Pericolul adoptării a trei legi ale educației, în viziunea Asociațiilor de Elevi care condamnă faptul că nu au fost consultate de guvern și sindicate

731 de vizualizări
„Atragem atenția asupra pericolului adoptării a trei legi ale educației, fiecare reglementând individual învățământul preuniversitar, cel superior, precum și statutul cadrelor didactice. În primul rând, fragmentarea învățământului superior de cel preuniversitar ar duce la sporirea inechității și a lipsei continuității din sistem”, spun asociațiile de elevi. Într-o reacție la acordul semnat săptămâna trecută, la Alba Iulia, de Guvernul Dăncilă cu sindicatele din educație și prezentat în exclusivitate de Edupedu.ro, asociațiile de elevi „condamnă ferm neconsultarea beneficiarilor primari ai actului educațional”.

„Solicităm Guvernului României să regândească viziunea pe care o are asupra unei viitoare reforme legislative și să nu riște fragmentarea totală a sistemului de învățământ”, se arată într-un comunicat remis Edupedu.ro de Asociația Elevilor din Constanța și semnat și de președinții Asociațiilor Elevilor din Călărași, Maramureș, București și Vâlcea.

Comunicatul integral al asociațiilor de elevi, referitor la cele 3 legi ale educației promise de Guvernul Dăncilă Sindicatelor:

Asociațiile de elevi din România solicită o legislație în domeniul educației unitară și centrată pe beneficiar!

Joia trecută, 29.11 a.c., a fost semnat, la Alba Iulia, un acord între sindicatele reprezentative din sectorul de învățământ Guvernul României, prin care partea din urmă își asumă că, până la finalul lunii iunie 2019 vor fi adoptate trei noi legi ale educației, precum și alte măsuri de reformare a învățământului. Asociațiile de elevi condamnă ferm neconsultarea beneficiarilor primari ai actului educațional, care nu au fost incluși în discuțiile ce au vizat acest acord. Totodată, subliniăm faptul că dezavuăm complet ideea adoptării a trei legi distincte care să reglementeze individual învățământul preuniversitar, cel superior și statutul cadrului didactic.

Amintim un principiu care, deși este clar enunțat de actuala lege a educației, de cele mai multe ori este uitat de către decidenți, și anume centrarea învățământului pe elev, însemnând că toate deciziile luate trebuie să vizeze interesul suprem al beneficiarului, urmărind crearea unui sistem în care acesta să se poată dezvolta pentru a își atinge maximul de potențial.

Însă, să afirmăm că aceasta este realitatea ar fi, din partea noastră, o dovadă de gândire utopică, întrucât până și în prag de Centenar, când unitatea ar trebuii să stea la baza deciziilor, elevii sunt excluși de către Guvern de la discuțiile care vizează viitorul sistemului educațional. Dovadă pentru aceasta este faptul că la întâlnirea de la Alba Iulia, Guvernul a ales să privească separat profesorii de elevi și de părinți, considerând că pe elevi și pe părinți nu îi vizează viitorul sistemului educațional. Astfel, considerăm că un acord prin care se promite reforma legislației din educație trebuie să fie încheiat între decidenți și toți actorii din sistemul educațional: elevi, studenți, profesori, părinți, ca viitoarele acte normative să fie cu adevărat în concordanță cu nevoile și interesele educabililor.

Mai mult decât atât, dorim să atragem atenția asupra pericolului adoptării a trei legi ale educației, fiecare reglementând individual învățământul preuniversitar, cel superior, precum și statutul cadrelor didactice. În primul rând, fragmentarea învățământului superior de cel preuniversitar ar duce la sporirea inechității și a lipsei continuității din sistem. În perspectiva unei noi legi a educației, trebuie să ne gândim la un aspect cât mai unitar, astfel încât să asigurăm un parcurs ușor elevilor către învățământul superior. Or, dacă alegem să privim individual cele două stadii educaționale, să adoptăm acte normative distincte și măsuri distincte, riscăm să producem mari disparități între absolvenții sistemului preuniversitar și viitorii studenți, respectiv absolvenți de universități.

Astfel, solicităm Guvernul României să regândească viziunea pe care o are asupra unei viitoare reforme legislative și să nu riște fragmentarea totală a sistemului de învățământ. De asemenea, solicităm imperios ca orice viitoare decizie să fie luată după consultarea prealabilă cu toți actorii sistemului educațional, în special cu beneficiarii primari, elevii.

Andrei-Mihai Tănase, Asociația Elevilor din Constanța
Darius-Marian Filip, Asociația Elevilor din Maramureș
Emma-Violeta Movilă, Asociația Elevilor din Călărași
Anne-Marie Arcidiadcono, Asociația Elevilor din București
Sebastian Badea, Asociația Vâlceană a Elevilor”

Citește și:

 


1 comment
  1. Da ce ma amaratilor cand se dau legi despre sistemul medical sunt consultati pacientii ?? Si oricum printre ei sunt si oameni calificati inevitabil …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Calendarul dezbaterilor pe proiectele legilor Educației în comisia de învățământ se modifică cu o zi peste termenul inițial, iar votul în Camera Deputaților se devansează cu câteva zile. Președinta comisiei, Natalia Intotero (PSD): Vom avea dezbateri în comisie, zilnic, între 9 dimineața și 9 seara, iar votul ar putea fi dat în plen pe 3 mai

Proiectele legilor educației vor fi dezbătute zilnic de deputați, în următoarele 8 zile, cu excepția zilei de duminică, într-un program maraton ce va dura de miercuri, 19 aprilie, până joia…
Vezi articolul

Emil Boc: „Școala să înceapă la 15 septembrie, situația să fie descentralizată”. Primarul Constanței: „Anul școlar să înceapă odată cu cel universitar, pe 1 octombrie. Noi suntem oraș turistic, dorim un sezon estival cât mai lung”

Primarul Clujului și fostul premier Emil Boc (PNL) a declarat la Digi24 că școala ar trebui să înceapă pe 15 septembrie, iar situația ar trebui să fie una descentralizată pentru…
Vezi articolul

Telefoanele mobile și tabletele să nu fie folosite în școlile din Italia, nici în scopuri didactice, vrea ministrul Educației. Giuseppe Valditara anunță că va trimite reguli profesorilor și părinților

Folosirea telefoanelor trebuie evitată în grădinițe și școli, anunță Ministerul Educației din Italia, care elaborează noi ghiduri „privind educația pentru cetățenie”, transmite ilsole24ore.it, care citează publicația Il Foglio, pentru care…
Vezi articolul