Patru din cinci adolescenți care accesează TikTok au primit conținut politic în perioada alegerilor / Aproape jumătate dintre ei admit că nu verifică informațiile primite pe platforma socială / 10% spun că își pun singuri diagnostic cu probleme psihologice în funcție de conținutul accesat pe platformă – sondaj

241 de vizualizări
Foto: Pixabay.com
Majoritatea covârșitoare a adolescenților români care au cont pe Tiktok accesează zilnic această platformă, iar peste jumătate o accesează de cel puțin patru ori pe zi. În aceste condiții, patru din cinci spun că, în perioada alegerilor, au primit conținut politic pe platforma social media, potrivit unui sondaj World Vision publicat marți, cu ocazia Zilei Siguranței pe Internet. Același sondaj semnalează și probleme în ceea ce privește felul cum se raportează tinerii la conținut de natură medicală, la informații neverificate, la provocări sau alte teme ce pot nune probleme de siguranță pentru ei.

Sondajul – care poate fi descărcat integral aici – a fost realizat în perioada 27 ianuarie-2 februarie, iar World Vision spune cp este reprezentativ național, cu o marjă de eroare de +/-3%. Eșantionul declarat este de 1178 de respondenți cu vârste între 14 și 19 ani (vârstă medie 16,4 ani).

Potrivit studiului, peste 84% dintre adolescenții cu cont pe TikTok accesează platforma zilnic, iar (53,4%) o accesează de mai mult de patru ori pe zi, în medie timpul petrecut pe platformă fiind de circa 2 ore și jumătate, iar timpul mediu petrecut pe Internet este de peste 5 ore. Vârsta medie pentru deschiderea unui cont TikTok este de 13 ani.

Sursa: Sondaj World Vision

Sondajul arată că 4 din 10 tineri (41,6%) admit că nu verifică informația furnizată pe TikTok. Dintre tinerii care afirmă că verifică informațiile găsite pe TikTok, cei mai mulți spun că ei caută informații suplimentare pe Google (84%). Iar 43% dintre ei consideră că în mare sau foarte mare măsură informația furnizată de TikTok este credibilă, dar numai o foarte mică parte (sub 15%) spun că urmăresc pagini de știri.

În aceste condiții, 8 din 10 adolescenți au spus că au primit, în perioada campaniei electorale și ulterior, conținut despre alegeri. Iar peste un sfert (27%) au spus că au distribuit mai departe conținut politic.

Sursa: Sondaj World Vision

Ce reacție declară ei că au avut în momentul primirii acestui tip de conținut?

  • o treime s-au simțit informați (33,8%), 
  • aproape un sfert s-au simțit amuzați (23,6%), 
  • 2 din 10 adolescenți s-au simțit confuzi (19,6%),
  • 1 din 7 tineri s-au simțit revoltați (14,2%).
Sursa: Sondaj World Vision

Sondajul semnalează o serie de alte probleme pe care le pune modul de receptare a conținutului TikTok de către tineri:

1 din 10 tineri și-a pus un diagnostic al unei probleme psihologice (depresie, autism, ADHD) în urma vizualizării de conținut pe TikTok,

6 din 10 tineri (61,2%) consideră că TikTok poate oferi sfaturi psihologice viabile, utile. 

53,5% dintre tineri consideră că TikTok poate oferi sfaturi medicale viabile/utile.

Sursa: Sondaj World Vision

Potrivit World Vision, „procentul copiilor care își pun diagnostice medicale sau psihice pe TikTok scoate în evidență o altă problemă: lipsa oportunităților pentru acești copii de a-și exprima temerile altfel și a-și pune diagnostice de certitudine cu psihologi și medici în viața reală. Atragerea atenției tinerilor asupra acestor probleme poate contribui la educația lor, la recunoașterea simptomelor, precum și la accesul la informații altfel inaccesibile. De asemenea, poate facilita depistarea timpurie și diagnosticarea mai rapidă”.

Organizația arată că persoanele de gen feminin sunt mai predispuse la autodiagnosticare cu afecțiuni psihologice sau, corelat, respondenții de gen masculin sunt mai puțin sensibili la informațiile psihologice.

