Modificarea sistemului de acordare a burselor, solicitată de mai multe asociații ale elevilor: Ministerul Educației este deconectat de realitățile sociale din România

7.563 de vizualizări
Foto: © Damir Ä_uhera | Dreamstime.com
Mai multe asociații ale elevilor critică proiectul de ordin de ministru privind modalitatea de acordare a burselor școlare și solicită schimbarea acestuia, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. „Asociațiile de elevi din țară au criticat noul sistem propus încă de la introducerea sa la nivelul Legii învățământului preuniversitar. Proiectul de metodologie publicat perpetuează haosul început de lege, ridicând mai multe semne de întrebare”, se arată în comunicat.
  • Este vorba despre Asociația Vâlceană a Elevilor (AVE), Asociația Elevilor din Constanța (AEC), Asociația Elevilor din Timișoara (AETM), Asociația Elevilor din București și Ilfov (AEBI), Asociația Elevilor din Maramureș (AEM) și  Asociația Elevilor din Bacău (AEBc).

Referitor la bursele sociale, în comunicat apare că „Ministerul Educației este deconectat de realitățile sociale din România”:

„La nivelul reglementării burselor de ajutor social, ni se arată din nou faptul că Ministerul Educației este deconectat de realitățile sociale din România. Acestea sunt acordate numai elevilor ai căror părinți au un venit mediu net lunar pe membru de familie mai mic de 50% din salariul minim net pe economie. Astfel, un copil ai cărui părinți câștigă amândoi salariul minim pe economie este considerat “prea bogat” pentru a beneficia de această bursă și a fi sprijinit de către stat.

Iată ce apare în document despre bursele de merit: „La nivelul burselor de merit, este specificat faptul că vor primi burse maxim 30% din elevii dintr-o clasă, spre deosebire de Legea învățământului preuniversitar, unde numărul de elevi era de minim 30%. Având în vedere faptul că admiterea la liceu se realizează într-un mod ierarhic (ierarhiile fiind accentuate prin noua lege), elevii care au intrat la un liceu “mai bun” sunt pedepsiți, neavând posibilitatea să beneficieze de burse, în ciuda rezultatelor școlare. Considerăm că propunerea ar avea sens strict în cazul învățământului gimnazial, unde elevii sunt repartizați în funcție de circumscripție.”

Comunicatul integral poate fi consultat mai jos:

Informații de context

Edupedu.ro a scris despre proiectul de ordin de ministru privind modalitatea de acordare a burselor școlare, începând din acest an școlar, 2023-2024, pus în consultare publică de Ministerul Educației vineri seară, 25 august, până pe 4 septembrie. Printre noutăți este faptul că dispare pragul mediei pentru acordarea burselor de merit la gimnaziu și liceu care, anul școlar trecut, era de de 9,50. Vor primi burse de merit primii 30% dintre elevii unei clase, indiferent de medie, în ordinea descrescătoare a acestora. Condiția este ca elevii să aibă media 10 la purtare, prevede proiectul.

Propunerea Ministerului Educației ca primii 30% din elevii unei clase să primească bursa de merit, în ordinea descrescătoare a mediilor acestora, fără un prag anume până la care să se acorde bursele, nu este susținută de Federația Națională a Părinților (FNP).

Consiliul Național al Elevilor (CNE) semnalează, într-un comunicat de presă de vineri seară, 25 august, faptul că există mai multe discordanțe la nivelul metodologiei în ceea ce privește calculul acestor stimulente lunare pentru elevi și premiile care să fie luate în considerare la bursele de merit și de excelență olimpică.

Foto: © Damir Ä_uhera | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Bursele de merit vor fi acordate indiferent de medie, pentru primii 30% dintre elevii fiecărei clase – proiect. Singura condiție este nota de la purtare / Dispar 91 de mii de burse de studiu
Ce burse vor primi elevii pentru premiile la olimpiade și concursuri școlare, în funcție de locurile obținute – proiect / Elevii de clasa a XII-a cu rezultate la olimpiade ar primi toți banii de bursă pe un an școlar întreg după ce termină cursurile
Federația părinților nu susține acordarea burselor de merit fără prag de medie pentru 30% dintre elevii fiecărei clase, așa cum prevede proiectul cu regulile de acordare. Iulian Cristache: Propunerea actuală nu ne aparține
Critici ale Consiliul Național al Elevilor față de proiectul cu regulile de acordare a burselor la care susține că „a venit constant cu propuneri”. Organizația solicită plata integrală a cuantumului minim al burselor și acordarea acestora și pentru premianții la competițiile județene

