Probleme la calcularea salariilor profesorilor în aplicația Edusal, acuză liderul sindical Marius Nistor: Au fost calculate sume în minus între 10.000 și 24.000 de lei / Pentru ministrul Ligia Deca acordarea tranșelor de bani prin Ordonanța 48 a părut ca o noutate

26.638 de vizualizări
Foto: captură – EduSal
O serie de probleme apărute în aplicația Edusal, care calculează salariile profesorilor, sunt scoase la iveală de președintele Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, Marius Nistor. Acesta spune într-un scurt interviu pentru Edupedu.ro că au fost calculate sume în minus pentru anumite categorii de salariați, după cea mai recentă versiune a softului. “Sunt situații în care pe anumite poziții apar bani „cu minus”. Directori de grădinițe, contabili, angajați în două unități – sumele sunt între 10.000 și 24.000 lei. (…) În momentul de față ne gândim foarte serios dacă nu ar fi mai bine să stopăm lucrul acesta (n. red. folosire aplicației de salarizare EduSal) până în momentul în care se clarifică în totalitate problemele legate de aplicație”, spune Nistor, în condițiile în care Ministerul Educației a anunțat ieri, într-un comunicat de presă, că sunt disfuncționalități în aplicație legate de calcularea tranșelor pe care profesorii ar fi trebuit să le primească în septembrie, prin ordonanța 48/2022.
  • Edusal este aplicația de salarizare din sistemul de învățământ, gestionată de SIMAVI, companie rezultată din SIVECO. Aceasta din urmă a realizat SIIIR – Sistemul Informatic Integrat al Învățământului din România, în anii 2013-2015, în perioada Guvernelor Ponta, fiind un proiect cofinanțat din Fondul Social European prin Programul Operațional Sectorial Dezvoltarea Capacității Administrative 2007-2013. A costat circa 18 milioane de lei.
  • Edusal a fost o aplicație oferită inițial gratuit celor de la Ministerul Educației. În prezent contractele ministerului cu compania SIMAVI pentru gestionarea Edusal și SIIIR nu sunt transparente și nu există informații publice despre acestea.
  • Edupedu.ro a solicitat Ministerului Educației aceste informații, iar în momentul în care vom primi răspuns, le vom publica.

Marți seară a avut loc o întâlnire a ministrului Educației cu delegațiile Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret“ și ale Federației Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI), în urma căreia ministerul a anunțat că sunt disfuncționalități generate de aplicația Edusal în aplicarea OUG 48/2022.

Marius Nistor mai spune că aplicația Edusal are probleme nu doar în privința aplicării ordonanței, ci ce îngreunează calcularea salariilor profesorilor. “Deja sistemul este suprasaturat de modificări peste modificări ale Edusal. Lucrurile acestea se întâmplă aproape în fiecare lună. Este o presiune formidabilă la adresa colegilor noștri care lucrează la Edusal. În momentul de față ne gândim foarte serios dacă nu ar fi mai bine să stopăm lucrul acesta până în momentul în care se clarifică în totalitate problemele legate de aplicație. (n. red. folosirea aplicației Edusal). Eu nu vreau să-mi văd niciun coleg nemulțumit, nu vreau să-i văd pe colegii care au hotărâri judecătorești că trebuie să mai aștepte încă vreo lună până când ministerul va fi în stare să facă o aplicație pentru ei. Este inadmisibil și este incorect.  

Este treaba ministerului care trebuie să rezolve această problemă. Orizontul trebuie să fie foarte rapid în momentul de față. A apărut o problemă majoră pe care a generat o strict ministerul și angajații din minister prin amânarea punerii în aplicare a unor propuneri venite din partea noastră care i-ar fi ajutat pe colegii din teritoriu. În plus să mă trezesc că îmi ies oameni pe minus. Sunt situații în care pe anumite poziții apar bani „cu minus”. Directori de grădinițe, contabili, angajați în două unități – sumele sunt între 10.000 și 24.000 lei – deși oamenii trebui să primească. Lucrurile acelea au fost rezolvate printr-o varianta apărută ulterior, în urma intervențiilor noastre.

Asta este problema celor care au lucrat cu Edusal și a modului în care transmiți niște informații. Noi nu avem acces la așa ceva, dar le aflăm abia din teritoriu noi nu avem acces la Edusal”, mai spune liderul sindical.

