Oficial: Se schimbă din nou programa școlară la clasele V-VIII. Andronescu: Să aducem programul la 25 de ore pe săptămână

Total
353
Shares
Curriculumul școlar și programa școlară de la clasele V-VIII vor fi din nou schimbate, “în mod categoric”. Anunțul a fost făcut de ministrul Educației, Ecaterina Andronescu, care într-un interviu pentru Adevărul a declarat că a și vorbit cu specialiștii de la Institutul de Ştiinţe ale Educației “ca să facem o programă profesionistă”. Pentru a patra oară ministru, Andronescu anunță aceste modificări la doar 2 ani după ce alt ministru al Educației a schimbat deja programele școlare de gimnaziu.

Ministrul nu a explicat ce se întâmplă cu elevii de clasele a V-a și a VI-a, care au experimentat toate modificările din ultimii ani: au debutat cu clasa pregătitoare, au învățat după un curriculum nou în fiecare an, au cunoscut toate întârzierile anuale la manualele școlare, au învățat după fișe, după compendiul lui Liviu Pop (în lipsa manualelor), iar anul acesta după manualele unice ale editurii statului. Anul viitor, ei ar trebui să învețe după programa școlară deja schimbată de Minister, care este în conformitate cu ce au făcut la clasă în primii doi ani de gimnaziu.

Ecaterina Andronescu / Foto: gov.ro

Ecaterina Andronescu a declarat într-un interviu publicat astăzi de Adevărul: “Am avut o întâlnire cu Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei şi sper să mă sprijine ca să facem o programă profesionistă. La ciclul primar, se pare că am reuşit să facem o programă suficient de echilibrată şi este apreciată de foarte mulţi oameni, inclusiv de cei care se uită din afară la sistemul românesc de învăţământ. Dacă vom reuşi să facem asta şi la gimnaziu şi, ulterior, la liceu cred că este un lucru pozitiv”.

Întrebată dacă va schimba planurile-cadru pentru gimnaziu și liceu, Ecaterina Andronescu a răspuns: “În mod categoric, da. Trebuie să aducem programul la 25 de ore pe săptămână. A fost aşa în mandatele mele anterioare. N-am înţeles de ce a crescut numărul de ore, pentru că unui copil la 11 ani îi e greu să facă faţă unui program de 32-34 de ore pe săptămână. Care este rezultatul? Îl antagonizăm pe elev faţă de şcoală. Aceasta devine o instituţie pe care el n-o mai vrea, iar asta nu aduce un beneficiu acumulărilor pe care el trebuie să le facă”.

“În primul rând, insuccesul acesta de la clasa a VIII-a m-a dus cu gândul că e posibil ca elevii să nu facă faţă programei. Şi-atunci, poate cu înţelepciune, trebuie să ne uităm la programă şi să scoatem din ea ceea ce îl împovărează pe elev”, a adăugat Andronescu, pentru Adevărul.

  • Amintim că programa școlară de gimnaziu a fost recent modificată: în 2017, Ministerul Educației a aprobat noi programe și curriculumuri pentru clasele V-VIII, care nici nu au apucat să fie aplicate tuturor anilor gimnaziali.
  • Concret, la clasa a V-a elevii au învățat după programă școlară nouă în anul școlar 2017-2018, apoi programa nouă s-a aplicat la clasa a VI-a chiar anul acesta școlar, urmând ca elevilor să li se schimbe conținuturile progresiv, pe măsură ce trec într-un nou an școlar până la finalizarea gimnaziului, în 2020-2021.
  • Vezi aici cum se aplică programa școlară de gimnaziu realizată de Ministerul Educației în 2017
Președintele Iohannis tocmai a respins de la promulgare Tăierea din pix a orelor de școală și a avertizat că ar aduce un val de concedieri printre profesori

Tăierea numărului de ore de școală la 25 pe săptămână la învățământul gimnazial este prevăzută și de legea trecută deja de Parlament la inițiativa lui Liviu Pop, cu semnătura Ecaterinei Andronescu, care a fost respinsă ieri de la promulgare de președintele Klaus Iohannis.

