OFICIAL Noul cadru legal pentru învățământul liceal tehnologic, aplicabil din anul școlar 2026-2027: calificare de nivel 3 după 3 ani, calificare de nivel 4 și Bacalaureat, după 4 ani / Modele contract-cadru de parteneriat si contract de pregătire practică

993 de vizualizări
Contractul-cadru de parteneriat pentru formarea profesională a elevilor din învățământul liceal tehnologic / Monitorul Oficial
Învățământul liceal tehnologic se reorganizează începând cu anul școlar 2026-2027, conform Metodologiei privind organizarea, funcționarea și accesul în filiera tehnologică, publicate în Monitorul Oficial pe 25 noiembrie. Metodologia aprobată prin Ordinul ministrului Educației și Cercetării nr. 6.638 conține și regulile după care elevii  vor susține examenul de certificare a calificării, dar și documentele oficiale care vor fi utilizate de licee, inspectorate școlare și operatorii economici.

Prevederile din metodologie stabilesc:

  • organizarea, funcționarea și accesul în filiera tehnologică, 
  • durata și conținutul programelor de pregătire profesională, 
  • contractul-cadru de parteneriat, 
  • contractul individual de pregătire practică
  • modul de organizare și desfășurare a examenului de certificare a calificării.

Amintim că pentru anul școlar 2026-2027 nu se mai propun locuri pentru învățământul profesional, inclusiv dual, se propun doar pentru învățământul tehnologic dual, pe baza solicitărilor operatorilor economici, potrivit proiectului de metodologie privind fundamentarea cifrei de școlarizare pentru anul școlar 2026-2027, pus în dezbatere publică de Ministerul Educației și Cercetării.

Legea învățământului preuniversitar prevede că din septembrie 2029 toate liceele tehnologice din România trebuie să se transforme în licee tehnologice duale.

Liceele agricole, silvice și cele cu peste 75% elevi în sistem dual vor putea funcționa cu efective mai mici decât cele prevăzute de lege, iar unitățile de învățământ vor putea primi autorizare provizorie automată pentru calificări profesionale nivel 3 și 4 pentru anul 2026-2027, în același domeniu, conform unui proiect de OUG pus în consultare publică de Ministerul Educației și Cercetării, prin care se modifică Legea învățământului preuniversitar.

Aproximativ 30% dintre unitățile cu profil tehnologic au în prezent autorizare doar pentru nivelul 3, ceea ce ar fi dus, fără OUG, la imposibilitatea înscrierii elevilor la anumite calificări cerute de angajatori în anul școlar 2026-2027, potrivit notei de fundamentare.

Clasele de profesională de 3 ani se reorganizează în licee tehnologice

Metodologia prevede tranziția de la vechiul model de 3 ani profesional la noua organizare pe liceu tehnologic. „Începând cu anul școlar 2026-2027, clasele de învățământ tehnic și profesional cu durata de 3 ani care funcționează în cadrul școlilor profesionale și liceelor tehnologice, reglementat de Legea nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, se reorganizează în cadrul liceelor tehnologice”, conform art. 45.

Tot documentul stabilește că „prevederile prezentei metodologii se aplică începând cu anul școlar 2026-2027”, potrivit art. 46.

Ce este învățământul liceal tehnologic

Învățământul liceal tehnologic reprezintă una din cele trei filierele ale învățământului liceal organizate după clasa a VIII-a, care funcționează în cadrul învățământului liceal.

Filiera tehnologică se organizează în profilurile tehnic, servicii, resurse naturale și protecția mediului, pentru calificări profesionale de nivel 3 și 4 conform Cadrului Național al Calificărilor, corelat cu Cadrul european al calificărilor (EQF) (numite în continuare nivel/niveluri de calificare), înscrise în Registrul Național al Calificărilor, stabilite și aprobate de Ministerul Educației și Cercetării.

