OFICIAL Maximum 3 elevi cu cerințe educaționale speciale într-o clasă, în anul școlar 2026-2027

7.336 de vizualizări
Foto: © Monkey Business Images | Dreamstime.com https://www.dreamstime.com/stock-photography-teacher-standing-class-using-interactive-whiteboard-pupils-sitting-down-desk-image30881452
Clasele în care sunt înscriși elevi cu cerințe educaționale speciale orientați pentru învățământul de masă se constituie de regulă cu maximum 3 elevi cu CES în anul școlar 2026-2027, conform metodologiei privind fundamentarea cifrei de școlarizare pentru anul școlar 2026-2027, publicată în Monitorul Oficial pe 9 decembrie.

Maximum 3 elevi cu cerințe educaționale speciale/clasă este un criteriu specific obligatoriu în alcătuirea proiectului planului de școlarizare.

„Art. 7. (2) Elaborarea proiectului planului de școlarizare pentru unitățile de învățământ preuniversitar de stat se realizează pe baza următoarelor criterii specifice obligatorii:

k) formațiunile de studiu care intră sub incidența prevederilor art. 23 alin. (8) și (9) din Legea nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare, se constituie de regulă cu maximum 3 elevi cu cerințe educaționale speciale/clasă.”

Prevederile din legea învățământului preuniversitar, art.23, referitoare la elevii cu CES

(8) „Integrarea școlară individuală a copiilor/elevilor cu CES în grupe/clase din învățământul de masă se realizează, de regulă, la începutul anului școlar, dar poate fi făcută și pe parcursul anului școlar, în condiții justificate de identificare a CES pe parcursul desfășurării procesului instructiv-educativ de către specialiștii abilitați în acest sens.

Grupele/Clasele în care sunt înscriși preșcolari/elevi cu CES orientați pentru învățământul de masă pot funcționa cu efective minime, sub limita prevăzută la alin. (1), la solicitarea consiliului de administrație al unității de învățământ, cu aprobarea DJIP/DMBIP.

(9) Pentru fiecare copil/elev cu CES integrat în învățământul de masă, efectivele maxime ale grupelor/claselor se diminuează cu 3 antepreșcolari/preșcolari/elevi.”

Astfel, avem 3 elevi cu CES într-o clasă, iar pentru fiecare elev cu CES numărul maxim de elevi din clasă se diminuează cu 3 elevi, conform legii și proiectului de metodologie.

  • Inspectoratele școlare stabilesc numărului de locuri, repartizat pe unități pentru candidații cu cerințe educaționale speciale, se precizează în proiect.

Amintim că numărul de elevi dintr-o clasă a crescut, în medie, cu doi elevi din anul școlar 2025-2026, potrivit legii 141/2025, legea Bolojan, care a modificat Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023.

În același timp, inspectoratele școlare vor putea aproba, în situații excepționale, depășiri sau diminuări ale numărului maxim de elevi dintr-o clasă, cu cel mult 2 beneficiari sub efectivul minim și, respectiv, cu cel mult 4 beneficiari peste efectivul maxim, fără avizul ministerului Educației, conform Ordinului nr. 6.055, care a modificat Regulamentul cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar, ROFUIP 2024.

„Degeaba ducem copiii cu CES în școlile de masă, dacă profesorul nu are resurse”, a declarat Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, pe 5 noiembrie. 

„Este important când vom gândi bugetul pe anul viitor să luăm în calcul ceea ce eu spuneam că ar fi trebuit să facem de mai mulți ani, să punem la dispoziție bani pentru a angaja profesori de sprijin, pentru angaja ajutorul de care are nevoie profesorul la clasă”, a spus Daniel David.

