Oana Moraru, mesaj pentru educatoare: În grădinițe, fie că îmbrățișați filozofia ‘în pădure’, ‘Reggio Emilia’, fie sistemele finlandeze, Waldorf sau Montessori, nu există abdicare de la metodica predării activităților în învățământul preșcolar

4.039 de vizualizări
Oana Moraru / Sursa foto: Facebook Oana Moraru
Pedagog și fondator de școală privată, Oana Moraru le transmite educatoarelor următorul mesaj: “În grădinițe, fie că îmbrățișați filozofia ‘în pădure’, ‘Reggio Emilia’, fie sistemele finlandeze, Waldorf sau Montessori, nu există abdicare de la metodica predării activităților în învățământul preșcolar! Adică de la știința care îți explică, din facultate, ca obiect distinct de studiu (și în cursurile de formare sau reconversie), care sunt pașii care formează gândire logico-matematică, limbaj, motricitate, atenție”.

Într-un text publicat pe Facebook, Moraru atrage atenția că “o filozofie educațională anume, un spectacol anume al zilei, o rutină a materialelor, o rețetă de mișcare în spațiu NU formează de la sine deprinderi și competențe”.

Textul Oanei Moraru, publicat pe contul său de Facebook:

“Am încheiat adineauri ultima mea ședință de feed-back unu-la-unu cu familia, din cele aprox. 400 de întâlniri anul acesta. Am ceva de zis educatoarelor.

În grădinițe, fie că îmbrățișați filozofia “în pădure”, “Reggio Emilia”, fie sistemele finlandeze, Waldorf sau Montessori, nu există abdicare de la METODICA predării activităților în învățământul preșcolar! Adică de la știința care îți explică, din facultate, ca obiect distinct de studiu (și în cursurile de formare sau reconversie), care sunt pașii care formează gândire logico-matematică, limbaj, motricitate, atenție etc. Și care trebuie învățată și răs-învățată ca atare, ca pentru ascultare la tablă, în picioare, pentru notă. Nota ta de viitor educator.

O filozofie educațională anume, un spectacol anume al zilei, o rutină a materialelor, o rețetă de mișcare în spațiu NU formează de la sine deprinderi și competențe. Nici măcar o relație superdrăguță cu educatoarea. Ci ceea ce știe cadrul didactic – chiar și în pădure fiind cu clasa – să planifice în etape de lucru clare:

  • construcția pe termen scurt și lung a conceptelor,
  • a raționamentelor,
  • a deprinderilor,
  • a modurilor de operare.

Nu există învățare fără proiectarea activității! Nu a teatrului activității, nu a decorurilor, ci a euristicii gândirii prin care un copil este ghidat să treacă!

O filozofie educațională nu e nici o rețetă, nici o religie, nici un ritual. Este doar cireașa de pe tort a unui “blat” stabil, același pentru cam toate variațiunile de alternative în educație: ingineria de lucru a educatorului care construiește conștient și planificat, pentru fiecare copil, diferențiat, planul lui de dezvoltare. După pași metodici, învățați ca atare din literatura de specialitate. Nu după ureche. Nu anulabilă de cum altfel arată clasa sau materialele de lucru.

 


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Cristian Ghinea, USR, după o primă analiză a tezei de doctorat a ministrului de Interne, Lucian Bode: Este o rușine pe obrazul Guvernului dar și al mediului academic, vorbim despre Universitatea Babeș-Bolyai care a acordat un doctorat pe această bază

USR a depus o solicitare la Universitatea Babeș-Bolyai prin care cere informații legate de întregul dosar privind teza de doctorat a lui Lucian Bode: “Teza de doctorat este doar un…
Vezi articolul
examen

Intenția guvernului britanic de a interzice telefonul în clase nu are legătură cu realitatea, arată o asociație a directorilor școlari / Când nu țin telefonul în geantă, elevii îl pot folosi pentru a învăța sau pentru propria protecție

Un plan al guvernului din Marea Britanie de a interzice telefoanele mobile în clasă a stârnit o reacție vehementă din partea unei mari asociații a directorilor de școli. Aceștia au…
Vezi articolul