Numărul de ore nu mai este alocat unor discipline de către minister, ci au un cuvânt mai important de spus și școala și elevul, susține ministrul Daniel David după publicarea proiectelor de planuri-cadru pentru liceu: Prin această descentralizare încurajăm performanța

4.263 de vizualizări
Foto: Radu Tuta / Agerpres Foto
Noile proiecte de planuri-cadru pentru liceu permit pentru prima dată o descentralizare curriculară, anunță ministrul Educației și Cercetării, Daniel David. În mesajul publicat cu ocazia punerii în dezbatere a documentelor, oficialul a anunțat o schimbare majoră în structura acestora: numărul de ore alocat disciplinelor nu va mai fi decis doar de minister, ci va implica mai mult școlile și elevii. Obiectivul este creșterea flexibilității și încurajarea performanței, mai spune ministrul.

„O schimbare importantă este că numărul de ore nu mai este alocat unor discipline în primul rând de către minister, ci au un cuvânt mai important de spus și școala (curriculum de specialitate flexibil) și elevul (CDEOȘ)! Prin această descentralizare încurajăm performanța, pentru a se păstra sau chiar a se crește numărul actual de ore la anumite discipline”, a explicat ministrul.

Concret, școlile vor putea aloca mai multe ore disciplinelor pentru specializarea elevilor, iar aceștia, cel puțin teoretic și conform declarațiilor actuale, își vor putea adapta studiile în funcție de interesele și aptitudinile lor.

Propunerile vor fi discutate în cadrul dezbaterilor naționale, organizate în București (11 februarie), Cluj-Napoca (14 februarie), Iași (25 februarie) și Timișoara (4 martie), urmate de o consultare online pe 6 martie.

Ministerul Educației își propune ca, în urma acestor consultări, să adopte o variantă finală a planurilor-cadru în luna mai 2025, iar primele generații de elevi să studieze conform noii structuri începând din anul școlar 2026-2027.

Mesajul integral al ministrului poate fi citit aici.

Planurile-cadru cuprind disciplinele obligatorii și opționale din fiecare clasă și numărul minim și maxim de ore aferente acestora. 

Planurile-cadru din liceu, valabile în prezent, sunt cele aprobate în 2004 și 2009, în funcție de disciplină. Acestea grupează disciplinele de studiu pe şapte arii curriculare: Limbă şi comunicare, Matematică şi Ştiinţe ale naturii, Om şi societate, Arte, Educaţie fizică, sport şi sănătate, Tehnologii, Orientare şi consiliere.

Noile structuri curriculare vor pune accent pe dezvoltarea competențelor-cheie, printre care:

  1. Alfabetizare avansată (literație)
  2. Multilingvism
  3. Știință, tehnologie, inginerie și matematică (STEM)
  4. Competențe digitale
  5. Competențe sociale și personale
  6. Competențe civice
  7. Competențe antreprenoriale
  8. Sensibilizare și expresie culturală

Ministrul David precizează că a lucrat pe planurile-cadru lăsate de fosta ministră Ligia Deca și că împreună cu echipa sa actuală a făcut următoarele ajustări:

  1. „Accentul, sub riscul sancțiunilor etice dacă nu se respectă, pe formarea de competențe corect definite și înțelese (în dezvoltarea competențelor-cheie), fără ingerințe ideologice, politice sau extremist-religioase;
  2. Regândirea curriculumului la dispoziția școlii (CDEOȘ, ca nouă denumire prevăzută de lege) prin promovarea abordărilor științifice pentru a reduce influențele pseudoștiințifice și a proteja elevii de interferențe ideologice, politice sau extremist-religioase;
  3. O distribuție mai clară a temelor impuse prin lege în disciplinele din trunchiul comun (cu dezvoltări în CDEOȘ și, după caz, cu abordări integrate la nivelul tuturor disciplinelor). Aici detaliile vor fi stabilite riguros, prin unități de învățare explicit asumate, în momentul elaborării programelor. Tot aici problematizăm menținerea unor teme/discipline, decizia urmând a se lua în baza concluziilor rezultate din consultarea publică și dezbaterile naționale;
  4. Adaptarea mai directă la etapa de dezvoltare psihologică a elevului și la nevoile acestuia (ex. prin includerea în CDEOȘ a unor elemente de autocunoaștere și autoreglare personală și de dezvoltare a unui stil de viață sănătos);
  5. Deschiderea școlii spre societate, prin specialiști care pot acoperi unele unități de învățare specifice, în colaborare și sub coordonarea cadrelor didactice din cadrul școlii”.

DESCARCĂ și consultă proiectele de planu-cadru de liceu 2025 pe fiecare filieră, profil și specializare


8 comments
  1. Lasă elevii să aleagă ce vor să studieze și la final când nu vor avea unde să muncească li se va spune foarte simplu ” Ce te-am pus eu să alegeri materiile pe care le-ai studiat?”
    Vom ajunge o țară de influeceri.

  2. Domnule ministru, în calitate de psiholog, ar trebui să știți că scrisul de mână, dezvoltă creierul, creează conexiuni….., să nu mai vorbim de vârsta la care se definitivează dezvoltarea și maturizarea lobilor creierului.
    Sunt țări care au făcut multe experimente, au tras concluziile și au revenit la scrisul de mână, renunțând la tablete. Nu știu cum se face că ai noștri experți în educație, vor să facem și noi aceleași greșeli.
    Nu vă mai bateți joc de tinerii acestei țări, punându-i să aleagă ce vor să învețe, se vor trezi la sfârșitul școlii că era mai bine dacă făceau alte alegeri.
    Cum să desființezi titularizarea, din contră ar trebui menținută și încă cum, subiectele ar trebui să fie la nivel național.
    Prin propunerile dumneavoastră încurajați și promovați analfabetismul funcțional.

  3. Prin noile planuri cadru se desfiinteaza titularizarea( nu sunt ore destule pentru norma) si se fac concedieri mascate… Romania educata! 💩

  4. Buna ziua,Nu numărul de ore este problema ci conținutul manualelor in care pur și simplu este o harababura.Pentru ce sunt editate manuale daca școală nu le folosește?Se folosesc auxiliare.Pentru ce daca manualele sunt bine structurate?Sunt avizate de minister doar.

  5. Cum au acum elevii ,părinții și directorii în privința notelor!Hai ca e bine!Mergem în direcția potrivită. Următoarea prăpastie e la 10 metri în față.
    Vom pleca toți.Veti rămâne voi și cu sperietorile gen comuniști,legionari etc.

  6. Ce performanta visează ca va stimula?
    Elevii vor alege, majoritar, calea cea mai ușoară. Lasă-l sa aleagă intre o materie la care ar trebui să-și pună capul la contribuție, si una cu iz pseudo-artistic. Oare ce vor alege, majoritar, elevii? Indicație: nu cea care-i obliga sa gândească!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like