DEZBATERE Burse de merit pentru 30% dintre elevii unei clase indiferent de medie sau după un prag de medie, oricare ar fi acesta?

8.383 de vizualizări
Foto: © Damir Ä_uhera | Dreamstime.com
Acordarea burselor de merit pentru 30% dintre elevii unei clase, fără prag de medie, a stârnit cele mai multe reacții și propuneri la dezbaterea organizată de Ministerul Educației despre metodologia cadru pentru bursele care se vor acorda în anul școlar 2023-2024, de pe 31 august. Opiniile au variat de la faptul că în lege este minim 30% și în metodologie doar 30%, până la discuții despre echitate și meritocrație în educație. 

Părinți, elevi, profesori și ONG-uri din educație și-au exprimat punctul de vedere și au adus argumente pro sau contra procentului de 30%. De menționat că nu s-au dat exemple pe clasele de gimnaziu, cele mai multe argumente împotriva acestui procent au fost personale sau au avut în vedere comparația dintre licee de top, colegii naționale și licee care nu sunt de top și diferențele de medii ale elevilor din aceste licee. Argumentele pro au vizat echitatea educației.

Iată mai jos punctele de vedere despre bursele de merit exprimate de participanții la dezbaterea organizată de ministerul Educației.

Emanuel Beteringhe, ARDOR: Procentul de 30% va contribui la scăderea psihozei cu notele mari, acest fenomen care erodează de mulți ani sistemul de evaluare

„Susținem prevederile din lege și din metodologia Ministerului Educației. Am citit și poziția avocatului poporului și credem că nu va genera efectele, ci invers. Din punctul nostru de vedere, este foarte bine ca bursa de merit să se acorde la 30% în fiecare clasă. Este o măsură binevenită care contribuie esențial la echitatea sistemului.

Plecăm de la două premise foarte importante. 

  1. Rezultatele educaționale ale elevilor sunt în mare măsură un rezultat al nivelului de educație și bunăstare materială al părinților. O spun zeci de studii.
  2. România are la acest moment unul dintre cele mai inechitabile sisteme de educație din Europa, se poate vedea în raportul Eurydice ale Comisiei Europene și cel din 2020 și în 2022. Cred pe ciclul primar avem al doilea cel mai segregat sistem educațional din Europa și nu stăm bine nici la gimnaziu și nici la liceu.

Felul în care au fost acordate până la acest moment bursele și anume raportate la 9,50 au generat inechitate, pentru că majoritatea celor care primeau bursele respective erau elevii din școlile “bune” și care aveau o situație materială în general bună. Mai mult decât atât, am ajuns în situația în care există o inflație de note mari care a bulversat tot sistemul de evaluare, aproximativ 24% din toți elevii din clasele VI-XII aveau în medie peste 9,50. Va contribui la scăderea psihozei cu notele mari, acest fenomen care erodează de mulți ani sistemul de evaluare. Secundar, va contribui la creșterea motivației pentru învățătură în rândul elevilor care au cea mai mare nevoie de motivație, cei din rural, cei din școlile profesionale din urban.”

Miruna Croitoru, Consiliul Național al Elevilor: Dacă ne referim la acest procent, este un obiectiv fezabil pentru toți elevii și automat un aspect motivant, inclusiv cei care știau că nu vor atinge niciodată pragul de 9,50

„Este foarte important să ne raportăm la clasă atunci când vorbim despre bursele de merit. Vorbim despre o echitate mult mai mare, despre șanse egale și faptul că toți elevii vor avea șansa de a lua bursă de merit, conform unui criteriu echitabil. De foarte multe ori, 9,50 înseamnă un lucru la o clasă și un cu totul alt lucru la o altă clasă. Dacă ne referim la acest procent, este un obiectiv fezabil pentru toți elevii și automat un aspect motivant, inclusiv cei care știau că nu vor atinge niciodată pragul de 9,50, pentru ca nu au oportunități, nu fac meditații.

Noi susținem această formulă pe care am ne-am dorit noi să o reglementăm mult mai bine. 

În cazul în care, la nivelul unei clase, în procentul de 30% se află și elevi care se regăsesc în următoarele situații, aceștia nu se includ în ierarhia pentru acordarea burselor de merit conform alin. (1), litera a):

a) elevii care au mai mult de 20 de absențe nemotivate în anul școlar anterior;

b) care nu au obținut media 10 la purtare în anul școlar anterior;

c) care beneficiază de bursa de excelență olimpică I sau II sau de bursă de merit conform criteriilor menționate la alin. (1), literele b), c), d), e).”

Sebastian Țoc, profesor SNSPA: Comparația între copii de 9,70 dintr-o școală și copii de 7,50 din alta fiind în acest caz complet irelevantă, pentru că notele nu ilustrează neapărat progresului în școală și efortul pe care îl depune copilul în școală, ci ilustrează mai degrabă resursele, mediul de rezidență, resursele familiei, implicarea părinților

„În principiu, este o măsură foarte bună. Ideea de merit în învățământul preuniversitar este destul de depășită. Studiile sugerează că meritul poate fi interpretat ca progres al elevilor, iar progresul elevilor poate fi măsurat mult mai bine ca progres în interiorul clasei de elevi, decât să fie comparat cu un standard național. Totodată, este o măsură care s-ar putea să mai reducă din polarizarea între școli, știm că există fenomenul segregării școlare. Segregarea academică se suprapune cu dezavantajele de natură socio-economică și de natură etnică.