În învățământul preuniversitar tehnologic se școlarizează calificările stabilite în baza metodologiei aprobate prin ordin al ministrului educației și cercetării privind calificările obținute în funcție de filiere, profiluri sau specializări, precum și cu respectarea standardelor de calificare, la propunerea Autorității Naționale pentru Calificări.

Calificările de nivel 3 și 4 care se școlarizează în același program de educație și formare prin învățământul liceal tehnologic și tehnologic dual se stabilesc, la nivelul unității de învățământ, din același domeniu de pregătire de bază. 

Nomenclatorul de încadrare a calificărilor profesionale de nivel 3 și de nivel 4 conform Cadrului național al calificărilor, pe domenii de pregătire de bază este stabilit prin ordin al ministrului educației și cercetării, la propunerea Centrului Național de Dezvoltare a Învățământului Profesional și Tehnic, conform Art.3.

Organizarea și funcționarea învățământului liceal tehnologic

Învățământul liceal tehnologic se organizează de regulă în licee tehnologice, de regulă, pentru o durată de 4 ani care permite obținerea succesivă a calificărilor de nivel 3 după 3 ani, respectiv nivel 4 și diplomă de bacalaureat după 4 ani, conform art. 5 si 13.

Clasele pot fi constituite din maximum 3 grupe cu calificări diferite – Art. 10

Finalizarea a cel puțin 3 ani conferă elevului o calificare nivel 3 și acces direct pe piața muncii – Art. 13

Se poate organiza și la forma de frecvență seral cu o durată de 5 ani. – Art. 14

Curriculumul în învățământul liceal tehnologic

Curriculumul național se axează pe competențele-cheie promovate la nivel european pentru învățarea pe parcursul întregii vieții, care determină profilul de formare a elevului:

a) competență de citire, scriere și înțelegere a mesajului;

b) competență în multilingvism;

c) competență matematică și competență în științe, tehnologie și inginerie;

d) competență digitală, inclusiv de siguranță pe internet și securitate cibernetică;

e) competență personală, socială și de a învăța să înveți;

f) competență civică, juridică și de protejare a mediului;

g) competență antreprenorială;

h) competență de sensibilizare și exprimare culturală.

În învățământul liceal tehnologic, competențele cheie se dezvoltă și în contextul formării profesionale, în sprijinul integrării cu succes pe piața muncii, favorizând totodată continuarea studiilor și învățarea pe tot parcursul vieții, conform Art. 15 .

CDEOȘ este elaborat de unitatea de învățământ, în parteneriat cu operatorii economici/autoritățile pentru adaptarea formării profesionale la nevoile locale ale pieței muncii. – Art. 15 

Se introduce utilizarea portofoliului educațional ca instrument de monitorizare a progresului elevilor, pentru identificarea decalajelor și fundamentarea intervențiilor de sprijin.

Planul individualizat de învățare este parte componentă a portofoliului educațional al elevului.

Susținerea participării elevilor din invatamantul tehnologic

Elevii beneficiază de burse tehnologice, conform Art. 19.

Unitățile de învățământ pot organiza programe de învățare remedială și de tip „Școala după școală. – Art. 20

Susținere financiară este prevăzută la Art. 21–27

Învățământul liceal tehnologic poate fi susținut și direct de operatori economici – Art. 21

Finanțarea din partea operatorilor economici se realizează în baza unui contract-cadru de parteneriat – Art. 24

Categoriile de cheltuieli pentru operatorii economici sunt burse, echipamente, transport, tutori, investiții. – Art. 25

Contractul-cadru de parteneriat pentru formarea profesională a elevilor din învățământul liceal tehnologic

Contractele-cadru de parteneriat stabilesc drepturile și obligațiile principale și stau la baza contractelor individuale

Potrivit, articolului 30:

  • Contractele-cadru de parteneriat sunt acorduri între unitățile de învățământ și operatorii economici care stabilesc drepturile și obligațiile părților privind formarea profesională a elevilor.
  • Contractul-cadru se încheie pentru fiecare nouă serie de elevi, cu actualizări anuale dacă este necesar.
  • Durata contractului-cadru cuprinde promovarea ofertei de școlarizare, admiterea, perioada de formare profesională și examenul de certificare a calificării.
  • Se pot încheia contracte-cadru și pe parcursul anului școlar pentru a asigura pregătirea profesională.

