OPINIE Cine vrea să fie director de școală are nevoie de un masterat în politici și managementul Educației. Este diferența dintre cântatul după ureche și pe bază de note muzicale – Edmond Ciumașu, director reconfirmat în funcție la concursul din acest an

4.615 vizualizări
Foto: Christina Morillo – Pexels
Concursul pentru ocuparea funcțiilor de director și director adjunct în școlile din România se apropie de sfârșit. Asta dacă nu vor urma o serie de procese deschise în instanță de către cei care vor considera că „nu s-a respectat metodologia” și anume în comisia de interviu nu au fost invitați specialiștii în resurse umane de la „companii mijlocii, mari și foarte mari”, înaintea universitarilor. Ministerul Educației a trimis inspectoratelor școlare din țară o adresă care semnala tocmai acest aspect, dar interviurile deja începuseră. Din punctul meu de vedere nu este relevant acest aspect în condițiile impuse de actuala metodologie. Poate într-un alt context ar fi fost important.

Sunt unul dintre directorii care au promovat acest concurs (strugurii nu sunt acri!) și asta mă îndreptățește, într-o oarecare măsură, să vorbesc despre subiect. Suntem obligați să tragem niște concluzii în urma acestui concurs deoarece impresia este că nu am făcut niciun progres, la nivel de sistem, față de concursurile din 2016 și 2017.

De fapt, asta este una dintre cele mai mari probleme ale noastre. Nu știm să pregătim resursa umană, nu știm să o selectăm, să o evaluăm, să o recompensăm sau să o sancționăm, așa cum nu știm să o promovăm. Suntem interesați să aflăm o opinie autorizată a unui specialist adevărat în resurse umane. Nu există facultate pentru directori de școli, așa cum nu există facultate pentru miniștri sau pentru președinte de țară. Există însă programe de master și programe doctorale. Spre exemplu, există un master în Politici și management educațional la Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației din Iași. L-am urmat la modul foarte serios acum 10 ani și am înțeles diferența dintre managementul empiric și cel științific. Teoria îți oferă paradigmele de care ai nevoie în practică. Nu trebuie să înființăm un institut sau colegiu, dar putem implica universitățile serioase în derularea acestor programe de master. De ce nu o facem? Cine vrea să fie director de școală are nevoie de un asemenea masterat. Este diferența dintre cântatul după ureche și pe bază de note muzicale. Dacă se impune, schimbăm denumirea programului, impunem conceptul de leadership educațional. Asta nu poate fi decât benefic.

De la bun început acest concurs a fost promovat ca fiind panaceul tuturor problemelor sistemului. Sintagme gen „profesionalizarea funcției de manager” sau „depolitizarea funcțiilor de director” au însoțit corul de huiduieli la adresa conducerii școlilor, adesea dirijat politic. Dacă schimbăm directorii, toate problemele se vor rezolva! Cum vom proceda? Păi, deschidem larg porțile concursului tuturor doritorilor. Este de ajuns să fii titular și să ai 5 ani vechime (fără să fi coordonat vreodată măcar o amărâtă de comisie în vreo școală) pentru a putea candida. După știința mea nu au fost foarte mulți candidați în această situație (un studiu la nivel național ar fi chiar util).

Dacă ești de 5 ani în sistem realizezi ușor că această funcție atrage după sine o uzură uriașă (o idee de studiu: sindromul burnout în rândul directorilor de școli), salariul nu este foarte atractiv și ai 25 de zile de concediu anual în loc de 62. În fapt, cei mai mulți dintre directorii de școli au fost din nou validați prin concurs pentru următorii 4-5 ani. Astfel, toate problemele sistemului se vor rezolva!

Dacă acel CNEME, corpul experților în management educațional, nu este relevant, hai să-l înlocuim cu un corp care să fi absolvit în mod obligatoriu acel master de care vorbeam anterior. Universitățile își pot rafina mult mai repede strategiile decât școlile din preuniversitar. Împreună cu masteratul didactic, care deja începe să prindă contur, ar suda legăturile dintre cele două nivele ale sistemului, ceea ce nu poate fi decât benefic pentru toată lumea. Imaginați-vă seminarii unde se dezbat teme din Bush, Hattie sau Senge. Ca director s-ar putea să-ți vină vreo idee pentru școala și comunitatea în care te afli. Acum nu au fost decât niște cărți în care am citit despre Anglia, Noua Zeelandă, Canada etc. Cuvântul „România” sau trimiterea la sistemul de educație românesc lipsesc cu desăvârșire. Impresia generală a fost că ce scrie acolo nu are nicio legătură cu școala românească. Și atunci, la ce bun să citesc despre așa ceva? Și încă ceva, corpul managerilor/liderilor educaționali trebuie constituit pe niveluri de studii: preșcolar, primar, gimnazial, liceal, postliceal. Ariile de interes sunt diferite. 