Numărul de elevi dintr-o clasă în anul școlar 2026-2027, conform criteriilor din metodologi

(2) Elaborarea proiectului planului de școlarizare pentru unitățile de învățământ preuniversitar de stat se realizează pe baza următoarelor criterii specifice obligatorii

a) constituirea formațiunilor de studiu la educație timpurie, învățământ primar — clasele pregătitoare, I și a II-a, învățământ gimnazial — clasele a V-a, a VI-a și a VII-a, în cadrul limitelor prevăzute de art. 23 alin. (1), (11), (12) și alin. (13) lit. b) din Legea nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare; 

b) constituirea formațiunilor de studiu la clasa a IX-a/a XI-a/ anul I în învățământul de masă se realizează astfel: 

(i) învățământ liceal cu frecvență (zi), filiera teoretică, filiera tehnologică, inclusiv dual, din 28 de locuri; 

(ii) învățământ liceal cu frecvență (zi), filiera vocațională, profil sportiv, teologic, pedagogic, precum și învățământ liceal de artă, din 24 de locuri;

(iii) învățământ liceal cu frecvență seral și frecvență redusă, clasa a IX-a, din 30 de locuri; 

(iv) învățământ liceal cu frecvență seral, filiera tehnologică, filiera teoretică, clasa a XI-a, din 30 de locuri; 

(v) învățământ tertiar nonuniversitar (postliceal și de maiștri), din 32 de locuri; 

c) formațiunile de studiu în învățământul liceal tehnologic, inclusiv dual, pot fi constituite din maximum 3 grupe de calificări diferite, conform solicitărilor operatorilor economici; 

d) includerea în proiectul planului de școlarizare pentru anul școlar 2026-2027 al fiecărei unități de învățământ care poate școlariza în filiera vocațională, profilul pedagogic, a cel puțin o clasă a IX-a, învățământ cu frecvență „zi”, specializarea „Pedagogia educației timpurii”, precum și a cel puțin o clasă a IX-a, specializarea „Pedagogia învățământului primar”; 

e) stabilirea de către inspectoratele școlare a numărului de locuri, repartizat pe unități de învățământ, pentru: 

(i) candidații de etnie romă; 

(ii) candidații cu cerințe educaționale speciale; 

(iii) tinerii de origine română din Republica Moldova, țări învecinate și diasporă; 

f) asigurarea cuprinderii întregii generații a copiilor în vârstă de 4 ani în grupa mijlocie; 

g) asigurarea cuprinderii întregii generații a copiilor în vârstă de 5 ani în grupa mare; 

h) asigurarea cuprinderii întregii generații a copiilor în vârstă de 6 ani în clasa pregătitoare; 

i) asigurarea cuprinderii întregii generații de absolvenți ai clasei a VIII-a în învățământul liceal, inclusiv în sistem dual, în vederea finalizării învățământului obligatoriu; 

j) organizarea programului educațional „A doua șansă”, pentru persoanele care au depășit vârsta corespunzătoare clasei, potrivit prevederilor art. 17 alin. (2) din Legea nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare, indiferent dacă persoana respectivă a mai fost sau nu a mai fost înscrisă în sistemul de învățământ preuniversitar sau de momentul și motivele abandonului școlar; 

k) formațiunile de studiu care intră sub incidența prevederilor art. 23 alin. (8) și (9) din Legea nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare, se constituie de regulă cu maximum 3 elevi cu cerințe educaționale speciale/clasă.”

DOCUMENT ORDIN nr. 6.696 pentru aprobarea Metodologiei privind fundamentarea cifrei de școlarizare pentru învățământul preuniversitar de stat, evidența efectivelor de antepreșcolari/preșcolari și elevi școlarizați în unitățile de învățământ particular pentru anul școlar 2026-2027

Foto: © Monkey Business Images | Dreamstime.com  / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
OFICIAL: Numărul elevilor din clasele de a IX-a crește la 28 în liceele teoretice și tehnologice, din anul școlar 2026-2027, față de 26 și 24 în acest an școlar


4 comments
  1. Și atunci întreb…. Un profesor la o școală specială dacă vrea ore, ii trebuie acel atestat, dar profesorii din înv. de masă pe baza a ce predau copiilor cu CES?!

