OFICIAL Fișa de feedback a elevilor a fost publicată în Monitorul Oficial și intră în vigoare de astăzi. Profesorii sunt obligați să colecteze părerile elevilor

19.016 vizualizări
Foto: © Ammentorp | Dreamstime.com
Fișa de feedback și metodologia de acordarea acestuia au fost publicate în Monitorul Oficial și intră în vigoare de la data publicării, potrivit ordinului de ministru nr. 3.864/2021. Prevederile se aplică și pentru acest final de semestru, în document nefiind nicio precizare despre faptul că s-ar aplica de la începutul anului școlar viitor sau vreun alt reper temporal. Prin metodologie, profesorii sunt obligați să colecteze feedback de la elevi despre activitatea de predare-învățare-evaluare, iar elevii pot completa documentul opțional.

Reamintim că pe 20 aprilie secretarul de stat din Ministerul Educației, Radu Szekely scria pe contul său de Facebook că „în acest semestru Ministerul va propune implementarea metodologiei doar în școlile care doresc aplicarea chestionarului, urmând ca generalizarea procesului să aibă loc din anul școlar următor, ținând cont de feedback-ul rezultat din această pilotare”.

Fișa de evaluare conține 16 afirmații pe care elevii le notează de la 1 la 5, în funcție de acordul sau dezacordul cu acestea. Fișa de feedback trebuie completată cu numele profesorului a cărui activitate este analizată.

Ce conține Fișa de Feedback

Numele documentului: Fișă de feedback semestrial

Apoi elevilor li se explică despre ce este documentul pe care l-au primit: „Sunteți invitați oferiți feedback cu privire la activitatea la clasă. E recomandat ca feedback-ul să fie obiectiv, limbajul decent, iar opiniile exprimate să fie justificate. Această fișă este anonimă și poate fi completată electronic sau în format tipărit”.

Documentul are două câmpuri cu spații de completat, în care trebuie scris numele disciplinei și al profesorului care o predă.

„Cadrul didactic căruia îi acorzi feedback predă disciplina: …….”

„Numele cadrului didactic care predă disciplina selectată: ……..”

Apoi urmează o listă cu 16 afirmații, în dreptul cărora elevii trebuie să le noteze de la 1 la 5, unde 1 înseamnă dezacord, sau „în foarte mică măsură”, iar 5 înseamnă acord sau „în foarte mare măsură”.

„În ce măsură ești de acord cu următoarele afirmații despre activitate la clasă?”

  1. Profesorul explică clar materia
  2. Profesorul îmi explică modul în care să învăț mai eficient
  3. Sarcinile de lucru la clasă sunt interesante
  4. Profesorul încurajează participarea tuturor elevilor în cadrul orelor
  5. Profesorul încurajează cooperarea între elevi
  6. Mă simt motivat să particip la această disciplină
  7. Profesorul folosește tehnologia digitală
  8. Profesorul explică modul în care ești evaluat și criteriile de evaluare
  9. Profesorul încurajează competitivitatea între elevi
  10. Elevii sunt încurajați să își exprime ideile și opiniile
  11. Atmosfera este plăcută în cadrul orelor
  12. Mă simt în siguranță și confortabil la această oră
  13. Profesorul ia în considerare și respectă Statutul elevului
  14. Ritmul de parcurgere a materiei este potrivit pentru mine
  15. Profesorul este interesat de starea mea de bine
  16. Fac efort mare acasă pentru rezultate bune la această disciplină

Formularul include și două câmpuri pentru răspunsuri deschise, locuri în care elevii se pot exprima liber și pot scrie ce nu merge. Primul este despre cum ar vrea ei să fie la această disciplină atmosfera sau profesorul: „Mi-aș dori ca la această disciplină să…”, după care al doilea câmp este un mesaj transmis profesorului: „Dacă ar fi să spui profesorului un gând după acest semestru, care ar fi acesta?”

La final elevul trece procentajul de ore la care a fost prezent în semestrul în care acordă feedback.

„În acest semestru, am fost prezent la:

  • 25% dintre ore
  • 50% din ore
  • 75% din ore
  • peste 90% din ore”
Cum se aplică Fișa de feedback, potrivit metodologiei

Feedbackul se colectează în mod obligatoriu și exclusiv de la elevii înscriși în clasele din învățământul gimnazial, profesional și liceal.

