Președintele Consiliului Județean Bihor anunță investiții într-o clasă în sistem dual, după modelul şcolii Kronstadt din Braşov: Pe lângă elevi, se vor putea pregăti profesional şi adulții, contracost

368 de vizualizări
Foto: liceultehnologicca.wixsite.com
Președintele Consiliului Județean Bihor, Pásztor Sándor, a anunțat marți că din toamnă elevii care se specializează în sistem dual ca sudori, la Liceul tehnologic din Cadea, vor putea învăța cu un simulator ultramodern de sudură, cumpărat recent de instituție, transmite Agerpres. Oficialul a declarat că se vor putea pregăti profesional și adulții la acest liceu, dar contracost în cazul acestora.

Avem un pionierat aici. Clasa de sudură, singura din județ, după modelul şcolii Kronstadt din Braşov. Pe lângă copii – să vedem câți se vor înscrie – încercăm să pornim din toamnă şi calificarea şi formarea profesională pentru adulți. Avem infrastructura, vom avea un laborator de sudură, vom aduce și aparate tradiționale şi încercăm să creăm tot aici acea locație în care se vor putea pregăti profesional şi adulții, contracost, banii urmând să se folosească pentru echipamente“, a anunțat președintele CJ Bihor.

Acesta a povestit că aplicarea conceptului de sudură modernă, pe simulator, a început în urmă cu doi ani, când a vizitat Şcoala profesională Kronstadt din Braşov. “Noi ne-am ținut de cuvânt și am investit în echipament, un aparat ultramodern, achiziționat de Consiliul Județean Bihor cu 27.000 de euro. Am achitat noi contravaloarea, dar ne-am înțeles cu firmele din acest proiect ca, în perioada de toamnă, 50% să contribuie partenerii. Este foarte clar că de fapt câştigători suntem cu toții, pentru că vom avea forță de muncă calificată“, a continuat Pásztor Sándor, citat de Agerpres.

  • Amintim că diecare elev care intră în școlile profesionale duale primește lunar 400 de lei bursă (200 de lei de la stat, restul de la firme care pot oferi şi mai mult), iar la absolvire are întâietate la angajare în firma cu care a avut contract de practică.
  • Elevii beneficiază de cazare, masă, transport, echipament (haine) și rechizite gratuite.

Directorul executiv al asociației Bihor West Professional, Hizo Zoltan, a afirmat că “avem o mentalitate vizavi de meseria de sudor. Părinții ştiu că sudura este un lucru rău, că e murdar, că e praf… Dar dacă vedeți cum se lucrează azi, oricine îşi poate schimba părerea. Nu mai e fum, sunt aspiratoare de praf, toată zgura se înghite de aparat, nu este un mediu toxic. La o vizită cu copiii la o fabrică modernă, elevii au rămas foarte mirați. Ca-n farmacie! Cine îşi imaginează că mai există fabrici ca acum 50 de ani, pline de vaselină, se înșeală. Industriile 4.0 nu mai permit aşa ceva“.

Din septembrie, la clasa de sudură a şcolii profesionale din cadrul liceului vor putea învăța meseria de sudor între 20 şi 28 de elevi, studiile şi practica având durata de trei ani. Directorul Karancsi Bela a declarat că tot în sistem dual mai există o clasă de maşinişti şi una de zidari-pietrari-tencuitori.

Școala profesională în sistem dual funcționează în cadrul Liceului tehnologic din Cadea, care are un campus şcolar reabilitat în întregime, relatează agenția de presă. Este vorba despre o şcoală din anii 1960, în care în 2016 au fost investite peste patru milioane de euro pentru reabilitare. Investiția făcută de Consiliul Județean a mers în reabilitarea clădirilor, modernizarea atelierelor şi a laboratoarelor, construirea unei sali de sport, a unei clădiri cu 10 garsoniere pentru profesori, a unui internat cu 81 de locuri pentru elevi și a unei cantine noi, scrie Agerpres.

Cadea este una dintre cele trei școli profesionale din județul Bihor în sistem dual, alături de Ștei – Colegiul Tehnic “Unirea” (mecanici auto), Oradea – Colegiul național “Constantin Brâncuți” (construcții – dulgheri, fierar-betonişti, zidari), notează agenția de presă.

