Din anul școlar 2025-2026, planificarea orelor pentru gimnaziu și liceu se va face ținând cont că 25% din numărul total de ore al unei discipline reprezintă activități remediale, de consolidare, fixare, aprofundare, precum şi de transfer al competenţelor în viaţa de zi cu zi, în funcție de nevoile şi interesele reale ale elevilor, precum şi de specificul clasei/grupului, potrivit instrucțiunii Nr. 8 a ministerului Educației și Cercetării, publicate în Monitorul Oficial nr. 855 din 17 septembrie 2025.
Prevederile se aplică începând cu anul școlar 2025-2026 tuturor unităților de învățământ gimnazial și liceal, tuturor cadrelor didactice, precum și structurilor de îndrumare și control reprezentate de inspectoratele școlare.
Astfel, conform Art. 2. — (1) „Utilizarea orelor aflate la dispoziția cadrului didactic, reprezentând 25% din bugetul total de ore al oricărei/oricăror discipline/domeniu de studiu/modul de pregătire, urmărește remedierea, consolidarea — fixarea, aprofundarea —, extinderea și performanța, precum și transferul competențelor în viața de zi cu zi, în funcție de nevoile și interesele reale ale elevilor, specificul disciplinei și clasei/grupului.
Planificarea acestora trebuie să respecte predictibilitatea, coerența și perspectiva secvențială/spiralată curriculară, asigurând raportarea la bugetul anual de ore al fiecărei/fiecărui discipline/domeniu de studiu/modul de pregătire.
Utilizarea acestor ore reprezintă o completare și o adaptare la contextul clasei al parcurgerii programei școlare”.
Rolul directorilor și al inspectoratelor școlare
Art. 7 (1) „Directorul avizează planificările calendaristice care includ alocarea orelor la dispoziția cadrului didactic în procentul prevăzut de lege și susține diferențierea (orar, resurse, spații).
(2) Comisia pentru curriculum/Comisiile metodice/Catedrele oferă consiliere internă și schimb de bune practici; se recomandă o bancă de activități, dezvoltată la nivelul unității de învățământ, pe categorii de finalități.
Art. 8 (1) Inspectoratele școlare consiliază unitățile de învățământ și cadrele didactice prin webinare/seminare tematice, ghiduri, activități metodice, mentorat de specialitate.
(2) Monitorizarea, prin inspectoratele școlare, se realizează pe eșantion, prin analiza planificărilor și a câte 2-3 produse de învățare/disciplina/clasă, cu feedback formativ, fără sarcini birocratice suplimentare.
(3) Inspectoratele școlare colectează date și informații în cadrul procesului de monitorizare și, după caz, la solicitarea Ministerului Educației și Cercetării, raportează sinteze (bune practici, dificultăți, recomandări).”
Cum se pot desfășura activitățile
Conform instrucțiunii, activităţile se pot desfășura cu întreaga clasă, pe grupuri diferențiate sau individual, inclusiv în format de atelier ori proiect. Tot în document se mai arată că se pot reorganiza efectivele claselor pe grupe de nivel, în acord cu finalitățile urmărite, cu acordul unităţii de învăţământ:
Art. 5 – „(1) Activităţile se pot desfășura cu întreaga clasă, pe grupuri diferențiate sau individual, inclusiv în format de atelier ori proiect, menţinând accesul tuturor la oportunităţi de învăţare.
(2) Cadrul didactic poate alterna în aceeaşi oră intervenţia pe subgrupuri, de exemplu remediere ţintită, cu sarcini autonome pentru ceilalți elevi (portofoliu, proiect, platformă digitală).
(3) Pentru extindere și performanţă se recomandă resurse complementare, care pot să nu fie obligatorii pentru toţi elevii, dar care sunt în relație directă cu programa şcolară.
(4) În completarea prevederilor alineatului (1), în situația armonizării orarelor elevilor de la o aceeași disciplină, pentru un acelaşi an de studiu, pentru eficientizarea atingerii tipului de finalitate a orelor la dispoziţia cadrelor didactice, pentru aceste ore, total sau parţial, se pot reorganiza efectivele claselor pe grupe de nivel, în acord cu finalitățile urmărite, cu acordul unităţii de învăţământ, care monitorizează eficiența acestei abordări în vederea luării celor mai bune decizii educaţionale pentru fiecare elev.
