Clasele în care sunt înscriși elevi cu cerințe educaționale speciale orientați pentru învățământul de masă se constituie de regulă cu maximum 3 elevi cu CES în anul școlar 2026-2027, conform metodologiei privind fundamentarea cifrei de școlarizare pentru anul școlar 2026-2027, publicată în Monitorul Oficial pe 9 decembrie.
- Prevederea legată de numărul elevilor cu cerințe educaționale speciale dintr-o clasă a fost introdusă pentru prima data în metodologia privind fundamentarea cifrei de școlarizare pentru anul școlar 2024-2025.
Maximum 3 elevi cu cerințe educaționale speciale/clasă este un criteriu specific obligatoriu în alcătuirea proiectului planului de școlarizare.
„Art. 7. (2) Elaborarea proiectului planului de școlarizare pentru unitățile de învățământ preuniversitar de stat se realizează pe baza următoarelor criterii specifice obligatorii:
k) formațiunile de studiu care intră sub incidența prevederilor art. 23 alin. (8) și (9) din Legea nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare, se constituie de regulă cu maximum 3 elevi cu cerințe educaționale speciale/clasă.”
Prevederile din legea învățământului preuniversitar, art.23, referitoare la elevii cu CES
(8) „Integrarea școlară individuală a copiilor/elevilor cu CES în grupe/clase din învățământul de masă se realizează, de regulă, la începutul anului școlar, dar poate fi făcută și pe parcursul anului școlar, în condiții justificate de identificare a CES pe parcursul desfășurării procesului instructiv-educativ de către specialiștii abilitați în acest sens.
Grupele/Clasele în care sunt înscriși preșcolari/elevi cu CES orientați pentru învățământul de masă pot funcționa cu efective minime, sub limita prevăzută la alin. (1), la solicitarea consiliului de administrație al unității de învățământ, cu aprobarea DJIP/DMBIP.
(9) Pentru fiecare copil/elev cu CES integrat în învățământul de masă, efectivele maxime ale grupelor/claselor se diminuează cu 3 antepreșcolari/preșcolari/elevi.”
Astfel, avem 3 elevi cu CES într-o clasă, iar pentru fiecare elev cu CES numărul maxim de elevi din clasă se diminuează cu 3 elevi, conform legii și proiectului de metodologie.
- Inspectoratele școlare stabilesc numărului de locuri, repartizat pe unități pentru candidații cu cerințe educaționale speciale, se precizează în proiect.
Amintim că numărul de elevi dintr-o clasă a crescut, în medie, cu doi elevi din anul școlar 2025-2026, potrivit legii 141/2025, legea Bolojan, care a modificat Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023.
În același timp, inspectoratele școlare vor putea aproba, în situații excepționale, depășiri sau diminuări ale numărului maxim de elevi dintr-o clasă, cu cel mult 2 beneficiari sub efectivul minim și, respectiv, cu cel mult 4 beneficiari peste efectivul maxim, fără avizul ministerului Educației, conform Ordinului nr. 6.055, care a modificat Regulamentul cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar, ROFUIP 2024.
„Degeaba ducem copiii cu CES în școlile de masă, dacă profesorul nu are resurse”, a declarat Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, pe 5 noiembrie.
„Este important când vom gândi bugetul pe anul viitor să luăm în calcul ceea ce eu spuneam că ar fi trebuit să facem de mai mulți ani, să punem la dispoziție bani pentru a angaja profesori de sprijin, pentru angaja ajutorul de care are nevoie profesorul la clasă”, a spus Daniel David.
Numărul de elevi dintr-o clasă în anul școlar 2026-2027, conform criteriilor din metodologi
(2) Elaborarea proiectului planului de școlarizare pentru unitățile de învățământ preuniversitar de stat se realizează pe baza următoarelor criterii specifice obligatorii:
a) constituirea formațiunilor de studiu la educație timpurie, învățământ primar — clasele pregătitoare, I și a II-a, învățământ gimnazial — clasele a V-a, a VI-a și a VII-a, în cadrul limitelor prevăzute de art. 23 alin. (1), (11), (12) și alin. (13) lit. b) din Legea nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare;
b) constituirea formațiunilor de studiu la clasa a IX-a/a XI-a/ anul I în învățământul de masă se realizează astfel:
(i) învățământ liceal cu frecvență (zi), filiera teoretică, filiera tehnologică, inclusiv dual, din 28 de locuri;
(ii) învățământ liceal cu frecvență (zi), filiera vocațională, profil sportiv, teologic, pedagogic, precum și învățământ liceal de artă, din 24 de locuri;
(iii) învățământ liceal cu frecvență seral și frecvență redusă, clasa a IX-a, din 30 de locuri;
(iv) învățământ liceal cu frecvență seral, filiera tehnologică, filiera teoretică, clasa a XI-a, din 30 de locuri;
(v) învățământ tertiar nonuniversitar (postliceal și de maiștri), din 32 de locuri;
c) formațiunile de studiu în învățământul liceal tehnologic, inclusiv dual, pot fi constituite din maximum 3 grupe de calificări diferite, conform solicitărilor operatorilor economici;
d) includerea în proiectul planului de școlarizare pentru anul școlar 2026-2027 al fiecărei unități de învățământ care poate școlariza în filiera vocațională, profilul pedagogic, a cel puțin o clasă a IX-a, învățământ cu frecvență „zi”, specializarea „Pedagogia educației timpurii”, precum și a cel puțin o clasă a IX-a, specializarea „Pedagogia învățământului primar”;
e) stabilirea de către inspectoratele școlare a numărului de locuri, repartizat pe unități de învățământ, pentru:
(i) candidații de etnie romă;
(ii) candidații cu cerințe educaționale speciale;
(iii) tinerii de origine română din Republica Moldova, țări învecinate și diasporă;
f) asigurarea cuprinderii întregii generații a copiilor în vârstă de 4 ani în grupa mijlocie;
g) asigurarea cuprinderii întregii generații a copiilor în vârstă de 5 ani în grupa mare;
h) asigurarea cuprinderii întregii generații a copiilor în vârstă de 6 ani în clasa pregătitoare;
i) asigurarea cuprinderii întregii generații de absolvenți ai clasei a VIII-a în învățământul liceal, inclusiv în sistem dual, în vederea finalizării învățământului obligatoriu;
j) organizarea programului educațional „A doua șansă”, pentru persoanele care au depășit vârsta corespunzătoare clasei, potrivit prevederilor art. 17 alin. (2) din Legea nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare, indiferent dacă persoana respectivă a mai fost sau nu a mai fost înscrisă în sistemul de învățământ preuniversitar sau de momentul și motivele abandonului școlar;
k) formațiunile de studiu care intră sub incidența prevederilor art. 23 alin. (8) și (9) din Legea nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare, se constituie de regulă cu maximum 3 elevi cu cerințe educaționale speciale/clasă.”
DOCUMENT ORDIN nr. 6.696 pentru aprobarea Metodologiei privind fundamentarea cifrei de școlarizare pentru învățământul preuniversitar de stat, evidența efectivelor de antepreșcolari/preșcolari și elevi școlarizați în unitățile de învățământ particular pentru anul școlar 2026-2027
Foto: © Monkey Business Images | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.