Profesorul Bogdan Rațiu: În nicio altă țară nu se formează competențe având modele de subiecte. Fiind așa o isterie, dacă nu ai un item identic cu cel de pe model, subiectul a fost împotriva copiilor noștri

27.961 de vizualizări
Foto: INQUAM Photos / George Călin
„Noi ne dorim foarte tare să formăm competențe. În nicio altă țară nu se formează competențele având modele de subiecte. Și fiind așa o isterie, dacă nu ai un item identic cu cel de pe model, subiectul a fost împotriva copiilor noștri. Nu e niciodată împotriva copiilor noștri”, a declarat profesorul Bogdan Rațiu, autor de manuale și formator în comunitatea Merito, într-un interviu acordat Radio România Iași

Bogdan Rațiu a adăugat că este nevoie de o schimbare de atitudine a părinților și a profesorilor față de ce înseamnă modelele de subiecte.

„Eu cred că mergem pe drumul bun, dar cred că e nevoie de a schimba această atitudine și a părinților și a profesorilor față de ce înseamnă modelele de subiecte. Permanent să ai siguranță, dar a avea o competență, a-ți fi dezvoltat o competență înseamnă să faci față la un transfer în orice situație și atunci, cumva, prin aceste modele pe care noi le primim, de fapt, anulăm o parte din ceea ce înseamnă formarea competențelor la elevii noștri”, a declarat profesorul Bogdan Rațiu.

Șablonizarea nu e doar vina ministerului, e și vina profesorilor care așa au fost învățați să gândească de-a lungul timpului, a susținut Bogdan Rațiu.

„Știți ce se poate șabloniza? Procesele cognitive inferioare. Doar acelea. Unui proces cognitiv superior niciodată nu vei putea să-i dai un șablon. Dacă îl lași pe elev în fața unui text liric și ceri semnificație și spui lumea textului cu propriile tale cuvinte, dacă am face un barem în care să fim foarte atenți, așa cum sunt la examenele Cambridge, de exemplu, în care știm foarte clar nivelul, tipul de cuvânt, dacă am exersa puțin altfel baremul de corectare, cred că am ajunge mult mai sus. Deci nu sunt niște schimbări totale, dar ar trebui niște nuanțe.”

Întrebat ce ar trebui să măsoare Evaluarea națională și Bacalaureatul Bogdan Ratiu a spus că avem în documente cuvinte frumoase, însă Problema e cum le punem în practică.

„Se întâmplă, iarăși, o scurtcircuitare în momentul în care plecăm de pe ce scrie într-un document curricular și ce se întâmplă în practică. Mi se pare că în documente noi ne-am updatat. Avem cuvinte mari, frumoase, avem înțelegere de text, avem texte multimodale, avem conștiință lingvistică, conștiință matematică, deci avem toate cuvintele mari și frumoase care sunt și în spațiul occidental. Problema e cum le punem în practică. 

Dacă vreau să evaluez gândirea critică, eu nu evaluez gândirea critică pe un anumit tip de item pe care știu că îl dau de 10 ani și acel item deja poate primi un șablon și rămânem în zona șabloanelor chiar dacă intenția a fost foarte bună. 

Deci, dacă nu schimbăm din mers, lucrurile intră într-o rutină care nu ne face bine. Lucrurile acestea se pot distruge dacă avem curaj, dacă suntem asumați.”

Interviul integral pe Radio Iași


10 comments
  1. Șablonarea e o metodă f.f.f. folosită! Și apreciată de mulți: elevi, profesori, directori, părinți….societate.
    E metoda prin care se poate aprecia si munca unor copii care nu sunt creativi! Ideea e până unde merge acest lucru!
    Azi, în momentul in care ai pus la evaluare o aplicație creativă, tu, ca profesor (de matematică, de exemplu), ți-ai pregătit eșafodul!

    Ipocrizia societății nu a fost stopată la timp! A existat un moment când totul a devenit ireversibil: momentul in care ,, cele 100 de variante ” au fost soluția ministerului!

    Profesorii au tot spus că s-a deschis o cutie a Pandorei, că se va vrea tot mai predictibil orice examen! Nimeni nu ne-a ascultat! Au preferat angajații ierarhic superiori jocul profitabil- din foarte multe puncte de vedere- al marginalizării (din interior, subtil) celor ce puteau să creeze echilibre în formarea unor viitori cetățeni
    conștienți de propria valoare și de valorile din jur. La pachet cu valorizarea celor care făceau din cadre paradigme ,, de încredere”!

    P.S.
    Tocmai am văzut ce nou curent există impotriva programatorilor!
    In foștii copii frumoși, creativi, onești și ,,naivi”, care au crezut în visul lor de a trăi intr-o lume bazată pe onoarea efortului, acum se aruncă cu pietre! Să li se spună, în țara pe care au ridicat-o doar cu puterea minții lor, ,,ăia care nu știu să schimbe niciun bec”!?!