Modelul contractului-cadru este prezentat în anexele metodologiei.

DOCUMENT Contractul-cadru de parteneriat pentru formarea profesională a elevilor din învățământul liceal tehnologic
Contractul individual de pregătire practică pentru formarea profesională a elevilor din învățământul liceal tehnologic

Contractele individuale de pregătire practică sunt încheiate între unitatea de învățământ, operatorul economic și elev.

Contractele includ toate activitățile de pregătire practică convenite, inclusiv stagiile de practică și se încheie anual sau pe durata corespunzătoare pregătirii, cu actualizări anuale.

Se încheie în termen de maximum trei săptămâni de la începerea cursurilor.

Unitatea de învățământ asigură un cadru didactic coordonator pentru fiecare grupă.

Tutorii trebuie să aibă studii cel puțin egale cu nivelul calificării.

Semnarea contractului conferă elevului statutul de practicant.

Drepturile și obligațiile sunt stabilite conform contractului-cadru.

Modelul contractului individual este prezentat în anexele metodologiei.

DOCUMENT Contractul individual de pregătire practică pentru formarea profesională a elevilor din învățământul liceal tehnologic
Accesul în filiera tehnologică a liceului

Continuarea studiilor din învățământul gimnazial în învățământul liceal, inclusiv liceal tehnologic, se realizează printr-un proces de consiliere vocațională și orientare școlară care se desfășoară pe tot parcursul ciclului gimnazial, conform metodologiei aprobate de Ministerul Educației, conform Art. 39.

Se pot înscrie la admiterea în învățământul liceal tehnologic cu frecvență de zi absolvenții clasei a VIII-a, inclusiv cei din seriile anterioare, care nu au împlinit 18 ani până la începerea cursului anului școlar și care nu au participat la admiterea anilor anteriori.

Admiterea în învățământul liceal tehnologic cu frecvență seral se realizează conform unei metodologii specifice.

Candidații pot fi înscriși în învățământul liceal, atât tehnologic, cât și dual, cu condiția promovării clasei a VIII-a.

În cazul în care anumite calificări necesită evaluări psiho-aptitudinale sau de medicină a muncii, acestea se vor menționa și publica atât pe site-ul unității de învățământ, cât și în broșura de admitere.

Admiterea și repartizarea lor în învățământul liceal se organizează conform cadrului general stabilit pentru acest proces.

Calendarul de desfășurare a admiterii este publicat anual pentru fiecare generație, înainte de începutul anului școlar.

Unitățile de învățământ stabilesc condițiile de acces în colaborare cu operatorii economici, la solicitarea acestora, care pot include probe suplimentare de admitere, conform Art. 40.

Aceste probe pot testa cunoștințe din programele gimnaziale și pot include probe orale sau practice, susținute la maximum două discipline.

Evaluarea se face pe baza calificativului: admis sau respins, fără posibilitatea de contestație.

Rezultatul obținut poate fi criteriul eliminatoriu sau de departajare pentru elevii care au aceeași medie la admitere.

Participarea la probele suplimentare se face pe baza unei fișe de înscriere.

Candidații admiși la probele suplimentare pot selecta opțiunile pentru calificarea și unitatea de învățământ. Cei respinși pot aplica pentru alte calificări fără probe suplimentare.

Probele suplimentare nu alocă locuri speciale pentru candidații cu CES sau pentru candidații romi la calificările cu probe eliminatorii.

Unitățile de învățământ sunt obligate să publice informațiile legate de probele suplimentare pe website-ul lor.

Probele se organizează conform calendarului stabilit de Ministerul Educației.

Deciziile privind organizarea probelor suplimentare sunt adoptate de unitatea de învățământ, reglementate prin procedura proprie de admitere.

