Profesoara Silvia Mușătoiu îi răspunde ministrului Daniel David: Creșterea normei didactice de predare este o improvizație. Ce înseamnă calitatea unei ore când ai un profesor titular pe o disciplină, deci calificat, dar care predă altă disciplină?

2.774 de vizualizări
Silvia Mușătoiu / Foto: captură InfoEdu/ TVR Info
Silvia Mușătoiu, profesoară de Matematică la Colegiul Național „Gheorghe Șincai” din București, îi răspunde ministrului Daniel David, după ce acesta a declarat recent că „structura resursei umane arată bine”, având în vedere creșterea normei didactice de predare. „Ce înseamnă calitatea unei ore când ai un profesor titular pe o disciplină, deci calificat, dar care predă altă disciplină?”, a spus profesoara, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info.
  • Din această toamna, norma didactică de predare a crescut, în medie, cu 2 ore, potrivit Legii nr. 141/2025.

Diana Dumitrașcu, moderatoare: Legat de creșterea normei didactice, spuneați că e pe lângă lege. Pare și o improvizație foarte mare.

Silvia Mușătoiu: Este o improvizație, pentru că, din păcate, în România, povestea asta cu improvizația a devenit un obicei și știți că de acolo de sus se vede altfel. În cazul în care ne adaptăm la orice situație înseamnă că merge, poate fi făcut așa, poate fi făcut orice. Și atunci acest orice, în acest moment, se numește creșterea normei didactice la 20 de ore, fără ca cineva să înțeleagă ce presupune această măsură și ce impact are asupra copiilor. Pentru că domnul ministru spunea la un moment dat că este un avantaj că se vor întâlni mai mulți copii cu mai mulți profesori titulari.

Diana Dumitrașcu, moderatoare: Să vă citez și declarația: «Pentru copii, structura resursei umane arată bine, în sensul în care vor avea acces la mai mulți profesori calificați.»

Silvia Mușătoiu: Ce înseamnă calitatea unei ore când ai un profesor titular pe o disciplină, deci calificat, dar care predă altă disciplină? Care este calitatea în ora aceea de altă disciplină? Afirmația, dacă o luăm așa cum a fost făcută, «se întâlnesc cu mai mulți profesori titulari» este adevărată. Nici nu o pun la îndoială, că i se întâlnesc cu acești profesori, dar învață ceva de la acești profesori? La disciplinele care, repet, au intrat în derizoriu – cele care au acest statut, da, primesc profesori care nu sunt pregătiți în disciplina aceea – pare că nici nu contează. Oricine, indiferent de pregătire, poate să predea orice. Este total fals. (…)

Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, a declarat că, pentru copii, structura resursei umane, cel puțin așa cum arată acum, preliminar, (…) arată bine, în sensul că vor avea acces la mai mulți profesori calificați și mai mult timp de interacțiune cu profesori calificați”. Declarația a fost făcută joi, 18 septembrie, la evenimentul „Implicarea mediului de afaceri în educație – de la dual la școlile pilot”.

Recent, ministrul Educației și Cercetării a spus că „întotdeauna, când am vorbit de păstrarea oamenilor, în mintea mea au fost titularii”. „Eu știu că și suplinitorii sunt importanți și să știți că analizăm datele. O să le prezentăm, probabil, într-o săptămână sau două”, a declarat Daniel David săptămâna trecută, la Radio Guerrilla.

Edupedu.ro a scris că peste 17.000 de profesori titulari au dispărut din învățământ de la un an la altul, fără nicio explicație, conform datelor prezentate de ministrul Daniel David. În mesajul de deschidere pentru anul școlar 2025–2026, ministrul Educației și Cercetării Daniel David a anunțat că circa 156.390 de norme sunt acoperite cu titulari, în urma aplicării Legii Bolojan.

