Piruetă completă a ministrului Cîmpeanu în 6 luni. Februarie 2022: Nu ne putem asuma descentralizarea palatelor și cluburilor copiilor / Mai: Vor trece la primării / Iulie: Descentralizarea va avea loc în 2 ani și cadrele didactice își vor pierde statutul / August 2022: Nu e normal să își piardă acest statut de cadru didactic, avem o criză de profesori. Nu vom putea da palatele copiilor în administrarea primăriilor

8.163 de vizualizări
Foto: gov.ro
În doar 6 luni, ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, și-a schimbat fundamental părerea de două ori despre descentralizarea palatelor și cluburilor copiilor, lucru care implica și pierderea statutului de cadru didactic pentru personalul specializat care lucrează în aceste instituții în care se fac activități extrașcolare. Într-o dezbatere la PNL Brașov, ministrul a declarat că palatele și cluburile școlare „nu pot fi date în administrarea unei primării”, iar despre profesorii din aceste instituții, pe care i-a numit „colegii noștri”, a spus că „nu e normal să își piardă acest statut de cadru didactic cu atât mai mult cu cât spunem că avem o criză de cadre didactice”.

Declarațiile de la Brașov au loc la o lună după lansarea în dezbatere publică a proiectelor legii învățământului, pe 13 iulie 2022, proiect care prevede trecerea palatelor și cluburilor, cu tot cu personal, la primării, cadrele didactice devenind funcționari publici. De pe 13 iulie până în prezent, ministrul Cîmpeanu și echipa sa de la minister au argumentat în toate dezbaterile la care au fost despre cât de bună este măsura inclusă în pachetul legislativ. Dintr-o dată, ministrul și-a schimbat radical punctul de vedere.

Este cel puțin a doua răzgândire a ministrului Cîmpeanu care în februarie 2022 își asuma în Guvern o notă prin care refuza descentralizarea palatelor și cluburilor copiilor scriind că „Ministerul Educației nu-și poate asuma descentralizarea palatelor, cluburilor copiilor și cluburilor sportive școlare”. Nota avea la bază studiul de impact „Analiza oportunității descentralizării competențelor exercitate de palatele, cluburile copiilor și cluburile sportive școlare” cu o metodologie de cercetare complexă, utilizând atât analiza documentară (strategii incidente, legislație relevantă), cât și sondajul de opinie publică, pe baza de chestionar aplicat on-line, adresat următoarelor categorii de respondenți, reprezentanți ai: palatelor și cluburilor copiilor; cluburilor sportive școlare; inspectoratelor școlare; consiliilor județene și consiliilor locale”, apare în nota menționată anterior – Mai multe detalii aici.

Pe 17 mai 2022, într-un interviu, ministrul anunța că Palatele copiilor și cluburile școlare vor fi descentralizate și vor ajunge în administrarea primăriilor. În cele din urmă, propunerea de la acest moment, din declarațiile lui Sorin Cîmpeanu, este ca patrimoniul cluburilor să fie preluat în administrare de consiliile județene, nu de primării, pentru că „palatele copiilor și cluburile copiilor au structuri arondate la nivelul unui întreg județ”, iar profesorii să rămână angajații sistemului de învățământ.

Declarațiile ministrului Educației, Sorin Cîmpeanu, pe această temă, din 19 august 2022:

“Colegii noștri din palatele copiilor, din cluburile copiilor, din cluburile sportive școlare, care au statut de cadre didactice nu e normal să își piardă acest statut de cadru didactic cu atât mai mult cu cât spunem că avem o criză de cadre didactice.

Nu renunțăm la cei pe care îi avem. În același timp îmbinăm nevoia de descentralizare a acestor structuri fără ca profesorii sa piardă statutul, deci păstrează statutul de cadru didactic, fără ca unitățile acestea conexe să-și piardă statutul, dimpotrivă, să îl consolideze, să devină unități de educație extrașcolară, parte a rețelei naționale de învățământ – deci sunt doar avantaje – și, în același timp, pentru că spre deosebire de școli care au structuri arondate în aceeași unitate administrativ-teritorială, știți foarte bine că palatele copiilor și cluburile copiilor au structuri arondate la nivelul unui întreg județ.

Asta înseamnă că nu vom putea da în administrarea unei primării, singura soluție este să fie în administrarea consiliilor județene care acoperă un întreg județ.

La fel ca în școli, cheltuielile salariale sunt acoperite de la bugetul de stat – Ministerul Educației, avem cheltuieli materiale susținute la fel, având șansa consiliile județene să poată decide în condiții de deplină legalitate dacă vor să investească într-un club sportiv școlar sau într-un palat al copiilor”.

