Nu avem profesori, instructori capabili să utilizeze resurse tehnologice avansate în învățământul profesional, spune ministrul Educației: Trebuie să flexibilizăm condițiile prin care oameni pregătiți de la nivelul operatorilor economici să poată avea acces în școală

6.937 de vizualizări
Foto: gov.ro
Trebuie să flexibilizăm condițiile prin care oameni pregătiți, de la nivelul operatorilor economici, să poată avea acces în școală, susține ministrul Educației Sorin Cîmpeanu. Acesta a vorbit despre dotările pe care laboratoarele și atelierele din învățământul profesional ar trebui să le primească în urma investițiilor din Planul Național de Redresare și Reziliență și despre faptul că „nu avem profesori, instructori, care să fie capabili să utilizeze resurse tehnologice avansate, în învățământul profesional”.

Cîmpeanu a spus că urmează să fie dotate 909 ateliere din învățământul profesional, care „vor putea să dispună de simulatoare și de mijloacele de pregătire conforme cu ceea ce există în acest moment în lume, dar ele trebuie să fie utilizate”.

Sorin Cîmpeanu: „Este evident, în primul rând, aşteptăm concluziile proiectului ”România Educată”, oricare ar fi acelea. Sunt sigur că există susţinere pentru această formă de organizare a învăţământului profesional, care este fără doar şi poate cea mai bună formă de organizare. Întotdeauna am spus acest lucru, învăţământul dual este cea mai bună formă de organizare a învăţământului profesional. Acolo, însă nu există agent economic sau agentul economic dacă există nu vrea să intre în parteneriat cu şcoala, învăţământul profesional trebuie să rămână o responsabilitate a statului.

Din acest motiv domnul prim-ministru a anunţat, per total, sumele alocate pentru învăţământul profesional şi învăţământul dual din PNRR. Sunt sume generoase care vor trebui să fie utilizate inteligent şi eficient. Doar învăţământul profesional dual va beneficia de 338 de milioane de lei pentru investiţii în zece campusuri. Condiţiile minime pentru a alcătui aceste consorţii vor fi genul minimum patru entităţi între care şcoală şi agent economic, în primul rând, dar şi UAT-uri şi o universitate, cel puţin o universitate în al doilea rând. Este vorba de, revin la documentul ”România Educată”, este vorba de nevoia de a asigura o schimbare de mentalitate, care să consolideze învăţământul dual, o schimbare de mentalitate care se va putea face doar atunci când vom avea rute diversificate şi deschise. Deschise înseamnă că acei tineri care vin în învăţămantul dual să ştie că vor avea şansa, pe modelul german, spre exemplu, să-şi continue studiile în anumite domenii şi la nivel universitar. Sunt convins că în acest fel va fi un plus de atractivitate important.

Doi: atunci când statul va investi 338 de milioane în aceste campusuri, zece campusuri sunt în momentul de faţă în negociere cu Comisia, îndrăznesc să-mi manifest tot optimismul, deşi negocierile nu sunt încheiate, că această idee va fi acceptată de Comisie la finalul negocierilor, situaţie în care investim 338 de milioane de euro. Agenţii economici care deja până acum au fost dispuşi şi au şi făcut-o, să investească din propriile resurse pentru formarea unor angajaţi cu competenţe de care au nevoie, vor fi mult mai interesași să se alăture într-o manieră mai profundă cel puţin în zona acestor zece campusuri. Campusuri care vor trebui să fie dezvoltate acolo unde există şi agenţi economici, acolo unde există şi universităţi, acolo unde există şi resursa umană pregătită pentru susţinerea unui astfel de învăţământ dual.

Sunt convins că vor fi discutate după ce vom avea concluziile proiectului ”România Educată”, sau poate chiar vor face parte din aceste concluzii – nu ştiu, nu vreau şi nu îndrăznesc să anticipez – şi idei precum o creştere a flexibilității cu privire la resursa umană implicată.

Pentru că ies un pic din subiectul dual, mă duc spre învățământul profesional. Este vorba de dotarea a 909, mă rog, aproape o mie de ateliere – învățământ profesional, nu dual. Acele ateliere vor putea să dispună de simulatoare și de mijloacele de pregătire conforme cu ceea ce există în acest moment în lume, dar ele trebuie să fie utilizate. Nu avem profesori, instructori, care să fie capabil să utilizeze aceste resurse tehnologice avansate, pe care noi dorim să le punem la dispoziția învățământului profesional. În învățământul dual avem avantajul de a lucra împreună cu agenți economici.

