Noile legi ale Educației vor elimina din sarcina profesorului „acea goana după lucruri care nu mai sunt utile, după documente”, spune ministrul Educației

11.652 de vizualizări
Foto: Freepik.com

„Avem proiectul România educată. El trebuie transpus in realitate printr-un pachet legislativ de bază. În foarte scurt timp, legile educației vor fi în consultare publică”, a declarat ministrul. Reamintim că termenul de prezentare în consultare a acestor legi a fost amânat de mai multe ori în ultimul an.

Cîmpeanu a vorbit despre o „arhitectură de sistem mai clară”.

„Beneficiind de aceste oportunități (n.red. PNRR și România educată), cadru legal care să ne permită o arhitectură de sistem mai clară, mai eficientă, să elimine suprapunerea de atribuții, să elimine acea goana după lucruri care nu mai sunt utile, după documente. Profesorul își consumă în momentul de față mare parte din timp și energie pentru elaborarea unor documente care nu servesc la nimic. Și asta o face în detrimentul lucrului cu elevii”, potrivit ministrului.

În 2019, în mandatul ministrului Monica Anisie, a fost înființată la Ministerul Educației și Cercetării de la acea vreme o „Comisie de tăiat hârtii”. Aceasta a avut un raport prin care a propus eliminarea mai multor documente și proceduri considerate birocratice pentru activitatea profesorilor. O parte dintre propuneri au fost finalizate cu modificarea Regulamentului de funcționare a unitățillor de învățământ (ROFUIP).

Oficialul a punctat apoi nevoia de descentralizare, spunând că trebuie „să acordăm mai multă încredere profesorilor, să acordăm mai multă încredere școlii”.

Vrem să facem și arhitectura de sistem mai clară, relația spre exemplu între școală, inspectorat, autoritatea locală, minister să fie clară, fiecare să știe ce atribuții are, să avem o decizie descentralizată la nivel local, să acordăm mai multă încredere profesorilor, să acordăm mai multă încredere școlii. Doar în acest fel vom putea să reușim. Dacă ne imaginăm că vom putea controla de la centru, de la Ministerul Educației, un număr de 17.000 de școli ne înșelăm amarnic. Întotdeauna vom avea imagini false despre aceste școli, oricât de mult ne-am strădui”.

Intervenția video la Realitatea TV:

Ce propunea Comisia de tăiat hârtii în 2019:

Măsuri de eliminare:

1. Comisia metodică: se propune desființarea acesteia și realocarea atribuțiilor către alte comisii. Vor fi revizuite atribuțiile Comisiei de curriculum, în sensul acoperirii activităților de didactică și mentorat;

2. Procese verbale (PV): se propune eliminarea obligației de a întocmi procese verbale pentru activitățile care nu implică probarea modului de luare a deciziei. De exemplu, la ședința cu părinții se semnează foaie de prezență, dar nu se scrie PV decât pentru subiectele care necesită decizia majorității părinților.

3. Portofoliul dirigintelui: se propune eliminarea. Activitatea de dirigenție nu presupune „acoperirea cu hârtii”, ci intervenție, și este mai valoros ca timpul să fie acordat pentru discuțiile de consiliere necesare;

4. Raportări situație socială: eliminarea obligativității realizării de raportări și analize privind situația socială a elevilor. De exemplu, situația elevilor cu părinți plecați în străinătate care era realizată de profesori, deși aceștia nu au atribuții din sfera asistenței sociale.

5. Raportări programe de sprijin: eliminarea obligativității realizării în forma actuală a raportărilor aferente programelor sociale Cornul și lapteleFructe în școli etc. Se va opta pentru raportare integrată, cu asumare de responsabilități și de către personalul unităților administrativ-teritoriale (UAT).

Măsuri de simplificare:

1. Pentru rapoartele și statisticile solicitate de instituții ierarhic superioare sau alte instituții din afara sistemului educațional se propune eliminarea obligativității realizării acestora la nivelul unității de învățământ.  Se recomandă completarea în Sistemul Informatic Integrat al Învățământului din România (SIIIR) a tuturor datelor necesare și extragerea oricăror date necesare raportărilor din datele statistice din SIIIR.

2. Portofoliul profesorului: se propune revizuirea și standardizarea conținutului obligatoriu prin punerea la dispoziția profesorului de modele predefinite;

3. Documente pentru activități care presupun ieșirea elevilor din spațiul școlii: se propune simplificarea și, în același timp, sunt avansate soluții care să încurajeze profesorii în planificarea acestor activități, respectiv:

a) încurajarea programelor de voluntariat pentru părinți, care să parcurgă procedurile din legislația din domeniu, ca răspuns la nevoia de supraveghere a copiilor. Se propune modificarea art. 7 lit. (b) din ordinul de ministru nr. 3.637/2016: „să asigure câte un cadru didactic și, după caz, un părinte/tutore/ susținător legal voluntar însoțitor/însoțitori pentru fiecare 10 elevi participanți”;

b) modificarea contractului educațional în sensul introducerii unei prevederi referitoare la posibilitatea implicării părinților/tutorilor/susținătorilor legali, în calitate de voluntari, în organizarea și desfășurarea activităților extrașcolare;

c) modificarea contractului educațional în sensul introducerii unor prevederi care asigură transferul de încredere către cadrele didactice, fără să mai fie nevoie de semnătura părintelui/tutorelui pentru fiecare acțiune în parte.

4. Teste inițiale (predictive): se propune eliminarea obligativității de aplicare a testelor inițiale în situații de continuitate (același profesor, aceeași disciplină).

 5. Condica de prezență: se propune eliminarea rubricii referitoare la tema orei de curs și înlocuirea acesteia cu rubrică referitoare la denumirea disciplinei.

Man photo created by pressfoto – www.freepik.com


6 comments
  1. Cel mai important lucru este scoaterea procentajul de 20% din gimnaziu pentru admiterea la liceu,care a dat naștere la multe nemulțumiri din partea elevilor și părinților. În plus a apărut o adevărată industrie a meditațiilor!

  2. Lasati ca apar alte hartii inutile care trebuie completate.
    De exemplu, vor fi kg de rapoarte ale profesorului pentru “evoluția” fiecarui elev.

    1. Exact! Au devenit ridicole. O mana de cadre care ne intalnin sa citim niste hartii, eventual in fara unui ecran, de la catedra, in ora cu elevii. Nu au nici o releventa in acest format.

  3. Care legi.
    Parcă suntem in comunism.
    Nimic in dezbatere publică, niciun draft, nimic…

    Si desigur, nimic despre Statutul personalului didactic.

  4. Deja nu mai există în conducă rubrica pentru tema orei de curs. Și nici comisiile metodice nu mai există. În rest, de acord. Și chiar cred că vor fi eliminate hârtiile celelalte. Măcar atât pot face liderii noștri, să scoată lucrurile inutile, că despre capacitatea lor de a introduce ceva util nu mai e nimic de spus, totul e clar.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Franța prezintă strategia națională de alfabetizare digitală. Printre măsuri: bacalaureat profesional în securitate cibernetică din septembrie 2023, elevilor să le fie testate competențele digitale de 3 ori pe parcursul școlii

Autoritățile din educația franceză au lansat recent strategia Franței pentru alfabetizare digitală a elevilor, profesorilor și lucrătorilor din instituțiile administrative din învățământ, pentru perioada 2023-2027. Ministerul Educației de la Paris…
Vezi articolul