Părinții, mai ales care provin din medii privilegiate, nu vor mai căuta cu orice preț să fugă către cele mai bine cotate școli din orașe sau din alte localități. Nu este nimic ne meritocratic în această măsură. Comparația între copii de 9,70 dintr-o școală și copii de 7,50 din alta fiind în acest caz complet irelevantă, pentru că notele nu ilustrează neapărat progresului în școală și efortul pe care îl depune copilul în școală, ci ilustrează mai degrabă resursele, mediul de rezidență, resursele familiei, implicarea părinților și alte aspecte de acest gen.”

Ștefan Vladimir Răduță: Este totuși anormal ca într-o școală dacă primul elev este cu o medie de 7,90 și ultimul elev are o medie de 5,50, indiferent de condițiile socio-economice

„Problema principală în România este că, într-adevăr este un sistem în continuare destul de inegal și atunci o medie sau o notă de 10, de 9 într-un liceu într-un anumit oraș sau anumită școală, înseamnă cu totul altceva față de alte medii, alte note din alte zone ale țării.

Cu toate acestea, cred că este o problemă pentru că nu există prag inferior de medie. Este totuși anormal ca într-o școală dacă primul elev este cu o medie de 7,90 și ultimul elev are o medie de 5,50, indiferent de condițiile socio-economice, indiferent de existența profesorilor, aceștia să beneficieze de o bursă de merit.

Politica publică de a acorda burse de merit este, prin definiție, o politică publică exclusivă, nu inclusivă, pentru că prin merit încercăm să premiem meritocrația, performanța elevilor. Nu cred că este deloc benefic aceste criterii de aplicare a burselor de acordarea lui să se schimbe acum.”

Nastasia Alexandru, profesor Teach for Romania: O bursă de merit poate fi acordată și în școli care poate au medii mai mici, dar în care efortul se întâmplă, progresul are loc și cred că este o măsură valoroasă

„Am lucrat ca învățătoare în comunitate vulnerabilă, mai exact în Săcele, Județul Brașov, în comunitatea Gârcini, care este printre cele mai numeroase comunități de romi. Am înțeles și am văzut că atunci când monitorizăm și apreciem progresul fiecărui elev în relație cu propria performanță, se întâmplă doua lucruri minunate, el vine din ce în ce mai des și cu mai mare satisfacție la școală, iar acest lucru transpiră ca să zicem așa și în rezultatele pe care el le are în timp.

Intenția din spatele unui prag este pozitivă, de a motiva și de a recunoaște excelența elevilor. Nu contrazic acest lucru, însă această intenție rămâne oarecum într-o bulă și foarte rar transpiră ca să zicem așa în afara acestei bule și atunci poate că ne copleșește cu note care nu au neapărat legătură cu progresul pe care respectivul elev l-a făcut.

O bursă de merit poate fi acordată și în școli care poate au medii mai mici, dar în care efortul se întâmplă, progresul are loc și cred că este o măsură valoroasă.”

Simona Crisbășanu, președinte Coaliția pentru Educație: Este îmbucurător faptul că elevii nu sunt atât de preocupați de faptul că acei elevi cu note de peste 9,50 nu vor mai lua burse de merit cum sunt părinții acestora

„Coaliția pentru Educație susține Consiliul Național al Elevilor și Asociațiile elevilor. Chiar este îmbucurător faptul că elevii nu sunt atât de preocupați de faptul că acei elevi cu note de peste 9,50 nu vor mai lua burse de merit cum sunt părinții acestora. Ceea ce noi am văzut este că sunt clase întregi, școli întregi, unde copiii au burse de merit și sunt clase întregi și școli întregi unde nu se întâmplă acest lucru. Și acolo copiii și profesorii se străduiesc și sunt progrese pe care le fac acei copii, dar pentru că provin din medii dezavantajate nu beneficiază de aceleași resurse ca cei din școlile bune și am zice noi, cei din familiile care au posibilități să-i susțină pe acești copii. 

Nivelul de performanță academică al unui copil este influențat de nivelul socio-economic al familiei și mai mult decât atât, de nivelul de educație al mamei. Câți dintre copiii care ajung la liceele bune provin din astfel de medii? 

Nu este singura măsură care trebuie aplicată pentru acești copii, sunt necesare măsuri integrate, astfel încât să vedem un progres al lor și aceste măsuri trebuie aplicate consecvent timp de mai mulți ani de zile, nu doar educaționale, ci și pe parte socială.” 