În episodul următor voi încerca să analizez cele două probe, cea scrisă și interviul.

__________

Despre autor:
Foto: Edmond Ciumașu / Arhiva personală

Edmond Ciumașu este absolvent al Facultății de Filosofie (1989-1994) din cadrul Universității „Al. I. Cuza” din Iași. Între 1996-1997 urmează studii aprofundate în domeniul filosofie și spiritualitate răsăriteană, iar între 2011-2013 programul de master Politici și management în educație al Facultății de Psihologie și Științe ale Educației. Din 2007 este colaborator extern ARACIP, expert în evaluare și acreditare, iar din 2009 director al Școlii Postliceale Sanitare „Grigore Ghica-Vodă” din Iași, unde predă cursul de Etică profesională și multiculturalitate.

Foto articol: Christina Morillo – Pexels


9 comentarii
  1. Să revenim… Constatăm (cu stupoare??!!) că cei care se pronunță nu au citit cu atenție comentariul dlui director! Felicitări dl director! nu vă cunosc, dar repet, ați pus punctul pe „I” . ”Experții” de pe margine, cu regret constat că nu au înțeles mesajul dvs. Nici pe departe!
    Da, aveți dreptate: Este nevoie de expertiză pentru cel care ajunge pe o funcție de conducere! În cele mai avansate 10 sisteme din lume ( Finlanda, Canada, Estonia…. vezi clasamentel PISA) , problema directorilor este bine clarificată: Nu se intră pe funcție decât după parcugerea a unui stagiu de pregătire profesională de cel puți 6 luni, finalizat cu examen de certificare… Sigur, îi înțelegem f bine și pe dl „băi directore” și pe dl ”Pufulete masterat” ! În mizeria abordărilor noncalitative de la noi în ceea ce privește accesul pe funcțiile de conducere din sistem, evident că au dreptate. Nu sunt de acord cu abordarea domniilor lor ( sper că nu lucrează în sistem – ar fi o gravă eroare pentru ei și elevii/studenții lor!).
    Este nevoie de expertiză în domeniul managementului educațional, altfel forever școala va fi condusă doar după urechile de la ”centru” , pe formula: „Să trăiți dl Inspector (general) știți, am următoarea situație:……. , Cum o rezolv???” Urmează soluția de la centru! Fără legătură cu realitățile și fără asumarea răspunderii directorului! Doar dependență totală de ”Șefu”! Concursul actual pentru directori? O aberație fără margini, gândit, organizat și conceput după urechi… politice și fără expertiză în domeniu! Ce urmează? Încă un mandat de presiuni și dependențe politice!
    Soluția? Mediul academic (inexistent în această problemă), asociații civile, directori, intelctuali (??!!) etc și nu în ultimul rând cei care votează starea actuală (inclusiv ”băi directore” și ”pufulete masterat” )…
    Centralizarea excesivă evident că menține actuala stare !
    PS. Mă ocup de un masterat în domeniu – management educațional și vorbesc în cunoștință de cauză.
    Cu scuzele de rigoare dacă am deranjat pe cineva. Vă asigur – absolut neintenționat!

  2. Voi toți care comentați aducând jigniri aici habar nu aveți despre ce vorbiți. Nu toți directorii sunt pusi politic. Metodologia a fost făcută fără să țină cont de școală, de oamenii din școală, de acei profesori care, unii dintre ei fac eforturi mari să își facă meseria cum trebuie.
    Dar vad că voi vă pricepeți la toate. Oare de ce nu încercați să zburați și în Cosmos? Pentru că sigur vă pricepeți și la manevrarea rachetei!
    Ar fi mai bine să vă informați, să mai citiți și apoi să vă dați cu părerea!
    Felicitări dl director!