Normele de aplicare pentru ordonanța 48/2022 nu au fost publicate, deși ordonanța a fost aprobată în aprilie

Aprobată în aprilie, ordonanța de urgență prevede că “profesorii vor primi în termen de 3 luni prima tranșă de 5% pentru plata diferențelor salariale, pentru perioada 2017-2021. Sumele necesare acordării diferențelor de drepturi salariale se asigură de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Educației”, spunea Cîmpeanu. El declara pentru Edupedu.ro că prima tranșă va fi făcută “realist în septembrie, odată cu lichidarea pe luna august”.

Profesorii nu au primit banii respectivi în luna septembrie și cel mai probabil nici în luna octombrie nu se va întâmpla asta, pentru că normele de aplicare nu s-au publicat în Monitorul Oficial, iar în aplicația Edusal tocmai s-a introdus o opțiune pentru a se putea calcula aceste tranșe, însă erorile sunt unele de mare amploare, după cum susține și Ministerul Educației în comunicatul remis presei marți seara.

Instrucțiunile publicate de SIMAVI – operatorul EduSal – pentru implementarea Ordonanței 48/2022 sunt cuprinse într-o broșură de 19 pagini:

Revenind la Nistor, acesta susține că impactul acestor probleme este resimțit de foarte mulți angajați din Educație: “Discutăm de zeci de mii de oameni pentru că aici trebuie să îndeplinească niște criterii cei care se încadrează pe tranșeele de vechime, cei care au gradație de merit, contabili, cei care au ore de dirigenție, este vorba despre cei care lucrează în învățământul special sau simultan. Toți cei care se află într-una dintre aceste categorii trebuie să beneficieze de diferențele salariale care ar fi rezultatul calculului corect al acestor drepturi stipulate în legea 153”.

„Nu aveau tot timpul să facă acest lucru (n. red. să emită normele de aplicare și să dezvolte aplicația în Edusal)? Noi le-am cerut, cred că ar trebui să-i întrebați pe cei de-acolo, să răspundă angajații Ministerului Educației. De ce nu s-a ținut cont de ceea ce au propus organizațiile sindicale? De ce nu s-a venit cu o variantă de Edusal care se pună în aplicare ordonanța 48 care să fie funcțională, care să fi putut fi pilotată înainte? Să obișnuiești oamenii, să identifici problemele care pot să apară. De ce toate lucrurile acestea trebuie făcute pe ultima sută de metri? Totul numai sub presiune”, spune Marius Nistor.

Ministrul Educației Ligia Deca nu știa de acordarea tranșelor de bani și nici de probleme în Edusal

Ligia Deca nu a știut să precizeze, în cadrul primei sale conferințe de presă, săptămâna trecută, dacă prima tranșă din diferențele salariale prevăzute în OUG nr. 48/2022 va intra în conturile profesorilor luna aceasta sau când anume: “Mă voi interesa, nu mi-a fost semnalată problema de către sindicate, urmează să mă întâlnesc și cu ele”, a spus ministrul pe 13 octombrie.

Întâlnirea a avut loc marți, între delegațiile Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret“, ale Federației Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI) și ministrul Educației, iar pentru Ligia Deca “situația legată de aceste drepturi salariale a părut nouă“, spune Marius Nistor: “Efectiv nu știa despre ce este vorba. Noi nu ne așteptam să apară astfel de situații când avem o ordonanță de urgență care trebuie să prevadă drepturile salariale. Sunt niște aspecte pe care le comunicăm, dar am vrut să prevenim aceste lucruri și ministerul nu a ținut cont de așa ceva. E o sarcină grea pentru doamna ministru. În momentul de față aceste probleme generează nemulțumire. M-am săturat de modul în care se realizează mentenanța pe Edusal, m-am săturat de cum se lucrează pe Edusal, de negocieri purtate în privința acestui faimos program de salarizare, cred că lucrurile am ajuns prea departe”, spune Marius Nistor.

Proiectul de ordonanță, prezentat de Edupedu.ro la începutul lunii martie, a fost elaborat după negocierile dintre guvern și reprezentanții profesorilor, după ce sindicatele acestora au obținut în instanță plata diferențelor salariale. Însă, Marius Nistor spune că ministerul nu s-a ocupat nici de publicarea normelor, nici de modul de calcul. Se știe doar pe hârtie, în Ordonanța 48/2022 cum se primesc banii și când.

Pentru anul 2022, sumele se plătesc într-o singură tranșă în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, prevede art. 4, alin. (4) din ordonanță.