Ruxandra Pană, Colegiul Național “Sfântul Sava” București: Nu sunt de acord cu acest 30% și nici părinții. Haideți să dăm un examen. Un elev de media 9,50 de la liceele de top și cu un elev de media 7,50, care va beneficia de această bursă de merit și după aceea putem să ne exprimăm

„Nu sunt de acord cu acest 30% și nici părinții. Fac parte dintr-un colegiu care este de prestigiu și în acest colegiu și în multe colegii din țară din București de prestigiu se învață, chiar dacă interlocutorii mei de dinainte spun că alți copii nu beneficiază de aceeași profesori. Consider că momentul în care un profesor este titularizat într-un liceu mai bun sau mai prost este profesor și își face meseria. 

Haideți să dăm un examen. Un elev de media 9,50 de la liceele de top și cu un elev de media 7,50, care va beneficia de această bursă de merit și după aceea putem să ne exprimăm, să vedem dacă da, aceleași subiecte, pe aceeași materie pe care o fac, că toți fac aceeași materie și într-un liceu de top și într-un liceu mai de ne top.

Așa că vă propun să modificăm legea, ca să nu intrăm în contradicții enorme, să eliminăm acest procent sau puneți un criteriu de medie, 30%, dar să aibă peste o anumită medie.”

Luminița Căciulă, ONG Sprijin pentru educație: E vina copiilor că au învățat mai bine că și-au dat mai mult interesul să ajungă la licee de top, așa cum sunt numite?

„E vina copiilor că au învățat mai bine că și-au dat mai mult interesul să ajungă la licee de top, așa cum sunt numite? Știm cu toții, unii sunt mai bine dotați intelectual, alții sunt mai bine ajutați de părinți, dar până la urmă, dacă un copil vrea să-și depășească condiția, credeți-mă că poate să facă acest lucru, dacă un copil vrea să intre la un liceu de top, nu contează că părinții nu au o situație financiară, că am tot văzut că s-a spus de situația financiară a părinților în mediul rural și vă spun se poate. 

Haideți să stabilim un prag dacă se cheamă bursă de merit. Nu cred că este normal pentru un copil care a învățat să spună, eu nu mai iau bursă, pentru că iau primii 30%, dar ia unul care are 7,50, 8,50. Dacă dumneavoastră, Minister al Educației, doriți să păstrați acest 30%, haideți măcar din moralitate, din omenie, din tot ce vreți, dumneavoastră stabiliți un prag de medie. În momentul în care, dau exemplul acela faimos din presă, cineva ia cu 9,7 bursa de merit și altcineva ia cu 6 și ceva bursă de merit, iertați-mă, unde-i meritul, unde este meritul?”

Margareta Bineață, profesor Școala Gimnazială numărul 81: Ideea de a acorda pe criteriul de note este predictibilă, acest 30% într-un an poate să fie să cuprindă mai mulți elevi, în alt an mai puțini

„Vă vorbesc în calitate de profesor, dar și din calitatea de părinte de elev în an terminal care a muncit foarte mult în tot acest an să ia peste 9,50 ca să aibă bursă.

Ideea de a acorda pe criteriul de note este predictibilă, acest 30% într-un an poate să fie să cuprindă mai mulți elevi, în alt an mai puțini. Nu știu niciodată dacă o să ia bursă sau nu o să ia și ar fi o motivație să existe un criteriu predictibil pentru că nu poți să prezici câți copii vor lua să zicem medii peste tine într-un an școlar.”

Adina Rodica Vlădău: Să se pună un prag de medie, că e 9, 50, 8, 8,50, n-are importanță,  pentru că atunci și copiii din acele licee defavorizate dacă vor dori să ia bursă, vor învăța să ajungă la acel prag

„În lege se specifică clar minim 30% și aș zice să fie preluată. Aș propune să fie preluat și un prag minim de notă, pentru că de asta se numește bursă de merit, altfel putem să denumim cu totul altceva și se schimbă datele problemei. 

La anumite licee într-adevăr performanțele nu sunt la fel ca la altele, performanțele copiilor, performanțele profesorilor sunt cu totul altele și chiar dacă nu sunt condiții excelente, se învață carte foarte bună și copiii au rezultate foarte bune. De aceea aș propune să se pună un prag de medie, că e 9, 50, 8, 8,50, n-are importanță, dar să se pună un prag de medie, pentru că atunci și copiii din acele licee defavorizate, din medii defavorizate, dacă vor dori să ia bursă, vor învăța să ajungă la acel prag.

Susțin ca normele astea să se aplice de anul viitor, pentru că nu există niciun fel de motivare pentru copiii care până acum au luat bursă și acum nu mai au bursă pentru că nu se mai încadrează.” 

Ștefan Popescu, părinte: Propun să introduceți un prag meritoriu. Dacă vreți să impulsionați la nivel de licee mai slabe învățământul, dați unităților de învățământ posibilitatea de a se finanța, de a avea autonomie

„În clasă la băiatul meu se află și copii defavorizați, care vin de la 60 km mașini și care din clasa întâi și până acum au fost șefi de promoții. Deci, părinții lor sunt despărțiți, n-au bani să-i întrețină. Sigur, studiile de impact arată ce vrem noi. Ne lovim de acest prag, pe care trebuie să-l introducem atunci când vorbim de legislație, oricare ar fi, e bun.  

