Opționalele vor putea fi introduse printr-o procedură simplificată, afirmă secretarul de stat Sorin Ion / Completarea normei se poate face la nivelul întregii unități cu personalitate juridică, inclusiv prin acoperirea orelor din structurile arondate

15.299 de vizualizări
Foto: © Nikolay Tsuguliev | Dreamstime.com
Pentru completarea normei cadrelor didactice în anul școlar 2025-2026, disciplinele opționale vor putea fi introduse printr-o procedură simplificată, a răspuns secretarul de stat Sorin Ion la întrebarea unei profesoare adresată în dezbaterea organizată marți, 5 august, de Ministerul Educației și Cercetării. De asemenea, rămâne valabilă practica deja cunoscută prin care completarea normei se poate face la nivelul întregii unități cu personalitate juridică, inclusiv prin acoperirea orelor din structurile arondate, chiar dacă acestea sunt situate în localități diferite, a mai afirmat el.
  • Din toamna, norma didactică de predare crește, în medie, cu 2 ore. Este vorba despre Legea nr. 141/2025, cunoscută drept „Legea Bolojan”, care modifică și completează Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023.
  • Legea 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare, cunoscută drept Legea Bolojan, a intrat în vigoare, după publicarea în Monitorul Oficial vineri noaptea, pe 25 iulie 2025.


Diana-Elena Băncescu, profesor titular de limba engleză: Eu îmi îndrept atenția înspre procedura privind constituirea normelor didactice. Și mă refer la articolul 6, al. 1, perioada 8-14 august, care e foarte scurtă, cred că vă dați seama, pentru reluarea tuturor pașilor oricum și mă uit în special la revizuirea disciplinelor opționale pentru anul școlar 2025-2026. Referindu-mă la școala mea, ca multe alte școli din mediul rural, suntem cadru didactic – disciplină, cadru didactic – disciplină. O posibilitate de a reuși să rezolvăm ridicarea normei la 20 de ore ar fi tocmai aceste opționale.

Acum vine întrebarea mea punctuală, pentru că aici avem niște nelămuriri. Procedura pentru stabilirea opționalelor este destul de lungă, implică consultarea părinților elevilor, mă rog, poate școală. Puteți dumneavoastră să cuprindeți în actul normativ, în momentul în care el devine oficial, poate școala să opereze pe o procedură scurtă sau pe o procedură simplificată, pentru ca aceste opționale să fie și legalizate?

Secretarul de stat Sorin Ion: Răspuns: da. Ne gândim, de exemplu, la situații în care o disciplină opțională este alocată profesorului X, dar profesorul Y va avea nevoie. De exemplu, când vorbim de aceeași disciplină, n-o să fie tragic că alt profesor predă disciplina opțională, dar la nevoie, evident, răspunsul este da. Poate școala să aplice proceduri simplificate.

Diana-Elena Băncescu, profesor titular de limba engleză: În sensul ca alte opționale să fie propuse? Ca să fie clar ce am vrut să spun.

Secretarul de stat Sorin Ion: Este limpede că am inserat această prevedere pentru a veni în ajutorul cadrelor didactice, pentru echilibrarea normelor.

Diana-Elena Băncescu, profesor titular de limba engleză: Și acum mă refeream la faptul că acele cadre didactice care sunt titulare în trei școli, să spunem, procedura dumneavoastră, în mod foarte bine gândit, prevede ca acel număr de școli să nu se mărească, să rămână la maximum trei. Dacă am înțeles eu bine, din ce am citit și aici am nevoie de o lămurire foarte importantă, care poate dacă e reală, poate fi inclusă în procedură, intră aici și structurile arondate, care se află la distanțe mari unele de altele? Deci, în alte cuvinte, dacă este un PJ care are patru, cinci structuri arondate în localități diferite și titularii lor care au o disciplină de o oră sau două de predare, cum menționează procedura, se deplasează în toate cele patru structuri pentru constituirea catedrei?

Secretarul de stat Sorin Ion: O să vă dau un răspuns care nu se leagă neapărat de prevederile actelor normative puse în consultare. Răspunsul este: și până acum, în mod normal, decizia unui cadru didactic este pe școala cu personalitate juridică și în condițiile de până astăzi sau de până ieri se putea realiza completarea cartelei la nivel de PJ, inclusiv în structuri este o practică.