17 comments
  1. Buna ziua

    Mie nu mi se pare corect si normal ca elevii care au luat Mentiuni la Olimpiadele Nationale sa nu beneficize si ei de Busele de Excelenta Olimpica II. Acesti elevi au depus eforturi pentru a ajunge la Olimpiadele Nationale si nu orice ajunge acolo si ia si Mentiune.
    Solicitam modificarea Metodologiei de Acordare a Burselor de Excelenta II, in sensul ca acestea sa fie acordate si elevilor care au luat Mentiuni la Olimpiadele Nationale.
    Multumesc anticipat,
    Anca

  2. Singurul nostru raspuns va trebui sa fie la vot! Cand vom vota, sa ne amintim toate mizeriile indurate si toate masurile proate pe care le-au luat. Daca nu le dam votul, nu vor mai putea face rau nimanui.

  3. Băiatul meu s-a dat peste cap să ia media 9,50 în cea mai bună clasă din liceu. E foarte mândru de el, dar e abia al 17-lea din clasă, Vin proștii acum să-i distrugă încrederea în sine și o să vă alegeți în viitor cu alții ca ei prin poziții-cheie în stat, iar el o să ia probabil drumul străinătății. Bravo națiune!

    1. Buna ziua,

      Toti elevii cu medii de 9,50 trebuie sa ia bursa de merit conform ordinului 6238/2023 art.7 lit.a).

  4. Anul viitor vor găsi o alta metoda de a reduce iar sumele alocate pt burse! Un sistem educațional putred, bazat pe metode de predare depășite la nivel mondial. In loc să-i învețe ceva util, sa le dezvolte personalitatea, sa ii ajute sa fie proactivi etc, îi îndoapa cu multă materie pe care nu o înțeleg, însă tb s- o memoreze, etc. Bani pt pensii speciale sunt, nu-i așa? Si, ce sa vezi, nici nu tb performanta, o ia orice îmbuibat pe care, probabil, îl califică alte ” aptitudini”. Rușine!

  5. Prin acest ordin de ministru se promovează “gândirea” ca cei PROSTI sa fie și platiti.
    Un copil norma care a învățat un an întreg si a facut foarte multe sacrificii ca să obțină media 9.5 sau peste, este pus în balanta cu un ” bombardier politic” cu o medie de aproape 5 care este printre primii 30% dintr-o clasa
    (copiii unor politicieni sunt printre primii 30% și cu medii sub 9.5),astfel partidul plateste serviciile politice.
    Felicitări Deca Johannis
    Romania Educata Politic

  6. E clar. Tara nu ne vrea destepti. Meritul nu se mai acorda pe merit. Merit inseamna medie oameni buni…cum este posibil ca un copil cu 9,80 intr-o clasa buna sa nu poata beneficia de bursa de merit, iar unul cu media 6 sau 7 intr-o clasa slaba sa beneficieze? Unde este meritul? Chiar vrem sa descurajam copii buni si sa incurajam ce? Cei care nu vor sa invete nu vor invata, dar atentie copiii care sunt buni vor fi descurajati…a…dar scuzati cred ca asta se doreste…Tara vrea prosti care sa poata fi manipulati.. RUSINEEEE

  7. Se pare ca se incurajeaza prostia si nu performanta. Nu s-a mai auzit in istoria vreunei tari sa se acorde bursa de merit, fara a se tine cont de medie. Un copil cu media 9,80 de la o clasa buna sa nu beneficieze de bursa de merit, iar altul de la o clasa slaba sa obtina bursa de merit cu media 6 sau 7….este umilitor, batjocoritor si descurajant pentru copii care s-au straduit sa invete. Speram sa nu ramana asa, altfel este clar…tara ne vrea prosti si atat…fara cuvinte…. Eu nu pot sa-i spun copilului meu, elev in clasa VI ca bursa de merit sustine altceva in niciun caz meritul

  8. După noua metodologie, la clasa fiului meu, copiii cu media 9,96 nu vor lua bursă pentru simplul fapt că se depășește procentul de 30%. Clasa are 25 elevi, iar primii nouă școlari au încheiat anul școlar 2022-2023 cu media zece. De fapt, nici măcar cei nouă copii cu media 10 nu vor putea obține bursă, din cauză că se depășește acel procent de 30%. Aberant! Cum se va face departajarea?
    Noul cadru legislativ a redus foarte mult numărul burselor, încă o hoție a noilor vechi guvernanți. PROȘTII au ajuns să conducă această țară și fac tot posibilul pentru ai pedepsi pe care care încă învață …

  9. Traim intr-o tara in care performanta este pedepsita si prostia incurajata! Dezamagiti in primul rand copiii. Copilul meu, elev in clasa a-V-a,dupa aceasta stire mi-a spus:,, Deci nu conteaza ca am invatat tot anul si am terminat cu 9,75, puteam sa merg la o scoala mai slaba si sa am media 7 pentru ca luam bursa”! Asta dupa ce in clasa a-V-a nu s-au acordat burse. Din aceasta cauza pleaca majoritatea elevilor in strainatate, aici nu au niciun viitor!