Cadrele didactice primesc feedback doar de la elevii claselor unde sunt încadrate. Feedbackul este anonim și acordarea acestuia este opțională. Feedbackul se va referi exclusiv la activitatea didactică de predare – învățare – evaluare, fără a se raporta la activitățile extracurriculare și extrașcolare derulate de către cadrul didactic.

Fiecare profesor diriginte notifică elevii și directorul unității de învățământ cu privire la ziua/zilele în care se va colecta feedback de la fiecare clasă.

Elevii completează formularele de feedback, fie în format online, folosind dispozitivele proprii sau echipamente puse la dispoziție de către unitatea de învățământ, fie în format fizic, utilizând formularele tipizate puse la dispoziție de către unitatea de învățământ.

Fișele completate în format fizic sunt colectate de profesorul diriginte, care le analizează și transmite rezultatele agregate cadrelor didactice vizate în termen de 10 (zece) zile
de la colectare, respectând confidențialitatea și caracterul anonim al acestora.

Rezultatele colectate online ajung direct la profesorul vizat, în format agregat, dacă soluția tehnologică aleasă permite acest lucru în condiții de garantare a confidențialității și anonimatului.

Ce se întâmplă cu rezultatele

Cadrul didactic analizează rezultatele primite de la profesorul diriginte sau agregate din procesarea automată a răspunsurilor.

La începutul semestrului, cadrul didactic discută cu elevii de la fiecare clasă rezultatele analizei, în vederea înțelegerii, corectării și îmbunătățirii aspectelor problematice semnalate de elevi și a promovării aspectelor pozitive identificate.

Profesorul diriginte analizează rezultatele la nivel de clasă și redactează un raport general pe clasă/formațiune de studiu care este supus dezbaterii cadrelor didactice din consiliul clasei, constituit în baza prevederilor art. 57 din Regulamentul-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ.

Cadrele didactice au acces doar la raportul general pe clasă/formațiune de studiu la care predau.

În vederea identificării unor modalități de îmbunătățire a calității procesului educațional și a relațiilor dintre părțile implicate, la nivel de unitate de învățământ, directorul unității poate solicita corpului profesoral rezultatele procesului de analiză a feedbackului, în limita prevederilor regulamentului de organizare și funcționare a unității. Este interzisă solicitarea selectivă, adresată doar anumitor cadre didactice, a acestor rezultate.

Este interzisă constrângerea sau sancționarea elevilor, atât în timpul procesului de acordare a feedbackului semestrial, cât și în urma acestuia, în baza opiniilor exprimate de către aceștia.

Foto: © Ammentorp | Dreamstime.com

Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care site-ul Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


17 comentarii
  1. Obligati???
    Sa va fie rusine celor din Ministerul Educatiei!
    Profesorii au si asa numai obligatii, nu au nevoie si de obligatii idioate!
    Elevii ce obligatii au, domnilor din Ministerul