Per total, din septembrie elevii au în oferta școlară 180 de locuri pentru clase profesionale în sistem dual în Bihor, ocuparea fiind de doar 30% în acest moment, potrivit informațiilor publicate de Agerpres.

Preşedintele CJ Bihor a declarat că, “în toate aceste locuri, am reuşit să dăm mâna cu firme foarte importante din județ. Cercul se dezvoltă şi invităm şi alte firme să intre în asociația Bihor West Professional. Nu creăm ceva nou, ci învățăm de la alții. Încercăm să ne creăm forța de muncă, pentru că este o problemă cu lipsa forței de muncă“.

La conferința de presă au participat, alături de preşedintele Consiliului Județean Bihor – Pásztor Sándor, şi directorul executiv al asociației Bihor West Professional – Hizo Zoltan (asociație formată din CJ Bihor şi o serie de firme din Oradea, cu rol în implementarea proiectului dedicat sistemului de învățământ dual în județ după modelul Kronstadt), precum şi reprezentanții companiilor partenere (Eberspaecher, Faist Metalworking, Modular Building Solutions, Selina, Drumuri Orăşeneşti, AutoBara).

Directorul Hizo Zoltan a declarat că “cea mai mare problemă e că, de exemplu, 1.000 de copii de clasa a VIII-a care ar putea fi potențial elevi ai şcolilor profesionale, liceele din județ îi acceptă chiar dacă ei au obținut medii de 1 sau 2 la evaluarea națională. Nu ar trebui să poți intra la liceu cu mediile astea. Dar acest concept de bugetare per capita permite acest lucru. Dacă nu se rupe această pisică cu măcar media 5 la intrare în liceu, ca şi şcolile profesionale să trăiască, degeaba facem reforme“.

Foto: Liceul Tehnologic Nr. 1 Cadea

 


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Dezbatere LIVE online organizată de World Vision România

Profesorii care au făcut cinci propuneri concrete de politici publice în Educație, pe care le-au prezentat inspectoratelor școlare județene, în proiectul „Inspectoratul școlar civic” al World Vision România: Finanțare de la județ pentru excursii cu elevii, îmbunătățirea comunicării despre școală și a imaginii acesteia, dezvoltarea literației, reducerea abandonului școlar

Zece școli au creat proiecte de politici publice în comunitatea de profesori, uneori și cu implicarea elevilor, pe care le-au propus apoi autorilor de politici educaționale din teritoriu, adică inspectoratelor…
Vezi articolul

Protocolul de testare rapidă a elevilor și profesorilor, trimis școlilor la 10 zile de la reluarea cursurilor în format fizic. Documentul oficial prevede două scenarii, pentru elevi și profesori / Sunt exceptați de la testare cei vaccinați complet și cei care au trecut prin boală în urmă cu maximum 3 luni

Protocolul de testare rapidă a elevilor a fost trimis de Ministerul Sănătății școlilor abia vineri, 18 februarie, la 10 zile de la reluarea cursurilor în format fizic, potrivit documentului obținut…
Vezi articolul

ULTIMA ORĂ Ordinul comun cu regulile pentru școli va fi modificat pentru a adapta perioada de carantină, care este acum de 10 zile pentru elevii nevaccinați, la regula generală de 5 zile pentru toată lumea. Cîmpeanu: Suntem deja în elaborare update împreună cu Ministerul Sănătății

Ordinul comun cu regulile pentru școli va fi modificat pentru a se adapta la noile condiții și situația din școli. Este vorba despre reducerea perioadei de carantină, stabilită acum la…
Vezi articolul

Înființarea a 17 programe și centre naționale, corpuri pentru profesori, consilii și agenții, prevăzută de proiectul legii Educației pentru învățământ preuniversitar propus de Ligia Deca – surse

Proiectul de Lege a învățământului preuniversitar conține prevederi referitoare la înființarea a două programe naționale, șase centre naționale, consilii, instituții și diferite corpuri. Unele sunt de fapt instituții redenumite, cum…
Vezi articolul