Despre norma didactică

Conform Legii Bolojan, noile norme didactice sunt:

  • pentru învățători și profesori de învățământ primar, norma didactică rămâne de tip „un post pe clasă”, dar cu 2 ore obligatorii de pregătire remedială pe săptămână
  • pentru profesorii de gimnaziu, liceu, postliceal, precum și cei din clasele cu program integrat de artă și sport sau din unități extrașcolare, norma crește la 20 de ore pe săptămână, dacă aceștia au cel puțin licență în cariera didactică
  • excepție: profesorii cu grad didactic I sau titlul de profesor emerit, care desfășoară activitate de mentorat, vor avea normă redusă la 18 ore pe săptămână
  • profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori vor avea norme de 26 de ore pe săptămână (cu licență), respectiv 22 de ore (dacă au gradul I și activitate de mentorat)
  • în învățământul special, norma este de 18 ore pentru profesori la predare și terapii specifice, respectiv 22 de ore pentru educatori și maiștri instructori
  • cadrele didactice cu peste 25 de ani vechime și gradul I, sau care dovedesc performanță educațională, pot beneficia de o reducere a normei cu 2 ore pe săptămână, fără afectarea salariului, în baza unei metodologii aprobate de Minister

În plus, în perioada 2025-2026 până în 2029-2030, este valabil un regim special care permite includerea în norma didactică a unor activități precum pregătirea pentru examene naționale, performanță educațională și învățare remedială.

Este prima creștere a normei didactice din 1995 încoace. Atunci, prin Legea Statutului cadrelor didactice, prevăzută de legea învățământului, dar aprobată separat doi ani mai târziu, erau stabilite normele didactice de 18 ore în învățământul preuniversitar.

Reamintim că Ministerul Educației și Cercetării nu a prezentat nicio analiză a fundamentării măsurilor din legea 141/2025, în afara declarațiilor făcute de ministrul Daniel David în ieșirile sale publice. În schimb, analiza solicitată Institutului de Științe ale Educației de Edupedu.ro a fost cenzurată de ministrul David sub pretextul unui peer review pentru că îi contrazicea cu date și studii argumentele folosite.

Foto: © Nikolay Tsuguliev | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Cum aș putea să-mi păstrez, totuși, postul? Urmează să fiu dată afară, după creșterea normei didactice de predare, spune o profesoară. Kallós Zoltán, secretar de stat: Evident că trebuie să vă găsim o altă unitate de învățământ, dar asta doar după ce se fac toate reîncadrările


9 comments
  1. Întrebare de părinte: dacă am copil în clasa a III-a, este obligat să stea la pregătirea remedială, chiar dacă nu are nevoie?

  2. Întrebare teoretică:Ce ar fi ca liderii de sindicali să propună ca cei cu o vechime de 30 de ani,gradI, să aibă 16 ore,fără afectarea salariului, cei cu 25 ani,grad I 18 ore?(Asta în cazul că aberația asta cu 20 ore rămâne valabil)Pe lângă faptul că s-ar recunoaște munca acestor categorii de-a lungul anilor,s-ar elibera multe ore pentru debutanți,și nu numai

    1. Da, este just si logic! Puterea fizica scade! Mai avem si parinti neputinciosi in grija, nepoti. dar cine sa gandeasca!

  3. completarea normei didactice trebuia sa se faca cu ore de predare nu cu optionale, in acest mod dispareau orele la plata cu ora, dar titularul se plimba prin cel putin doua scoli. In asa fel cu optionale nu se face decat incarcarea cu ore a copiilor. Sau si mai bine prin trimiterea la pensie a celor care au peste 65 ani.

  4. corect! cei care au facut aceasta mizerie sa se gandeasca : VOR RASPUNDE PENAL (SI IN CIVIL) PT. TOATE ACESTE MIZERII!!in locul lui ion as demisiona.

  5. Nu mai ,,băgați ” părinții în alegerea opționalelor,fiți sinceri ,toate opționalele sunt pentru orele profesorilor,toate sunt pentru interesele profesorilor,sunteți în stare să atașați 4/5 opționale la fiecare clasă ,vouă profesorilor sa vă fie bine,elevii și părinții nu contează aici .

  6. Simplificăm procedura cu opționalele. Adică, dacă nu am pus maximum de opționale permis la o clasă, punem acum. Nu-i mai întrebăm pe copii și pe părinți, nu mai trimitem opționalul la inspectorat pentru avizare. Punem și noi un titlu acolo și s-a rezolvat.
    Asta este definiția eficientizării.

  7. Cum.spunea cineva: „Noi suntem aici la porțile Orientului”, n-am auzit de neretroactivitatea legii, de niciun principiu juridic, de nicio valoare…

  8. Pentru cine nu știe… 1. se propun opționalele (în NOIEMBRIE-DECEMBRIE), toate, părinților clasei, pentru anul școlar viitor, 2. părinții aleg ce opționale vor pentru anul viitor (cu toată birocrația cerută de MINISTER – procese verbale, fișe de aprobare opționale, programe, prezentări, fișe de selectare asumate sub semnătură etc.), 3. se prezintă opționalele selectate în CP apoi în CA și se validează schema de discipline opționale, 4. ISJ aprobă / avizează opționalele stabilite, 5. se introduc în proiectul de încadrare (în IANUARIE) și fac parte din catedra propunătorului și DOAR a propunătorului.

