Oana Moraru, mesaj pentru educatoare: În grădinițe, fie că îmbrățișați filozofia ‘în pădure’, ‘Reggio Emilia’, fie sistemele finlandeze, Waldorf sau Montessori, nu există abdicare de la metodica predării activităților în învățământul preșcolar

4.392 de vizualizări
Oana Moraru / Sursa foto: Facebook Oana Moraru
Pedagog și fondator de școală privată, Oana Moraru le transmite educatoarelor următorul mesaj: „În grădinițe, fie că îmbrățișați filozofia ‘în pădure’, ‘Reggio Emilia’, fie sistemele finlandeze, Waldorf sau Montessori, nu există abdicare de la metodica predării activităților în învățământul preșcolar! Adică de la știința care îți explică, din facultate, ca obiect distinct de studiu (și în cursurile de formare sau reconversie), care sunt pașii care formează gândire logico-matematică, limbaj, motricitate, atenție”.

Într-un text publicat pe Facebook, Moraru atrage atenția că „o filozofie educațională anume, un spectacol anume al zilei, o rutină a materialelor, o rețetă de mișcare în spațiu NU formează de la sine deprinderi și competențe”.

Textul Oanei Moraru, publicat pe contul său de Facebook:

„Am încheiat adineauri ultima mea ședință de feed-back unu-la-unu cu familia, din cele aprox. 400 de întâlniri anul acesta. Am ceva de zis educatoarelor.

În grădinițe, fie că îmbrățișați filozofia „în pădure”, „Reggio Emilia”, fie sistemele finlandeze, Waldorf sau Montessori, nu există abdicare de la METODICA predării activităților în învățământul preșcolar! Adică de la știința care îți explică, din facultate, ca obiect distinct de studiu (și în cursurile de formare sau reconversie), care sunt pașii care formează gândire logico-matematică, limbaj, motricitate, atenție etc. Și care trebuie învățată și răs-învățată ca atare, ca pentru ascultare la tablă, în picioare, pentru notă. Nota ta de viitor educator.

O filozofie educațională anume, un spectacol anume al zilei, o rutină a materialelor, o rețetă de mișcare în spațiu NU formează de la sine deprinderi și competențe. Nici măcar o relație superdrăguță cu educatoarea. Ci ceea ce știe cadrul didactic – chiar și în pădure fiind cu clasa – să planifice în etape de lucru clare:

  • construcția pe termen scurt și lung a conceptelor,
  • a raționamentelor,
  • a deprinderilor,
  • a modurilor de operare.

Nu există învățare fără proiectarea activității! Nu a teatrului activității, nu a decorurilor, ci a euristicii gândirii prin care un copil este ghidat să treacă!

O filozofie educațională nu e nici o rețetă, nici o religie, nici un ritual. Este doar cireașa de pe tort a unui „blat” stabil, același pentru cam toate variațiunile de alternative în educație: ingineria de lucru a educatorului care construiește conștient și planificat, pentru fiecare copil, diferențiat, planul lui de dezvoltare. După pași metodici, învățați ca atare din literatura de specialitate. Nu după ureche. Nu anulabilă de cum altfel arată clasa sau materialele de lucru.

 


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Olimpiade școlare 2023. Regulamentele actualizate pentru olimpiadele naționale de limba și literatura română, fizică, biologie și limba franceză au fost publicate de Ministerul Educației – DOCUMENTE

Au fost publicate regulamentele specifice pentru olimpiadele și concursurile școlare naționale din anul școlar 2022-2023, de către Ministerul Educației, pe edu.ro. Acestea cuprind informații despre probele de concurs, participarea elevilor,…
Vezi articolul

Școlile să fie închise imediat la o rată de 6 la mie în localitate și să poată decide singure trecerea în online, cu prioritizarea prezenței fizice a anilor terminali – solicitare din partea Federației Asociațiilor de Părinți care mai cere eliminarea tezelor și flexibilizarea modului de predare

Revenirea la decizia de suspendare a cursurilor la o rată de infectare de 6 la mie în localitate, solicitată într-un comunicat de Federația Națională a Asociațiilor de Părinți Edupart. Organizația…
Vezi articolul

Bacalaureat 2024, competențe de comunicare într-o limbă străină. Audierea textului se face de două ori și timpul de lucru este de 20 de minute, iar la scris candidații au două ore

Sesiunea de vară a Bacalaureatului 2024 continuă pentru candidați cu probele orale la limba străină, începând de marți, 25 iunie, potrivit calendarului de examen și planificării probelor de competențe stabilită…
Vezi articolul