  2. Bună ziua !
    N-am să vorbesc despre această fişă de feedback,pentru că, oricum, nu ne-a întrebat nimeni !
    Vă spun doar că,din cauza unor circumstanţe familiale şi profesionale (ex.mi s-a luat titularizarea ,obţinută prin concursul din 1997,printr-o decizie unilaterală,fiind plecat în străinatate)! Acum sunt din nou,tot în baza unor concursuri de titularizare,profesor cu contract pe perioadă determinată !
    Şi vă mai spun ceva,în cei 18 ani de activitate,am acumulat 17/18 unităţi şcolare(având,în ultimii ani,catedra divizată între 2/4 unităţi şcolare) în judeţele Iaşi şi Tulcea,şi mi se pare că de la română la educaţie fizică,toţi colegii mei sunt consideraţi cretini de către majoritatea Măriilor Lor elevi şi părinţi ! Nu ne ascultă nimeni !
    Uitaţi-vă unde a ajuns învăţământul românesc !
    Acum 2 ani,la final de an şcolar(premierea elevilor cu rezultate bune),doamna director de atunci spunea:,,nu avem profesori pe matematică,fizică,chimie”(cei prezenţi sunt pensionari) ,,şi ,adaug eu,curănd nici pe discipline umanistice ! Pentru că se amestecă în actul didactic toţi neaveniţii, şi nimeni n-o să mai vrea să lucreze în învăţământ !
    Există o criză de autoritate fără precedent !
    Toţi îşi dau cu părerea,toţi au dreptate ! Fiecare le ştie pe toate şi este: preşedinte,ministru,inginer,medic,mecanic etc.Şi atunci unde este adevărul ?
    Specialiştii ce rol mai au ? O să dispară,şi o să ne întoarcem înapoi în caverne(cine va supravieţui !) !
    Despre pregătirea profesorilor:fără grade didactice,ci la fiecare 5 ani să fie chemaţi la universitate(o săptămână) pentru a fi ,,aduşi la zi”,pe cheltuiala statului,cu prezenţă obligatorie şi finalizat cu un test(unde să obţii un punctaj minim de…strict din ce s-a făcut acolo)!
    Cei care vor să spună ceva,să dea un doctorat ! Şi să fim lăsaţi,în pace,să ne facem meseria ! Şi să nu mai facem tot felul de hârtii pentru a ne justifica la orice pas ! Pentru că este din ce în ce mai greu să faci ceea ce trebuie !
    Pur şi simplu suntem sfidaţi,asta spun toţi colegii,fără excepţie !
    Să se intre la facultate pe bază de concurs,în limita unor locuri,nu luaţi de pe stradă ca să ne umplem amfiterele !
    Să nu mai fim finanţaţi în funcţie de numărul de elevi !
    Facultatea la zi şi cazierul,să fie criteriile de acces la concursul de titularizare şi la candidatura pentru aleşi !

  3. Este în regulă dacă vor să facă, dar noi profesorii nu vrem să fim implicați… nu au decât că elevii să completeze chestionarele online și cine le-a propus să le analizeze și să ne trimită feedback-ul.

  4. Profesorii care sunt incriminați sunt cunoscuți cu nume și prenume, nu ar trebui să se știe și numele elevilor? Dacă aceste fișe nu au trecut pe ele și numele elevilor atunci este o mare porcărie. Orice elev poate să scrie ce vrea dacă scrie adevărul atunci nu văd de ce nu ar fi trecut și numele.

    1. In primul rand ,nu ar trebui sa scrie numele deoarece elevii vorbesc depre cum predeau in nici un caz despre cum sunt ei ca persoana .
      In al doilea rand, avem si noi dreptul la opilie. Deoarece ne e rusine sa le spune cat de prost predau si ca noi nu invatam .
      Daca le-am spune lucrurile in faca s-ar ofitica .
      GATA ! E RANDUL NOSTRU SA VORBIM !

  5. În orice activitate didactică normală, feedbakul este prezent în mod implicit pentru că nu se pot obține rezultate bune în absența acestuia. Profesorul, ca subiect al acțiunii didactice, este primul interesat în obținerea unui feedbak cât mai corect și cuprinzător, în mod continuu și nu ocazional. Este o cerință care rezultă, în primul rând, din natura activității și mult mai puțin din reglementări administrative. Forma propusă pare să nu izvorască din necesități didactice, ci, mai degrabă, politico-administrative, o formă de răspuns la promisiunile electorale de natură populistă privind ,,democratizarea” relațiilor profesor-elev. Latura potențial negativă va apărea atunci când acestea vor sta la baza calificativelor profesionale acordate cadrelor didactice.

  6. Ministrul declara într-un articol anterior ca de la anul se va aplica „ucigătoarea fisa”.
    Dar în dragostea lui imensa pentru profesorii care îl vad asa cum este, nu cum vrea sa pară, se grăbește sa declanșeze hidoasa distracție.

  7. Bună dimineața!
    În sfârșit are și elevul dreptul la opinie.Așa nu îi mai poate pune profesorul pumnul în gură atunci când încearcă să își spună punctul de vedere.
    Poate o să se țină cont și de părerea elevilor atunci când un profesor se răzbună pe ei sau nu știe să își predea materia, și se vor lua măsuri concrete.
    Sunt în mulțime de cazuri în care profesorii au dat note mici sau chiar au lăsat corijenți numai pentru că elevul a avut curajul să își susțină punctul de vedere.
    Să sperăm că astfel de profesori vor dispărea .