Ligia Deca / Foto: Captura video presidency.ro

Într-o declarație de la presă, consilierul prezidențial pe Educație, Ligia Deca, a anunțat joi următoarele:

  • “Președintele României va trimite pentru reexaminare Parlamentului Legea pentru modificarea și completarea Legii Educației Naționale nr. 1/2011, înregistrată la Senat cu numărul 652/2018.
  • Motivul reexaminării îl reprezintă măsurile introduse la articolul I, punctul 4, prin care se realizează reducerea din pix a numărului de ore din ciclul primar, gimnazial și liceal începând cu următorul an școlar.
  • Astfel, potrivit acestor noi reglementări, numărul de ore alocat disciplinelor din planurile-cadru de învățământ este în medie de 20 de ore pe săptămână la învățământul primar (N.Red: Spre comparație, în prezent elevii învață 19-20 de ore pe săptămână la clasa pregătitoare – adică au maximum un opțional, la clasele I, a II-a și a III-a au minimum 20 – maximum 21 de ore, iar în ultima clasă de învățământ primar, elevii au minimum 21 de ore și maximum 22 de ore la clasa a IV-a), 25 la învățământul gimnazial (N.Red: În prezent, elevii de clasa a V-a au 26-28 de ore pe săptămână, elevii de clasa a VI-a au 28-30 de ore pe săptămână, elevii de clasa a VII-a au 31-33 de ore, iar clasa a VIII-a are 31-34 ore pe săptămânăși 30 de ore pe săptămână la învățământul liceal.”
  • “Orice modificare a numărului de ore alocat disciplinelor afectează automat și profilul de formare, conținuturile educaționale, modalitățile de predare, învățare și evaluare. Nu există o analiză a modului în care formarea elevilor va fi afectată de aceste schimbări.
  • Reducerea numărului de ore la o asemenea dimensiune va însemna, cel mai probabil, un val de concedieri în sistemul de învățământ.”
Ce spun părinții
Iulian Cristache / Foto: Facebook

“Părinții susțin reducerea numărului de ore, însă nu așa cum a fost făcută, ci în concordanță cu programa școlară. Avem o programă stufoasă, încărcată, care duce la obosirea cronică a copiilor”, a declarat pentru Edupedu.ro președintele Federației de Părinți, Iulian Cristache. Acesta a precizat că tăierea orelor nu poate fi aplicată de anul viitor.

“Trebuie să existe o corelare între numărul de ore și programa școlară, deci ce învață copiii. Nu poți să tai orele, dar copiii să aibă de învățat tot ce au acum. Iar părerea mea este că numărul de ore este strict apanajul Institutului de Științe ale Educației”, a declarat pentru Edupedu.ro președintele Federației de Părinți.

“Fac un apel la toată clasa politică să devină responsabilă cu sistemnul educațional, astfel încât să nu mai apară schimbări în funcție de numele ministrului, indiferent de culoarea politică. Avem nevoie de predictibilitate și continuitate pe sistemul educațional”, a susținut Cristache.

Acesta a afirmat că nu este “de acord cu modificarea fragmentată a programei școlare” și a avertizat că “elevii sunt supraevaluați” . Copiii ies din școală crezând că știu foarte multe și află la job cât de multe nu știu. “Avem nevoie de o programă care să se bazeze pe mai multă practică, peste tot”, afirmă  președintele Federației de Părinți.