Sumele necesare acordării diferențelor de drepturi salariale stabilite se plătesc eșalonat, pe o perioadă de 5 ani, de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, astfel:

  • în primul an calendaristic de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență se plătește 5% din valoarea diferențelor salariale;
  • în al doilea an calendaristic de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență se plătește 10% din valoarea diferențelor salariale;
  • în al treilea an calendaristic de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență se plătește 25% din valoarea diferențelor salariale;
  • în al patrulea an calendaristic de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență se plătește 25% din valoarea diferențelor salariale;
  • în al cincilea an calendaristic de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență se plătește 35% din valoarea diferențelor salariale.

Pentru că unii profesori și-au câștigat în instanță drepturile, au primit o parte din bani. Dar sunt mai multe situații distincte, spune Marius Nistor: “Noi acum avem mai multe situații: cei care nu au nicio hotărâre judecătorească, cei care au hotărâri judecătorești și pentru care au fost puse în aplicare și au primit tranșă de 5% și cei care au hotărâri judecătorești dar nu a primit tranșă din 2021. Ministerul a venit foarte târziu cu varianta de Edusal și ea se referă strict la aplicarea Ordonanței 48/2022, fără niciun fel de pregătire în prealabil a sistemului și rezultatul l-am putut constata cu toții din momentul în care am început calculele pe ordonanța 48/2022″.

“Avem situația celor cu sentințe care nu au fost puse în aplicare. Ori, în conformitate cu articolul 3 din ordonanța 48/2022, cei care n-au beneficiat de drepturile salariale în cauză automat trebuiau prinși pe ordonanța în cauză, în aplicația Edusal. Și trebuiau să primească drepturile respective. Sunt colegi care n-au mai declanșat acțiuni în instanță, respectiv pe tranșele de vechime, mergând pe ideea că apare ordonanța care rezolvă lucrurile și acum se trezesc în situația în care – ne pare rău, n-aveți tranșă de vechime, nu vi le calculăm. Este inadmisibil așa ceva”, mai spune liderul sindical Marius Nistor.


12 comments
  1. Am fost solicitat să suplinesc un post de învățător la plata cu ora. De ce nu se acordă sporul de diriginție! Nu am grijă de acel colectiv? nu îi educ? Nu organizez toate activitățile prevăzute la clasă în relația cu părinții, cu conducerea școlii, cu comunitatea locală? este o bătaie de joc! Rușine decidenților!

  2. Suntem furati de statul roman de ani buni. Noua lege a salarizarii marca Olguta Vasilescu a marit furtul in invatamant. Sunt o gramada de specialisti in ME dar nimeni nu are curajul sa spuna adevarul.

  3. Sa aveti in vedere si sporul de suprasolicitate pentru secretari si noi lucram cu elevii, calculam drepturi salariale de 10 – 12 ani fara sa fim platiti, majararea salariului in perioada 2018 – prezent nu a reprezentat m -ai mult de 9 lei pe brut sau poate 0 lei depinde de situatie. Marirea de salariu a reprezentat sporul de fidelitate de care beneficiam dinaintea aplicarii Legii 153/2017 iar acesta lege spune ca acest spor reprezinta marire. Sporul de calculator a fost taiat incepand cu luna decembrie 2017 la sugestia onor Ministerului Educatiei prin reprezentatii Paunica si Ghelmez. Dar ce sa vezi salariatii ministerului primesc acest spor si in prezent. Nu faceti nimic pentru oamenii din educatie decat ii umiliti, le stabiliti termene de doua zile de a introduce date in OG 48, voua va trebuit 3 luni sa faceti un program de calcul care este facut pe genunchi si aveti pretentia ca in doua zile sa parcurgem 5 ani, luna de luna, om cu om. In momentul cand am semnalat erorile programulu ni sa spus ca nu stim sa citim si ca suntem prosti.

    1. Dl Ghemez, recent a declarat: La scolile gimnaziale, secretarele nu au prea multa treaba, trebuiau date afara dar au intervenit sindicatele”.
      Dl Ghelmez, va invit in scoala sa vedeti cum ,,stau degeaba”. In concediu lucrez, peste program lucrez, ce fel de stat degeaba este asta?

  4. Se face și ministra că nu știe,cum va faceți și voi sindicaliștii că nu știți de salariile proaste ale secretarilor de scoala.Daca știți să vă dați salarii mari, și sporuri că voi sunteți deștepți atunci calculati voi diferențele dacă sunteți așa deștepți și bine plătiți.

