OFICIAL Standardele minimale pentru conferirea titlurilor de conferențiar și profesor universitar și a atestatului de abilitare au fost adoptate la aproape un an de la punerea lor în consultare / Ele se aplică cu întârziere, în 2026-2027 – Descarcă fiecare set de standarde, detaliat

14.233 de vizualizări
Foto: Pexels.com
Standardele minimale naționale pentru conferirea titlului de conferențiar, a titlului de profesor universitar și a atestatului de abilitare au fost adoptate printr-un ordin de ministru publicat, marți, 12 februarie n Monitorul Oficial. Ele sunt adoptate la aproape un an după ce au fost puse în consultare și vor fi aplicate tot cu întârziere de un an. Edupedu.ro prezintă, mai jos, cele trei seturi de standarde.
  • Ele au stârnit critici încă din ziua publicării – vezi cazul lui Claudiu Tufiș, conferențiar în cadrul Facultății de Științe Politice a Universității din București, care a semnalat, pe Facebook, faptul că „la criteriile de la sociologie pentru conferențiar au scris că sunt pentru profesor”, că „indicatorii sunt aceiași, diferă doar criteriile pentru conf/prof/abilitare”, dar documentul este astfel organizat încât „a rezultat un OM (ordin de ministru – n.red.) cu 310 pagini în loc să fie unul de 150 de pagini”. 

Standardele minimale au fost puse în dezbatere inițial în martie 2024, apoi consultarea publică a fost reluată în iunie 2024. Ele au stârnit numeroase critici cât timp au stat în transparență – vezi între altele aici, aici sau aici

În forma de atunci, era prevăzut ca aceste standarde să se aplice începând din anul universitar 2025-2026. Ordinul adoptat prevede, însă, că ele vor fi aplicate începând cu anul universitar 2026-2027.

Potrivit ordinului, „standardele minimale naționale necesare și obligatorii pentru conferirea titlului de conferențiar și a celui de profesor din învățământul superior, precum și a atestatului de abilitare reprezintă un set de 35 de standarde specifice pe grupe de domenii arondate comisiilor de specialitate ale Comisiei Naționale de Atestare a Titlurilor, Diplomelor și Certificatelor Universitare” – CNATDCU .

  • Ordinul prevede că „în raport cu misiunea și necesitățile academice proprii, instituțiile de învățământ superior și Academia Română pot adopta standarde proprii”, la elaborarea cărora vor avea în vedere „ca acestea să se situeze peste nivelul minim al standardelor naționale aplicate prin prezentul ordin”.

Documentul a fost publicat în Monitorul Oficial după ce standardele minimale necesare și obligatorii pentru conferirea titlului de doctor au fost publicate pe 29 ianuarie. Acestea fuseseră puse în consultare alături de cele pentru titlurile de conferențiar și profesor și cele pentru abilitare, dar au fost separate în cele din urmă. Aceste standarde pentru diploma de doctor se vor aplica pentru doctoranzii înmatriculați începând cu anul universitar 2025-2026.

Ordinul ministrului privind standardele minimale – titlul de conferențiar, titlul de profesor în învățământul superior, atestatul de abilitare:
Descarcă – Standardele minimale naționale necesare și obligatorii pentru conferirea titlului de conferențiar în învățământul superior:
Descarcă – Standardele minimale naționale necesare și obligatorii pentru conferirea titlului de profesor în învățământul superior:
Descarcă – Standardele minimale naționale necesare și obligatorii pentru conferirea atestatului de abilitare:
Citește și:
OFICIAL Standardele minimale naționale pentru diploma de doctor, aplicabile din anul universitar 2025-2026 / Universitățile pot elabora regulile proprii peste nivelul minim al standardelor naționale, în funcție de misiunea academică
Standardele minimale pentru titlurile de conferențiar și profesor universitar, diploma de doctor și atestatul de abilitare, puse în dezbatere publică de Ministerul Educației, cu întârziere
Noile standarde minimale pentru titlurile de conferențiar și profesor universitar includ obligatoriu o componentă didactică, conform proiectului pus în dezbatere publică de Ministerul Educației


6 comments
  1. Din acest ordin, care abrogă OMECS nr. 6129/2016, au fost eliminate standardele minimale pentru gradele profesionale de cercetare, respectiv CS.II și CS.I (chiar dacă există, teoretic, o echivalare a titlurilor universitare cu gradele de cercetare, standardele încă în vigoare sunt ușor diferite, având în vedere neobligativitatea activităților didactice pentru cercetători).