(5) Se recomandă ca la nivelul unității de învăţământ să se identifice strategiile potrivite de organizare a timpului didactic aferent orelor la dispoziția cadrelor didactice, pentru a sprijini fiecare elev să-şi atingă optimul de potențial în învățare.”
Cum se face evaluarea acestor ore
Art. 6 – „(1) Evaluarea în cadrul acestor ore este preponderent formativă, (de exemplu, probe scurte, rubrici, autoevaluare, evaluare colegială), cu rol de reglare a demersului didactic.
(2) Evidența activităților se face în planificarea calendaristică, sintetic și având în vedere evitarea birocratizării suplimentare.
(3) Orice evaluare sumativă derivată din aceste activități respectă standardele naţionale de evaluare, după aprobarea acestora prin ordin al ministrului educației și cercetării şi menţine echitatea între elevi.”
În luna aprilie, Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, a declarat, la prezentarea raportului săptămânal, că „la nivelul învățământului liceal, vom începe să stabilim acel procent de 20-25% din timpul alocat pentru fiecare disciplină, care să nu mai fie dedicat lecțiilor clasic”.
Într-un interviu la Academia Europa FM, Daniel David a spus că vrea ca sugestiile metodologice să fie obligatorii. Vorbind despre planurile cadru la liceu, ministrul a menționat că focusul trebuie să fie pe conținutul disciplinelor, pe modul în care se predă la clasă.
DOCUMENT INSTRUCȚIUNE privind aplicarea unitară a prevederilor referitoare la utilizarea timpului alocat disciplinei/domeniului de studiu, aflat la dispoziția cadrului didactic, în învățământul preuniversitar gimnazial și liceal


23 comments
Timp pierdut! Dacă puradelul ar învăța, dacă părinții ar conștientiza faptul ca au și obligații pe lingă drepturi, totul ar fi OK ! Redați demnitatea dascălilor și nu mai este nevoie de … remediile !
Stimate domni din minister, de ce încălcați atât legea, cât și normele elementare de bun simț? În 44 de ani de învățământ, niciodată nu am auzit de legi care să fie date pe 19 septembrie, dar să aibă ca termen de aplicare cu două săptămâni înainte. Întotdeauna legile și normele noi se aplică începând cu anul școlar următor. Nici comuniștii nu făceau astfel de gafe! Nu mai este niciun om cu capul pe umeri pe acolo?
Cu cinism va propun sa va inspirați din Foaia de parcurs 2012, unde pentru a roboti la banii membrilor proiectului POSDRU, profesorii au trebuit să facă evaluări inițiale și finale cu tot felul de tabele de corelare competente, interpretare taxonomică procente, munca enorma inutilă pentru educație învățare evaluare (utila doar sumelor uriașe încasate pe proiecte
pentru unii). In consecință cu cinism extra plus
propun următoarele etape, evident, conform
instrucțiunii MEC nr. 8, de o inestimabilă
nonvaloare, având în vedere că nu ai cum sa
stabilești de la început care cutărică remediere,
care cutare aprofundare, performanță etc, după
fiecare capitol sa se dea un test și să se facă
acea matrice pe clasa în funcție de rezultatele
obținute. Subsecvent, pe fiecare elev în parte
(că sunt diverși, uniți în diversitate) să se
justifice prin procese verbale activitatea
recomandata (remediere, aprofundare, transfer
etc)în funcție de abilități, competente etc din
Standardele de pregătire profesională pe
categorii, nu la grămadă. 🤕🤢🤮😭😰🤔
module pe an, fiecare cu câteva capitole). Mai departe, statistica, matricea lui Funeriu pe procente pe clasa (cât la sută remediere, cât consolidare). Și, evident, cum recomanda ministerul, după fiecare fascicol de conținuturi cu cate 90 de pagini pe clasa de justificare, întocmire câte o planificare după fiecare capitol, cu alt număr și semnată de director, cu activitati concrete pe grupe de elevi, diferite , și în funcție de feedback, eventual reluate și conceperea de alte
finalități adaptate profilului psihologic al fiecărui evaluat. (in prealabil, să aibă fiecare profesor evaluări pe stiluri de învățare și adaptate la formele de evaluare pe categorii: remediere, consolidare, aprofundare etc.). Bine, e clar că sunt 100 ore pe săptămână de lucru, doar pentru planificări, nu 40. La liceele unde grație bunăvoinței guvernului se intra cu medii de 3 și 4, se pot completa („din burtă”) doar remediale. 😷🤕😚🥴😤
Și cum înghesui materia in restul timpului alocat, fără a-i supraincarca pe elevi, caci programa școlară nu s-a schimbat si volumul de cunoștințe nu a fost redus la gimnaziu.
