Organizarea anului școlar pe module nu influențează parcurgerea cu sens a unităților de învățare – scrisoare metodică pentru învățători / Fiecare învățător își personalizează proiectarea unităților de învățare

792 de vizualizări
Foto: © Diego Vito Cervo | Dreamstime.com
Modulele (perioadele de timp) nu influențează parcurgerea cu sens a unităților de învățare, după cum se arată în scrisoarea metodică a Inspectoratului Școlar Județean Buzău. În document este menționat că unitățile de învățare vor fi elaborate pe parcursul anului şcolar, pe măsură ce se finalizează implementarea proiectului unității anterioare.
  • Elevii și copiii de grădiniță au început anul școlar 2025-2026 pe 8 septembrie, potrivit structurii anului școlar, aprobată prin ordinul nr. 3.463 din 4 martie 2025. Aceștia termină cursurile primului modul pe 24 octombrie, iar prima vacanță este în perioada 25 octombrie – 2 noiembrie.

Învățătorii au, printre altele, de identificat eventualele probleme de învățare şi de stabilit soluții de rezolvare a acestora, potrivit scrisorii metodice. Conform sursei citate, fiecare cadru didactic își personalizează proiectarea unităților de învățare, urmărind, pe cât posibil, predarea-învățarea integrată şi introducerea elementelor de noutate.

Fiecare învățător va ține cont de următoarele aspecte în întocmirea documentelor proiective pentru anul şcolar 2025-2026:

  • „studierea, cu atenție, a programei şcolare aferente clasei;
  • analiza obiectivă a activității desfăşurate în anul şcolar anterior, sesizarea elementelor insuficient structurate sau neconsolidate şi proiectarea celor mai potrivite demersuri, de remediere/dezvoltare, în funcție de specificul clasei pe care o coordonează fiecare cadru didactic;
  • realizarea de conexiuni între componentele estimate a fi insuficient asimilate şi programa şcolară;
  • identificarea unor eventuale probleme de învățare şi stabilirea unor soluții de rezolvare a acestora;
  • recomandarea de a fi studiate sugestiile metodologice specifice fiecărei programe şcolare;
  • adaptabilitatea proiectării la specificul şcolii, fiecare cadru didactic personalizându-şi proiectarea unităților de învățare, urmărind, pe cât posibil, predarea-învățarea integrată şi introducerea elementelor de noutate;
  • unitățile de învățare vor fi elaborate pe parcursul anului şcolar, pe măsură ce se finalizează implementarea proiectului unității anterioare;
  • programele, planificările şi unitățile de învățare de la cursul opțional vor avea aceeaşi structură ca şi a celorlalte discipline.
    • proiectare unităților de învățare trebuie să aibă o structură de planificare a învățării centrate pe lecții; de aceea, competențele vizate şi celelalte elemente din structura unității vor fi precizate pentru fiecare oră de curs;
    • se recomandă conceperea planificării integrate, la ciclul achizițiilor fundamentale;
    • modulele (perioadele de timp) nu influențează parcurgerea cu sens a unităților de învățare;
    • planificările vor fi avizate de conducerea unității de învățământ şi vor fi înregistrate în unitatea şcolară.”

Documentul Inspectoratului Școlar Județean Buzău poate fi consultat mai jos:

Calendarul anului școlar 2025-2026

Modul 1: de luni, 8 septembrie 2025 până vineri, 24 octombrie 2025;

Vacanța de toamnă: de sâmbătă, 25 octombrie 2025 până duminică, 2 noiembrie 2025;

Modul 2: de luni, 3 noiembrie 2025 până vineri, 19 decembrie 2025;

Vacanța de iarnă: de sâmbătă, 20 decembrie 2025 până miercuri, 7 ianuarie 2026;

Modul 3: de joi, 8 ianuarie 2026 – până vineri, 6 februarie 2026, respectiv vineri, 13 februarie 2026 sau vineri, 20 februarie 2026, după caz, la decizia inspectoratelor școlare județene/al municipiului București, în urma consultărilor cu beneficiarii primari ai educației, cu părinții/reprezentanții legali ai acestora și cu cadrele didactice, realizate la nivelul unităților de învățământ;

Vacanța de schi (mobilă): o săptămână, la decizia inspectoratelor școlare județene/al municipiului București, în perioada 9 februarie – 1 martie 2026;

Modul 4: de luni, 16 februarie 2026, respectiv luni, 23 februarie 2026 sau luni, 2 martie 2026, la decizia inspectoratelor școlare județene/al municipiului București, după caz, până vineri, 3 aprilie 2026;

Vacanța de primăvară/Paște: de sâmbătă, 4 aprilie 2026 până marți, 14 aprilie 2026;

Modul 5: de miercuri, 15 aprilie 2026 până vineri, 19 iunie 2026;

Vacanța de vară: de sâmbătă, 20 iunie 2026, până duminică, 6 septembrie 2026.

Când termină școala în 2026 elevii din clasele a VIII-a și a XII-a / a XIII-a

Anul şcolar 2025 – 2026 începe la data de 1 septembrie 2025, se încheie la data de 31 august 2026 şi are o durată de 36 de săptămâni de cursuri. Cursurile anului şcolar 2025 – 2026 încep la data de 8 septembrie 2025, conform Art. 1.