Câte ore fac copiii în gimnaziu, conform planurilor-cadru în vigoare din 2016
Clasa a V-a:

Numărul minim de ore pe săptămână: 26
Numărul maxim de ore pe săptămână: 28

Clasa a VI-a:

Numărul minim de ore pe săptămână: 28
Numărul maxim de ore pe săptămână: 30

Clasa a VII-a:

Numărul minim de ore pe săptămână: 31
Numărul maxim de ore pe săptămână: 33

Clasa a VIII-a:

Numărul minim de ore pe săptămână: 31
Numărul maxim de ore pe săptămână: 34

Descarcă de aici Planul-cadru pentru gimnaziu, în vigoare în prezent

 

Aplicarea noile programe școlare pentru învățământul gimnazial:
  • programele şcolare noi pentru clasa a V-a: s-au aplicat în sistemul de învățământ începând cu anul școlar 2017-2018
  • programele școlare pentru clasa a VI-a s-au aplicat începând cu anul școlar 2018-2019
  • programele şcolare pentru clasa a VII-a începând cu anul școlar 2019-2020
  • programele şcolare pentru clasa a VIII-a începând cu anul școlar 2020-2021

Citește și:

 

11 comentarii
  1. Lăsați copilaria să îi dezvolte armonios și sănatoși,reduceți orele! Cum să stea un copil de clasa a 5 a la școală 6 ore pe zi? In aceste școli in care se învața in 3 schimburi!?? Vă bateti joc de sănătatea copiilor noștri! La orele de masă nu vă gânditi? Le afectați sănătatea! Vor avea ulcere,cancere de stomac de la vârste fragede! Copilul care începe cursurile la ora 12 este condamnat sa stea 6 ore la școala cu hrană uscata ,stiksuri,chiar sendwiciuri daca au tot nu înseamnă o supa calda,pâna la ora 19-20. 12+6 ore= 18. Apoi drumul spre casa,pregatirea mesel.. si vor lua masa la o oră la care nu este normal pentru sănătate sa mănânce,la ora 20, deoarece nu poate mai pot face miscarea necesara sănatatii! Au lectii de pregatit la 6 materii caci a doua zi la ora 11, trebuie sa plece la scoala. Propun desfiintarea celor 3 schimburi si reducerea numărului de ore!!! In alte tări au after skool si before skool! Tocmai pentru sănătatea copiilor! Au hrană caldă,mâncare gătită nu mezeluri si brânzeturi contrafăcute!!!Nu vă bateți joc de sănătatea copiilor noștri!!!

  2. Ați gândit f.bine cu reducerea numarului de ore din programa.Bine ar fi sa fie așa ,fapte ,nu doar vorbe.Copiii trebuie sa se și recreeze,nu sunt robotI. Bravo,doamna ministru!

  3. Trebuie redusa materia la discipline, sa fie timp mai mult la dispozitia profesorului, elevul sa fie actor in actul de predare nu doar un robot care scrie,
    -sa se elimine concursurile INUTILE la clasele primare, ei sa invete sa citeasca toti si sa socoteasca nu doar 50% din ei!!!

  4. Sunt deacord cu reducerea orelor.
    E foarte mult pentru un elev 7 ore pe zi .
    Iohanis se gândeste doar la cum să pună profesorii impotriva guvernului și cum să mai obtină câteva voturi .
    Nu cred si nici nu dă vreun semn că este interesat de sănătatea elevilor , de buna crestere a lor .
    Iohanis aproape că nici el nu stie ce mai vrea, cum îi sună telefonul cum sare si el cu replica …