Agenții economici, nu de puține ori, au disponibilitatea să oferte resursa umană inclusiv care să susțină cadrele didactice din școli pentru procesul de pregătire, pentru eficientizarea şi focusarea procesului de pregătire față de ce există ca nevoie pe piața muncii. Nu întotdeauna aceste persoane au acces în școală, pentru că accesul este, în opinia mea, mai restrictiv decât ar trebui să fie. Atunci când avem oameni pregătiți la nivelul operatorilor economici, care vor să se implice în pregătirea elevilor, trebuie să flexibilizăm condițiile prin care aceştia să poată avea acces în școală. E un lucru important, pentru că, altfel, degeaba avem resurse financiare, degeaba avem bază materială, degeaba avem cadrul legal dacă nu avem oameni.

Ştiu foarte bine că mai mulți participanți la această discuție înțeleg bine ce vreau să spun. Nevoia de oameni este prima nevoie, nu aceea de resurse. Iată acum avem resurse şi va trebui să găsim modalitatea inteligentă de a le susţine. Bref, două lucruri: investiţii, cadrul legislativ coerent în urma finalizării dezbaterilor în proiectul care a beneficiat de cea mai largă consultare. După acest moment totul vine în dreptul guvernului, care va trebui să propună parlamentului la nivelul unui proiect integrat şi coerent operaționalizarea concluziilor din proiectul “România Educată”, iar în “România Educată”, vorbesc sub controlul dnei. consilier prezidenţial Ligia Deca, învăţământul dual este o prioritate majoră”.

Foto: gov.ro


13 comentarii
  1. Edupedu, de ce ștergeți comentariile avizate și cu limbaj decent? Nu vă place sa se spună adevărul despre subiectele publicate?

  2. Oare domnul ministru ar vrea să ia măsura de a se păstra proprietatea termenilor în limbaj? Spre exemplu, viața e viață și moartea – moarte. Cred că e un lucru esențial, care stă la baza templului sistemului de învățământ și al societății. Dacă nu, veți bâjbâi în continuare în
    întunericul conștiinței și cunoștinței. Sper să vadă acest comentariu și să-l ia în serios, în profunzimea mesajului transmis.

  3. Nu sunt scoli conforme si in normalitatea secolului un care traim! Iti face scarba sa stai intr-o clasa intr-un liceu!Copii nostri merita mai multe conditii!Sunt pretentii mari dar nu se da nimic!☹🤮

  4. In primul rand TU și restul din guvernul acesta de incompetenți NU aveți ce caută acolo! Nu ați fost aleși de popor, sunteți doar impostori și incompetenți!!! Rușine, distrugeți tot în calea voastră ,precum o boală! Distrugeți,sănătatea,religia,economia și învățământul! Toată temelia unei societăți!! Sunteți părtași la distrugerea acestei națiuni! Rușine, trădători de țară!

  5. Interesant……
    Bine ar fi sa spunem lucrurilor pe nume.
    Dupa revolutie , cei mai slabi pregatiti ingineri care nu si-au mai gasit de lucru din cauza ca nu poseda cunostinte din diploma obtinuta , s-au refugiat in scoli (titularizati cu o stampila ) unde acum se numesc “prof. ing.” si dorm linistiti in scoli avand si cate 2 norme cu o remuneratie mult prea mare pentru cum isi desfasoara orele la clasa . Ministerul si toate Inspectoratele Scolare cunosc situatia dar nimic nu schimba . Pentru acesti ingineri a preda inseamna a arunca elevului in fata o lectie ,fisa trasa la xerox, a dicta sau mai trist …pune elevul sa copieze dintr-o carte . Pot” preda “tehnologia informatie si multe alte materii. Cati ingineri au dat proba practica la tehnologia informatiei ? Sa fie trimisi la proba practica si sa ia peste 7 ca sa poata preda tehnologia informatiei. Cine nu ia peste 7 sa piarda titularizarea…si asa obtinuta fara concurs.
    Un suplinitor care nu ia peste 7 la proba practica el nu poate fi titularizat.
    Din cauza asta Domnule Ministru nu avem invatamant profesional de calitate dar si pentru ca se insista cu matematica , o materie imposibila , la bacalaureat in loc de examen serios pentru calificarea obtinuta la profilul clasei din liceul tehnic.