Prin excepţie, se stabilesc următoarele:

  • Pentru clasele a XII-a zi, a XIII-a seral şi frecvenţă redusă, anul şcolar are o durată de 34 de săptămâni de cursuri și se încheie la data de 5 iunie 2026;
  • Pentru clasa a VIII-a, anul şcolar are o durată de 35 de săptămâni de cursuri și se încheie la data de 12 iunie 2026;
  • Pentru clasele din învăţământul liceal – filiera tehnologică, cu excepţia claselor prevăzute la litera a) şi pentru clasele din învăţământul profesional, anul şcolar are o durată de 37 de săptămâni de cursuri și se încheie la data de 26 iunie 2026;
  • Pentru clasele din învăţământul postliceal, durata cursurilor este cea stabilită prin planurile-cadru de învăţământ în vigoare.
Școala altfel și Săptămâna verde în anul școlar 2025-2026

Programul național „Școala altfel” și Programul „Săptămâna verde” se desfășoară în perioada 8 septembrie 2025 – 3 aprilie 2026, în intervale de câte 5 zile consecutive lucrătoare, a căror planificare o face unitatea de învățământ. Cele două programe se planifică în module diferite.

Școlile au avut termen până la 1 aprilie 2025 să îi anunțe pe elevi și părinți când au ales să fie săptămâna de vacanță mobilă din luna februarie 2026 și programele Săptămâna Verde și Săptămâna „Școala altfel”. 

La clasele din învățământul liceal — filiera tehnologică și din învățământul profesional, în perioadele dedicate programelor „Școala altfel” și „Săptămâna verde” se organizează activități de instruire practică, urmărind și scopul acestor programe.

La clasele din învățământul postliceal, în perioadele dedicate programelor „Școala altfel” și „Săptămâna verde” se organizează activități de instruire practică.”

Foto: © Diego Vito Cervo | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Planificare calendaristică învățători – an școlar 2025-2026. Unitățile de învățare vor fi elaborate pe parcursul anului şcolar, pe măsură ce se finalizează implementarea proiectului unității anterioare – scrisoare metodică
noiembrie 2024 – Profesoara Florina Rogalski, despre organizarea anului școlar pe module: Elevii tot timpul sunt scoși din acest ritm de pregătire. Există niște curbe ascendente și descendente în învățătură și, de exemplu, octombrie era un punct de vârf în primul semestru


1 comment
  1. Ce veselie e treaba asta cu personalizarea – personalizăm ce vrem și putem și după aceea te trezești cu un test național în mijlocul personalizării, așa că vrei, nu vrei, trebuie să fii în rând ”cu lumea” ca să aibă și elevii tăi aceleași cunoștințe ca ceilalți.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Consultările publice pe tema calendarului școlar 2023-2024 au fost „de formă”, semnalează Federația Părinților și Aparținătorilor Legali din România (FePAL): Ministerul Educației nu a acceptat niciunul dintre amendamentele importante

Federația Părinților și Aparținătorilor Legali din România (FePAL) atrage atenția că „Ministerul Educației nu a acceptat niciunul dintre amendamentele importante și care vizau interesul suprem al elevului” și consultările publice…
Vezi articolul

Repartizarea elevilor cu CES și completarea documentelor de lucru de către consilierii școlari, profesorii logopezi, în vizorul inspecțiilor școlare din București, după ce graficul de inspecții a fost modificat – document

În Capitală, graficul de inspecții pentru anul școlar 2025-2026 a fost modificat prin adăugarea inspecției tematice privind „Respectarea cadrului legal şi aplicarea corectă a măsurilor de sprijin pentru elevii cu…
Vezi articolul

Justificarea desființării specializării de învățător de la liceele pedagogice, oferită de secretarul de stat Sorin Ion: România este, cu siguranță, singura țară din Uniunea Europeană care formează învățători doar cu studii medii

„Da, e o certitudine că România este, cu siguranță, singura țară din Uniunea Europeană care formează învățători doar cu studii medii. Eu nu spun că e bine, că e rău,…
Vezi articolul

Directorii de grădinițe cu program normal vor fi degrevați parțial de norma de predare, urmând să mai aibă doar 2-4 ore – proiect de ordin al Ministerului Educației / Toți directorii și directorii adjuncți vor putea folosi orele din norma obligatorie pentru a fi metodiști sau formatori

Directorii grădinițelor cu program normal vor avea degrevare parțială de normă, conform unui proiect de ordin de ministru publicat în dezbatere de Ministerul Educației. Sunt modificate prin acest proiect condițiile…
Vezi articolul

La clasele I-IV, timpul alocat rezolvării temelor pentru acasă va fi de maximum o oră – scrisoare metodică pentru învățători. Tema pentru acasă se stabileşte diferențiat, în funcție de nivelul de pregătire al elevilor

Tema pentru acasă se stabileşte diferențiat, în funcție de nivelul de pregătire al elevilor, după cum se arată în scrisoarea metodică a Inspectoratului Școlar Județean Buzău pentru învățători. La clasele I-IV, timpul…
Vezi articolul