Profesoara de matematică Silvia Mușătoiu: Elevi de clasa a IX-a nu știu să facă o figură geometrică, pentru că la Evaluarea Națională toate figurile li se dau făcute

1.191 de vizualizări
Foto: Pexels.com
Silvia Mușătoiu, profesoară de matematică la Colegiul Național „Gheorghe Șincai” din București, avertizează că pregătirea elevilor pe baza testelor de antrenament de la Evaluarea Națională duce de fapt la lipsa competențelor reale. „Am avut elevi care nu au știut să facă o figură geometrică citind cerința unei probleme, pentru că la Evaluare toate figurile le sunt deja date. Acestea sunt competențele pe care le au și pe care ne bazăm la notele acelea mari”, a spus profesoara la emisiunea „Intrare liberă” de la TVR Cultural.

Silvia Mușătoiu susține că aceste modele „au creat șabloane” atât pentru elevi, cât și pentru profesori. „Copiii au învățat rețeta, profesorii au predat rețeta, iar acum constatăm că nu mai știm să gândim, să interpretăm sau să înțelegem ce citim”, afirmă ea, atrăgând atenția și asupra lipsei de coerență între programele de gimnaziu și cele de liceu.

Declarațiile profesoarei de matematică Silvia Mușătoiu:

Eu am militat pentru excluderea acestor modele de antrenament și care dau niște șabloane copiilor și în chiar profesorilor, pentru că în acest moment copiii se pregătesc pe acele șabloane. 

Va spun că am avut o surpriză. După Evaluarea Națională de anul acesta, noi am dat testul predictiv la clasa a IX-a și subiectele le-am făcut luând problemele din Evaluarea Națională și schimbând cerințele, ducându-i pe competențe puțin mai înalte decât li s-a cerut la Evaluarea Națională. 

Surpriza a fost că acești copii, cu șabloanele cu care s-au pregătit, unii dintre ei nu au reușit să reprezinte, să facă figura unei probleme de geometrie citind textul, pentru că în Evaluarea Națională absolut toate figurile de geometrie li se dau făcute și ei trebuie să le recunoască. Acestea sunt competențele pe care le au și pe care ne bazăm la notele acelea mari. 

În momentul în care pleci de la gimnaziu cu programă schimbată și vii la liceu fără programă schimbată, pentru că noi suntem pe programa veche în acest moment la liceu, constați că de fapt nu ai instrumentele necesare să pornești la drum pentru a crea acele competențe necesare la liceu. 

Deci, e trist să vezi că ceea ce s-a cerut acolo a fost după o rețetă, copiii au învățat această rețetă, profesorii au predat rețeta și constatăm ca nu mai știm să gândim, să interpretăm sau să înțelegem ce am citit.”

Informații de context

Foarte mulți elevi au, să zicem, media 9.50 la Matematică, în generală, și la Evaluarea Națională iau 6. Asta spune ceva de cum se dau notele. Noi avem multe școli în care trei sferturi din note sunt peste 9, a declarat Cristian Hatu, președintele Centrului de Evaluare și Analize Educaționale.

Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, a declarat, în cadrul unei conferințe de presă, că trebuie „să avem standarde de evaluare și de notare”. „Pentru învățământul liceal, gândim să elaborăm aceste standarde de notare și de evaluare odată cu programele pentru învățământul liceal”, a spus acesta.

Andreia Bodea, directoarea Colegiului Național I. L. Caragiale din București, a vorbit, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, despre „explozia” de note între 9.90 și 10 la Evaluarea Națională de la clasa a VIII-a. „Nu se poate să fie această explozie, de ani de zile, de sute de medii, la Evaluarea Națională, între 9.90 și 10. Nu este normal. În primul rând, nu este realitatea, nu este sănătos”, a spus directoarea.

În februarie, Bogdan Cristescu, secretar de stat în Ministerul Educației la acea vreme, a declarat, la Prima TV, în emisiunea Viitor pentru România cu Nicoleta Călugăreanu, că „un copil care ia 2 la matematică, la evaluarea națională, are media 10 la niște obiecte la care nu s-ar fi putut descurca fără matematică”. „Nu cred că poți să fii de 2 la matematică și să fii de 10 la fizică, la geografie, poate la chimie, dacă lucrezi cu niște procente”, a precizat acesta.