Băiatul meu a învățat și mă frustrați foarte tare și mă discriminați foarte tare și pe mine ca părinte, și pe el ca și copil în momentul în care spuneți că primii opt din clasa lui vor lua bursă. Primii opt, apropo, au media 10. Băiatul meu, cu media 9,75 se situează pe poziția 22 în clasă. 

Propun să introduceți un prag meritoriu, să găsiți un criteriu obiectiv de a putea măsura la nivel național. Dacă vreți să impulsionați la nivel de licee mai slabe învățământul, dați unităților de învățământ posibilitatea de a se finanța, de a avea autonomie și atunci să-și încurajeze singuri elevii. Noi vorbim aici de un criteriu din bani publici care trebuie să fie universal aplicat pentru toți cei care se supun mediei anuale.”

Adrian Hatos, senator PNL: A echivala meritul cu o simplă notă, a unor profesori care nu sunt la fel de motivați, la fel de pregătiți, de-a lungul și de-a latul țării, ar fi și a fost până acum o greșeală

„Vreau să aduc o critică Ministerul Educației, nu numai acesta, dar în toate mandatele, că nu își fundamentează o propunere de politică publică pe suficiente cercetări și pe suficiente date sau dacă nu face respectivele analize de fundamentare a politicilor publice, măcar să pună la dispoziția publicului datele necesare pentru a putea aprecia, în timpul dezbaterilor publice, care ar fi impactul unor măsuri.

Ideea de mediocritate invocată de instituția statului când e vorba de ceva atâta de discutabil cum este meritul, cred că ar trebui să ne ridice semne de întrebare. Dacă recompensăm meritul individual, acesta ar trebui să se refere, în principiu, la efort și la capacitate individuală, ar trebui să se manifeste ca să poată fi măsurat și recompensat corect, în condiții egale. Ori, așa cum arată exact studiile, condițiile nu sunt deloc egale și pentru un tânăr dintr-o categorie defavorizată, dintr-o școală segregată, să ajungă cumva la o medie de 7,50, presupune un efort mult mai mare decât pentru copii din alte categorii să ajungă la 9,50. 

A echivala meritul cu o simplă notă, a unor profesori care nu sunt la fel de motivați, la fel de pregătiți de-a lungul și de-a latul țării, ar fi și a fost până acum o greșeală. 

Ar fi fost foarte bine dacă Ministerul Educației ar fi publicat distribuția burselor de merit de până acum la nivel de școală, la nivel de județ, la nivel de țară, ca să vedem cât de nedreaptă a fost până acum distribuția burselor de merit. 

Dacă noi nu recompensăm pe cei care, în condiții defavorabile, reușesc totuși să obțină o performanță, nu le spunem inclusiv prin această bursă domnule, ai făcut ceva și  le indicăm permanent că doar în marile orașe și marile colegii se face performanță, când, de fapt, efortul lor individual este mult mai mare, chiar dacă cu rezultate mult mai puține, atunci să nu ne mirăm că avem rate de părăsire timpurie a școlii, pentru că aceste etichete de merit au și efect motivațional și educațional.” 

Viforel Dorobanțu, director Școala Gimnazială numărul 1, Curcani, județul Călărași: Pentru mediile defavorizate această măsură este foarte bună

„Fiecare primă treime dintr-o școală eu cred că merită această bursă de merit și din punctul ăsta de vedere, în mediul rural, avem profesori care pregătesc copiii din mediul rural, care obțin niște rezultate și avem profesori care pregătesc copii din mediul urban, chiar și din liceu de top. Acești profesori primesc același salariu. S-ar putea să avem o problemă de moralitate, de onoare, pentru aceeași muncă, ca finalitate, lucrurile nu sunt chiar corecte din punct de vedere al salariului, de aceea pentru mediile defavorizate această măsură este foarte bună.”

Informații de context:

Foto: © Damir Ä_uhera | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Noile criterii de acordare a burselor școlare, care au stârnit reacții vehemente din partea elevilor și părinților, dezbătute online de Ministerul Educației, joi de la ora 14:00. Înscrierile sunt deschise

39 comments
  1. Stop divergențelor!
    lata soluție generala, reunirea ambelor propuneri (“Bursa de merit se acorda peste min. 9.50 sau 30% din efectivul clasei”).
    Aceasta satisface toate exigentele/lumea, respectând și agregând diversitatea nationala si ambele tipuri de opinii/argumente, foarte valid(e), exprimate atât de elitiști cât și de cei veșnic defavorizati.
    “Doamne ajuta, sa fie primită !”