În țară sunt 42 de palate ale copiilor, câte unul în fiecare județ, 169 de cluburi ale copiilor și 128 de cluburi sportive școlare – 339 în total.


10 comments
  1. Profesorii titulari de la cluburile copiilor în proporție mare n au mai predat la clasa de ani de zile.Majoritatea nu fac nimic de ani de zile,doar încasează salarii.Am lucrat la un astfel de club și cunosc bine realitatea de acolo.

    1. Realitatea este că la cluburile copiilor se desfășoară activitati practice (ceea ce necesita existenta unor materiale de lucru). Profesorii din cluburi lucrează cu materialele pe care și le achiziționează ei înșiși sau din sponsorizări .
      La școală, dumneavoastră le puteți solicita elevilor să își aducă de acasă cele necesare desfășurării activității și îi puteți stimula cu note. De asemenea organizați în școală activități extrașcolare, nonformale ce nu țin de programa și aveți la îndemână notarea elevilor și ajutor financiar din partea parintilor acestora.
      Nu sunt de vina profesorii de la cluburi că nu există baza materiala. Gândiți-va cum ați lucra dv. la școală daca ar trebui sa le cumpărați elevilor rechizitele, manualele și diverse materiale necesare desfășurării lecțiilor…

    2. Ar trebui sa cunoașteți faptul că în cluburile copiilor se desfășoară activități nonformale , practice ceea ce implică baza materiala! Majoritatea prof. își cumpără materiale de lucru din banii de salariu! Dv la școală le solicitați elevilor să își aducă de acasă materialele cu care lucrați și aveți și instrument de constrângere…nota. Desfășurați activități extrașcolare ce nu țin de programa și beneficiați de ajutor financiar din partea părinților etc…

  2. Șablonul clar pentru politicienii români,mincinoși,duplicitari,oportunisti……………..la final vulnerabili pentru a fi manipulați și securisti.

  3. Interesant este ca atunci cand sunt in joc interese mari, precum patrimoniiloe locatiilor de invatamant sau admiterile in colegii, ministerul se sforteaza din toate puterile si in toate directiile sa iasa ceva ce isi doreste.
    Cand este despre interesul tuturor copiilor, despre o masa calda in scoli pentru toti copii, despre conditii de invatare decente (eu nu am vazut scoli care sa aiba apa calda la baile elevilor) nu se mai storfoaca nemeni.
    Daca este vorba sa oferim sanse pentru tot, egale, nediscriminatoriii, nu sunt vazute ca probleme pentru carmuitori. Cand trebuie sa oferim sanse pentru unii si aceste sanse vin la pachet cu meditatii la greu, cu atat mai bine! De ce ar vrea Colegiile Nationale sa isi faca singure examene de admitere? Ca sa intre copii “care trebuie”, care au parinti potenti, capabili sa sustina meditatii sau dezvoltarea scolilor! Ce sa faca cu copii de la tara, daca sunt amarati, indiferent cat ar fi de destepti! Nu ajuta…
    Separarea, crearea de culoare de admitere distincte poate sa favorizeze unii copii si sa defavorizeze pe altii! Favorizarea include aici lipsa echitatii si a echivalentei rezultatelor la diverse admiteri in diverse scoli!
    Fac apel la toti profesorii care nu si-au uitat menirea sa nu sustina asa ceva! Fac apel catre elevi si parinti sa spuna nu discriminarilor!
    O societate se dezvolta ca un organism unitar, prin preocupare catre toti membrii sai! Salvarea individuala duce la disolutia societatii!

  4. Al cui este acest om, cine l-a pus sa conduca un sistem a carui distrugere va termina aceasta tara? Sistemul educational romanesc este slab, dar inca functional. Multe din schimbarile prevazute in noile proiecte de legi ale invatamantului vor discruge si ce a mai ramas functional si corect!
    Daca el lucreaza pentru anumite grupuri de interese este grav, este condamnabil! Daca lucreaza sa distruga ce a mai ramas din scoala romaneasca este pur si simplu act de tradare nationala!

  5. Aloooo? Psihiatria! Va rugam de urgență interveniți! Avem un caz de manual, un individ ajuns pe cai mari care are manifestări reale de om bolnav psihic!!!!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Universitatea Babeș-Bolyai – scrisoare deschisă către premierul Cîțu: E nevoie de schimbări fundamentale pentru relația dintre universități și mediul socio-economic / Cinci soluții propuse

Universitățile și mediul socio-economic au nevoie de schimbări “fundamentale” în  legislația care acoperă legăturile dintre cele două medii – de la măsuri care să permită angajarea fondurilor dobândite direct din…
Vezi articolul