    Deci, cum rămâne cu cercetătorii, domnule ministru al educației și CERCETĂRII?

    1. Ani de zile a existat o identitate strigatoare la cer a standardelor intre Prof. si CS1, respectiv Conf. si CS2. Celor din invatamantul superior li se impuneau pentru promovare exact aceleasi standarde ca si celor din cercetare, fara a se lua deloc in considerare incarcatura didactica a celor din invatamant (cursuri, seminarii, practici, examene, evaluari, conducere de licente si dizertatii etc.). Aceasta incarcatura foarte mare lipseste cu desavarsire in cazul celor din cercetare, dar criteriile pentru promovare erau identice.
      O nedreptate flagranta, care trebuia candva corectata.

  2. Din acest ordin, care abrogă OMECS nr. 6129/2016, au fost eliminate standardele minimale pentru gradele profesionale de cercetare, respectiv CS.II și CS.I (chiar dacă există, teoretic, o echivalare a titlurilor universitare cu gradele de cercetare, standardele încă în vigoare sunt ușor diferite, având în vedere neobligativitatea activităților didactice pentru cercetători).

    Deci, cum rămâne cu cercetătorii, domnule ministru al educației și CERCETĂRII?

  3. Criterii făcute de unii care au articole prin Sustainability :)))

  4. Standardele aprobate nu sunt corecte! Cerințele sunt mai ușoare pe unele domenii dar mai dificile pe altele. Ar trebui stabilite pe principiul, la salarii egale cerințe egale.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Avem informații din școli că sunt foarte multe discipline unde colegii noștri refuză să mai ia plata cu ora, spune liderul sindical Marius Nistor: În momentul în care o oră plătită în regim de plata cu ora este echivalentul orei unui zilier din România, este clar că ea nu mai prezintă niciun fel de interes

Marius Nistor, președintele Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, a declarat că „deja avem informații din școli, de la directori, de la colegii din consiliile de administrație, că sunt foarte…
Vezi articolul
școli de vară pentru liceeni

11 școli de vară pentru liceeni în perioada iulie-septembrie 2021, organizate de Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași / Se pot înscrie elevii ale căror școli sunt în proiectul ROSE

Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași desfășoară, în perioada iulie-septembrie a.c., 11 școli de vară gratuite dedicate elevilor de liceu, în special celor dezavantajați social. Programul va cuprinde cursuri și…
Vezi articolul

VIDEO România va continua sprijinul pentru educația și cercetarea din Republica Moldova, anunță miniștrii Daniel David și Dan Perciun: acces la biblioteca EduLib, granturi pentru cercetători, proiecte comune și formare pentru profesorii de română

România va continua să susţină proiectele şi programele în domeniul educaţiei şi cercetării implementate în Republica Moldova, a declarat sâmbătă ministrul român al educaţiei şi cercetării, Daniel David, aflat în…
Vezi articolul

EXCLUSIV Rectorul Marian Preda cere o reformă fundamentală în educație, care să înceapă cu Ministerul și cu finanțarea: Dacă nu acționăm acum, România va fi preluată de radicalii care vor schimba cu toporul, cu furcile, prin revoltă / Pe Daniel David îl susțin cu solidaritate în viitorul guvern unde premier sper să fie Bolojan

Rectorul Universității din București face apel la ministrul Educației Daniel David și la partidele care negociază viitorul guvern să înceapă o reformă „fundamentală” a educației și cercetării, care să înceapă…
Vezi articolul