  2. Nu cred ca problema elevilor cu CES se rezolva astfel ! Propun ca în clasele cu astfel de elevi să existe tot timpul activității profesor însoțitor ! Elevul ar trebui să fie scos din clasă și supravegheat în cabinetul psihologic atunci când are o criză și deranjează colectivul clasei sau profesorul !

  3. Suficient este și un elev pentru ca ceilalți să fie deranjați, dacă se țipă, se ridică, în bone ați transformat profesorii, clasele au,, neoficial ” peste 35 de elevi, iar normele didactice s-ar mari la 24 de ore din 2026-2027, deși înțeleg ca în Metodologie apar catedre cu 20 de ore. Inspectorii impun directorilor noi schimbări?

  4. A-ți ucis complet educația pentru reducerea costurilor !
    Imi pare rau dragi părinți dar nu mai putem ajuta copiii sa ajunga acolo unde merita !
    Pur si simplu sistemul ne sufoca incet, incet !
    Totul se face pentru o economie de 2 lei !
    Se uită pur si simplu ca cei care invata impreuna trebuie sa aibă un nivel apropiat pentru a putea performa cu totii !
    Modul de gandirea a decidentilor va duce la distrugerea tuturor!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

BREAKING Toate școlile în care învață elevi cu CES vor fi verificate în anul școlar 2025-2026. Până pe 15 mai, inspectoratele sunt obligate să trimită rapoartele la Ministerul Educației – adresă oficială

În anul școlar 2025-2026, toate inspectoratele județene sunt obligate să verifice prin inspecții tematice școlile în care învață elevii cu cerințe educaționale speciale, CES, în ceea ce privește respectarea cadrului…
Vezi articolul

Noul regulament de organizare pentru Centrele județene de resurse și asistență educaţională, CJRAE: Numărul de elevi care revine unui consilier școlar, profesor de sprijin, profesor-logoped, trei departamente noi și mai mulți consilieri școlari prin transformarea unor posturi – proiect

Ministerul Educației a lansat în consultare publică proiectul de Ordin pentru aprobarea Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a centrelor județene/al municipiului București de resurse și asistență, CJRAE/CMBRAE. Printre noutăți se…
Vezi articolul

Cum vor fi ajutați copiii cu CES, potrivit proiectului de Lege a învățământului preuniversitar. Părinții trebuie să aleagă una dintre formele de sprijin: Vouchere educaționale nou introduse sau alocația de hrană și cazarmament – surse

Toți copiii cu cerințe educaționale speciale (CES), inclusiv cei cu dizabilităţi, din școlile de masă sau speciale, de stat şi particulare vor putea beneficia vouchere educaţionale în cuantum fix sau…
Vezi articolul

Maximum 3 elevi cu cerințe educaționale speciale la clasa în anul școlar 2026-2027 – proiect / Clasele cu trei elevi cu CES pot funcționa cu până la 9 elevi sub limita maximă din lege

Clasele în care sunt înscriși elevi cu cerințe educaționale speciale orientați pentru învățământul de masă se constituie de regulă cu maximum 3 elevi cu CES/clasă în anul școlar 2026-2027, conform…
Vezi articolul

Părinții care sunt însoțitori, facilitatori la ore pentru elevii cu deficiențe sau cerințe educaționale speciale, pot fi plătiți, în premieră, din fonduri europene – apel de 24 de milioane de euro

Părinții care sunt însoțitori/ facilitatori/ shadow la ore pentru copii/ tineri cu deficiențe/ dizabilități și/ sau cerințe educaționale speciale pot fi plătiți, în premieră, din fonduri europene, în cadrul apelului…
Vezi articolul

Copiii mei, unii de 11 ani, clasa a V-a, nu citesc, nu calculează, scriu greu de mână. Ei sigur ar fi rămas repetenți în clasele 1-4, scrie Cristiana Ionescu, EDULIER

Una dintre reacțiile marcante la declarațiile ministrului Educației, despre repetenția de la clasa I, este cea a Cristianei Ionescu, fondatoarea Asociației EDULIER. Cristiana scrie, într-o postare pe contul său de…
Vezi articolul