  2. Adrian Hatos, senator PNL: A echivala meritul cu o simplă notă, a unor profesori care nu sunt la fel de motivați, la fel de pregătiți, de-a lungul și de-a latul țării, ar fi și a fost până acum o greșeală

    -Domnule A Hatos , aveti o logica cel putin ciudata , credeti ca 9.50 = 7.50 ?? dupa matematica dvs ! ps : pt zonele defavorizate pot sa existe burse sociale . Bursele de merit sunt strict pentru performanta ! Nu pacaliti ( manipulati ) oamenii . halal gandire pnl

  3. O inepție epocala! Neo-marxiștii de la Consiliul Elevilor care au propus și susțin aceasta modificare prin introducerea pragului de 30% indiferent de media obținută cu siguranța nu reprezintă interesele copiilor care au muncit pentru obținerea unei medii de peste 9.50 de la liceele de ‘elita’. Ministerul se spală pe mâini, ca și așa e gata sa facă economii când e vorba de banii copiilor.

  4. Atunci acei profesori buni sa ii ajute pe toti acei copii capabili sa se ridice de la media 7-8 la peste 9.50 pentru a lua bursa. Nu toate liceele bune sunt “de fite”. Si sunt copii care chiar muncesc sa ajunga la un liceu bun. Sunt profesori buni in orice liceu, asa cum sunt profesori care nu-si dau interesul in asa zisele licee de fite. Dar acei profesori trebuie sa aiba si elevi care sa doreasca sa invete.

  5. Luati dictionarul si vedeti ce inseamna merit. Cand elevul invata bine, nu lipseste si are 10 la purtare trebuie sa obțină BURSA DE MERIT. De asemenea, cei care performeaza in ale activitati suplimentare (sport, muzica, pictura, inventica, etc.) au si ei dreptul la aceasta bursa, cumuland si criteriile de mai sus.
    Sa nu transformam bursa de merit in bursa sociala.
    Se sa stabileasca intervalele de medii si sumele aferente, pe intervale. Asa este cel mai corect. N mai stiu matematica guvernantii nostrii sau au plecat toti it-istii din țară? Un elev f bun la programare poate face un program de corelare criterii – sume meritate, cred ca intr-o zi.
    SĂ EXISTE MAI MULTA HOTĂRÂRE SI SINCERITATE DIN PARTEA GUVERNANTILOR. NU TRANFORMATI ELEVII/TINERII IN MSA DE MANEVRĂ !! EI, ÎNCĂ MAI AU SIMTUL DREPTATII, FATA DE NOI !!
    MULȚUMESC .

  6. Cum mai poți numi Bursă de Merit o remunerație pe care o acorzi elevilor cu rezultate mediocre? Cu tot respectul față de părinții acestora, care poate nu își permit sa monitorizeze activitatea copilului sau poate copilul este forțat de împrejurări să întreprindă alte activități, dar să fii cel mai bun in colectivitatea ta cu o medie de 6 sau 7 nu este Merit. Nu sunt impotriva sa li se acorde si acestora, dar numeste o Bursă de Incurajare, de Sprijin, de orice altceva, dar nu de Merit.
    dar cum urmează an electoral și mediocritatea primează, e normal ca cei care se vad realeși să o sprijine. Din partea ei isi va face plinul la voturi.
    ȚARA NE VREA PROȘTI SI USOR DE MANIPULAT!
    Dar noi, părinți și elevi afectați, de ce nubne unim forțele să iesim in stradă să ne strigam nemulțumirea? Păi dacă se întâmpla asta intr o alta țară europeana până acum era asediu!

  7. In sectorul 6, dl Ciucu a condiționat la 10% de când e la primărie, asta nu știți? 30% este un procent darnic. Un copil cu 9,99 primește 100 lei/ luna iar altul cu o medie mult mai mica peste 500 lei/ luna, in functie de școală.

  8. Observ ca sunt multi parinti din licee “de fite” revoltati.
    Prof. buni sunt peste tot, chiar daca nu au avut pile sa ajunga in astfel de licee.
    Toti copiii sunt capabili.
    Oricum nu sunt capabili sa aplice nimic din scoala romaneasca – indiferent de nivel.
    Am avut ocazia sa vad ce stiu acestia l;a terminarea studiilor si sa vad ce stiu si dupa specializarea in firmele tehnologice de varf.
    Este foarte trist ce se intampla in sc. romaneazca, nu s-a schimat nimic in ultimul secol.
    Consider ca este singura idee buna din invatamant.

  9. In clasa copilului meu 70% din copii au peste 9.50 media anuala, datorita austeritatii care este impusa de Europa dezamagiti zeci de mii de copii. Centralizarea tuturor mediilor de peste 9.50 va arata ca trebuie sa bagati mana adinc in buzunar. Am anuntat copilul ca Ministerul Educatiei va da bursa lui unui copil de la alta scoala unde acel copil poate avea media 7.00.
    Ce reactie credeti ca a avut copilul?
    Romania lucrului anapoda facut!
    Tara ne vrea prosti!

      1. Eu sunt la un liceu de top si cea mai mica medie este 9.40! Mi se pare o idioțenie sa nu primești bursă deoarece nu esti printre cei 30% care au de ex la mine 10;9.98 pana la 9.89 etc. Eu am avut 9.64 si mie se pare o idioțenie sa nu fiu răsplătit pentru efortul depus pentru a lua o medie asa de mare!