    Nu pot eu propune opționale pentru colegul de chimie sau pentru cel de franceză, cum nici ei nu pot ”renunța” la un opțional propus de ei ca să mi-l dea mie.

    Iar asta strict pe metodologie. Dacă te uiți și la ORARELE copiilor, te iei cu mâinile de păr. Fraților, noi am renunțat la opționale la gimnaziu pentru un an, pentru că a 5-a aveau 25 de ore, a VI-a, 27, iar a VII-a și a VIII-a aveau deja câte 30 de ore în trunchiul comun! Au venit cu inspecția generală peste noi și ne-au ”lămurit” că am făcut încadrarea greșit, că TREBUIE, OBLIGATORIU, să existe măcar un opțional (planul permite 1-3, dar 1 era cel transdisciplinar care a fost obligatoriu doar un an, apoi a devenit facultativ, deci aveam practic 0-3 opționale) așa că… Au ales părinții extinderi la română și matematică pentru pregătire în plus pentru evaluare, câte o singură oră pe clasă.

    Ce facem acum? Cei de la română și matematică au nevoie de orele de opționale (sunt mai mulți pe disciplinele respective, tot nu le găsim ore, nu le pot da altora). Dacă mai băgăm pe șestache câte 2 opționale pe clasă la te miri ce discipline pentru că e nevoie de ele în catedre (fără să mai întrebăm pe nimeni, evident, când?!), cei de la a 5-a vor avea 28 de ore, cei de la a 6-a, 30, iar a VII-a și a VIII-a vor avea 33!!!

    Voi vă dați seama?! 33 de ore în școală pentru un copil de 14-15 ani!! Pentru că așa vor niște cretini puși în fruntea ministerului care scot numai dume pe nas, dar n-au călcat vreodată în vreo școală, nici de la oraș, nu mai vorbim la țară!

    Și asta cu cel puțin 2-4 elevi în plus în clasă… Vai de ei și vai de noi!

    Ce spune nenea ăsta e o minciună sfruntată. Ce spune el – din vorbe, nu în scris, pentru că nu există bază legală pentru elucubrațiile lui – e părerea lui personală de trepăduș pus să repare oalele sparte de ministru.

    Cine a mai văzut CIM semnat în 4 august pentru un post care există oficial și legal doar din 1 septembrie? Și apoi completare între 8-14 august pentru postul respectiv – care, repet, există oficial doar din 1 septembrie? Unde-s legile care permit mersul înapoi în timp?! Cine a mai văzut introducerea de opționale – cerute sau nu – pentru peticirea unor catedre rupte bucăți de chiar ministrul educației?! Cine a mai văzut etape de mobilitate care iau 9 (nouă!!) luni, comasate în 6 zile, în plin concediu al majorității profesorilor direct vizați?!

    Fără grevă nu se poate, ăsta e un dialog al surzilor.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Scrisoare deschisă a profesorilor MERITO: Propunem aplicarea măsurilor fiscale din anul școlar 2026-2027 / Creșterea normei să se facă doar în școlile unde este deficit de personal și doar cu acordul profesorilor, iar degrevarea directorilor să fie în funcție de cât de mare și complexă este școala

Profesorii din comunitatea MERITO solicită ministrului Educației și decidenților politici, printr-o scrisoare deschisă, să amâne cu un an școlar aplicarea mai multor măsuri fiscal-bugetare care vizează sistemul de învățământ, iar…
Vezi articolul

Încercare de compromitere la adresa directorului Școlii Gimnaziale Beclean din Bistrița-Năsăud, Sorin Budișan. Zeci de diplome falsificate, care aveau lipit numele său peste al altor profesori, i-ar fi fost „plantate” în dosarul de gradație de merit. Profesorul de matematică acuză o „persoană din școală care mă detestă”

Încercare de compromitere a directorului Școlii Gimnaziale „Grigore Silasi“ din Beclean, județul Bistrița-Năsăud, profesorul de matematică Sorin Budișan. Acesta a depus un dosar pentru gradație de merit cu peste 300…
Vezi articolul

Orice trecere forțată în concediu a profesorilor este ilegală – document FSLI: Unele școli obligă personalul didactic de predare să intre în concediu de odihnă, în baza Ordinului 5.490

Orice trecere forțată în concediu a cadrelor didactice este ilegală, susține Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, FSLI, într-un document trimis filialelor organizației. Reprezentanții profesorilor susțin că profesorii pot fi în…
Vezi articolul

Profesorii vor pune cel puțin 4 note pe an școlar la o disciplină, prevede noul regulament al școlilor – ROFUIP 2024. Documentul păstrează „norma” anuală de note: cu trei mai mult decât numărul orelor alocate pe săptămână, la o materie

ROFUIP 2024 – numărul de note per an școlar pentru elevi. Profesorii vor pune cel puțin 4 note pe an școlar la o disciplină, prevede noul regulament de organizare și…
Vezi articolul