  3. Voi toti care comentati și jigniți aici habar nu aveti despre ce vorbiti. Nu toți directorii sunt pusi de partid.
    Și da, un director de școală trebuie sa știe mai mult decât ”face” -vedeți nu învață- la facultate. Iar dacă elevii/părinții sunt persoane ca d-voastră chiar nu va putea face nimic, pentru că veți comenta și va veti da cu părerea la orice. Voi vă pricepeți la toate. Oare de ce nu zburați și în Cosmos? Că sigur vă pricepeți să manevrați și racheta să vă ducă unde vreți voi.
    Nu va pricepeți dar vă dați cu părerea. Aș vrea sa va vad într-o astfel de postura să văd cum vă descurcați atunci.
    Mai citiți, informati-vă înainte să aruncați cu noroi.
    Felicitări dl director!

  4. “profesore” tu esti idiot, ca sa ajungi director iti trebuie pile la partidele astea doua care ne conduc de 30 de ani si bani de dat spaga, asa ca nu faci nici o branza cu masteratele, tu habar n-ai cum e sa fii umilit la asa un concurs aranjat politic dupa ce iei nota mare la proba scrisa si esti dat la o parte de cei sustinuti politic

  5. O altă prostie cu masteratul, 95%au rămași directorii actuali, deci nicio schimbare, cine mai vrea sa fie director dacă n-are politicul în ajutor.

  6. „Băi directore” (matei) și dl. ”pufulete masterat” de unde ați apărut??!! Chiar așa de mare este mizeria în noroiul din „Creierul idiot” (carte..) al unor „vajnici români” care nu aveți habar de școală dar vă pricepeți la „fotbal” din tribune??!
    Este perfect adevărat ce a propus omul criticat (pardon, jignit de „domniile voastre”) . Mai citiți, mai studiați ce se întâmplă și prin alte sisteme avansate… Și apoi, tăceți, tăceți și iar tăceți! Va fi cel mai mare câștig al dvs.
    Cu respect pentru dl director care a pus punctul pe„i”…

  7. Bai directore, cei care sunt experti in educatie au facut 2 ani de studiu la facultate, acum vii cu ideea unui masterat, toate sunt degeaba, directorii care au luat concursul au trecut de proba orala doar “daca” au pile la PNL sau PSD, nici un alt candidat nu a trecut de proba orala fara pile la partide. Asa ca poti sa te stergi undeva cu masteratul ala,

  8. ,,masterat în politici și managementul Educației” … alta ,,tema falsa” cand deja tot analfabetul functional s-a prins cum sta treaba cu ,,directorii” si ce tre’ sa faca pentru a ajunge ,,acolo sus”. Daca-s ,,dedicati” sa aplice noile ,,recomandari” sigur ca-s potriviti ca altfel … De ex. in aceste momente tre’ sa puna ,,marmotele” la treaba pentru a ambala ,,testele” si tre’ sa se implice sa le convinga c-o fac pentru ,,siguranta noastra a tuturor”. ,,Misiune” grea dar nu imposibila. Cat despre ,,masterat” e ultima problema care si-o pune cel care a ajuns ,,pe functie” stiind doar cum se obtin ,,diplomele” pe aceste meleaguri.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

INTERVIU „Ceaușescu și-a conturat imaginea de șmecheraș care poate să-i fraierească pe străini. E un avatar cotidian pe care îl întâlnim la tot pasul” – profesoara de Istorie Andreea Laura Martinescu, despre lecțiile comunismului. Ceea ce nu trebuie să repetăm niciodată este „forțarea ingineriilor sociale, în special egalitatea prost înțeleasă”

Ce au uitat românii în cei 32 de ani de la căderea comunismului? Și mai important, cum facem să ținem minte răul care ne-a ținut prizonieri aproape 50 de ani…
Vezi articolul

EXCLUSIV Mircea Miclea le răspunde sindicaliștilor din FSLI: Cînd analfabetismul funcțional e atît de răspîndit, analiza logică riguroasă e un exercițiu minimal de igienă mintală, la care vă invit, domnilor!

Fostul ministru al educației Mircea Miclea le răspunde sindicaliștilor din FSLI, care s-au declarat jigniți de afirmațiile sale și au spus că așteaptă scuze publice. Într-o replică trimisă Edupedu.ro, cercetătorul…
Vezi articolul

VIDEO Dragoș Iliescu: În pandemie aproape s-a triplat numărul copiilor cu nivel modest de performanță / Școala digitală așa cum se face acum are costuri serioase pentru acești copii, pentru țară și pentru societatea românească

În pandemie aproape că s-a triplat numărul copiilor cu un nivel modest de performanță, a spus profesorul Dragoș Iliescu, expert internațional în testare, colaborator OECD și fondator BRIO, în cadrul…
Vezi articolul