Procedura include detalii despre:

  • Rolul probelor suplimentare la admitere.
  • Tipul și conținutul probelor.
  • Modalitatea de înscriere și organizare a probelor.
  • Criteriile de evaluare și contestație.
  • Comunicarea rezultatelor.

Condițiile de acces în învățământul liceal tehnologic dual sunt stabilite de unitatea de învățământ în colaborare cu operatorii economici parteneri, respectând prevederile metodologiei specifice aprobate prin ordin al Ministerului Educației, conform Art. 42.

Continuarea studiilor după clasa a XI-a în cadrul liceului tehnologic

După clasa a XI-a în învățământul de masă și după clasa a XII-a în învățământul tehnologic special, elevii din filiera tehnologică pot continua studiile în cadrul aceluiași liceu, cu scopul de a participa la examenul de bacalaureat și obținerea certificatului de calificare de nivel 4, potrivit Art. 43.

Unitățile de învățământ sunt obligate să ofere tuturor elevilor posibilitatea de a continua studiile pentru examenul de bacalaureat și obținerea certificatului de calificare de nivel 4.

Pentru continuarea studiilor la nivelul 4, unitățile de învățământ vor colecta opțiunile elevilor din clasa a XI-a și vor realiza o analiză de impact asupra efectivelor formațiunilor de studiu existente.

Dacă efectivele de elevi nu respectă limitele legale, clasele și grupele din învățământul liceal tehnologic pot funcționa sub efectivul minim legal sau se pot reorganiza.

Procedura specifică pentru analiza impactului și propunerile de reorganizare a claselor va fi stabilită de Ministerul Educației până la începutul anului școlar 2028-2029.

Unitatea de învățământ va face prognoze referitoare la efectivele claselor, având în vedere centralizarea opțiunilor elevilor.

Modul de organizare și desfășurare a examenului de certificare a calificării în învățământul liceal tehnologic

Examenul de certificare a calificării de nivel 3 constă într-o probă practică prin realizarea și prezentarea unui produs/subansamblu/serviciu specifice domeniului și calificării candidaților, conform Art. 44.

Examenul de certificare pentru competențele profesionale de nivel 4 implică realizarea și susținerea unui proiect conform domeniului și calificării.

Proba de nivel 4 poate fi echivalată cu proba E din cadrul examenului de bacalaureat, cu condiția ca absolventul să obțină minimum nota 5.

Obținerea certificatului de nivel 4 nu este condiționată de promovarea examenului național de bacalaureat.

Elevii care promovează examenul de certificare a calificării obțin certificat de calificare și un supliment descriptiv în format Europass.

DOCUMENT Model de solicitare pentru unitatea de învățământ Solicitare de școlarizare în învățământul liceal tehnologic pentru anul școlar…
DOCUMENT Anexa la Ordinul ministrului educației și cercetării pentru aprobarea Metodologiei nr. 6.638/2025 privind organizarea, funcționarea și accesul în filiera tehnologică, durata și conținutul programelor de pregătire profesională, contractul-cadru de parteneriat, contractul individual de pregătire practică, precum și modul de organizare și desfășurare a examenului de certificare a calificării


1 comment
  1. Este vorba despre distrugerea prin lege a învățământului tehnologic și privarea tinerilor români de a se pregăti pentru o meserie, în special, din domeniul industrial.
    Românii care au cunoștințe tehnice deranjează și se pare că deranjează foarte mult!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Sorin Ion, secretar de stat la Educație: De foarte multă vreme și pe nedrept învățământul profesional a fost privit cumva ca un refugiu al eșecului. Pe de altă parte, însă, întreaga societate reclamă faptul că nu avem meseriași

De foarte multă vreme și pe nedrept învățământul profesional a fost privit cumva ca un refugiu al eșecului, a declarat Sorin Ion, secretar de stat pentru învățământul preunivesitar, într-o emisiune…
Vezi articolul