Profesoara Andreia Bodea: Asocierea sintagmei bursă de merit cu media 2, cu media 3, chiar și cu media 5 este hilară

Andreia Bodea

Foto: Andreia Bodea - captură TVR Info

Directoarea Colegiului Național „I. L. Caragiale” din București, Andreia Bodea, a declarat la TVR Info că „asocierea sintagmei bursă de merit cu media doi, cu media trei, chiar și cu media cinci este hilară”. Amintim că aproape 8.500 de elevi care au media sub 5 iau bursă de merit, potrivit datelor Ministerului Educației. Concret, este vorba de 8.494 de elevi care se află în această situație.

Profesoara a spus că nu a fost de acord încă de la început cu acest lucru, iar argumentele în favoarea acestui sistem nu au convins-o: „Când am văzut draftul, am crezut că este o glumă, am crezut că este un material de lucru și am crezut că niște voci autorizate vor semnala problemele care vor apărea. Iată că nu s-a întâmplat așa și problemele au apărut. În ceea ce mă privește, mi se pare nedrept.”

Moderatoare: Pentru început, sunteți de acord sau nu cu această formulă de burse?

Andreia Bodea: Nu, nu sunt de acord. Nu am fost de la început. Când am văzut draftul, am crezut că este o glumă, am crezut că este un material de lucru și am crezut că niște voci autorizate vor semnala problemele care vor apărea. Iată că nu s-a întâmplat așa și problemele au apărut. În ceea ce mă privește, mi se pare nedrept. Mi se pare că a fost o gândire pripită. Nu știu a cui a fost propunerea, dar a fost total neinspirată, a creat și va crea niște probleme de toate părțile. Este foarte greu, însă, când ai promis un lucru și l-ai introdus și într-o lege, să-l retragi așa, fără explicații. Argumentele pe care le-am auzit și eu în favoarea acestui sistem pe mine nu m-au convins. În orice caz, asocierea sintagmei bursă de merit cu media doi, cu media trei, chiar și cu media cinci este hilară. (…)

Moderatoare: Am ajuns la discuția despre motivare sau demotivare. Vreau să le punctăm rapid, pentru că mai avem și subiectul legat de acele prime de carieră didactică și carieră profesională. Motivare sau demotivare. Eu, dacă am o medie de 9.45 și n-am prins pragul de 9.50, nu iau bursă. Uitându-mă astăzi pe această statistică și văzând că în categoria 1.00 și 1. 99 sunt 100 și ceva de burse, cum mă simt?

Andreia Bodea: Aici, copiii cu note mari, să spunem, se vor împărți în mai multe categorii. Este o categorie care învață, pentru că acesta este drive-ul lor, învață în orice condiții și știu că învață pentru ei și pentru ceea ce își doresc să devină și care, poate, vor trata acest aspect ca încă o anomalie a României educate. Dar este și o categorie de elevi cu medii mari, dintre aceștia la limita, dacă nu vor fi în cei 30%, care o să aibă 9.48, 9.45 la licee bune, copii care au muncit mult pentru această notă și care, evident, că se vor simți frustrați, dezamăgiți și care vor veni cu întrebări legitime către părinți, către directori și către școală. Da, nu mi se pare că îi motivezi nici într-un fel, iar efectul cu siguranță nu va fi cel scontat, fără doar și poate, dacă ideea era să se ofere niște bani, pentru că, de fapt, transformăm școala, venim la școală, da, ca să fim remunerați. Nu ăsta este scopul școlii. Da, adică ideea este haideți să nu mai abandonăm școala, îi ținem la școală, pentru că le dăm niște bani cu doi, cu trei, cu cinci, cu cât au, dar ceea ce nu mi se pare în regulă. O soluție, din punctul meu de vedere, ar fi fost să se mărească sensibil alocația de stat pentru copii, care este foarte mică, pe care o iau toți copiii. Aceea trebuia, nu știu, dublată, triplată, înzecită. Și nu am mai fi avut această problemă. (…)

Acestor copii le dăm senzația, atâta vreme cât ea se cheamă de merit, că acolo există totuși un merit. Din punctul meu de vedere, să intri la liceu cu unu, cu orice medie sub cinci, este orice, numai merit nu. (…)

Moderatoare: Așadar, e mult de discutat pe subiect, încercăm să-l închidem totuși. O concluzie foarte scurtă pe acest subiect, dna. Bodea, cu bursele.

Andreia Bodea: Senzația mea cu aceste burse – și nu cred că nu s-au știut lucrurile acestea – este de a acoperi niște goluri mult mai grave, mult mai adânci ale învățământului, probleme rămase de zeci de ani nerezolvate. Așa cumva să dăm ceva, ca să acoperim cumva ceea ce nu s-a făcut. Și într-adevăr, erau lucruri mult, mult mai importante. La 34 de ani de la Revoluție, încă nu învață dimineața toți copiii, încă nu-i putem ține în școală, să le oferim o masă caldă tuturor și niște ore de pregătire. Despre ce vorbim? Poate abandonul școlar ar fi fost mai mic dacă aceste lucruri reale, concrete ar fi fost oferite până în acest moment.

