„Pact pentru lectură”: Editorii cer autorităților, printr-o petiție online, să adopte „în al 12-lea ceas” politici publice care să „reașeze cititul printre prioritățile românilor” și să combată analfabetismul funcțional

432 de vizualizări
Foto: © Monkey Business Images | Dreamstime.com
Un “Pact pentru Lectură”, ce are drept scop să contribuie la combaterea analfabetismului funcțional și să “reașeze cititul printre prioritățile românilor”, a fost lansat, luni, sub forma unei petiții online. Inițiativa, care urmează să fie oficializată miercuri, de Ziua Națională a Lecturii, aparține Asociației Editorilor din România și se concentrează pe un apel adresat autorităților, de intervenție „în al doisprezecelea ceas”, reamintind în secundar o serie de măsuri propuse anterior de edituri. Directorul Asociației explică această abordare: inițiative ale editurilor au mai existat, însă pentru a produce o schimbare veritabilă e nevoie de politici publice, a căror lipsă se simte acut.

“Scopul acestui pact este combaterea analfabetismului funcțional, ceea ce, până acum, a existat doar ca problemă recunoscută. Nu s-a asumat, deocamdată, nimic în direcția combaterii acestui analfabetism funcțional. Noi am propus câteva măsuri, care nu sunt noi și nu sunt exhaustive. Ele trebuie completate de către autorități cu politici publice care vizează domeniile lor de activitate și de competență”, a spus pentru Edupedu.ro Mihai Mitrică, directorul executiv al AER, întrebat despre obiectul acestei inițiative în ceea ce privește editurile.

Cum vor acționa în acest sens membrii AER, organizație ce reunește principalele edituri din România? Mihai Mitrică:

  • “Noi, în Pactul pentru Lectură, am propus și o serie de evenimente care se cuplează cu diverse zile culturale importante. De asemenea, avem la saloanele de carte, la edițiile Bookfest 2023 o preocupare mai atentă pentru evenimente dedicate copiilor, vom avea activități pentru copii ceva mai consistente decât în trecut, să încercăm să ne facem și noi partea de efort.
  • Dar, în lipsa autorităților locale și centrale, acest analfabetism funcțional nu poate fi combătut. Pentru că inițiative disparate ale editurilor au tot existat. Ce nu a existat până acum a fost o coagulare a eforturilor la nivelul Ministerului Culturii, Ministerului Educației și al guvernului.”

Potrivit petiției, „în vreme ce piețele mari de carte europene iau măsuri consistente la cel mai mic semn de scădere, la noi nu există nici măcar schița minimă a unei strategii naționale de încurajare a lecturii în rândul tinerilor.”

Inițiativa, ce insistă pe nevoia ca autoritățile să ia măsuri, este semnată, ca petiție online, de președintele AER Grigore Arsene, de președintele fondator al Humanitas Gabriel Liiceanu, directorul general Polirom Silviu Lupescu, directorul editurii Vremea Silvia Colfescu, directorul grupului ART Dan Iacob și de Lidia Bodea și Dan Croitoru în calitate de membri ai Consiliului Director AER.

Autorii se adresează “Domnului Președinte Klaus Iohannis, Guvernului României, clasei politice, factorilor de decizie de care depinde direct implementarea la nivel național a setului de măsuri propuse de-a lungul timpului de către AER, să asume în acest al doisprezecelea ceas punerea lor în faptă, astfel încât odată cu intrarea în anul electoral 2024 să poată fi văzute primele rezultate, iar nu doar auzite vechile promisiuni neonorate de atâta timp”.

Măsurile respective, enunțate de AER:

  • o campanie națională de promovare a cititului, susținută de stat;
  • respectarea legii bibliotecilor și înnoirea anuală a stocului de carte, conform legii;
  • reluarea programului de 100 de euro acordați anual profesorilor pentru achiziționarea de cărți și extinderea acestui program și la alte categorii sociale: elevi, studenți, medici etc.;
  • susținerea livrărilor de carte prin poștă/curier prin compensarea cu 50% a costurilor, conform legii culturii scrise.

Inițiatorii petiției descriu “realitatea cifrelor” ce indică un nivel al analfabetismului funcțional de peste 40% în rândul elevilor de 15 ani, conform ultimelor evaluări PISA, dar și un număr ridicat de copii care trăiesc în risc de sărăcie și excluziune socială.

Autorii apreciază că, “din păcate, oricât de gravă, realitatea statisticilor e rece și nu pare să clintească nimic. Ar trebui să avem însă în minte nu cifre, ci destine individuale, copii, tineri cu chip și nume, și atunci emoția, răspunderea trezite ar fi cu mult mai mari, astfel încât și luarea măsurilor ce se impun să aibă alt ritm, iar viitorul acestor altfel anonimi 40% dintre adolescenții noștri să capete conturul șansei de a avea un loc de muncă mai bine plătit, un nivel de trai decent, o viață mai împlinită”.

Iar petiția afirmă că “lectura reprezintă fundamentul educației, în orice domeniu, asigură accesul la informație și consolidează gândirea.”

Textul Pactului pentru Lectură:

Foto: © Monkey Business Images | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev sădescarce imagini de calitate cu 50% discount.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Ministrul Daniel David: Astăzi, în jur de 11,4% dintre copiii de până în 3 ani sunt în educația antepreșcolară. Avem nevoie de mai multe creșe, ludoteci, centre. Și trebuie să pregătim familiile să facă educație bună. Hai să ne asigurăm că facem programe de training parental

Gradul de includere în creșe a copiilor cu vârsta între 0 și 3 ani „este foarte scăzut în România”: în jur de 11,4%, a declarat ministrul Educației și Cercetării, Daniel…
Vezi articolul

10 burse de 1.000 de lei pentru elevii performanți care trăiesc în medii defavorizate, acordate de Academia Română / Care sunt criteriile de selecție și ce trebuie să cuprindă dosarele candidaților. Bursele se acordă anual până la finalizarea studiilor de liceu sau facultate

10 burse de câte 1.000 de lei pentru elevii care trăiesc în medii defavorizate și care au rezultate școlare excepționale vor fi acordate de Academia Română, în anul 2023, potrivit…
Vezi articolul

Elevii de la Școala Gimnazială „I. A. Bassarabescu” din Ploieşti vor învăța în construcții modulare / În aprilie, mai mulți părinți au protestat, nemulțumiți de supraaglomerarea școlii

Pentru a rezolva problema supraaglomerării școlii gimnaziale „I. A. Bassarabescu” din Ploieşti, primăria va cumpăra 6 construcții modulare. „Licitaţia a fost finalizată, a anunţat miercuri primarul Mihai Poliţeanu”, pe pagina…
Vezi articolul