Persoanele din comisiile de burse ale unităților de învățământ sunt cadre didactice și nicidecum experți fiscali, astfel că trimiterea la Codul fiscal pentru tipurile de venituri nete ce trebuie luate în considerare pentru bursa socială este improprie și insuficientă, conform avizului referitor la proiectul de HG pentru aprobarea Metodologiei-cadru de acordare a burselor în anul școlar 2025-2026, dat de Consiliul Economic și Social (CES), miercuri, 3 septembrie.
- Burse sociale 2025-2026: Doar bursele pentru elevii orfani și cele medicale nu sunt condiționate de venit, dispar bursele pentru elevii din familii monoparentale / Documente necesare și criterii – proiect
- Amintim că bursele pentru elevi au fost reconfigurate potrivit legii 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare (așa-numita Lege Bolojan). Actul normativ modifică Legea 198/2023 a învățământului preuniversitar, iar articolul vechi pentru burse este abrogat și rămân doar 3 tipuri de burse din 5, de merit, sociale și tehnologice, plus bursele pentru mame minore, iar bursele de excelență olimpică sunt eliminate.
Având în vedere că proiectul de act normativ reprezintă o metodologie, este necesar să fie menționată clar lista exhaustivă a tipurilor de venituri care trebuie declarate și analizate în vederea stabilirii eligibilității pentru bursa socială, se precizează în document.
- „referitor la art. 14 alin. (1): deoarece persoanele din comisiile de burse ale unităților de învățământ sunt cadre didactice și nicidecum experți fiscali, trimiterea la Codul fiscal pentru tipurile de venituri nete ce trebuie luate în considerare este improprie și insuficientă. Având în vedere că proiectul de act normativ reprezintă o metodologie, este necesar să fie menționată clar lista exhaustivă a tipurilor de venituri care trebuie declarate și analizate în vederea stabilirii eligibilității pentru bursa socială;
Alte observații ale Consiliului Economic și Social
- „referitor la art. 14 alin. (2): acest alineat vine în contradicție cu art. 13 alin. (3) lit. b), care solicită declarație pe proprie răspundere pentru același scop. Unul dintre ele ar trebui eliminat: ori se solicită declarație pe proprie răspundere, ori documente doveditoare, ori se obțin informațiile în urma verificării în platforma PatrimVen sau prin Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF);
- în cazul în care verificarea este obligatorie, trebuie precizat și cine este însărcinat cu efectuarea acesteia deoarece, pe de o parte, accesul la platforma PatrimVen este restricționat (în cazul în care la acest moment ar fi funcțională), iar pe de altă parte, cum s-a menționat mai sus, persoanele din comisiile de burse ale unităților de învățământ sunt cadre didactice și nicidecum experți fiscali, așadar acestora le-ar trebui cursuri de înțelegere și/sau interpretare a documentelor eliberate de ANAF. Dacă se continuă cu verificarea în platforma PatrimVen, se pune problema cum se gestionează accesul, astfel încât persoanele însărcinate cu verificările unor dosare de bursă să nu aibă acces decât la informațiile persoanelor vizate de respectivele dosare, nu la informațiile altor persoane.”
Proiectul privind Metodologia-cadru de acordare a burselor în anul școlar 2025-2026 urmează să fie discutat și aprobat în ședința de Guvern de joi, 4 septembrie, potrivit ministrului Daniel David.
Bursele sociale vor fi 300 de lei pe lună și se vor acorda integral, nu se vor calcula în funcție de zilele libere și vacanțele școlare.
Condiții generale de acordare:
- Bursa socială se acordă la cerere, în funcţie de situaţia materială/socială/medicală a elevului.
- Bursele sociale sunt acordate şi sub condiţia ca elevul beneficiar să fi promovat la toate disciplinele şi să fi obţinut media 10 la purtare sau calificativul „foarte bine” la purtare, la finalul anului şcolar anterior.
- Bursa socială va fi condiționată de prezența la școală: Elevii care acumulează 10 sau mai multe absențe nemotivate într-o lună nu primesc bursa socială pentru luna respectivă.
- Un elev poate beneficia de o singură bursă socială, din bugetul Ministerului Educației și Cercetării, chiar dacă îndeplinește criteriile prevăzute la mai multe litere ale art. 16 alin. (1), se menționează în proiect, însă trimiterea este greșită, criteriile fiind prevăzute la art. 15.