Informații de context

Săptămâna trecută, premierul Marcel Ciolacu a declarat că „nu poate fi acceptat în continuare” ca elevii de nota 2 să primească burse de merit:

„Am văzut situația total anormală prin care s-a ajuns ca elevii de nota 2 să primească burse de merit. Acest lucru nu poate fi acceptat în continuare. Am avut o discuție cu doamna ministru Deca și cu sindicatele din învățământ. Sperăm să avem cât mai repede o soluție prin care bursa de merit să reflecte performanța școlară și să fie o distincție foarte clară între bursa de merit și bursele sociale, care au destinație, în primul și primul rând, pentru a reduce abandonul școlar”, a spus Marcel Ciolacu.

Florian Lixandru, secretar de stat în Ministerul Educației, a declarat pentru Agerpres că modificarea Legii educației este discutată la Ministerul Educației pentru a repara „anomaliile” create de bursele de merit pentru 30% dintre elevii fiecărei clase:

„Am discutat la nivelul conducerii ministerului şi acest lucru poate fi remediat doar prin modificarea legii. Legea poate fi modificată printr-o ordonanţă de urgenţă sau printr-o iniţiativă parlamentară. (…) Noi am solicitat din teritoriu o statistică pe fiecare categorie de bursă, pe fiecare criteriu, să vedem care este numărul de beneficiari şi, în funcţie de ce vom constata aici, vom propune măsuri de remediere. (…) Suntem în analiză, la acest moment colectăm datele din teritoriu”, potrivit secretarului de stat Florian Lixandru.

Ministra Educației, Ligia Deca, a spus, la Antena 1, că situațiile apărute în presă în care elevi cu medii sub 5 iau bursă de merit apar doar la clasa a IX-a: “Problema nu este neapărat bursa de merit, ci cum ajung copiii la clasa a IX-a să fie repartizați cu medii sub o nota de trecere”.

În presa locală au apărut cazurile ale unor elevi din Prahova care vor lua burse de merit, deși au media 1,97, respectiv 4,59. Acest lucru este posibil în noua lege a Educației: noile criterii de acordare a burselor din legea educației permit ca elevi cu medii de 5 să ia bursă de merit, dacă se încadrează în primii 30% din punct de vedere al mediei, iar în cazul celor de clasa a IX-a, media poate scădea sub 5 pentru că se ia în calcul media de la Evaluarea Națională.

Doi elevi din Sibiu, unul cu media generală 1,59 și altul cu 1,85, primesc și ei bursă de merit de 450 de lei pe lună în acest an școlar.

Florian Lixandru, secretar de stat în Ministerul Educației, explica pe 21 septembrie că elevi cu medii de 5 pot lua bursă de merit dacă sunt în primii 30% din clasă. În cazul elevilor de clasa a IX-a, se iau în considerare mediile de admitere la liceu, adică media de la Evaluarea Națională, iar în unele cazuri acestea pot fi foarte mici, 2, 3 sau puțin peste 1.

De altfel, pe 26 septembrie, Ministerul Educației a dat instrucțiuni pentru bursele școlare din 2023-2024, printr-o notă oficială: Pot lua bursă de merit și elevii care nu au susținut Evaluarea Națională.

Edupedu.ro a semnat faptul că prin eliminarea unui prag până la care se acordă bursele de merit vor fi discrepanțe mari. De exemplu, bursele de merit de 450 de lei vor fi primite în acest an școlar și de primii opt elevi din cea mai bună clasă de a IX-a de la Colegiul „Sf Sava“, cu ultima medie 9,97, și de primii opt de la Liceul „Pallady“, cu medii între 6,72 și 5,10.

Un alt exemplu dat de Edupedu.ro: la Liceul Tehnologic Nr. 1 Gâlgău, județul Sălaj, 7 elevi de clasa a IX-a, pentru care știm mediile de admitere la liceu, pe baza cărora ei vor primi bursă de merit, conform legii Deca-Iohannis, vor primi câte 450 de lei pe lună în acest an școlar. Mediile lor sunt între 8,05 și 4,52.

Într-o dezbatere publică privind metodologia de acordare a burselor pentru anul școlar 2023-2024, părinți și profesori au ridicat această problemă a eliminării pragului până la care se acordă bursa de merit.

Citește și:
Bursă de merit pentru aproape 8.500 de elevi cu medii mai mici de 5, în acest an școlar, arată datele Ministerului Educației / Peste 150 au medii mai mici de 2
Exit mobile version