  10. Pastrati bursele de merit pentru elevii care iau premii la Olimpiadele Judetene! Nu ii dezamagiti pe cei care au muncit sa faca performanta pentru ca acum sa li se spuna: ”schimbam regulile in timpul jocului”. De la anul faceti ce vreti dar veti vedea ca va scadea performanta si mai mult in invatamant. Si va veni cineva si va spune ”Ghinion”…

  11. E ingrijoratoare atitudinea drei. Miruna Croitoru, in contextul in care fiind, inca, vacanta, elevii posibil sa nici nu cunoasca aceste demersuri. Iar in mediul privat, internet, nu stiu cu cine se poate consulta atata timp ca nu asculta, voteaza in timp real aceste modificari.
    Dna Ministru, care este motivul real, presupun ca nu mai sunt bani la buget? Are tara datorii imense??
    Ca sa-i ofer copilului o educatie, il duc la scoala care nu este gratis: rechizite, imbracaminte sau incaltaminte.. astea nu se pun la socoteala .. insa, o culegere sau diverse alte materiale necesare la scoala, cat si diverse alte activitati ( cum ar fi o excursie), tot noi parintii le platim! Taxe, impozite si totul s-a scumpit !!

    Ne pastram demnitatea, mai mult pentru ca tin la psihicul copilului meu. Pentru copil, voi face toate sacrificiile ca sa aiba o viata decenta si o educatie aleasa. Este dreptul lui!
    Copilul vine la parinte pentru explicatii; daca si eu ca parinte as face la fel, sa iau in loc sa dau?
    Sanatate sa fie!

    1. Sunt mama unei fetite care an de an a luat bursa de merit, fiind intradevar în primele trei clase , cotate an de an prin prisma mediilor anuale in primele trei din judet. Anul acesta deși are media de 9.87 ea nu se mai încadrează pentru bursa, pentru ca are ghinionul ca se afla intr-o clasa foarte bună, în care atat parintii , cât și profesorii și mai ales ei, copiii depun eforturi pentru a avea rezultate remarcabile. Unde mai este echitatea, dreptatea în cazul acesta. Când i-am spus ca anul acesta nu mai ia bursa, pentru ca locul ei e dat unui alt copil cu rezultate slabe și care nu participa la concursuri de la un liceu cu media de 7 mi-a zis: eu nu mai învăț decât la ce voi da la facultate și la bac! Nu vor copiii deștepți, se dorește mediocritate!!!!

  12. Din tot ce am citit deduc faptul ca bursa nu e bursa,devine AJUTOR SOCIAL.
    Elevii care vor avea media 9- 9.50 cum se vor simti ei saracii???? Vorbim de colegii ,unde muncesti pentru nota9.
    Cel care invata nu are niciun beneficiu,cel care se poarta cum trebuie nici el ca poate sa-l bubuie cel cu cerinte speciale(ca are dreptul sa fie integrat oricum ar fi).
    Efectiv, mi-e sila!
    Vorbim de strainatate si ne plimbam toata ziua dar nu luam exemplele bune deloc.Exmatriculare,dosar penal parintelui pt ceea ce face copilul,sanctiuni(ramas dupa scoala sa faca curatenie ….), sedinta cu psihologul pentru abaterile celor mici si trimitere mai departe la specialist obligatoriu(musca ,loveste,are accese de furie,spune de acasa tot felul de minunatii care i se intampla….). Nu s-ar omori intre ei mai tarziu si nici n-ar injunghia profesorii…..aaa ,ar lua BURSA

  13. Aceasta idee cu 30% este total absurda. nu incurajeaza performanta ci dimpotriva.
    Dar daca guvernantii nu au bani taie de unde e usor, nu? Pensii speciale taiate, eliminate? Vai e un drept constitutional! Serios? Ce drept e asta apart de o curte constitutionala care n-ar trebui sa existe? Unde e avocatul poporului sa sara si sa apere dreptul copiilor care au invatat si trebuie recompensati?
    Nu se poate spune ca un elev cu 6.50 a depus efort, scuze, dar e submediocru si daca vrea bursa sa depuna efort si sa invete.
    Sa presupunem ca intr-o clasa sunt 30 de elevi si toti termina cu 10. Doar primii 9 vor primii bursa? Destul de ce nu?
    Avem o clasa politica care isi urmareste doar interesul, asa ca copiii, invatati si plecati de aici ca nu va asteapta un viitor bun.
    E o tara pierduta!

  14. Pragul de 30% dintr-o clasă este o prostie fără margini! Se încurajează încă o dată “să moară capra vecinului”. Colegii de clasă vor intra în competiție pentru bani din clasa a V-a! Bravo!!! Chapeau, mari educatori și formatori de caractere! De asta e societatea românească țăndări. De asta put străzile României de invidie, de pizmă, de ură față de aproape! Pe român nu l-a învățat nimeni la școală că o societate se construiește prin muncă împreună, prin ajutor reciproc. Nu mai continui, că e o luptă cu morile de vânt.