  5. O alta problema este, ca directorii, care au avut 19 ani vechime in invatamant in anul 2017, nu primesc nimic, chiar daca nici spor de conducere nu au si au avut gradatie de merit, pe motiv ca sunt plafonati, mai bine ramaneau profesori fara responsabilitati peste responsabilitati si fara stresul de zi de zi.

  6. Ce coincidenta…
    Când trebuie pusă legea în aplicare se găsesc tertipuri de amânare. Acum e aplicația, mâine refuzul de a calcula, poimâine că nu au procedura de calcul, etc.

    Iar sindicatele doar semnalează fără nicio reacție bazată pe legislația care permite intervenția în baza contractului colectiv de muncă.

    În acest mod banii se dau doar la ,,televizor” în sensul ca societatea e informată că profesorii ,,primesc din nou bani ” când în realitate nu primesc nimic. Oricum e vorba doar de diriginți și gradații de merit, deci nu de tot corpul profesoral.

    Astfel se íncurajeazå ura socială între categoriile socioprofesionale, intre mediul privat si aparatul bugetar.

    Qui prodest?

  7. >>Ligia Deca
    LOL, care este legatura acestei doamne cu invatamantul? Bine ca vorbeste de echitate, internationalizare, reforma comprehensiva, plus alte minuni boombastice si superfantastice.

  8. Această aplicație Edusal se arată ca un instrument foarte bun de eschivare de la dreptul la salariul corect și decent pentru multe persoane din învățământ. Iar cei mai afectați sunt ca întotdeauna, în primul rând suplinitorii. Din două motive: cum au mai mult de o școală, salariul de bază este diferit în funcție de fiecare școală și ca și cum ar depinde de numărul de ore, ceea ce este o aberație dacă vorbim de salariul de bază. Altfel spus, 6 școli, 6 salarii de bază, de la care se calculează ce se scade, adică impozitele, între care CASS, CAS de la toate școlile. Deci, trei școli, trei salarii.. Apoi, dacă fiind suplinitor, un profesor nu a dat Definitivat din X motive, și a depășit 1 an de predare, el nu are vechime asociată timpului efectiv de muncă de… să zicem, 5 ani sau câți or fi. El este trecut la infinit cu vechime 0-1 an în condițiile în care totuși el are un examen dat cu note care îl recomandă pentru statutul de titular. Altfel că salariul unui profesor suplinitor este mai mic decât salariul minim pe economie. Pe de altă parte, a ține forțat mulți profesori ca suplinitori, a devenit și un alt truc mizerabil de a plăti mai puțin oameni calificați ca pregătire profesională. Și rămâne încă întrebarea: oare nu cumva multele vacanțe între 5 module am și ele alte forme de plăti mai puțin salariile profesorilor? Și altă aberație: cum e posibil că un număr de ore, date peste normă să însemne mai puțin decât numărul lor efectiv pentru că unii elevii termină anul școlar mai devreme? Mai exact, înainte de a se termina anul, și orele în plus, sunt deja mai puține la număr pentru salariu dar mai multe la munca efectivă? Să explice cineva, dacă poate, așa ceva…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Sporul de doctorat pentru profesori să fie plătit în urma unei verificări anuale, nu lunare / Modificarea tuturor fișelor de post ar duce la o birocratizare excesivă – proiect al Ministerului Educației care vrea să modifice ordonanța Ciolacu

Pentru plata sporului de doctorat pentru profesorii din învățământul preuniversitar și superior verificarea se va face printr-o evaluarea anuală, nu lunară, așa cum este prevăzut în prezent, potrivit unui proiect de…
Vezi articolul

Dezbatere LIVE online organizată de World Vision România

Profesorii care au făcut cinci propuneri concrete de politici publice în Educație, pe care le-au prezentat inspectoratelor școlare județene, în proiectul „Inspectoratul școlar civic” al World Vision România: Finanțare de la județ pentru excursii cu elevii, îmbunătățirea comunicării despre școală și a imaginii acesteia, dezvoltarea literației, reducerea abandonului școlar

Zece școli au creat proiecte de politici publice în comunitatea de profesori, uneori și cu implicarea elevilor, pe care le-au propus apoi autorilor de politici educaționale din teritoriu, adică inspectoratelor…
Vezi articolul

SURSE Excepția prin care orice persoană cu studii superioare poate să predea în școli, fără module de pregătire sau masterat didactic, a fost eliminată din proiectului Legii învățământului superior

Excepție prin care orice persoană cu studii superioare poate să predea, chiar dacă nu a urmat programele de formare psihopedagogică sau nu are masteratul didactic, a fost eliminată din proiectul…
Vezi articolul