Premierul Bolojan, discurs în apărarea ministrului Educației, la moțiunea contra lui Daniel David: Aceste măsuri au fost propuse în Educație nu de către ministru, ci de către o coaliție, ca să facă sistemul mai eficient, dar nu asta este reforma. Nu se va mai preda 16 sau 18 ore pe săptămână, ci 20. O țară care trăiește pe datorie vreți să rămână cu normele de predare cele mai de jos sau să le punem la un nivel decent?

4.663 de vizualizări
Ilia Bolojan / Foto: captură TVR Info
Premierul Ilie Bolojan a venit astăzi în Plenul Senatului, unde a luat cuvântul înainte de votul la moțiunea simplă depusă de AUR împotriva ministrului Educației, Daniel David. „Aceste măsuri au fost propuse în educație ca să facă sistemul mai eficient, dar nu este reformă. Nu se va mai preda 16 sau 18 ore pe săptămână, ci 20. O țară care trăiește pe datorie vreți să rămână cu normele de predare cele mai de jos sau sa le pună la un nivel decent?”, a spus Ilie Bolojan.

Declarațiile premierului Ilie Bolojan în Plenul Senatului

Deciziile legate de acest pachet nu țin neapărat de Ministerul Educației, ci țin de decizii ale coaliției, care au avut în vedere situația reală a României și aș vrea să vă aduceți aminte că diferența dintre veniturile și cheltuielile statului român într-un an de zile este de 30 de miliarde de euro. Deci, România, în fiecare an, împrumută 30 de miliarde de euro ca să poată funcționa și atunci nu mai puteam continua așa, pentru că intrăm într-o fundătură și, indiferent ce guvern este trebuie să ia un pachet de măsuri care înseamnă creșteri de venituri, ceea ce am făcut, și reduceri de cheltuieli, ceea ce trebuie să facem în continuare, pentru că fiecare leu economisit, fiecare sumă care este economisită, înseamnă resurse pe care România nu le plătește și înseamnă lucruri care funcționează în condiții de normalitate. Și aș vrea să punctez câteva lucruri.

Da, aceste măsuri au fost propuse în educație ca să facă sistemul mai eficient, dar nu aceasta este reforma în educație. Stimați colegi, de fapt, ce s-a făcut? Nu se va mai preda 16 ore sau 18 ore pe săptămână, se va preda 20 de ore. Vi s-au dat datele că suntem într-o medie europeană de 20 de ore, în Germania 24-25 de ore. Ori o țară care trăiește pe datorie vreți să rămână cu normele de predare la nivelul cel mai de jos, sau peste tot, inclusiv în această zonă, trebuie să le pună la un nivel decent?

Stimați colegi, asta s-a făcut și asta înseamnă că, în loc de 160.000 de posturi de titulari, 30.000 la plata cu ora și peste 40.000 de posturi care erau susținute de suplinitori, vor fi astăzi doar jumătate din posturile la plata cu ora. Deci, mai mulți copii din România vor beneficia de profesori titulari la clasă.

E adevărat, vor trebui să lucreze 2 ore în plus, dar ca normă de predare săptămânală. Și, într-adevăr, Ministerul, și trebuie să facem asta, trebuie să debirocratizeze activitățile auxiliare în așa fel încât să nu-și consume timpul cu lucruri care nu înseamnă contact cu elevii.

Al doilea lucru, problema legată de burse: vă dau niște cifre. Aveam aproape 40 de milioane de euro în 2020 și peste 3 ani de zile am ajuns la 4,7 miliarde de lei, deci aproape la 1 miliard de euro. O creștere de 25 de ori în 3 ani de zile. În 2015-2016 aveam 3 milioane de elevi și primeau burse 124.000.

În 2024 avem 2.000.250 de elevi, 1.400.000 de elevi primeau burse, 62% față de 4%, în condițiile în care ne împrumutăm.

Vreți să mergem în continuare cu această păcăleală pe care nu o putem suporta?

E adevărat, studenții nu mai primesc bursă în perioada de vacanță. Dar în câte țări din Europa primești bursă și când ești în perioada de vară, de vacanță? Adică, haideți să discutăm lucrurile cât se poate de corect și de cinstit, chiar dacă lucrurile nu sună bine. Nu am avut alte posibilități decât să aducem aceste corecții.

Avem mai puțini oameni la plata cu ora și vă întreb atunci: dacă 70% din directorii de școli și din inspectori aveau plata cu ora, deci puteau preda când aveau doar 2,4 ore de predat, credeți că nu pot preda dacă trebuie să predea 10 ore? Și atunci asta este ceea ce a trebuit să facem și o spun foarte deschis: indiferent cine va fi prim-ministru și cine va fi la guvern, dacă nu ne vom corecta, stimați colegi, cheltuielile nu le vom aduce sub un control în toate domeniile de activitate, este o problemă de timp până ceea ce am făcut până acum va fi consumat de cheltuielile pe care nu le oprim.

