple muuult mai utile și adevărate decât porcăriile propuse de ministerul „educației” din colonia România care face sluj în fața tendințelor neo-marxiste . să vă fie rușine!

  4. ea măcar se întreabă dacă elevii doresc sa studieze asa ceva? după ce ca în România orarele elevilor sunt sufocate cu extrem de multe ore mai trebuie sa bage o tura de ore inutile?! și ce îl interesează pe un elev de la profil de servicii de comerț sau de economic îl interesează 2-4 ore de istorie pe săptămână când el are materii mult mai importante specifice profilului

    1. ne mai mirăm că sunt cabinetele psihologice pline de anxioși și depresivi? că e violenta în creștere? că ia amploare bullyingul?
      nuuu …sa i îndopăm cu materii noi….sa stea pe scaun …să reproducă….sa scrie….sa nu facă nimic creativ …

  5. A făcut cineva o analiza care sa arate necesitatea acestor materii? de ce nu unele practice? nu erau suficiente cele inutile pe care le au deja?
    sa fim serioși…cele „optionale” sunt de fapt „impuse” ,obligatorii…mai ales dacă dirigintele preda istorie . (La nivelul scolii ne.am trezit ca în funcție de materia predata de diriginte unii au trei ore de istorie,alții de biologie, alții de geografie și tot asa….pana la urma nu e și asta o discriminare, o imposibilitate de alegere?)

    De ce nu se fac ore pe bune de informatica, lucruri practice utile în viata de zi cu zi a copilului…?

  6. alte materii fără aplicabilitate în viata elevilor!!! de parca nu erau destule! una e sa ai cunoștințe generale și alta e sa studiezi o materie un an sau mai mulți ani… Ce analize s-au făcut care sa denote utilitatea acestor materii,fie ele și opționale? și sa fim serioși…mai nou orice opțional e de fapt curs obligatoriu…mai ales dacă dirigintele preda istorie de ex. De când e copilul la gimnaziu nu am fost întrebat,în calitate de părinte, dacă sunt de acord sa înscriu copilul la vreun opțional.In schimb ne-am trezit ca și la celelalte clase cu 3 ore în loc de 2 din materia pe care o preda dirigintele…

  7. Atit ii duce mintea peacesti politruci care nu vor ca,generatiile tinere sa invete ce le va fi util in viata ci ce le casuna unor imbecili prin cap.Da copii de a saptea au 7 ore in 2 zile pe saptamina doar ca cineva sa aiba ore suplimentare,lucrez in sistem si stiu

  8. Sunteți nebuni,profesorii au 16/18 ore pe săptămână și elevii 25/30/35 ore la școală și 10 ore teme.Elevii sunt sclavii sistemului de învățământ,pentru confortul bonelor/profesori.

  9. Ne dorim două noi discipline: „Politizarea învățământului românesc de la revoluție și până în prezent” și „Diversiuni sindicale postdecembriste”… obligatorii ambele!

  10. pai istoria romilor nu era suficient? trebuie sa existe nuanta victimizarii in titlu? la fel si istoria evreilor? trebuie special precizat in titlu holocaust? dar la istoria romanilor de ce nu se adauga in titlu istoria romanilor, a persecutiilor, asupririlor, marginalizarii, depoŕtarii si discriminarii lor, pe aceeasi logica?

      1. Copilul meu învață de la 14.20 la 20.20 și totul din cauza orei de istorie în plus la clasa a XI a.
        Tare as dorii sa mi răspundă doamna ministru cam ce randament mai da copilul la acea ora? Mulțumim, doamna Deca! Felicitări ca sprijiniți elevii prin program aglomerat și stres și alte opționale 😠

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Ce tablete cumpără statul pentru 250 de mii de elevi și profesori: de 10 inch, din aluminiu, rezistente la cădere accidentală, procesor octa-core 1.8 GHz cu sistem de monitorizare a activității preinstalat

Tabletele pe care statul vrea să le cumpere trebuie să fie de 10 inch, să aibă conexiune 4G, cartelă SIM inclusă și o configurație de bază detaliată în procedura publicată…
Vezi articolul

PROIECT Grilele cu salariile din ianuarie 2024 pentru directori, directori adjuncți, contabili-șefi și secretari-șefi, în funcție de grad și de categoria școlilor și grădinițelor, puse în dezbatere de Ministerul Educației

Un proiect de hotărâre de guvern (HG) cu grilele detaliate pentru salariile directorilor și ale personalului didactic auxiliar de conducere a fost pus în transparență decizională de Ministerul Educației joi seara.…
Vezi articolul

Pregătirea olimpicilor internaționali rămâne subfinanțată, atrag atenția mai mulți profesori. Ministerul Educației acordă câte 100 de lei per participant, din bugetul propriu, pentru taberele celor mai performanți elevi, fără o reglementare exactă pentru aceste fonduri

Finanțarea pentru pregătirea olimpicilor internaționali ai României este făcută de Ministerul Educației la un nivel derizoriu, după cum semnalează mai mulți profesori consultați de Edupedu.ro. Aceștia mai spun că cei…
Vezi articolul

În școlile din rural, unde elevii sunt mai puțini, se poate vorbi despre predarea la școală. Autoritățile trebuie să înceapă acum dezbateri, așa încât școlile să devină mai autonome – George Roman, Salvați Copiii

„Școala online nu a fost școală, depindea foarte mult de părinți. Dintre cele trei scenarii, ținând cont și de evoluția pandemiei (1000 de cazuri ieri), singurul scenariu care se prefigurează…
Vezi articolul

Ministrul Educației, despre profesorii care lucrează mai mult de 8 ore pentru școală, inclusiv de acasă: Intră în logica de muncă suplimentară. Oamenii care stau sunt plătiți pentru opt ore, nu sunt plătiți pentru 3,6 ore. Sunt plătiți pentru 40 de ore, nu pentru 18

Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, a declarat, joi, 3 iulie, în cadrul unei conferințe de presă, că profesorii sunt plătiți pentru 40 de ore pe săptămână, nu pentru 18.…
Vezi articolul

DOCUMENTE Modele de cereri pentru mobilitățile din proiectele educaționale sau schimburile de experiență internaționale, tip Erasmus, publicate de ISMB. Cererile vor fi depuse online

Inspectoratul Școlar al Municipiului București (ISMB) a publicat procedura operațională pentru mobilitatea cadrelor didactice și a elevilor în cadrul proiectelor educaționale europene și internaționale, valabilă pentru anul școlar 2024-2025. Documentul…
Vezi articolul