  6. Mai bine ar dota scolile cu aere conditionate, le-ar aloca servetele, hartie igienica si sapun, femei de serviciu, atat de necesare si primordiale, markere, creta, bureti pentru tabla, videoproiectoare si apoi bla, bla, bla. Sa mearga prin scoli si nu departe… in sectorul 1! Despre ce vorbim?

  7. Ultimul pas …
    Înlocuirea profesorilor.

    E mai ușor decât sa pui in transparență ,,sumele uriașe” de bani alocate anual pt dezvoltare profesională intr-o școală.
    Oricum, in 90% din cazuri banii sunt folosiți doar de directori si contabili pt. scoli de vară la munte si la mare.

  8. Nu găsiți acești profesori printre cei cu grade didactice? Nici printre titulari?! Interesant… că există și supratitulari. Nici ei?

  9. Aveți profesori care pot să construiască simulatoare de la A la Z, dar se pregătesc pentru concursul… de titularizare! Pe căldură, cu mască, cu mersul timp de o oră cu autobuzul până la. . . centrul de concurs! Se numesc suplinitori! Și învață la… didactică! O materie fără nicio aplicatibilitate…

  10. Sa nu precupetim niciun efort pentru dezvoltarea invatamantului profesional! E mare nevoie de sudori, electricieni, vanzatori si lacatusi-mecanici, ce vor fi inlocuiti repejor de masinile inteligente. Dar noi sa bagam toti banii aici, sute de milioane de euro. Si am gasit si solutia miraculoasa care ne va face Romania educata: agentul economic. Tot ce ii trebuie sunt niste contracte. Si totul transparent, doar cu firmele noastre, cu care am mai lucrat si ii stim bine cat de competenti si atenti cu (absolut toate) cerintele noastre sunt. Pfff…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

VIDEO Vor fi dați afară profesorii care nu vor să se vaccineze? Cîmpeanu: Întotdeauna o să pledez pentru argumente, nu cu forța / Cadrele didactice ar trebui să fie mai pregătite decât media din perspectiva deschiderii față de știință

„Întotdeauna o să pledez pentru argumente, nu cu forța”, a răspuns ministrul Educației Sorin Cîmpeanu unei întrebări la Digi24 despre posibilitatea de a-i da afară din sistemul de învățământ pe…
Vezi articolul

DOCUMENT Profesorii care nu au ore la clasele terminale intră în concediu timp de o lună, între 2 aprilie și 4 mai / Cei care au ore la a VIII-a și a XII-a își pot lua concediu în zilele în care nu au cursuri / Există și excepții

Ministerul Educației a trimis inspectoratelor școlare lămuriri în privința felului în care cadrele didactice intră sau nu în concediu, în perioada vacanței de primăvară. Adresa nr. 1.970 a Direcției Generale…
Vezi articolul

Mesajul unei învăţătoare pentru ministru: “După ani dedicați profesiei ne trezim că suntem puși la colț și altoiți de elevi și părinți nemulțumiți pentru note sau alte pretenții”

O învăţătoare îi adresează o scrisoare ministrului Educaţiei, Ecaterina Andronescu. Este vorba despre Mara Luana Rauca, cadru didactic “cu 19 ani vechime în învăţământ”. Aceasta îi solicită oficialului să ia…
Vezi articolul

DOCUMENT Orele remediale pentru elevi pot fi făcute și la stat, și la privat, și în regim simultan. Școlile pot aduce profesori calificați din alte unități pentru aceste cursuri. Ministerul Educației le-a spus inspectorilor că cele 5 zile “pierdute” în Martie vor fi plătite pentru că se consideră absențe ale elevilor

Ministerul Educației le-a transmis șefilor inspectoratelor școlare județene într-o videoconferință, săptămâna trecută, că cele 5 zile “pierdute” în luna Martie în programul de ore remediale plătite lansat cu fonduri europene…
Vezi articolul