  15. In timp masura va duce la estomparea diferentelor dintre clase si licee ceea ce este un lucru bun. Un liceu de top nu presupune si profesori de top – este mai greu sa ridici un elev de la 4 la 5 decat de la 9 la 10! Cred ca este singura idee buna din tot amalgamul educational !
    Masura va duce la motivarea elevilor si din scolile cotate slab cat despre note, inainte de 89 notele erau mult mai mici – in cazul notelor mari departajarea devine empirica.

    1. Estomparea diferentelor dintre clase si licee. Bine ati venit in UTOPIA 2.0! Eu zic sa primim toti acelasi salariu si sa platim toti aceleasi taxe (in valoare absoluta). In timp se vor estompa si mintile tuturor!

      1. In tari precum Koreea de Sud si Japonia diferentele sunt mult mai mici.
        Si un copil aparent slab poate fi f.bun. Ce va determina sa credeti ca unii copii pot fi superiori ? Antrenamentele de tip “catel Palov” ?

  16. Spune-i acum unui copil care a invatat un an intreg sa aiba medie de bursa, peste 9.50, si care nu se incadreaza in acei 30%, ca ii va rade in fata unul care are media 8 si care va lua bursa de ” merit” fara sa se zbata prea mult. Mda. Trebuie sa se invete de mici ca in viata conteaza sa fi smecher. Revoltator. Le-as dori celor care spun ca acei copii care sunt in “licee de top” sunt din familii cu situatie materiala buna, sa traiasca din salariul meu si al sotului meu.
    Din pacate asa ramane. Indiferent cate petitii se pot semna

  17. – Daca este vorba despre ierarhizare , evaluarea sa fie unitara la nivelul tuturor unitatilor de invatamant ( scoli , licee , clase). Se stie foarte bine ca notele sunt NON-valoare si la gimnaziu dar si la liceu. De cele mai multe ori sunt acordate in mod subiectiv fara a fi corelate cu niste indicatori reali de acumulare a cunostintelor necesare.
    – In forma in care se propune , aceasta bursa de merit acordata fara limita de nota minima, devine ridicola. Nici un elev din cei cu note mici nu va fi atat de incurajat sa invete cand va vedea ca poate obtine acesti bani similar unui eleve care chiar invata real.
    – Nu sunt bani pentru burse ? Bine! Mariti media minima, micsorati suma sau gasiti oricare alta solutie , dar sa fie ONESTA si sa isi merite numele de ‘Bursa de merit’.
    – Si ma intreb si eu .. De ce avem lege a invatatamantului care nu stabileste CLAR criteriile de acordare a burselor ? Adica criteriile de acordare a burselor sunt lasate la alegerea unor ministri care se perinda prin Guvern?

  18. Doresc să aduc două argumente:unul pentru oamenii mai cerebrali,și unul pentru cei mai ignoranți/limitați în cunoștințe.

    1.O politică de medie minimă în contextul primirii burselor ar îmbrățișa paradigmul meritului absolut, care ar decupla performanța individuală de contextul competitiv al clasei. Aceasta ar denota o premisă filozofică a justiției, recunoscând că fiecare elev care obține o medie excepțională trebuie să fie recompensat, fără a ține cont de distribuția relativă a notelor în clasă. Acest lucru ar cataliza o etică a excelenței care stimulează efortul personal și auto-dezvoltarea.Adoptarea acestui principiu ar elimina riscul de ierarhizare excludentă și presiunea socială dăunătoare pentru performanță. Fără limita de 30%, elevii nu ar fi nevoiți să concureze unii cu alții pentru un număr limitat de burse. Această abordare ar contribui la un climat educațional mai armonios, unde colaborarea și sprijinul reciproc sunt încurajate.

    2.Dacă avem o echipă de fotbal foarte performantă și una mai puțin performantă, nu ar avea sens ca jucătorii celor două echipe să primească aceeași salariu, deoarece nivelurile lor de abilități și performanță sunt diferite. Similar, într-o clasă de elevi, cei care au medii peste 9,50 ar putea fi asemănați cu jucătorii de fotbal talentați, iar aceștia ar putea fi recompensați într-un mod mai generos decât ceilalți elevi, pentru a încuraja excelența academică.

  19. Sa va fie rusine tuturor care apărați aceasta decizie,care este mai mult populiste si electorala decât echitabilă. Copiii din zonele defavorizate suferă din cauza guvernanților care își bat joc de ei de 33 de ani.Nu aruncati neputința voastră pe cei care fac performanta.Carte poti invata si la lampa cu gaz daca vrei ,daca, nu poti avea cele mai bune condiții si nu faci performanta fara studiu.Domnilor guvernanti cheltuiti banii in zone in care nu s a făcut nimic.