În 2024, mediile între 1 și 3 obținute de elevii care au susținut Evaluarea Națională au fost, în cele mai multe cazuri, mai mici cu 4 puncte decât mediile din clasele V-VIII, arată o analiză făcută de Edupedu.ro pentru 7 județe. Este îngrijorător că elevii cu medii mai mici de 3 la examenul de final de clasa a VIII-a au medii gimnaziale peste 6. În Arad, un absolvent cu media anilor de gimnaziu 9.23 a obținut media 2.20 după susținerea celor 2 probe. Este o diferență de peste 7 puncte.

În 2022, mediile din clasele V-VIII obţinute de elevii care au fost notați cu medii sub 3 la examenul de Evaluare Națională 2022 au fost, în peste 90% din situațiile analizate, mai mari cu cel puțin 4 puncte. Edupedu.ro a analizat rezultatele din 8 județe din România.

În 2020, mediile din gimnaziu ale elevilor care au luat 3 la Evaluarea Națională au fost și cu 4-5 puncte mai mari, conform unui analize Edupedu.ro.

Președintele Asociației Naționale a Colegiilor și Liceelor Pedagogice din România, Mircea Bertea, a declarat, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, că „din păcate, în România, școala nu te pregătește pentru viață”. Acesta a spus că „școala te pregătește să ai succes la examenul de la școală.”

Profesorul Radu Gologan este de părere că „principala problemă cu Matematica în clasele mai mari provine din felul în care sunt organizate examenele”. Acesta a declarat pentru TVR Info că subiectele de la Evaluarea Națională și de la examenul național de Bacalaureat „verifică nişte reţete”.

În decembrie 2024, profesorul de matematică Flavian Georgescu a declarat, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, că „orele trebuie să fie mult mai practice”. „Evident, copiii au nevoie să înțeleagă practic cum stau lucrurile și la ce le folosesc. Noi nu mai putem veni să fim niște mașini de scris în fața lor”, a precizat acesta.


1 comment
  1. „Eu am militat pentru excluderea acestor modele de antrenament și care dau niște șabloane copiilor și chiar profesorilor…”
    De acord doamna profesor, dar ne aude cineva?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Profesorul Radu Vancu: „Ce e cu această debandadă?” – președintele Nicușor Dan ar trebui obligatoriu să îi adreseze această excelentă întrebare și lui Daniel David și dezastrului provocat de el în Educație

Scriitorul și profesorul Radu Vancu, cunoscut pentru implicarea sa civică și pozițiile tranșante în spațiul public, lansează un nou semnal de alarmă în contextul crizei din educație și al reformelor…
Vezi articolul

Ministerul Educației va face o comparație a rezultatelor pe școli, până pe 15 iulie, de la simularea pentru Evaluarea Națională 2024 și de la examenul din vară – document

Până pe 15 iulie, Ministerul Educației va realiza o analiză comparativă a rezultatelor pe unități de învăţământ la simularea evaluării naționale şi la evaluarea națională pentru absolvenții clasei a VIII-a…
Vezi articolul

Ministrul Daniel David: Paradoxal, aceste proteste m-au ajutat când am implementat măsurile care țin de Minister / Mi-e foarte greu să fac predicții, probabil că va fi un boicot în prima zi de școală, nu știu de ce anvergură

Ministrul Educației, Daniel David, a spus despre protestele profesorilor că „paradoxal, m-au ajutat când am implementat măsurile care țin de Minister”. Într-un interviu la Antena 3, Daniel David a precizat…
Vezi articolul

Mai puțin de jumătate dintre elevii prevăzuți în legea Deca-Iohannis vor primi „masă sănătoasă“ în școli în acest an școlar. Hotărârea a fost aprobată de Guvern cu 4 luni înainte să se termine școala

Guvernul a aprobat miercuri, Hotărârea prin care aproape 500 de mii de elevi ar urma să primească „masă sănătoasă” în școli. Numărul beneficiarilor nu atinge nici măcar jumătate din cei…
Vezi articolul

Csaba Asztalos, președintele Consiliului pentru combaterea discriminării, despre așezarea în bănci pe clase a elevilor de la Colegiul „Vladimirescu” din Târgu Jiu, la Evaluarea Națională: Nu e discriminatorie, dar corect ar fi să existe norme metodologice foarte clare care să se aplice peste tot în mod unitar

Președintele Consiliului Național de Combatere a Discriminării, Csaba Asztalos, spune că „e nevoie de precizări clare privind desfășurarea unui examen atât de important cum este Evaluarea Națională”. Reacția vine după…
Vezi articolul