Elevii care vor putea lua bursa socială în anul școlar 2025-2026
Art. 15. (1) Bursa socială se acordă elevilor din învăţământul preuniversitar de stat, înscrişi la cursurile cu frecvenţă de zi, inclusiv celor şcolarizaţi la domiciliu sau care urmează cursurile în Școala din spital, care se încadrează în cel puţin una dintre următoarele situaţii:
a) elevi proveniţi din familii care realizează un venit mediu net pe membru de familie, supus impozitării, pe ultimele 12 luni anterioare cererii, mai mic de 50% din salariul minim net pe economie. Se va lua în calcul salariul minim net pe economie în vigoare la data depunerii cererii;
- De la 1 ianuarie 2025, salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată este de 4.050 lei lunar, Astfel, în valoare netă, salariul este de 2.575 lei, conform ministerului Muncii Tineretului și Solidarității Sociale.
- 50% înseamnă 1.287,5 lei.
b) elevi cu unul sau ambii părinţi decedaţi şi elevi asupra cărora a fost instituită o măsură de protecţie specială, respectiv plasamentul/plasamentul de urgenţă, fără a se lua în considerare nivelul venitului mediu net pe membru de familie, supus impozitării;
c) elevi care au deficienţe/afectări funcţionale produse de boli, tulburări sau afecţiuni ale structurilor şi funcţiilor organismului, încadrate conform criteriilor din Anexa nr.1 la Ordinul ministrului sănătăţii şi al ministrului muncii, familiei, protecţiei sociale şi persoanelor vârstnice nr. 1.306/1.883/2016 pentru aprobarea criteriilor biopsihosociale de încadrare a copiilor cu dizabilităţi în grad de handicap şi a modalităţilor de aplicare a acestora, cu modificările şi completările ulterioare, şi structurate tipologic conform aceluiaşi act normativ, fără a se lua în considerare nivelul venitului mediu net, pe membru de familie, supus impozitării;
d) elevi cu afecţiuni oncologice şi/sau cronice şcolarizaţi, pentru o perioadă mai mare de 4 săptămâni, în cadrul „Şcolii din spital” sau la domiciliu, fără a se lua în considerare nivelul venitului mediu net pe membru de familie, supus impozitării;
e) elevi care revin după şcolarizarea din cadrul „Şcolii din spital” în unitatea de învăţământ la care au fost înmatriculaţi anterior, fără a se lua în considerare nivelul venitului mediu net pe membru de familie, supus impozitării;
f) elevi proveniţi din familii care beneficiază de venit minim de incluziune conform Legii nr. 196/2016 privind venitul minim de incluziune, cu modificările şi completările ulterioare, în baza deciziei de stabilire a dreptului la ajutor de incluziune a familiei elevului.
1 comment
Aveti dreptate! Dar la ce bun sa va raciti gura pentru niste cretini!? Altfel, m-am urcat in tren: cu bagaje, cu bilet, cu… si bucuros ca panarama de pe sine pleaca la timp din gara. Normal la cap cum sunt, imi fac, inca!,iluzii ca fieratania ce trebuia casata de acum 47,34 de ani va ajunge la timp in gara care vreau sa cobor. Vine „nasu’ dupa trei sferturi de ceas si unshpe secunde si imi spune ca trenu’ merge in alta directie, nu stie nici mecanicul si nici el in care directie. Chestia e ca nici eu si niciun calator din acest tren nu avem bilet valabil si incalcam legislatia, asa ca d-amboulea si fara numar, cum spune guru lor intelectual, pralea Salam, trebuie sa luam alte si alte bilete si acelea la suprapret. Oricum ai face, orice ai face, cu ce n-a avut parte de TRATAMENTUL CORECT in decembrie ’90, esti perdant cu patru chinte royale in mana. A doua sansa apare peste 18 miliarde de ani in spatiul carpato-danubiano-pontic, conform calculelor matematice care-l depasesc pana si pe rebutul Nicusor, degeaba matematician de exceptie. Doar ca, in vreo maxim 10 miliarde de ani Soarele va … hali sistemul solar. Complet. Avem ocazia sa actionam ACUM! Si ce facem???!!!