Banii care au fost economisiți se vor duce din nou în educație, pentru că în fiecare localitate din România, stimați colegi, astăzi există un șantier la școlile din fiecare localitate. Vă rog să verificați prin programele din PNRR, prin renovări, prin programele Anghel Saligny, prin toate celelalte programe pe care le finanțează din fonduri europene ministerul Educației și autoritățile locale au sume importante de cofinanțat și aceste economii ne vor permite să finalizăm aceste investiții în așa fel încât și condițiile din sălile de clasă și dotările din fiecare clasă să fie corespunzătoare. 


32 comments
  1. Chiar aveți impresia că titularii care stau bine mersi pe posturi de 40 ani sunt mai eficienti decât suplinitorii care dau examen în fiecare an și nu au posturi, fiind ocupate pe viață de titularii de 80 ani?? Cea mai mare nedreptate ați făcut-o celor cu peste 25 ani vechime (unii cu peste 35) cărora, concret, le-ați diminuat salariile cu 25% marindu-le norma cel mai mult, deși nu aveau deloc plata cu ora. Ce sa mai zic de posturi pe la tehnologice unde în fiecare an se scot clase deși nu mai există profesori de specialitate, că sunt la pensie (eventual ăia de pe vremea colhozurilor, la agricultura, care nu au nicio perfecționare de 30 ani, dar sunt titulari. „Sunt pe post și am valoare”…neică! Ia faceți un recensământ pe la liceele tehnologice a profesorilor de cultură tehnică ..Oare chiar e „curat benefic” să aduceți pe sute!! de ore la instruiri practice și la module tehnice, cu finalizare pe diploma „tehnician”, necalificați? In loc sa schimbați din mers, așa cum ati procedat până acum, media de admitere la licee, să fie peste 6. Sau nu mai aprobați clase de liceu… Pentru cine?? pentru elevii cu medii de 3 și profesorii care stau până la 80 ani pe salarii și gradații de merit 10000 Ron/lună? Să fie doar clase de profesionala pe nivelul 1unde sa predea maiștrii și teoria (să nu zic ucenici). Cu posibilitatea continuării studiilor, cu oarece examene.

    1. Bă ești culmea. Ia dă tu un exemplu din PREuniversitar de dinozaur de 80 de ani care stă pe post. Care e mă ăla de 80 de ani care ți-a blocat ție accesul la post?

      Cretinule. Scoateți niște dume de pute de la distanță lângă voi de prostie.

      Și dacă e să scoatem armele la înaintare, acum 40 de ani când au intrat dinozaurii ăia în sistem examenele erau examene, când s-a introdus CNU subiectele erau adevărate, nu apă de ploaie cum e acum la majoritatea disciplinelor, cu excepția științelor. Un 7 acum 30 de ani e 12 în note de azi. Un 10 de azi era cel mult un 6 chinuit acum 30 de ani. Ia subiectele și compară și nu mai crede că absolvenții de azi, simpli candidați la postul de profesor, ar fi făcut față sistemului care i-a creat pe înaintașii lor, de care n-ai tu loc acum.

  2. Dar de ce profesorii au fost sacrificați în timp ce cumulul pensie -salariu bugetar s-a păstrat ???
    Din ultimul loc al Europei numai unde sa mai cazi….
    nu mai simulați reforme…PSDcr că orice partid roșu nu poate reforma nimic
    krasnaya Rossia 👿

  3. Dragi profesori, este și vina voastră pentru că permiteți să fiți călcați în picioare. Dacă magistrații și medicii au salarii de 25000 – 30000 de lei, de ce nu ar avea și profesorii?
    Faceți grevă până când premierul spân și ministrul psihotic vă vor ridica substanțial salariile !!!

  4. Care va sa zica, toata aceasta reforma aduce aduce o economie de 0.02% din pib. Intrucat prin cresterea normei didactice de predare la 20 de ore pa saptamina, salariul unui profesor este „diminuat” cu cel putin 12.5%, dupa mintea mea de bou, asta inseamna ca anvelopa salariala reprezinta aproximativ 0.2% din pib!!! Bugetul pe 2024 a fost 4,3% din pib! Ma intreb din nou ca bou’- ce s-a facut cu restuk banilor? O parte din bani sunt minuiti de domnii primari (ca de, ei stiu mai bine ce nevoi are scoala) si de acele organizatii care tin cursuri pt profesori (cursuri tinute de indivizi care nu au predat o ora la clasa in viata lor).
    NDB.
    Ghita Bou’

  5. o tara care traieste pe datorie isi permite lefurile sinecuristilor, pensiile speciale, salariile magistratilor, etc

    1. Știți ce ne-au transmis în privința asta: a fost mai ușor cu noi. Păi când o protesta un sinecurist, se simte! Se lasă cu probleme în lanț printre sinecuriști. Fiecare din ei știe ceva compromițător despre fiecare, depind unii de alții. Cum să-ți tai singur creaca de sum picioare?

  6. alo , domnu , sânt perfect de acord cu dvd.
    Pătrașcoiu mă numesc !