o aberatie o noua sfidare ia sa nu mai faca nimeni nimic … si daca nu este nevoie de actiuni remediale …. iar daca este cum modifici in timp planificarea sa o adaptezi fugi mereu la director pt vizat … cum adica marchezi specific cei 25% …. de unde sti dinainte care sunt nevoile poate este mevoie de 10% sau de 80% cum faci ….. adică nu mai lasa la latitudinea profesorului sa dea dovada de arta didactica de adaptare blocand totul si respectiv dand peste cap logica normala greva generala ROEXIT
Să trăiți, am înțeles! Așa o să scriem în planificări. Ce facem la clasă oricum nu vă interesează, pe hârtie să fie!
Bineînțeles că ar fi binevenite aceste ore, și probabil la disciplinele cu minim 3 ore pe săptămână sunt realizabile. Dar la o oră pe săptămână ?? Biologia, Geografia, Istoria și celelalte?… Și chiar ai avea ce face, însă materia trebuie comprimată maxim și predate mai multe conținuturi în aceeași oră.
Noua ne au fost semnate deja planificarile. Urmeaza sa trecem in a treia saptamana. Doar nu am lucrat de pe calendare..Le am facut deja, ne au fost semnate. Si oricum nu mai schimb nimic, ca doar nu stau in intinuu sa fac planificari, eu am treaba, am dosare de rechizite, am lectii de predat , nu percutez la orice debiteaza guvernul dupa ce viseaza noaptea.
excelenta initiativa, aproape jumatate din cohortele de a viii-a nu stiu sa aplice regula de 3 simpla ( de versiunea 3 compusa nu mai discutam); a bon entendeur,
Băi (..), dacă noile generații, derutate de ecrane și de jocuri digitale, nu se mai pot concentra să învețe măcar regula de trei simplă, puneți voi, deștepții întru toate, mâna pe condei, pe calculator, afișați schema de calcul pe perete, pe ecranul tabletelor pe care se joacă, și puneți-i să scrie, să calculeze, până le intră bine în cap.
Dacă nu cumva unii cârcotași dintre voi nu au putut nici ei, ca școlari, și nu pot nici acum să priceapă această „regulă (atât de) simplă”.
Către:
Ministerul Educației
Str. Gen. Berthelot nr. 28–30, Sector 1, București
De la:
////
Subiect: Propunere de revizuire a criteriilor de acordare a burselor de merit
Stimate Domnule Ministru,
Subsemnata Petrila Iuliana , părinte interesat de echitatea sistemului de burse, doresc să vă adresez respectuos o sugestie legată de criteriile actuale de acordare a burselor de merit pentru elevi.
În prezent, bursele se acordă procentual, primilor 15% elevi din fiecare unitate de învățământ. Această metodă are avantajul stimulării competiției interne, însă generează și situații inechitabile:
La liceele de top, un elev cu media 9.67 poate rămâne fără bursă, pentru că se află pe locul 16.
În schimb, la alte licee, un elev cu media 9.00 poate primi bursă, deoarece intră în primii 15%.
Astfel, elevi cu rezultate foarte apropiate (sau chiar superioare) sunt tratați diferit doar în funcție de liceul pe care îl frecventează.
Propunere concretă:
Introducerea unui prag minim de medie (ex. 9.50) pentru acordarea burselor de merit, care să funcționeze în paralel cu regula procentuală. În acest mod:
elevii cu rezultate excepționale ar fi sprijiniți în mod echitabil, indiferent de liceul în care învață;
s-ar păstra totuși și competiția internă între colegi.