  10. Ce se întâmplă cu bursele pentru elevii care au participat la concursuri extrașcolare naționale și internaționale finanțate de MEN? Sunt copii care au muncit ore întregi în afara programului școlar… De ce se mai numesc concursurile ,,finanțate,, de MEN?

  11. Nu ar avea sens nici la nivel de gimnaziu, vor aparea diferente si in cadrul aceleiasi scoli, la clase paralele: de ce un copil cu 9.70 la o clasa nu ar avea aceleasi drepturi ca unul cu 9.50 de la alta clasa? Doar pentru ca primul este intr-o clasa cu copii mai silitori (si se intampla in orice scoala), nu are de ce sa aiba loc o asa discriminare. Daca sunt prea multi copii cu bursa, daca nu vi se pare un merit sa ai o medie de 9.50, cresteti media de acordare, la 9.75, la 9.99…dar pastrati o egalitate!

  12. O posibila soluție ar fi acordarea bursei unui procent de 45-50 % dintre elevi, dar împreună cu condiția de a avea media peste 9… În acest fel nu ar mai fi asa mare discrepanta dintre elevi…Da..ar fi situația în care într-o clasa sa nu se ia bursa cu 9.50, iar în alta sa se ia cu 9…
    Dar sa fim serioși…un copil cu nota 9 a învățat pt aceasta nota… Nu e ca acum când unul cu 9.50 nu ia, dar ia unul cu 7 ia bursa….

    1. Primul comentariu impartial. Nimeni nu s-a plans ca a disparut bursa de studiu, care in mare parte era tot sociala, deoarece depindea si de veniturile familiei. Ca si cand acei copii nu ar exista si nu ar insemna nimic. Pana la urma, in orice clasa exista o ierarhie, iar primii trei elevi ar trebui apreciati (pe vechiul sistem premiul I, II si III). Cunosc cazul unui elev care deja doi ani consecutivi la liceu (acum e elev in clasa a XI-a) a fost al treilea din clasa, cu nota peste 9 (dar sub 9,50), dar cu veniturile prea “mari”. Deci acest elev nu merita apreciere (nu a luat nici un fel de bursa, evident); merita doar varfurile cu note foarte mari si olimpicii. Atitudinea asta trebuie sa se schimbe odata. Deoarece varfurile si olimpicii vor pleca (cel putin mare parte din ei).

    2. După noua metodologie, la clasa fiului meu, copiii cu media 9,96 nu vor lua bursă pentru simplul fapt că se depășește procentul de 30%. Clasa are 25 elevi, iar primii nouă școlari au încheiat anul școlar 2022-2023 cu media zece. De fapt, nici măcar cei nouă copii cu media 10 nu vor putea obține bursă, din cauză că se depășește acel procent de 30%. Aberant! Cum se va face departajarea?
      Noul cadru legislativ a redus foarte mult numărul burselor, încă o hoție a noilor vechi guvernanți. PROȘTII au ajuns să conducă această țară și fac tot posibilul pentru ai pedepsi pe care care încă învață …

  13. Apropo de primii 30%,ierarhia s ar putea face la nivel de județ, nu de clasă. La sfârșitul anului scolar,dirigintii încarcă mediile pe o platformă a noilor direcții județene (actualele inspectorate),iar alocarea burselor se stabilește computerizat,ca la evaluarea națională.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Profesorii au dat peste 120 de alerte din școlile lor, în doar 24 de ore, pe HartaEdu, platforma care, în premieră în România, oferă profesorilor și membrilor societății civile posibilitatea să semnaleze urgențele din Educație. Cum funcționează (P)

Probleme de conectivitate sau lipsa tehnologiei necesare educației digitale, instituții fără sursă de apă autorizată, fără grupuri sanitare sau săli de sport, ori nevoi punctuale ale sălilor de clasă, ale…
Vezi articolul