Cele mai recente date publice disponibile despre normele acoperite de titulari sunt cele din Raportul privind starea învățământului preuniversitar 2024. În acel moment Sistemul Informatic Integrat al Învățământului din România (SIIIR) consemna 173.533 norme de titulari. Rezultă că între anul 2024 și anul 2025 avem o scădere de aproximativ 17.100 titulari (−9,9%) care nu este explicată public de ministru.

În anul școlar 2025-2026, 1.4% dintre profesorii titulari sunt nevoiți să predea la mai multe școli, după aplicarea Legii Bolojan, potrivit unui comunicat al Ministerului Educației și Cercetării. Dacă raportăm procentul de 1.4 la numărul de norme ocupate cu titulari, atunci ar însemna că peste 2.000 de cadre didactice titulare care predau la mai multe școli din această toamnă.

Potrivit sindicatelor, luni, 8 septembrie, peste 20.000 de profesori au fost în marș de la Guvern la Palatul Cotroceni. Au protestat față de prevederile din Legea Bolojan și au cerut demisia ministrului Daniel David.

Marius Nistor, președintele Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, a declarat, după întâlnirea cu Nicușor Dan, că „președintele a luat act de solicitările noastre.” Referitor la anularea măsurilor din Legea Bolojan, „domnia sa a propus o altă întâlnire cam peste cel mult 2 luni, ocazie cu care se va putea veni cu niște cifre exacte vizavi de impactul măsurilor asumate de guvernarea Bolojan”, a spus Marius Nistor.

Tot după întâlnirea cu Nicușor Dan, Simion Hăncescu, președintele Federației Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI), a transmis că protestele profesorilor vor continua: „Având în vedere că nu este nimic concret, în zilele următoare vom stabili calendarul de proteste. Protestele vom continua, chiar dacă avem promisiunea ca în două luni de zile să ne întâlnim.”

Informații de context

Din această toamna, norma didactică de predare crește, în medie, cu 2 ore. Este vorba despre Legea nr. 141/2025, cunoscută drept „Legea Bolojan”, care modifică și completează Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023. Legea 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare a intrat în vigoare, după publicarea în Monitorul Oficial vineri noaptea, pe 25 iulie 2025.

Ministerul Educației și Cercetării nu a prezentat nicio analiză a fundamentării măsurilor din legea 141/2025, în afara declarațiilor făcute de ministrul Daniel David în ieșirile sale publice. În schimb, analiza solicitată Institutului de Științe ale Educației de Edupedu.ro a fost cenzurată de ministrul David sub pretextul unui peer review pentru că îi contrazicea cu date și studii argumentele folosite.

Sindicatele din preuniversitar au anunțat noi acțiuni de protest, după boicotarea primei zile de școală. „Este clar ca daca nu se va întâmpla nimic dupa acțiunile de pe 8 septembrie, va fi o noua consultare în randul colegilor noștri pentru noi acțiuni de protest care să înceapă din 9 septembrie. Nu ne oprim aici atâta vreme cât avem acest ministru. Dacă nu va fi demis, dacă măsurile de austeritate nu vor fi anulate, vom protesta”, a declarat Marius Nistor, liderul Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, la Antena 3.

Sindicatul Salariaților din Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică I.L.Caragiale intră în grevă japoneză, începând cu luna septembrie, prin purtarea zilnică a unei banderole albe în timpul orelor de serviciu, și se alătură protestelor actuale ale sindicatelor din educație.

Peste 300 de profesori, scriitori, regizori, actori, artiști care cer Guvernului Bolojan să retragă pachetul de austeritate ce vizează Educația, documentului trimis de semnatari către Edupedu.ro. „Măsurile recente – creșterea numărului de elevi în clase, comasarea școlilor, reducerea de personal, mărirea normei didactice a profesorilor – sunt prezentate ca soluții pentru buget, dar impactul lor fiscal este unul nesemnificativ”, se arată în document.