Dintre tinerii care s-au ,,autodiagnosticat” cu o problemă psihologică pe TikTok, 7,8% au urmat un tratament pentru această afecțiune, recomandat de platformă – mai puțin de 1% din totalul respondenților. Cu cât adolescenții petrec mai mult timp pe platformă, aceștia sunt mai predispuși la a urma tratamente pentru afecțiuni psihologice recomandate.

De ce stau tinerii pe TikTok?

  • Majoritatea tinerilor au spus că o fac pentru divertisment (74,2%), 
  • 43,5% pentru petrecerea timpului liber, 
  • 43,1% pentru informare, 
  • 33% pentru că majoritatea colegilor și prietenilor o folosesc.

Tipuri de conținut vizualizat:

  • Divertisment – 79,2%
  • Informațional – 46,3%
  • Social – 45,7%
  • Educațional – 44,7%
  • Politic – 19,7%
  • Live-uri diverse – 17,6%
  • Pagini de știri – 14,8%
Citește și:
Studiu Google: În medie, copiii primesc primul telefon la 8 ani, petrec online 1-3 ore zilnic. O treime dintre părinți recunosc că i-au cumparat copilului smartphone ca să nu se simtă exclus social


1 comment
  1. Nu cunosc platforma….cum de s-au diagnosticat singuri?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Sistemul românesc de sprijin pentru elevii olimpici și rezultatele lor excelente în contrast cu restul școlii de la noi, din perspectiva unui cercetător controversat care susține că România ar trebui să fie model pentru alții

Cum se face că România, țară cu performanță consistent slabă la testările internaționale de tipul PISA sau TIMSS și printre ultimele din Europa la asemenea testări, are, totuși, rezultate remarcabile…
Vezi articolul
Ana Sipciu / Foto: Arhiva personala

Ana Sipciu, fondatoarea unei librării pentru copii: ”Descoperirea” titlurilor bune poate fi o provocare din cauza cantității de conținut care trebuie filtrat / Mă bucur că am ajuns să avem discuții înflăcărate despre cărți, asta înseamnă că devin din ce în ce mai importante. Abia aștept să devină virale și cărți atât de bune, încât nu ne putem abține să vorbim super-entuziast despre ele

Ce înseamnă o carte bună, atunci când vorbim despre piața de carte pentru copii? Avem de-a face cu o avalanșă de carte proastă, propusă spre cumpărare părinților, profesorilor și copiilor?…
Vezi articolul

Conferință organizată de Fundația Vodafone și Edupedu.ro

Mircea Miclea: Să știi să întrebi devine o abilitate esențială pentru elevi, într-un viitor suprasaturat în tehnologii. Dar ca să știu cum să pun întrebarea, trebuie să am o grămadă de cunoștințe – VIDEO discurs integral

Competențele necesar a fi dobândite de elevi în școală, pentru ca ei să poată să facă față unui viitor „suprasaturat în tehnologii digitale”, precum și ajutorul pe care li-l pot…
Vezi articolul

ANALIZĂ Bursele elevilor au ajuns în 2025 să coste bugetul 6,4 miliarde de lei, de trei ori mai mult decât întreg bugetul Cercetării din România, prin criteriile impuse de legea Deca / Programul de guvernare Bolojan propune redimensionarea sistemului de burse la nivelul dinainte de lege, adică scăderea cu două treimi

Bugetul pentru bursele elevilor a ajuns în 2025 la o valoare record de 6,4 miliarde de lei, adică 1,2 miliarde de euro, de trei ori mai mult decât bugetul Cercetării,…
Vezi articolul

România – în urma mediei OCDE la mai toți indicatorii-cheie, de la salariile profesorilor și timpul petrecut în școală la studiile tinerilor și rata de înscriere în învățământul preșcolar / Primele date comparative pentru educația românească, în raportul internațional “Education at a Glance 2023”

Rezultatele sistemului de învățământ din România sunt constant în urma mediei înregistrate la nivelul Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE),  la care România dorește să adere, la cea mai…
Vezi articolul