Prevederi-cheie de sprijin pentru școlile defavorizate sau cu puțini elevi, amânate până în 2025 – proiect de ordonanță de urgență / Măsura – propusă după ce PISA 2022 a desemnat România drept țară campioană la inechitate educațională

1.893 de vizualizări
Foto: © Vadreams | Dreamstime.com
O prevedere-cheie din Legea învățământului preuniversitar, de sprijin pentru școlile defavorizate, nu va fi aplicată înainte de 2025, lucru valabil și pentru modul de alocare a fondurilor pentru școlile cu puțini elevi, potrivit unui proiect de ordonanță de urgență pus în dezbatere de Ministerul Finanțelor.

Noul proiect de OUG prevede prorogarea până la începutul anului școlar 2025-2026 a unor măsuri din Legea 198/2023. Printre acestea:

  • Art. 138 alin. (5) referitor la suplimentarea costului standard pentru școlile defavorizate
  • Art. 139 alin. (7) referitor la baza mai largă de calcul pentru fondurile alocate școlilor cu puțini elevi.

Art. 138 (5) prevede că, pentru școlile defavorizate, să fie suplimentat cu 25% costul standard pentru școlile defavorizate:

  • Costul standard pentru unitățile de învățământ defavorizate, stabilite anual pe baza metodologiei aprobate prin ordin al ministrului educației, la propunerea Consiliului Național pentru Finanțarea Învățământului Preuniversitar, este suplimentat cu 25%.”

Art. 139 (7) din Legea 198 prevede ca, pentru școlile cu mai puțin de 300 de elevi, să fie luat în considerare un număr mai mare de elevi în calculul fondurilor alocate școlilor:

  • „Baza de calcul a fondurilor alocate unităților de învățământ, pentru finanțarea de bază, o constituie costul standard per antepreșcolar/preșcolar/elev calculat de CNFÎP. În cazul unităților de învățământ cu personalitate juridică cu mai puțin de 300 de elevi sau mai puțin de 300 de antepreșcolari, preșcolari și elevi, alocarea fondurilor se face luând în considerare un număr mai mare de elevi astfel încât procesul educațional să se poată desfășura în condiții normale. Factorul de multiplicare este stabilit de CNFÎP și este adoptat prin hotărâre a Guvernului privind costul standard”.
Ce este costul standard per elev

Școlile din România primesc finanțare de la nivel central în baza unui cost standard pe elev. Acesta este decis în fiecare an prin hotărâre de guvern și are două componente de bază:

  1. costul pentru cheltuielile cu salariile și
  2. costul pentru cheltuielile cu bunurile și serviciile, pregătirea profesională, evaluarea elevilor.

Acest coeficient se calculează diferit în funcție de zona de temperatură în care este școala, de numărul elevilor/copiilor pe care îi are înscriși și de tipul de școală/grădiniță.

Foto: © Vadreams | Dreamstime.com  / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


5 comments
  1. Vai de ei cu prevederile lor cheie.
    Mai cumpără la suprapreț niște laptopuri și au cheltuit banii.

    Irinuco dă-i soțului tău și nește ore de fizica daca tot l-ai pus sa separe bănci.
    La mine la liceu au ținut vreo 6 luni băncile vechi și birourile in curte afara in ploaie și zăpadă evident până le-au spart si aruncat. Erau poate de 10 ani maxim vechime. Erau bune multe dintre ele, erau și rupte dar probabil de la cum le-au manevrat. Cam așa sunt treaburile. Mă gândeam să-mi iau un birou d-ala acasă dar nu am avut cum. De cumpărare nu au cum că așa e, sunt băgate la casat, deși alții nu au. Mă uitam zilnic cum se degradau acolo. Pai se aduseseră altele noi și astea nu mai aveau loc.

  2. ăștia au tăiat tot ce au putut
    bine că au cumpărat platforma educațională de 70 de milioane de euro !!!!
    da ați auzit bine
    cică sa corecteze profii simularuile de acasă
    asta era problema educației , trebuiau să se strângă profii la școală să corecteze. acu se scanează și se trimite la domiciliu🥴

    1. Pai nu mai bine fac economii scolile? Ma uit cate lemne merg intr-o zi in care stau acasa si cate cand vin la 3-4 de la scoala. Ma usuca de bani in weekend. Nu mai bine facem noi ba scoala online, corectat la examene acasa la profesor? Ca tot se faceau de toate de acasa si cu chestii de acasa. Maine poimaine ne-or pune sa ne aducem si sotii si sotiile in folosul scolii…Aaa, stai ..deja mi-am adus sotul la scoala sa repare banci, sa prinda panouri, ca doar noi avem om care asigura intretinerea in scoala…om platit… Jigodiile dreaq ce sunteti!!!

      1. că bine zici , oliaca din iconomie nu strica
        da ce te faci cu 70 de milioane de euro aruncate pe o ,platformă educațională digitală, , din bani publici , a dracu economie…făceai un spital cu banii ăștia.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Consiliul Legislativ desființează proiectul de Ordonanță de Urgență prin care Guvernul îi forțează pe profesori să accepte majorări salariale cu 585 de lei, avertizînd că OUG-ul Guvernului Ciucă este neconstituțional

Consiliul Legislativ a acordat aviz favorabil Ordonanței de Urgență pe care Guvernul Ciucă o aprobă astăzi cu forța, ordonanță respinsă de profesori. În aviz, însă, Consiliul Legislativ avertizează că articolul…
Vezi articolul

Apel World Vision: Lumea trebuie să acționeze imediat în ajutorul copiilor din Afganistan / 8,2 milioane de minori au avut nevoie de asistență umanitară și de protecție în 2021

“Nenumărați copii vulnerabili din Afganistan vor plăti cu viața pe măsură ce vor fi înghițiți de conflict”, avertizează, marți, organizația umanitară internațională World Vision. Această arată, într-un comunicat de presă,…
Vezi articolul

Andreas Schleicher, fondatorul PISA: 40% din statele OCDE au sisteme de bonusuri pentru a stimula performanța profesorilor / Dacă vreți să impuneți criterii de performanță în salarizarea cadrelor didactice, folosiți cât mai multe criterii posibil, pentru că dacă puneți unul singur, acela va fi corupt

Salarizarea bazată pe performanță este „una dintre cele mai dificile dileme cu care se confruntă orice sistem de educație“, a spus Andreas Schleicher, directorul Directoratului pentru Educație al OCDE, unul…
Vezi articolul