OFICIAL Regulile pentru înființarea unor noi unități de învățământ preuniversitar au fost publicate / Evaluarea externă efectuată de ARACIP – achitată de primării sau persoanele juridice inițiatoare / Ministrul Educației – eliminat dintre inițiatorii planurilor de înființare a școlilor

4.152 de vizualizări
Regulile pentru înființarea unor noi unități de învățământ preuniversitar
Foto: Pexels.com
Regulile privind înființarea unor noi unități de învățământ preuniversitar cu personalitate juridică, stabilite prin Ordin al ministrului Educației, au fost publicate, vineri, în Monitorul oficial. Procedura păstrează cea mai mare parte a prevederilor propuse în proiectul de ordin pus în consultare publică în august, dar există unele modificări ce vizează inclusiv posibilitatea ministrului Educației de a interveni în înființarea unor unități de învățământ preșcolar de stat sau din subordinea universităților.

Prevederile sunt, în mare parte, cele stabilite în baza Legii 1/2011, care au fost preluate în legea 198/2023, urmând ca noul ordin să stabilească detaliile – după cum Edupedu.ro a scris aici cu privire la proiectul pus inițial în consultare.

Regulile pentru înființarea unor noi unități de învățământ preuniversitar

Potrivit Procedurii, înființarea unei școli se realizează în 2 etape: cea de autorizare de funcționare provizorie, urmată de cea de acreditare. Documentul final schimbă formularea inițială și precizează:

  • „Art. 2 (2) Unitățile de învățământ cu personalitate juridică, nou-înființate în baza autorizației de funcționare provizorie, au dreptul de a organiza și desfășura proces de învățământ în condițiile legii, însă nu au dreptul de a emite diplome, certificate și alte acte de studii recunoscute de Ministerul Educației și de a organiza, după caz, examene de absolvire.
  • (3) După obținerea acreditării, unitățile de învățământ funcționează cu drepturi depline/capacitate de exercițiu deplină, având dreptul de a emite diplome, certificate și alte acte de studii recunoscute de Ministerul Educației.”

O altă schimbare este aceea că, în privința „actelor prin care se poate manifesta voința oricărei persoane juridice de drept public sau de drept privat de a deveni organizație furnizoare de educație”, una dintre opțiunile propuse inițial dispare. Mai precis, dispare opțiunea:

  • „b) ordin al ministrului educaţiei privind intenţia de a înfiinţa unităţi de învăţământ preuniversitar de stat sau unităţi de învăţământ preuniversitar în subordinea/structura instituţiilor de învăţământ superior”.

Actele care sunt păstrate, din acest punct de vedere, sunt:

„Art. 6. — (1) Actele prin care se poate manifesta voința oricărei persoane juridice de drept public sau de drept privat de a deveni organizație furnizoare de educație se materializează, după caz, prin:

a) hotărâre a autorităților publice locale privind intenția de a înființa o unitate de învățământ preuniversitar de stat;

b) hotărâre a senatului universitar privind intenția de a înființa unități de învățământ preuniversitar în subordinea/structura instituției de învățământ superior;

c) hotărâre a persoanei juridice private privind intenția de înființare a unei unități de învățământ, adoptată/aprobată conform statutului propriu;

d) hotărâre a conducerii cultului recunoscut oficial de stat privind intenția de înființare a unei unități de învățământ, adoptată/aprobată conform statutului propriu.

Vezi detaliat schimbările în prezentarea Edupedu.ro.

Procedura privind procesul de înființare a unor noi unități de învățământ preuniversitar cu personalitate juridică, integral:

1 comment
  1. Legea 198 prevede ca universitatile pot infiinta unitati de invatamant care, chiar si dupa acreditare, sunt fara personalitate juridica. Un ordin de ministru acorda dreptul de a avea personalitate juridica chiar de la autorizare…oare de ce pare ca, iar, cine imparte parte-si face, adica sefa aracip cu Politehnica ei…In orice caz, este un abuz. Legea ramane lege.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Reclamele pentru țigări electronice, de tip Vape sau dispozitive cu tutun încălzit, interzise în școli și la o distanță mai mică de 200 de metri de acestea – Lege adoptată de deputați, trimisă la promulgare

Publicitatea pentru țigări electronice și alte produse similare este interzisă în unitățile de învățământ și în apropierea acestora, prin modificări aduse legislației existente, ce interzicea doar publicitatea pentru produse de…
Vezi articolul
Joi, 30 septembrie 2021, de la ora 15:30 la 17:30, dezbaterea "Adolescența fără filtre: importanța încrederii în sine în era social media" organizată de Edupedu.ro și Dove

Eveniment online Edupedu.ro - Dove

Dezbatere online – Ministrul Cîmpeanu: Decizia de menținere a școlilor deschise a fost luată în unanimitate, exclusiv de către persoane cu competențe medicale / Urmărește discuțiile despre impactul social media în evoluția școlară a adolescenților

Încrederea în sine a unui elev adolescent, în era social media și în contextul în care peste 167.000 de elevi fac astăzi școala online, este supusă presiunii “digitale”? Unde se…
Vezi articolul

Bugetul Cercetării scade ca procent din PIB în 2024, în pofida unei creșteri simbolice în valoare nominală. La începutul anului, fostul premier Ciucă, președinte PNL, vorbea de 1% din PIB pentru Cercetare, ministrul PSD Bogdan Ivan s-a declarat, apoi, „realist”

Bugetul alocat pentru cercetare fundamentală și cercetare-dezvoltare pentru 2024, sub umbrela Ministerului Cercetării, Inovării și Digitalizării (MCID) urmează să crească în valoare nominală cu 0,13% față de 2023, potrivit proiectului…
Vezi articolul