    Ați crezut că nu vine după noi monstrul alegerilor manageriale de un anumit fel la nivel statal?

    Vor pleca tot mai mulți cetățeni capabili să aplice creativ ce au învățat, vor rămâne cei care au șablonat!
    Până când…le vor lua roboții joburile!

    1. Partea cruntă e că existau deja exemple despre relele cauzate de atitudinile astea economice în educație – de la declarații sforăitoare gen ”no child left behind” s-a ajuns la promovarea tuturor doar pentru ca școlile să nu piardă finanțarea (s-a aplicat și la noi, fără preluarea numelui. Au fost interzise repetențiile la domeniul achizițiilor fundamentale, clasele 0-II, iar într-a III-a nu-i mai lăsau repetenți că se desființa clasa. Iar ei mergeau și merg veseli în gimnaziu fiind practic analfabeți.) De la ”standardizarea” testelor, ca să aibă toți aceeași șansă (teoretic), s-a ajuns la ”teaching to the test”, adică elevul vede că are sens să învețe strict ce se dă la examen, orice altceva nu contează și e un efort suplimentar fără recompensă. Așa că nu învață decât ce e de examen.

      De la restul conținuturilor s-a extins la ”nu-mi trebuie mie asta în viață” și nu mai învață la nicio disciplină care nu e de examen. Iar la final de gimnaziu/liceu/facultate ne trezim cu un automat care, dacă mai știe ceva, știe rețete, dar nu gândește nimic cu capul lui. Un roboțel perfect ca să lucreze pe salariul minim sau la negru, cu spatele, tot restul vieții. Iar când caută un ”vinovat” pentru soarta lui, evident e de vină școala, e de vină societatea, e de vină emigrantul, e de vină partidul X, drept care alunecă în teorii ale conspirațiilor (că tot nu știe de ce-s absurde), alunecă în misticism și crede în salvatori providențiali, aruncă de la el orice e ”greu” de priceput și nu se mai potrivește cu lumea lui îngustă, și ajungem în pragul viitorului spre care ne îndreptăm acum.

      Dacă le spuneai asta acum 20 de ani, te făceau nebun. Dacă le spuneai acum 10 ani, nu le mai păsa. Dacă le spui acum, se ceartă cu tine pentru că ”nu le trebuie în viață”.

      Cei care-am trăit în comunism ne amintim cum funcționează propaganda și spălarea creierelor. De la prea mult succes, societatea ”liberă” se întoarce repede și sigur acolo, doar că acum are impresia că rămâne liberă, timp în care pierde din ce în ce mai multe drepturi și se bucură pentru asta.

      Nu vreau să par doomer, dar nu vă puneți mari speranțe în societatea vestică. Nici ei nu-s prea departe, au transformat sistemele de educație publică în sisteme de producție de roboței ca forță de muncă mulțumită cu puțin și care mai degrabă se luptă între ei decât cu cei care-i controlează direct sau indirect. Cred că vor veni vremuri interesante.

      1. Problema e că pleacă sau că nu vor mai trăi aici în bucurie și respect! Iar acesta e primul pas spre declin!
        Unde pleacă- altă discuție, alte întrebări!

  2. Si pt asta dati vina pe profesori??🙃😶

    Salariul si conditiile de munca si norma sunt impuse de catre ministrii educatiei, de la minister (!!), mai „nou” de catre ddaVID-DEMISIA!! (cel care a zis ca profesorii sunt de vina ca NU au protestat in 30 de ani pt toate acestea (pt salarii mai mari, conditii de munca mai bune, manuale etc!!)

    Pt oricine e atent la evenimente, se stie clar ca profesorii sunt IARASI in perioada de PROTEST (multi si-au ocupat si aceasta mini-„vacanta” tot cu GREVA IMPOTRIVA DECIZIILOR DELIRANTE ale lui DANIEL DAVID-DEMISIA!!

    Profesorii si-au tot exprimat DE ZECI DE ANI dezacordul fata de programa fiecarei materii, fata de (anumite) manuale, fata de (anumite) burse si vouchere alocate inadecvat, mai ales fata de cele stabilite de dna DECA si fata de cele „abramburite” si/sau anulate de d daVID-DEMISIA, dar si fata de desfiintarea tezelor si a examenelor de admitere in licee/facultati si fata de scaderea nivelului subiectelor de la evaluare.

    Profesorii au fost impotriva anumitor teste/forme de testare si examene care NU sunt in concordanta cu predarea, cu stilul de invatare, sau nu duc la ambitionarea si constientizarea elevilor in sensul cresterii calitatii invatarii etc.