  20. impostorilor treziti-va!
    Aceasta idee este ILEGALA.
    Voi nu schimbați regula în timpul jocului ci după terminarea lui!
    Nu puteți sa stergeri meritele unor elevi care au depus eforturi,au muncit sa atingă acel prag de 9.50 iar acum ii spuneți ca trebuia sa fie în primii 30%.
    dați le șansa acestora sa poată atinge acesta noua regula prin amânarea implementării ei pentru anul școlar 2024-2025.
    Cat despre ONG istii care ling clantele ministerului și acum ne explica ca suntem prosti,ca nu înțelegem scopul educativo-primitiv al masurilor …ii asigur ca justiția va face dreptate

    1. Unde naiba este echitabilitatea!! Unde naiba e dreptatea!! Se vede clar ca se încurajează mediocritatea!!!! Nu mai conteaza rezultatele!! Oare copiii din toate liceele bune, care clar au muncit sa ajungă acolo, nu vor fi nedreptățiți ca nu vor lua bursa pentru rezultatele lor, când vor vedea ca un fost coleg de-al lor care a întrat la un liceu mai slab ca și rezultate, vor lua bursa și ei nu. Cata frustrare și cata suparare și dezamăgire le veți trezi în sufletele lor de copii!!! Nu știți de unde sa mai taiati bani!! Ipocritilor! Luați labele murdare de pe bursele copiilor!!

  21. Propun eliminarea tuturor burselor! …și vom fi ca pe vremea lu’ Ilie Moromete; ai bani să-ți ții copilul la școală? Ok. N-ai bani, mergi cu Bisisica la păscut, ca Niculae! Ce atâta tura-vura?!?

  22. Buna ziua, cei care NU sunt de acord cu aceasta lege, deoarece- prin această lege, guvernul pare să pună mai puțin accent pe nevoile elitelor și pare să dorească o populație mai puțin educată, ceea ce le-ar permite să-i manipuleze mai ușor, pot semna petitia de mai jos:
    https://www.petitieonline.com/solicitam_modificarea_art_108_alin_12_punctul_a_prin_eliminarea_procentului_de_30_si_stabilirea_unui_prag_de_medie_la_acordarea_burselor_de_merit?utm_source=whatsapp

    1. Credeți că va ține cineva cont de petiție? Vă mai amintiți de referendumul din 2009 cu privire la reducerea numărului de parlamentari la 300? Au votat “pentru” peste 83%. Acum avem peste 460 de parlamentari… Deci ce speranțe să avem în urma unei petiții?

  23. Nu stiu daca cineva poate sustine intr-adevar, cu argumente, ca efortul unui elev de a ajunge sa ia media 6 este mai mare decat al celui care are 9.50. Dezbaterea asta merge pe modelul celor sustine pentru Legea Educatiei, adica aprobati pentru a participa doar cei care sustin idiotenile ministrilor.
    Este o bursa de MERIT, iar meritul respectiv trebuie transpus intr-o valoare a mediei, nu poti spune ca “e mai greu pentru unii elevi sa ajunga la 7, decat este pentru altii sa ajunga la 9.50”. Binenteles ca este, ca nu toti sunt la fel de apti pentru a invata. Asta nu inseamna ca eu trebuie sa ii spun bursa de merit si sa o dau doar pentru ca mi se pare mie ca elevul X depune mai mult efort.
    Sunt atat de multi copii care au depus efort si au medii peste 9.50 pentru bursa (pentru ca asa erau criteriile anul trecut), iar acum le spuneti “Ce nasol ca ati invatat sa fiti in clasa cu elevi mai buni! Mergeti in alte clase”

  24. oare ce câștiguri au aceste personaje lugubre de pe urma ministrului învățământului de se gudura și ridica ode unei idei cel puțin imorale?!
    Astia se prefac ca pricep noul concept al egalitarismului,confunda pomana sau ajutorul cu meritocratia.
    în ce tara din lume se dau burse de merit celor mai buni dintre leneși în detrimentul a 70% dintre elevii de elita!!!

  25. În România s-a inventat bursa de merit fără ,,merite”

    Este incredibil cum o ,, dezbatere” s-a transformat în ideologie și campanie electorală.

    Ce merit poate avea un elev cu media 5. 50 care teoretic poate lua bursă cnf. noilor propuneri?

    Soluția e simplă!

    Și procent și prag!

    Vor 30% dintr-o clasă!
    Foarte bine!

    Dar media minimă să fie 8.50!
    Sau să zicem cu indulgenta 8.00!

    În acest fel în clasele bune vor lua doar cei cu medii foarte mari iar în celelalte cei care au note peste 8.00

    Altfel să îi spună ,, BURSĂ ELECTORALĂ PNL”

    1. Merit in raport cu clasa in care este.
      Intodeauna ne raportam la ceva.
      Daca ii luam in calcul si pe asiatici … nu ne mai regasim in vreun clasament …

      1. Ce treaba au asiaticii in problema asta? In Romania platesc taxe majoritar asiaticii? Ce va mai place sa schimbati subiectul si sa diluati orice dezbatere!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Regulile pentru programele de licență cu dublă-specializare „exclusiv pentru profesori”, plătite de stat cu burse pentru studenți egale cu salariul net al unui profesor debutant, publicate în dezbatere / Nu există nicio obligație ca absolvenții să devină profesori – proiect

Cei care aleg să urmeze cursurile licenței didactice cu dublă specializare primesc burse de studiu în cuantum egal în cuantum egal cu salariul net al unui profesor debutant, potrivit unui…
Vezi articolul