  5. Cel putin la romana numarul de ore ar trebui sa creasca ! Si sa va spun de ce . Testele PISA care presupun citirea fluenta ,intelegerea unui mesaj simplu ca si capacitatea de a formula cateva idei legate de acel mesaj , deci aceste teste ne situeaza pe locul 62 din cele 65 de tari testate !62 E UN LOC RUSINOS ! Ce denota asta ?? Ca nu sunt suficiente ore de romana in care profesorii sa poata exersa asa ceva .Si inca o chestiune , numarul de elevi in clase e prea mare . Si capacitatea acestora de a intelege e diferita .Daca ai in clasa 25 -28 de elevi este imposibil sa te poti ocupa de toti . Mai nou au bagat si pe cei cu CES in clasele obisnuite , cica spre a nu fi discriminati .Pai , tocmai asta se intampla , fiindca cei cu CES grei de cap nu inteleg aproape nimic ,raman in urma si ceilalti rad de ei ! De ce nu s-ar face o selectie valorica a elevilor inca din clasa a V a ?? Fiindca eu , ca dascal musai sa lucrez pentru cei buni si foarte buni, in primul rand ,copiii capabili care nu pot fi neglijati . De cei slabi si foarte slabi ma ocup , sa zicem 5 minute cat timp cei buni lucreaza independent , dar nu -mi pot permite sa ma ocup prea mult de cei slabi , fiindca nu .i pot sacrifica pe cei buni in detrimentul celor slabi ! Daca clasele ar fi create pe sistemul valoric ar fi altceva ,de exemplu clase mici pt cei slabi 10 .12 nu mai mult .Asta ca sa ma pot ocupa de ei , sa le explic de cate ori e nevoie ,sa revin asupra problemelor mai dificile .Da , si programele trebuie revizuite , categoric , spre a nu fi extrem de stufoase .De asemenea sunt necesare mai multe ore de limbi straine de engleza in special si de franceza .Ne -am europenizat si copiii trebuie sa poata comunica in engleza in principal – Si ar fi necesar profesorul itinerant ,mai ales la romana – mate !Ar putea ajuta elevii care inteleg mai greu .Daca doamna Andronescu crede ca profesorii de la clasa vor sta suplimentar sa faca lectii cu cei slabi PE GRATIS se inseala .Aici trebuie itineranti , adica fie psihologi , fie catedre speciale de romana , mate unde sa lucreze alti profesori decat cei de la clasa DAR CARE SA FIE PLATITI PT ASTA FIINDCA ALTFEL VA FI UN FIASCO TOTAL !

  6. Domnul Prezident se gandeste numai la profesori, dar cred ca se bandeste cel mai mult la doamna Carmen!
    Daca ramane cucoana fara ore….cum isi mai ia o noua casa?

  7. Sunt de acord cu reducerea de ore.Programul scolar e foarte incarcat si cu lucruri inutile.Copilul cand ajunge trebuie sa faca temele ,sa invete la multe obiecte pt ziua urmatoare.Nu mai are timp sa mearga sa faca un sport,sa aiba timp de recreere,e obosit psihic.Sa-i fie rusine presedintelui ca nu se gandeste la elevi!

  8. Asta era problema principala?valul masiv de concedieri?Faptul ca elevii sunt suprasolicitati nu are nicio importanta?Ca pornesc in viata deja obositi si cu un bagaj de cunostinte supra-dimensionat dar mai ales inutil?De ce nu reintroduceti examenul de admitere la liceu fara ca media sa fie conditionata de mediile din gimnaziu?

    1. Programa este stufoasă în special la materiile pentru examen.Introducerea examenului la liceu nu este o soluție.Repartizarea computerizată este cea mai obiectivă.Dacă a picat sub linie cu media 9.50(să zicem), va fi repartizat pe locurile rămase libere …Așa că aveți grijă ce vă doriți!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole recomandate

Romano-catolicii și reformații, majoritatea din Transilvania, sărbătoresc la acest sfârșit de săptămână Paștele. Câți sunt, ce obiceiuri speciale au și de ce greco-catolicii se sincronizează cu ortodocșii

Mai mult de un milion și jumătate de catolici și reformați, sărbătoresc, la acest sfârșit de săptămână, Paștele. Majoritatea acestora sunt în Transilvania, zona din România unde se întâlnesc toate…
Vezi articolul

În 17 județe copiii sunt lăsați corigenți masiv în clasa a VIII-a, ca să nu intre în Evaluarea Națională. “Intenționăm să descifrăm mecanismul intern prin care am ajuns aici,” anunță ministrul

În 17 județe din toată țara, ratele de corigenți sau elevi lăsați cu situația neîncheiată cresc masiv în clasa a VIII-a, potrivit unei statistici publicate de Ministerul Educației. Cele mai…
Vezi articolul