Consider că această modificare ar reflecta mai corect efortul și performanța școlară și ar încuraja excelența în educație.
Vă mulțumesc pentru atenție și pentru deschiderea față de dialogul cu elevii și părinții.
Cu respect, Petrila Iuliana
Aberant! E ca-n filmele cu proști!
Noi alergăm prin materie, iar niște minți luminate, înșurubate pe un scaun într-un birou vin să ne spună că trebuie predată materia actuală în 75% din ore. Băièți, sunteți rupți de realitate!
Ia faceți voi planificările alea sau înspectorii care trebuie să ne controleze! Să vedem și noi, cei care muncim la clasă, mai ales la discipline ca română și matematică, cum planifici conținuturile actuale în cel mult 30 de săptămâni (36 de săptămâni sunt 35, pentru că două dintre săptămâni au 2, respectiv 3 zile; mai scazi două săptămâni, SA si SV; scade orele de evaluare, de recapitulare inițială, vreo trei zile sărbători, câteva pentru prezentarea proiectelor…)
Aveti dreptate. Cei din minister nu stiu nimic despre continuturi.
Ar trebui sa dea examen din curriculumul claselor la fiecare materie inainte sa elaboreze noi instructiuni profesorilor, care sunt la catedra!
Hai să ne prefacem că la clasa a IX-a ar fi posibil, dacă se schimbă și se adoptă la timp curricula (mă îndoiesc FOARTE mult.)
Dar la niciuna din celelalte clase conținuturile nu se schimbă. CE FACEM bre la orele în care trebuie să predăm contra timp, pentru că e materie obligatorie, dar în doar 3/4 din ore?! Și stați așa – la liceele tehnologice, practica comasată e între 3 și 5 săptămâni (3 la 9-10, 5 la 11-12.) Și cu excepția claselor terminale, unde a apărut găselnița cu practica în Școala Altfel sau de cai verzi pe pereți, ceilalți pierd în plus câte două săptămâni de școală cu aceste cretinătăți. Așa că din 37 de săptămâni, o clasă a 10-a (să nu punem clasa a 9-a, trăim cu speranța că schimbă conținuturile până încep să reducă oricum, oficial, din ore) pierde 3 săptămâni cu practica, încă 2 cu aberațiile alea, deci fac efectiv 32 de săptămâni de școală. CA SĂ NU MAI SPUNEM că din cele 37 de săptămâni de anul ăsta, una are DOUĂ ZILE (e numărată ca săptămână, aia e – prima după vacanța de iarnă), alta are TREI ZILE (numărată întreagă evident, prima după vacanța de Paști). Nu știu la anul cum pică zilele, dar anul ăsta e veselie totală dacă ai, de exemplu, singura oră a disciplinei în orar luni (că mai e în plus și 1 decembrie, luni, liberă. Din start la a 10-a ai pierde 8 ore din cele 37 teoretic posibile). Să revenim. Deci din 37 săptămâni oficiale de școală, la tehnologic clasa a 10-a la anul profesorul (sperând că nu pică orele lui în toate liberele legale posibile) care predă disciplina cu 1 oră pe săptămână are la dispoziție un mare total de 32 de ore. Din astea pune un sfert la îndemână pentru activitățile inventate de gaura din gogoașă, deci 8 ore. Cu alte cuvinte… Lăsând prima și ultima săptămână din an (prima întâlnire, prezentare manual, eventual instructaj etc, apoi încheierea mediilor la final) are la dispoziție, pentru TOATE conținuturile din disciplina lui, de care nu s-a atins nimeni… între 22-24 de ore (spunem cu indulgență că numărăm prima și ultima oră ca parte din cele 8 rezervate). Să zicem că e vorba de ora de psihologie, sau geografie, sau istorie (câte una singură pe săptămână, deocamdată, poate le scot ăștia de tot). Și ai de predat toate conținuturile (lăsate întregi de cretinii ăștia) în 22-24 de ore, ai de evaluat ce au înțeles TREIZECI DE ELEVI (dacă ai noroc și n-au ajuns la 34, că pe ministru oricum nu-l interesează), să îți adaptezi predarea la nivelul FIECĂRUIA, să lucrezi INDIVIDUALIZAT, să faci PLANURI REMEDIALE PENTRU FIECARE, doamne-ferește să ai unul sau mai mulți copii cu CES în clasa aia că NU poți face efectiv nimic.