    Se cere acum (in mod jalnic si ipocrit) sa nu li se mai dea elevilor teme deloc!! Bineinteles ca parintii sunt de acord (sper ca nu chiar toti), ca sa scape chiar si de grija de a-i intreba pe copiii lor „ti-ai facut temele pt maine?” Elevii sunt de acord sa nu aiba teme – nici nu mai e nevoie de explicatii in acest caz!
    Ce se poate invata fara exersare, implicit fara teme?? Acestea poate: fotbalul, tenisul, inotul, citirea partiturilor, apasarea clapelor si ciupirea corzilor, amestecarea culorilor, intelegerea perspectivei si a umbrelor, pasele si sutul la poarta sau apararea, cititul si scrisul, betigase, liniute; vorbirea corecta in romana sau limbi straine, intelegerea si aplicarea formulelor, teoremelor, teoriilor … Toate acestea le stim cu totii, le-am deprins preluandu-le din laptele matern, ne vin in minte si le aplicam in mod natural in fiecare zi, nu avem nevoie sa ni le explice nimeni si cu atat mai putin sa le repetam, sa le exersam!! Nu-i asa??

    Pt toate cele de mai sus (programa, manuale, examene, testari etc) profesorii au facut de-a lungul anilor propuneri, de jos in sus, care le-au fost constant respinse sau, de fapt, ignorate de sus in jos!!

    Acum ministrul ddAVID-DEMISIA face mai mult (!!) decat au facut toti ministrii educatiei dinaintea lui in ce priveste ignorarea si nesocotirea propunerilor, parerilor, ideilor si mai ales a experientei profesorilor din preuniversitar, oameni care chiar predau la catedra si au ani (unii zeci de ani) de experienta la catedra si, drept urmare, ei stiu ce si cum trebuie predat in clasa, cum trebuie sa fie verificarile, testarile etc. DAR … cine sa-i asculte!? daniel david?

    DEMISIA, DANIEL DAVID!

    daniel daVID/dAVID, acest ministru ipocrit, josnic, abuziv, incapabil de dialog, incapabil de a intelege invatamantul preuniversitar, se indreapta clar, in mod mizerabil, spre destructurarea invatamantului de stat.

    daniel david a aruncat atatea laturi in capul profesorilor din preuniversitar (mult mai mult decat oricine inaintea lui si cu totul nejustificat), incat aceasta categorie de oameni a devenit „oaia neagra” si, in acelasi timp, „tapul ispasitor” al tarii.
    Pt orice nu merge in tara se da vina pe profesori.

    Saptamana Verde/Altfel e plictisitoare sau este prea-prea … pt copii, pt ca, se plang elevii si parintii:
    -se sta in clasa ca in orice alte saptamani, se discuta, se pun materiale video sau se pun flori prin curte etc, pt ca NU sunt bani sa mergem nicaieri,
    SAU
    -se merge in excursii scumpe (i-auzi! Cine le-o fi sponsorizat? Cum au indraznit profii sa ceara asa ceva?)
    De fapt (in afara faptului ca inspectoratele, ministerul, primariile, scolile „nu au bani” si NU AU VOIE sa organizeze nicio activitate care costa, fara a dovedi ca au sponsorizare) nu e nimic clar cu privire la aceste doua saptamani, care scurtcircuiteaza si reduc timpul de invatare al elevilor cu subiecte care sunt oricum prezente in diverse lectii din fiecare manual, la fiecare materie: natura, istoria, educatia „eco-bio,” protectia mediului, hrana sanatoasa, relatiile interumane, lumea in care traim, orasul, tara, planeta…

    Pt parintii care se plang de organizarea de activitati si/sau excursii costisitoare (au fost in presa si media prezentate astfel de cazuri surprinzatoare): trebuie vazut punctual, acolo unde s-a intamplat, despre ce e vorba.
    Dragi parinti, puteti lua atitudine, daca nu cumva v-a convenit si dvs sa va trimiteți copiii in acele excursii (in afara, mai ales!?) Iar daca nu va convine ca profesorul are locul asigurat la 10-20 de elevi excursionisti, ganditi-va ca in acele excursii profesorii merg cumva ca bone-insotitoare si isi asuma, astfel, o raspundere enorma pt care nici nu-i plateste nimeni, excursiile fiind (de obicei, in mod normal) in timpul liber.

    Iar acum mai vine inca cineva cu inca o problema pt care tot profesorii sunt de vina!?