    1. Ar fi bine sa inveti sa scrii si sa te exprimi in mod corect. “Sunt în mulțime de cazuri”. Toti sunt ofensati si toti isi cer drepturile, ca tine. Din pacate, profesorul se afla in situatia in care nu mai poate sa-i spuna elevului nimic, chiar daca acesta este un nesimtit si un oligofren (ca tine).
      Din cauza persoanelor ca tine suntem intr-un cacat national. Toti au impresia ca stiu pedagogie si pot gasi solutii la orice problema, insa pedagogia pe care o stiu toti este cea cu “palariile ganditoare” (o porcarie folosita ca substitut pentru disciplina).
      Ma astept sa fii ofensat si sa-mi raspunzi, insa ghici ce? Nu-mi pasa de opinia ta sau a majoritatii (care sunt ca tine). Blow off!

      1. Ce drăguț… Nu-ți pasă de opinia lui, dar reacționezi. Îl pui la punct privind exprimarea, dar nu-ți dai seama că te contrazici. Din cauza lui ești în căcat? E mai comod să găsești țap ispășitor, decât să-ți asumi eșecul activității tale, din prisma copiilor. Evident, poți fi doar diamantul profesorilor, că doar ăia străluciți alintă elevii cu apelative apreciative de oligofren. Hai sictir! 😀 Să știi că limba română are diacritice. Eruditule…

    2. Dacă sperați să dispară vreun profesor, înseamnă că nu ați înțeles la ce folosește fișa asta. Este feedback, reglează activitatea profesorului la clasă.

      1. Ba nu o reglează decât în sensul că profesorii vor să note mari su parintii si elevii vor fi mulțumiți.Nu vor mai fi corigenți și repetenți.La materiile de examen, ramane sfânta meditatie, care e pe bani, fără feedback.
        În privința profesorilor, multi vor fi concediați prin Regulamentele se Ordine Interioară.

  8. Bună dimineața!
    Ideea nu este rea! Este bine să știm părerile elevilor, așa cum noi ne exprimăm prin note părerea noastră despre ei.
    Eu mă tem că nu va exista fair-play. Se dă liber la jignit și răzbunări. Mai mult, există și posibilitatea intervenției altor cadre didactice și influențarea elevilor.

    1. @Prof
      Nota n-ar trebui sa reflecte “parerea” profesorului despre elev, ci gradul de achizitie a cunostintelor, de formare a competentelor, de participare la cursuri etc, etc. Sunt criteriile de evaluare a performantei scolare.
      Altfel, notand potrivit “parerilor”, transformam nota (parte a unui sistem de evaluare total depasit, pe care nici macar un cap luminat de ministru nu a incercat sa-l inlocuiasca) intr-un instrument mustind de subiectivitate.
      Si ba da, ideea e chiar perversa si ticaloasa, pentru ca:
      1. Ofera elevilor si, evident, parintilor un instrument, imperfect, pe care nu stiu sa-l utilizeze corect (nici n-ar avea cum, la cat de prost e facut), dar pe care vor sti sa-l “intoarca” impotriva profesorilor exigenti dar “nepopulari”.
      2. Contine formulari pe care cele 44 de procente mult trambitate de analfabeti functionali, precum si elevii mici nu le vor intelege.
      3. Ii obisnuieste pe copii, de mici, cu neasumarea unor opinii si a raspunderii (“o dau anonima”, nu?)
      4. Nu va avea nici un fel de finalitate. Tone de hirtie irosita inutil, zeci de ore petrecute la calculator pentru “centralizari” (oare ce se intampla daca refuzi sa mai faci si asta dupa un an si jumatate de stat nas in nas cu “online-ul”?) si totul ca sa ce? Ca sa nimic.
      PS. Daca s-ar face un sondaj printre elevi, cu o singura intrebare (“Doriti sa completati inainte de vacanta acest chestionar de feedback bla bla bla…?”), 90% dintre ei ar spune nu.

  9. Alta responsabilitate pentru diriginti care au spor de 6% in loc de 10%, plafonat de ani buni! Multumim sindicatelor!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Ce este inteligența emoțională? Dragoș Iliescu, specialist în psihologie organizațională și măsurare psihologică, în conferințele “Știința pe înțelesul tuturor”

Ce înseamnă să fii inteligent emoțional? Dragoș Iliescu, specialist în psihologie organizațională și măsurare psihologică, va vorbi pe larg despre inteligența emoțională, în cadrul unei conferințe organizate de Universitatea din…
Vezi articolul