Citește și:
Ministrul Daniel David, după ce norma de predare a profesorilor a crescut din anul școlar 2025-2026: Pentru copii, structura resursei umane arată bine, în sensul că vor avea acces la mai mulți profesori calificați
Daniel David: Suplinitorii calificați au rămas cam în aceeași zonă. Avem mai puțini suplinitori necalificați, dar eu cred că este un lucru bun că ai mutat orele în zona celor calificați


5 comments
  1. Nu cred ca interesează pe cineva din Guvern calitatea educației! A, doar la nivel declarativ sa cadă bine pentru alegatori.

  2. Clanurile mafiote din sistemul de învățământ trebuiesc reduse numeric pentru a ne salva copiii. Acești filoruși din școlile românești trebuie să fie liniștiți! Copiii noștri nu sunt sursa de bani a incompetenților ce se autodenumesc dascăli. Rușine bugetarilor ce luptă pentru ruși !

  3. Anularea masurilor din legea Bolojan, revenirea la 18/16 ore si plata celor 2 sau 4 in plus de anul acesta ca ore suplinentare. Plata orelor suplinentare la nivelul de anul trecut. Si, sa nu uitam, nu in ultimul rand, revenirea la un numar redus de elevi intr o clasa, conditie esentiala pentru calitate in educatie (asta de la anul, acum nu se mai poate). Daca nu, greva generala in mai-iunie. Nu am uitat, sigur: demisia domnului David, pentru a carui caracterizare e nevoie de o stapanire de sine care imi lipseste in acest moment.

  4. Bolojan si David pleacă săptămâna asta. Trebuie sa vedem ce se mai poate repara în învățământ, prin corectarea L 141/2025. Sa nu ne pierdem speranta!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Consumatorii „reticenți la cultură” sunt cel mai numeros segment de public în România, potrivit Barometrului de consum cultural 2023: E necesară elaborarea unor strategii coerente de promovare a accesului la cultură pentru grupurile vulnerabile

Barometrul de consum cultural realizat de IRES și publicat săptămâna trecută a analizat publicul român din perspectiva a cinci categorii de consumatori de cultură: omnivori, elitiști, sociali, reticenți la cultură…
Vezi articolul

BREAKING Teza de doctorat a ministrului de Interne Lucian Bode include „erori de citare” și „unele fragmente plagiate” – Comisia de etică a Universității Babeș-Bolyai / Fragmentele identificate cu problemă de tip plagiat reprezintă 2.95% din teză și “nu rezultă cu certitudine că plagiatul a fost unul intenționat”, dar aceasta „nu schimbă concluzia” privind plagiatul

Comisia de etică a Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca a constatat “o serie de abateri de la bunele norme de publicare” în cazul tezei de doctorat susținută în 2018 de actualul ministru…
Vezi articolul

Profesoara Rodica Zafiu, despre schimbările din Limba română: De ceva vreme, din ce în ce mai mulți oameni răspund „cu drag” la „mulțumesc”, în contexte în care nu există o apropiere între vorbitori, ceea ce poate să șocheze

Limba română, ca celelalte limbi, „se schimbă în permanență și fenomenul este perfect normal” și din aceste motive ar trebui „ca în învățământ și în dezbaterile obișnuite să avem mult…
Vezi articolul

Op Ed / Profesoara Iuliana Șerban: Această mărire a normei didactice îi afectează fix pe profesorii buni. Creșterea normei înseamnă oboseală, pentru că nu e o ecuație matematică, cresc orele la clasă și scad din celelalte până la 40 / Creșterea numărului de copii din clase este catastrofală

De curând, ministrul educației a glăsuit poate singura afirmație corectă din ultimele câteva luni: “…cel mai important minister într-o societate democratică este Ministerul Educației și Cercetării. Vrei să dezvolți societatea,…
Vezi articolul

Cercetătorul Octavian Jurma: Până la finalul lunii septembrie vom avea între 400 și 500 de copii internați cu Covid în spitale dacă trendul nu scade / Școlile și orașele nu au terenuri de sport libere pentru copii

Medicul și cercetătorul Octavian Jurma avertizează că, dacă tendința actuală din pandemie se menține, până la finalul acestei luni vom avea între 400 și 500 de copii internați cu Covid…
Vezi articolul