  7. Sistemul e mai „eficient” cu 35 de copii in clasa? Dar mai eficient in administratie cu „taieri” pe capete? Cu venituri reduse ale profesorilor…in curand nu ca veni nici dracu’ in sistem!
    Tu habar nu ai si nu dai 2 bani oe acest sistem. La Oradea ai betonat tot. Nici Crisul n a scapat. Ai vopsit niste cladiri in centru, in rest, totiul a fost initiativa privata… Firmele tale de casa castiga licitatii peste licitatii, lucrari de mantuiala, vezi ala de la pod in centru. 🤮

  8. Mincinosul naibii, instigi prostimea sa creada ca normele sunt in jos cand de fapt te-au dat de gol toate institutiile abilitate si toate statisticile carora ai incercat sa le inchizi gura, ca de fapt si normele si salariile sunt mai mici decat media.

  9. Toate țările trăiesc pe datorie BOClojan.

    David a propus, probabil s-a și lăudat ca e psiholog și ca ii va convinge pe profesori că e spre binele lor.

    De ce nu va credem?

    Pt ca până acum singurii disponibilizați au fost profesorii.
    Cu zecile de mii.

    La primării nu se trăiește pe datorie?
    Dar in aparatul central?
    Dar in regii, institute si tot felul de departamente?
    Dar in parlament?
    Dar in servicii?

    A avut loc vreo disponibilizare cu excepția profesorilor?
    Nu
    Logica elementara spune ca de fapt nu e nicio criză.
    E doar o optimizare.
    Se i-au banii de la ministere ,, neimportante ” și se mută la cine trebuie.

  10. bai, tampfrumosule, va mai veni dracu in sistem. tu vrei ca in finlanda, dar cu buget romanesc, …-vă m.n.c.!

  11. E un mincinos. Eram la media EU cu cele 18 ore de predare. Acum suntem la limita superioară, cu cele mai mari efective școlare în clasă, cu infrastructură zero, predă titularul de sport ceva chimie, titularul de geografie niște desen, umplutură poftită de Bolojeni și Davizi care taie fără să măsoare înainte.

    Cum e turcul și pistolul, spune proverbul. Ce era de așteptat de la stăpânul lui David?

        1. ISE e o instituție birocratică, normal că se opune măsurilor de eficientizare. Eu am citit raportul eurydice pe care se bazează ISE. Sunt date vechi, din 2021, iar norma este definită diferit în funcție de țară.

          1. si eurydice se ocupa cu rachete? las o balta, sintem la media europeana. in plus, su daca am fo sub medie, ce ar fi sa comparam si veniturile si lipsa birocratizarii in avele state unde profesorul e profesor, nu e secretara, nici politai, nici asiatent medical, nici nimic altceva, e doat profesor. scuteste ne cu statistici aiurea!

  12. Pai și din alea 30 de miliarde de euro pe care le împrumutați v-ati gândit să începeți să tăiați mai întâi 400000 (4 sute de mii) de euro de la profesori?

  13. O guvernare alienată moral. În care minciuna ține loc de adevăr. O guvernare ilegitimă, care a furat puterea cu promisiuni de stabilitate și bunăstare, dar care livrează instabilitate și sărăcie lucie. O guvernare samavolnică, în care oamenii din umbră decid tot, iar păpușile încasează salarii doar pentru a sta în vitrină. O guvernare odioasă, care sare cu iataganul sărăciei la gâtul copiilor, al mamelor, al profesorilor, pentru a le garanta averile corupților și tâlharilor.

  14. „Deci, mai mulți copii din România vor beneficia de profesori titulari la clasă.”

    Istețule, titulari care nu vor preda pe specializare lor!
    Au avut de ales – sa își ia cele 2 sau 4 ore in alta școala sau sa predea o disciplina pe care nu o mai predaseră ca titulari înainte.
    Ce crezi ca au ales?
    Istetule, profesorul titular de biologie preda fizica, profesorul titular de franceza preda matematica iar profesoruil titular de educatie fizica preda limba romana.
    „Deci, mai mulți copii din România vor beneficia de profesori titulari la clasă.”
    (exagerez, dar nu e departe!)

    PS: ati observat ce usor e sa fii prost in politica? mai ales cand sunt reflectoarele pe tine si habar nu ai despre ce vorbesti?

    1. „Coaliția” care a propus oare știe ce schimbări sunt in educație anul acesta?

      Le dam 10 întrebări grila cu adevarat sau fals si pun pariu ca toată asa-zisa comisie (in frunte cu premierul) habar nu au ce schimbări au fost impuse anul asta in educație.

      Totul propus si apoi a fost impus de marele dr psiholog, care a avut mana libera sa decidă cum vrea el. Doar sa obtina economii la buget, atât s-a vrut.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Pirueta ministrului Daniel David în doar 4 zile, în cazul IȘE: de la „voi face verificări și voi lua măsuri” dacă cineva a modificat răspunsul, la „nu e cenzură, ci bune practici europene”, eu am cerut modificările

În doar patru zile, ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a trecut de la promisiunea unei anchete interne în minister privind posibila cenzurare a răspunsului Institutului de Științe ale Educației…
Vezi articolul