Iar dacă ai o disciplină cu două ore pe săptămână, în aceleași condiții, vei avea la dispoziție 44-46 de ore în total în care să predai ce predai/evaluai înainte în 64 de ore. Că trebuie să lași de-o parte 16 ore remediale, nu? Și să dai și mai multe note, deci să evaluezi în draci până când bieții elevi n-or să mai poată răsufla – dar de vină vor fi profesorii, evident, nu cretinul de la minister. În orele de ”remediale” nu treci mai departe, stai câte 2 ore la aceleași exerciții până se plictisesc elevii capabili iar cei slabi nici nu mai dau pe la școală, că vor face ”tot aia”.
Asta în clase supraaglomerate, alergând între două-trei școli cu nu știu câte structuri, stresați de dobitocul ăsta care se agață cu ghearele și cu dinții de scaun… Ca să nu uităm, într-un an școlar fragmentat în 5 module care sunt când lungi când scurte, UPS am uitat, SIMULĂRI câte o săptămână la bacalaureat sau evaluare, și dacă ai și clase de gimnaziu și nivel primar, TREI săptămâni încurcate de EN 2-4-6 de care nu-i pasă nimănui și nu folosesc la absolut nimic!
/rant. Edupedu, nu mai cenzurați!!!! Efectiv nu se poate discuta calm în asemenea condiții. Surzii sunt la putere, fac ce-i taie capul, și nu-s prea deștepți.
Nu e chiar NIMENI acolo pe lângă el să-i spună că face numai tâmpenii?!
Băi Omule, ești minunat, ești tare de tot !! Ai făcut o sinteză beton 😁 ar trebui publicată ca document oficial , normă de aplicare a Remedialelor 😂😂😂 DOAMNE ferește, bieții elevi, bieții profesori… Personal, evident că nu o să prevăd acest procent în planificare…
Ezact !
acesti care este la mini
foarte mini
minister
este un mister
cam idioti
dar tocmai pt ca sunt idioti
eu ma prefac
pt ca si ei se prefac
si ce bine ne intelegem noi 2
ei nu este idioti
pur si simplu
situatia este nasoala din nascare
macar sa lase complet zilele de vacanta
sa incepem de luni, nu de joi
dar mie teama ca va incepe scuoala de la 1 ale lui sept
Dumnezeule, iar bate câmpii! A ajustat cineva până în prezent programele disciplinelor ca să existe cu adevărat disponibil procentul ăla pentru ce visează?!?!
Parca se invoca, la un moment dat, necesitatea debirocratizarii. În plus, cele 25 de procente din numărul de ore, care vor fi alocate acestor sarcini, ar fi fost necesar sa fie coroborate cu o reducere proporțională a conținuturilor programelor școlare în vigoare în acest moment. Reforma poarta pecetea rea a lui David.
Cineva la minister se plictisește rău… inspectoratele sunt doar niște pârghii inutile. Debandada din școli va continua și anul următor.
Asta înseamnă că, în sfârșit, actualizăm programele din 2006-2009?
Încă un text fără cap si fără coadă care nu spune nimic concret care nu ține cont de realitățile din teren si care e logic doar in mintea celui care îl propune.
Limbajul de lemn al Ministerului depășește orice culmi de progres din vremea comunismului.
Întrebați aleator 3 inspectori din județe diferite ce au înțeles că trebuie să facă.
Veți fi surprinși.
Iarăși le facem din mers. Dl ministru a început școala daca nu știai. Măsurile acestea nu trebuiau luate mai devreme? Ai fost prea ocupat sa apari pe la TV ca sa ne insiri aceleași minciuni !
În baza caror studii au fost luate aceste decizii? Sau asa ai visat dumneata ?
ras cu plans….e redundant sa spun ca ești irepresibil atras de ideea de a ți face simțită prezenta la minister….asta chiar face ceva….e aberant ce zc…incapabil sa reitereze ceva de o dofta. Rușine! poporul zc demisia…tu te ofuschezi și mai și…cata insolenta!