    Au fost si pe edupedu si in mass media etc o multime de profesori experimentati, apreciati, recunoscuti pt experienta si rezultatele lor, care au protestat fata de cele enumerate aici, mai sus, fata de testari, examene si subiecte, fata de abuziva Lege 141/2025, fata de discursul ipocrit si masurile abuzive ale ministrului daniel david … DAR nici acesti profesionisti recunoscuti ai educatiei preuniversitare si nici alti experti (ISE, de exemplu) si nici jurnalistii sau oamenii reprezentativi ai culturii noastre si chiar ai invatamantului universitar (desi putini) care s-au solidarizat cu cei din preuniversitar impotriva lui d david si a legii 141, ca si pt alte probleme, NU au fost ascultati.

    daniel david si cei care-l sprijina (politicienii care l-au numit si-l sustin in continuare – „cine se aseamana se aduna”!) au adoptat „politica strutului,” si-au ingropat capetele in nisip, sa nu auda nimic, si merg mai departe (precum o „caravana” nepasatoare si dezumanizata) cu masurile de distrugere a invatamantului preuniversitar.

    Cei care sustin privatizare in totalitate a invatamantului preuniversitar ar trebui sa stie ca asta va insemna ca se va ajunge ca (numai) aproximativ 30% dintre copiii acestei tari sa poata fi sustinuti in scoala de catre parinti – uitati-va la nivelul salariilor, al preturilor, la costul vietii si la …costurile de inscriere si scolarizare in institutiile private!

    Cine va avea de castigat daca 60-70% din populatie va fi agramata??

    Si dintre cei scolarizati in particular in preuniversitar cati, oare, vor urma si o facultate aici, in Romania??

    Mizeaza universitatile romanesti EXCLUSIV pe aducerea/atragerea de studenti straini in urmatoarele decenii si, in general, in viitor???

  3. Manuale scrise de soț corectate de soție. Asta a experimentat fiul meu în școala primara. Cand un copil nu face distincția între un număr și o cifra, dascălii ii cer rezolvarea ecuațiilor de gradul 1. În clasa 1. Ca asa e manualul. Făcut cu dedicație de către o editura cu pile la partid, bag seama. Și corectate în familie ca e mai ieftin domnule. După aceea spunem ca școală naște analfabeți funcționali. Pai ce vrei sa scoată în condițiile astea?

  4. Predai cu cele mai minunate metode și cele mai noi aplicații digitale, MINISTERUL produce cele mai anoste subiecte, după șablon, de 20 de ani încoace.

    Publicul din România: DE CE FAC PROFESORII ASTA?!

    1. Păi, nu sunt profesori desemnați care fac subiectele? Luați-i p-ăia la întrebări, nu ministerul. Ăia sunt cei care fac subiectele alea oribile și învechite.

      1. Nu, subiectele sunt făcute de cei din CNPEE, care sunt niște politruci ordinari în multe cazuri, madam. Sunt atât de speciali că numele lor nu sunt date publicității, sunt ”anonimi”, dar periodic subiectele de examen se ”scurg” înainte de examen, nu se știe cum, poate prin telepatie, fix când are examen un copil de personaj important. Asta spune tot ce era necesar despre profesionalismul și moralitatea lor (sau cel puțin a unora dintre ei).

        Să vedem ce face pruncul d-tale școlit în școala privată a lui mami când trebuie să dea examen/concurs împreună cu cei de la stat, pe subiecte create de acești idioți. Dar nu lăsa asta să te împiedice în a arunca cu noroi în profesori, distrează-te în continuare.

    2. 👍👍

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Ce pot face școlile de Ziua națională a lecturii, pe 15 februarie, potrivit noii legi promulgate de președinte / Editurile pot să își pună standuri pentru „prezentare și vânzare de carte cu caracter educativ”

În unitățile de învățământ preuniversitar se organizează activități educaționale și/sau culturale, pentru „promovarea și încurajarea lecturii”, potrivit noii legi nr. 21 din anul 2022. Această lege instituie ziua de 15…
Vezi articolul

Profesorii vor fi în stradă în prima zi de școală, pe 8 septembrie, spune Simion Hăncescu FSLI: Ceea ce se întâmplă e impardonabil. Organizăm un marș uriaș în București, sperăm la cel puțin 30.000 de oameni și în orașele reședință de județ

Sindicatele din Educație anunță că demarează procedurile pentru declanșarea grevei generale în Învățământ. Liderul FSLI Simion Hăncescu a declarat, potrivit Antena3.ro, că „deschiderea anului școlar va fi în stradă”, din…
Vezi articolul

GRAFIC Numărul elevilor cu CES din școlile din România aproape s-a triplat în ultimii 5 ani, în timp ce numărul profesorilor de sprijin este ținut de Ministerul Educației cu mult sub standardul legal. În timp ce în județul Galați, unui profesor de sprijin îi revin 140 de elevi, doar într-un singur județ acesta este conform legii

Numărul elevilor cu cerințe educaționale speciale, CES, din învățământul de masă aproape s-a triplat în ultimii 5 ani, ajungând la peste 50.000 în anul școlar 2023-2024. În același timp, numărul…
Vezi articolul